Penceramah Agama Di Pahang Wajib Ada Tauliah Daripada Pihak Berkuasa Negeri


LIPIS: Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah bertitah agar penceramah di negeri Pahang perlu mempunyai tauliah daripada pihak berkuasa agama negeri.
Penceramah atau pengajar perlu mendapatkan tauliah daripada Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (MUIP) dan Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP ).
Seri Paduka berharap mereka yang berceramah di Pahang ini mempunyai tauliah MAIP dan JAIP bagi mengelakkan elemen bertentangan syariat  Ahli Sunnah Wal Jamaah.
Tegas Al-Sultan Abdullah, hanya mereka yang benar-benar mahir dan mempunyai pengetahuan luas mengenai agama Islam yang diberikan tauliah untuk mengajar atau ceramah di masjid atau surau di seluruh negeri ini.
“Bagi memastikan kesucian agama Islam terus terpelihara daripada sebarang anasir penyebaran ajaran salah, fitnah-memfitnah dan bersangka buruk yang boleh menimbulkan kesan negatif terhadap agama, masyarakat dan negara maka tauliah diperlukan.
“Biarlah mereka yang bertauliah dan mahir dapat menyebarkan ilmu agama di negeri ini. Pihak pentadbir masjid dan surau diminta terus mengawasi mana-mana pihak yang mahu mengambil peluang sebagai langkah pencegahan bagi memenuhi maqasid syariah dalam aspek memelihara agama Islam,” titah Seri Paduka.
Al-Sultan Abdullah bertitah demikian ketika berangkat dan merasmikan Masjid Baharu Benta yang diberi nama Masjid Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah, hari ini.
Turut berangkat, Raja Permaisuri Agong, Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah.
Hadir sama, Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail; Exco Hal Ehwal Agama Islam dan Pendidikan Negeri,  Datuk Seri Syed Ibrahim Syed Ahmad; Exco Pertanian, Industri Asas Tani, Bioteknologi dan Pendidikan Negeri Pahang yang juga ADUN Benta, Datuk Seri Mohd Soffi Abd Razak serta barisan EXCO Negeri Pahang dan pemipin setempat.
Dalam pada itu Seri Paduka turut menyentuh tentang peranan masyarakat dalam mempertahankan kesucian, kemuliaan serta keharmonian institusi masjid.
“Saya berharap agar setiap masjid dan surau ditadbir urus oleh ahli masjid dan surau dengan sebaik mungkin. Imarahkan masjid dengan kelas dan aktiviti keagamaan, menyatukan umat kita Islam di kawasan masing-masing.
Ads by Kiosked
“Masjid bukan tempat untuk berpuak-puak, memihak-mihak dan memecahbelah umat Islam. Kerap saya ulang perkara ini dan saya mahu ia diingati dan dijaga dengan baik,” titah Seri Paduka.
Yang di-Pertuan Agong turut berharap agar masjid menjadi tempat untuk berkongsi ilmu demi kemajuan hidup dan ekonomi umat Islam sejagat.
“Saya minta kita kaji institusi masjid sebagai pusat kemasyarakatan melibatkan usaha memajukan masjid dan kawasan sekitarnya sebagai satu pusat ekonomi.
“Antara usaha yang dilakukan ialah tubuh koperasi, laksana projek berunsur agrikultural sekaligus boleh membantu masyarakat setempat melalui peluang kerja dan hasil yang diperoleh,” titah Seri Paduka.
Tegas Al-Sultan Abdullah, tidak dinafikan ada segelintir individu mengambil kesempatan berpolitik dan menyebarkan doktrin parti kepada jemaah. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.pahangdaily.net/2023/04/penceramah-agama-di-pahang-wajib-ada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sembilan Individu Di Tahan Jual Mercun Bunga Api Tanpa Lesen Di Negeri Pahang

Sembilan Individu Di Tahan Jual Mercun Bunga Api Tanpa Lesen Di Negeri Pahang

papar berkaitan - pada 14/4/2023 - jumlah : 317 hits
KUANTAN Sembilan individu ditahan susulan menjual bunga api dan mercun tanpa lesen atau permit di sekitar daerah ini dan Pekan Ketua Polis Pahang Datuk Seri Ramli Mohamed Yoosuf berkata penahanan kesemua individu itu dibuat hasil pemeriksaa...
Jabatan Perhutanan Negeri Pahang Kesan Kegiatan Pindah Balak Tanpa Kebenaran

Jabatan Perhutanan Negeri Pahang Kesan Kegiatan Pindah Balak Tanpa Kebenaran

papar berkaitan - pada 2/4/2023 - jumlah : 110 hits
KUANTAN Unit Penguatkuasa Jabatan Perhutanan Negeri Pahang Zon Pahang Timur berjaya mengesan kegiatan memindahkan balak secara haram ekoran penemuan sejumlah tual balak tanpa pas memindah di kawasan sebuah kilang papan di Jalan Gambang Muad...
Jumlah Bantuan Khas Aidilfitri 2023 Untuk Negeri Pahang

Jumlah Bantuan Khas Aidilfitri 2023 Untuk Negeri Pahang

papar berkaitan - pada 5/4/2023 - jumlah : 834 hits
Beberapa hari yang Menteri Besar Pahang YAB Dato Sri Haji Wan Rosdy Bin Wan Ismail telah mengumumkan Bantuan Khas Aidilfitri untuk tahun 2023 kepada semua penjawat awam bagi negeri Pahang Ini memang biasa akan diberi setiap tahun apabila ti...
Perikatan Could Take Selangor Negeri With 20pc Of Non Malay Vote Bersatu Man Says

Perikatan Could Take Selangor Negeri With 20pc Of Non Malay Vote Bersatu Man Says

papar berkaitan - pada 20/4/2023 - jumlah : 169 hits
Senator Datuk Razali Idris said Perikatan Nasional would only need a fifth of the non Malay vote to win the Negeri Sembilan and Selangor state elections that were among six due this year Picture by Hari AnggaraKUALA LUMPUR April 20 Perikata...
Rahsia Sulit Kerajaan Negeri Kedah Bocoq

Rahsia Sulit Kerajaan Negeri Kedah Bocoq

papar berkaitan - pada 21/4/2023 - jumlah : 193 hits
Raja Shah Rim Akhirnya bukti Sanusi dijemput ke mesyuarat Pegawai Kewangan Negeri bocor Wartawan sedang berusaha menghubungi MB Kedah bagi pengesahan
Gimik Politik Lagi Rumah Terbuka Di Enam Negeri Prn Bukan Guna Duit Bapak Dia

Gimik Politik Lagi Rumah Terbuka Di Enam Negeri Prn Bukan Guna Duit Bapak Dia

papar berkaitan - pada 20/4/2023 - jumlah : 785 hits
Rumah terbuka akan diadakan di ENAM NEGERI yang bakal menjalani Pilihanraya Negeri atau PRN Termasuk TIGA negeri yang ditadbir Pas Pertama kali dalam sejarah majlis rumah terbuka tidak diadakan Lembah Klangtahun ini diadakan di Kedah K tan ...
Prn 6 Negeri Penentu Akar Umbi Umno Terima Dap Atau Tidak Kata Ismail Sabri

Prn 6 Negeri Penentu Akar Umbi Umno Terima Dap Atau Tidak Kata Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 20/4/2023 - jumlah : 286 hits
freemalaysiatoday com 19 Apr 2023 9 00pmBekas perdana menteri berkata Umno menjalin kerjasama secara mengejut seminggu selepas PRU15 Ismail Sabri Yaakob memberitahu perjuangan Umno dan DAP jauh berbeza dan kedua duanya mempunyai sejarah pan...
Kedudukan Politik Di 6 Buah Negeri Dalam Prn2023

Kedudukan Politik Di 6 Buah Negeri Dalam Prn2023

papar berkaitan - pada 20/4/2023 - jumlah : 265 hits
KEDUDUKAN POLITIK DI 6 BUAH NEGERI DLM PRN2023Kerajaan pusat telah dibentuk atas nama Kerajaan Perpaduan atas restui YDPA dan Majlis Raja Raja YAB Ds Anwar Ibrahim telah dilantik sebagai PMX dimana Barisan Kerajaan baru mempunyai 148 kerusi...
If Economy Is Doing Well Why Don T Malaysians Feel It

The Good The Bad The Ugly Of Diesel Subsidy Cut Beware Of Rm4 Billion Savings Plundered By Opposition Pn

Agong Cuba Selamatkan Orang Melayu Pada 2022

Risiko Isteri Cantik

Pertama Kali Kerja Malam

Netizen Tertanya Tanya Apa Kelulusan Calon Pn

Filem Takluk Lahad Datu

Pakej Rumah Dan Umrah Eksklusif Di Bayu Sutera



Biodata Ezra Kairo Penyanyi Gandingan Zubir Khan Dalam Lagu OMK Oh My Kadhale

10 Fakta Biodata Aniq Durar Pelakon Drama Berepisod Dua Darjat Slot Akasia TV3 Gandingan Sharifah Rose

Info Dan Sinopsis Hierarchy Netflix TV Series Kdrama 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dua Darjat Slot Akasia TV3

Pakej Halal Murah Acheh Pulau Sabang Indonesia 4H 3M Tahun 2024


Mengenal Apa Itu Operasi Lasik Dan Biayanya

Selamat Sampai Ke Kampung Nenek

Seorang Wali Nikah Menumbuk Pengantin Lelaki Selepas Majlis Akad Nikah

Nenek Cucu Hilang Di Bukit Buluh Telur

Selamat Hari Raya Aidil Adha

Bidoglio Mahu Jdt Beraksi Lebih Ganas