Penarafan Fitch Kepada Bbb Didorong Kesan Negatif Covid 19


Kerajaan memberitahu Dewan Rakyat hari ini langkah Fitch Ratings menyemak turun Penarafan Kemungkiran Penerbit (IDR) mata wang asing jangka panjang Malaysia kepada ‘BBB+’ dari ‘A-‘ didorong oleh kesan negatif daripaa pandemik Covid-19.
Menteri Kewangan, Datuk Seri Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata, biar pun semakan semula itu telah dibuat namun ia mencerminkan peningkatan tinjauan yang lebih baik daripada negatif kepada stabil.
“Kebanyakan agensi penarafan kredit antarabangsa telah pun mengenakan lebih 220 tindakan penarafan negatif sejak awal Mac lalu termasuk tindakan penurunan penarafan kepada lebih 100 buah negara, seperti United Kingdom, Hong Kong, Chile dan Laos.
“Oleh itu, walaupun semakan semula penarafan Malaysia tidak menentang arus penarafan global namun kerajaan telah menyuarakan pendirian rasmi bahawa keputusan tersebut tidak cukup mempertimbangkan keberhasilan pelaksanaan pakej-pakej rangsangan yang telah mula menunjukkan tanda-tanda pemulihan ekonomi,” katanya dalam sesi Pertanyaan-pertanyaan Menteri (MQT) hari ini.
Tengku Zafrul menjawab pertanyaan Lim Guan Eng (PH-Bagan) yang mahu tahu langkah kerajaan menangani keputusan mengejut Fitch Ratings menyemak turun penarafan kredit Malaysia.
Beliau berkata antara pakej-pakej rangsangan itu adalah penguncupan KDNK yang lebih perlahan pada kadar 2.7 peratus pada suku ketiga 2020 – antara terbaik di ASEAN – berbanding 17.1 peratus pada suku kedua, pengekalan lebih 2.8 juta pekerjaan melalui program seperti Subsidi Upah yang membawa kepada kadar pengangguran yang menurun dan stabil iaitu daripada 5.3 peratus pada bulan Mei kepada 4.7 peratus pada bulan Oktober.
Malah katanya, Malaysia telah mencapai nisbah kes Covid-19 berbanding kematian dalam lingkungan 10 peratus terendah di peringkat global.
Ini adalah hasil pelaksanaan langkah yang berkesan dalam membendung wabak tersebut melalui peruntukan kesihatan yang disediakan.
Tengku Zafrul juga berkata, perubahan penarafan itu tidak akan membantutkan usaha Malaysia menuju ke arah pemulihan ekonomi pada tahun depan.
Katanya, inisiatif Belanjawan 2021 akan meneruskan momentum pemulihan dan dijangka menyumbang kepada sasaran pertumbuhan KDNK antara 6.5 peratus hingga 7.5 peratus pada tahun 2021.
“Ramai ahli-ahli Yang Berhormat yang sering mengatakan unjuran ini terlalu optimistik. Namun, Fitch sendiri mengunjurkan pertumbuhan pada kadar 6.7 peratus iaitu sejajar dengan unjuran Malaysia sendiri.
“Institusi lain seperti IMF pula mengunjurkan pertumbuhan sehingga 7.8 peratus, iaitu lebih tinggi daripada unjuran Kerajaan. Ini secara amnya menunjukkan keyakinan terhadap kebolehan ekonomi Malaysia untuk melonjak kembali,” jelas Tengku Zafrul lagi.
Awal Disember lalu, Fitch Ratings telah menyemak turun Penarafan Kemungkiran Penerbit (IDR) mata wang asing jangka panjang Malaysia kepada ‘BBB+’.
Agensi penarafan antarabangsa itu beralasan penurunan nilai IDR disebabkan krisis Covid-19 yang telah menjejaskan beberapa kredit metrik utama Malaysia termasuk langkah kerajaan menangani pandemik dengan bantuan kewangan kepada rakyat dan perniagaan yang meningkatkan bebanan fiskal. MG
Fitch Ratings : Tengku Zafrul jawab dakwaan Anwar

The post Penarafan Fitch kepada BBB+ didorong kesan negatif Covid-19 appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/12/15/penarafan-fitch-kepada-bbb-didorong-kesan-negatif-covid-19/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Fitch Ratings Turunkan Penarafan Malaysia Kepada Bbb

Fitch Ratings Turunkan Penarafan Malaysia Kepada Bbb

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 346 hits
Fitch Ratings menyemak turun Penarafan Kemungkiran Penerbit mata wang asing jangka panjang Malaysia kepada BBB dari A Agensi penarafan antarabangsa dalam satu kenyataan berkata penurunan nilai IDR disebabkan krisis COVID 19 yang telah menje...
Isu Penurunan Penarafan Kredit Oleh Fitch Rating

Isu Penurunan Penarafan Kredit Oleh Fitch Rating

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 205 hits
Isu penurunan penarafan kredit oleh Fitch Rating Pada hari Jumaat lalu negara dikejutkan dgn berita Fitch Rating yang menurunkan penarafan kredit bagi kerajaan Malaysia daripada A kepada BBB Ramai sahabat dari media arus perdana yg bertanya...
Krisis Politik Ekonomi Punca Penurunan Penarafan Fitch

Krisis Politik Ekonomi Punca Penurunan Penarafan Fitch

papar berkaitan - pada 11/12/2020 - jumlah : 202 hits
Kerajaan Persekutuan PERIKATAN NASIONAL harus bekerjasama dengan semua parti politik dan seluruh rakyat Malaysia untuk menyelesaikan krisis politik dan ekonomi ini demi meningkatkan dan mendapatkan semula penarafan kredit A negara menurut G...
Kilang Sony Pulau Pinang Tutup Selepas 36 Tahun 3400 Pekerja Terlibat Fitch Downgrade Malaysia Jadi Bbb

Kilang Sony Pulau Pinang Tutup Selepas 36 Tahun 3400 Pekerja Terlibat Fitch Downgrade Malaysia Jadi Bbb

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 341 hits
Well not so good news again That landmark Sony factory in Perai is going to close after 36 years in operation Here is the news GEORGE TOWN Sony plant in Penang to close next Sept after 36 years Sony s impending closure close to 3 400 worker...
Dituding Kena Covid 19 Padahal Negatif Warga Miskin Ini Dizalimi Pihak Rs Hingga Meninggal Dunia

Dituding Kena Covid 19 Padahal Negatif Warga Miskin Ini Dizalimi Pihak Rs Hingga Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 224 hits
Sebuah video berisi surat terbuka yang ditujukan untuk Gubernur Jawa Tengah Ganjar Pranowo viral beredar di media sosial Surat terbuka dalam bentuk video itu disampaikan oleh seorang perempuan asal Gombong Kebumen Jawa Tengah melalui akun F...
Fitch Downgrades Malaysia S Credit Rating To Bbb

Fitch Downgrades Malaysia S Credit Rating To Bbb

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 228 hits
Rating agency Fitch Ratings has downgraded Malaysia s long term foreign currency issuer default rating from A to BBB potentially making it more expensive for the country to borrow However it improved its outlook on Malaysia from negative to...
Masidi Believes Sabahans Will Adapt To New Normal In Covid 19 Fight

Masidi Believes Sabahans Will Adapt To New Normal In Covid 19 Fight

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 260 hits
The Sabah government believes the people will do what is necessary including adapting to the new normal to prevent the spread of Covid 19 NSTP MOHD ADAM ARININKOTA KINABALU The Sabah government believes the people will do what is necessary ...
S 039 Pura Lapor 13 Kes Baru Covid 19 Kesemua Kes Import

S 039 Pura Lapor 13 Kes Baru Covid 19 Kesemua Kes Import

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 168 hits
KONGSI ARTIKEL SINGAPURA Sebanyak 13 kes baru COVID 19 dilaporkan di Singapura hari Isnin dengan kesemuanya merupakan kes import menjadikan jumlah keseluruhan di negara ini sebanyak 58 490 kes menurut Kementerian Kesihatan Ke
Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Apakah Sebaik Baiknya Manusia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Teresa Kok Terkejut Terima Surat Ugutan Bunuh Dan Dua Butir Peluru

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Ragam Pelik Kucing

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally