Penangan Susu Ibu Pergi Mana Mana Semua Orang Geram Nak Cubit Pipi Siti Aishah


Betullah orang kata susu ibu adalah susu yang terbaik untuk anak. Malah khasiatnya tak boleh ditandingi lagi. Bagi ibu-ibu yang menyusukan bayi, mereka akan nampak kebaikan ini dan pastinya akan sangat menghargai setiap titisan susu yang keluar itu.
Sebab itu, ada ibu-ibu yang sanggup berkorban siang dan malam untuk menyusukan anak, pam mengikut waktunya bagi memastikan pengeluaran susu lancar serta boleh menangis jika stok susu yang di simpan rosak atau tertumpah.
Ketika lahir seberat 2.6 kilogram Hanya minum susu ibu
Seperti perkongsian ibu ini, Najwa Izni, kelahiran anak sulung, Siti Aishah Nafisah, 8 bulan banyak mengajar dirinya menghargai kehebatan susu ibu. Siapa sangka, bayi yang dilahirkan seberat 2.6 kilogram kini menjadi perhatian ramai kerana badannya yang bersemangat dan pipinya yang tembam.
Selepas 2 minggu lahir Menurut Najwa, kelahiran Siti Aishah sangat dinanti-nantikan olehnya dan suami. Memandangkan 5 tahun menunggu akhirnya bila dapat tahu mengandung, memang sangat teruja.
Bermula dari itu, saya mula belajar ilmu keibubapaan dan bertekad akan menyusukan bayi bagi memberi yang terbaik untuk anak yang akan dilahirkan nanti. Tak sangka ketika dari hari pertama bayi lahir, susu terus keluar dan alhamdulillah rezeki anak tak putus sehingga ke hari ini.

Walaupun orang tengok mamanya kurus je, tapi rezeki susu sangat meriah. Memang 100 peratus Siti Aishah menyusu badan. Tak pernah sekalipun diberikan susu formula walaupun masa dia mengalami jaundis selama 2 minggu ada yang mengesyorkan supaya bagi susu formula, tapi saya tak ikut nasihat itu.
Usia 2 bulan Apa yang saya buat hanya bagi susu ibu sekerap mungkin dan sampai sekarang pun selepas 1 jam atau dua jam menyusu, Siti Aishah akan merengek nak menyusu.
Tak pernah demam atau sakit sejak lahir 
Kongsi Najwa lagi, sejak lahir sehingga sekarang, syukur alhamdulillah Siti Aishah tak pernah lagi demam atau sakit walaupun selepas mendapat suntikan. Mungkin juga sebab susu ibu yang menguatkan antibodinya.
Usia 3 bulan Bila orang tanya saya apa rahsia susu ibu meriah sangat, tiada apa-apa rahsia pun. Cuma yang saya amalkan adalah makan sup lobak putih dan mengamalkan pemakanan yang berkhasiat seperti banyak mengambil sayur-sayuran dan buah-buahan.
Lagi satu yang saya perasan, susu sentiasa banyak sebab saya jaga jadual menyusu. Memandangkan saya berniaga secara online di rumah jadi banyak masa dengan anak. Memang tak ada stok susu pun yang disimpan kerana akan bagi terus setiap kali anak nak menyusu.

Suka brokoli dan ubi kentang cheese
Walaupun Siti Aishah dah makan, waktu menyusunya sama juga. Tapi saya tetap akan pastikan dia makan makanan yang lengkap dengan nutrisi bagi tumbesarannya sihat. Sekarang dia dah dibiasakan makan bubur ayam, bubur ikan, puri buah-buahan dan sayur. Paling menjadi kegemarannya adalah brokoli dan lobak merah.
Usia 5 bulan Bagi snack time pula, saya akan berikan ubi kentang yang dikukus kemudian dilenyek sebelum diletakkan sedikit cheese. Ini antara menu kegemaran Siti Aishah sekarang dan seminggu dalam 3 atau 4 kali dia makan.

Bagi yang tertanya-tanya berapa berat Siti Aishah, sewaktu timbang 7 bulan beratnya 8 kilogram. Yang terkini masih belum tahu lagi. Bagaimanapun, doktor dan jururawat jelaskan perkembangan Siti Aishah ok dan setakat ini BMI normal dengan ketinggiannya.

Cuma di bahagian pipi, lengan, paha sentiasa buatkan semua orang geram dengannya. Kadang saya sebagai mamanya pun tiap kali tengok dia tidur mengiring, tak nampak mulut dan hidung kerana terlindung dengan pipi yang tembam.

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Penangan Susu Ibu, Pergi Mana-Mana Semua Orang Geram Nak Cubit Pipi Siti Aishah! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/penangan-susu-ibu-pergi-mana-mana-semua-orang-geram-nak-cubit-pipi-siti-aishah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Semua Nak Cari Pelaburan Selamat Dan Menguntungkan Ipo Ctos Digital Berhad Ni Macam Mana Potensi Nya

Semua Nak Cari Pelaburan Selamat Dan Menguntungkan Ipo Ctos Digital Berhad Ni Macam Mana Potensi Nya

papar berkaitan - pada 4/7/2021 - jumlah : 441 hits
Buat masa sekarang ni kalau boleh kita nak cari pelaburan yang lebih selamat tetapi membawa pulangan yang lumayan So pada aku pelaburan ke atas saham IPO ni biasa nya untung tetapi kena tengok jenis syarikat juga Masih ada possibility untuk...
Ebu Ebu Pergi Mana Sebak Dengar Tangisan Anak Tak Jumpa Ibu 2 Bulan Kerana Pjj

Ebu Ebu Pergi Mana Sebak Dengar Tangisan Anak Tak Jumpa Ibu 2 Bulan Kerana Pjj

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 291 hits
Anak kecil dia tak pandai nak menipu Lagi lagi melibatkan perasaan Sedih gembira semua itu lahir dari hati yang tulus Sebab itu ibu bapa boleh tahu perasaan anak melalui wajah mereka Dalam situasi hari ini disebabkan Covid 19 ramai sebenarn...
Orang Tua2 Nak Jalan Pun Tak Boleh Nak Vaksin Pi Mana Paris Rita Rudaini

Orang Tua2 Nak Jalan Pun Tak Boleh Nak Vaksin Pi Mana Paris Rita Rudaini

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 272 hits
Tindakan pelakon jelita Rita Rudaini yang didakwa memberikan pendapat mengenai vaksinasi bagi mengekang penularan wabak Covid 19 di InstaStory miliknya mengundang perhatian netizen di laman Twitter Menerusi dua InstaStory tersebut pelakon b...
Nak Buat Lagu Mana

Nak Buat Lagu Mana

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 206 hits
Rakyat marah bila mandat mereka dikhianati Letih woo beratur panjang nak menangkan Pakatan Harapan tetiba hgpa KHIANAT Boss Kurr tak payah nak bela MInCiRIT tu dia yg mencari Memang le netizen lepas geram sbb Kilang masih dibenar operasi ke...
Hiburan Enam Tahun Tak Ada Baby Lupa Nak Beli Apa Untuk Persiapan Siti Sarah

Hiburan Enam Tahun Tak Ada Baby Lupa Nak Beli Apa Untuk Persiapan Siti Sarah

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 264 hits
Penyanyi hebat Siti Sarah yang kini sedang sarat hamil anak keempat berkongsikan situasinya sekarang ini kepada pengikut di laman media sosialnya iaitu Instagram AdvertisementMenurut Sarah kerana sudah hampir enam tahun tidak mempunyai bayi...
Gara Tutup Komen Mana Nak Lari

Gara Tutup Komen Mana Nak Lari

papar berkaitan - pada 12/7/2021 - jumlah : 242 hits
MACAM blog aku JUGA lah bila BERTAPIS Tak lepas ada yang lepaskan maki hamun di blog lain Kesannya blog aku makin popular lebih viewer lebih le income aku dibayar google terima kasih Pahala pun dapat
Nak Mandi Ke Ape Ke Semua Kat Stesen Minyak 3 Beranak Tinggal Dalam Kereta Tiada Duit Nak Bayar Sewa Rumah

Nak Mandi Ke Ape Ke Semua Kat Stesen Minyak 3 Beranak Tinggal Dalam Kereta Tiada Duit Nak Bayar Sewa Rumah

papar berkaitan - pada 10/7/2021 - jumlah : 250 hits
Masalah kewangan yang dihadapi memaksa sepasang suami isteri bersama anak perempuan berusia satu tahun terpaksa tinggal dalam kereta di stesen minyak beberapa hari kerana tidak mampu menyewa rumah nbsp Mohd Shazwan Ismail 29 bersama dengan ...
Pertemuan Hishammuddin Dan Al Sisi Lelaki Ini Persoal Mana Pergi Suara Ulamak Pas Dan Duta Timur Tengah

Pertemuan Hishammuddin Dan Al Sisi Lelaki Ini Persoal Mana Pergi Suara Ulamak Pas Dan Duta Timur Tengah

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 118 hits
June 22 2021 Bayangkan Pertemuan dan kerjasama ini dilakukan Ketika Dunia membantah tindakan Kerajaan Mesir menghukum mati pemimpin Ikhwanul Muslim Dan pada tarikh yang hampir sama Morsi mati dalam tahanan Aku tak pelik Muhyidin atau Hisham...
Tunggu 9 Bulan Baru Beli Ok Ke 6 Tahun Tak Ada Baby Siti Sarah Lupa Nak Beli Apa

Tunggu 9 Bulan Baru Beli Ok Ke 6 Tahun Tak Ada Baby Siti Sarah Lupa Nak Beli Apa

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 238 hits
Bila jarak anak terlalu jauh memang sedikit sebanyak buat kita sebagai ibu bapa lupa apa persiapan yang diperlukan untuk menyambut kelahiran anak baru Malah mungkin ada yang mula lupa bagaimana cara penjagaan bayi baru lahir Orang kata gap ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Patut Tak Boleh Daftar



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord