Penangan Gigi Susu Muka Anak Tini Ariffin Bengkak Teruk Terpaksa Jalani Pembedahan


Sakit gigi bukan sebarangan sakit. Bagi yang pernah mengalaminya pasti merasa sengsara bahkan tidak boleh tidur malam dek penangannya. Jika kita sendiri gagal mengawal rasa sakit ini, inikan pula anak kecil. Pastinya terasa sukar.
Begitulah juga yang terjadi kepada anak pengacara 3R, Tini Ariffin, Kefli yang terpaksa ditahan di sebuah wad pusat perubatan di Damansara, Petaling Jaya Selangor baru-baru ini. Semuanya gara-gara sebatang gigi susu yang mengakibatkan bahagian muka kanan anak lelakinya itu membengkak sehingga ke bahagian mata.
Hal ini dikongsikan Tini menerusi satu entri yang dimuat naik di Instagram miliknya. Malah Tini juga turut berkongsi beberapa keping gambar anaknya dengan muka yang bengkak.

“Gigi susu, tapi berbisa. Gigi sebesar butir mutiara, bukan gigi dewasa pun, tapi sekarang baru tahu penangannya.
“Kerana gigi ini, tiga pakar diperlukan untuk tangkap dia. Pakar gigi (Dr Roslan), pakar kanak-kanak (Prof. Datuk Dr Azizi) dan pakar bius (Datuk Dr Wan Nik) serta sebatalion jururawat yang menjaga mengikut shif, termasuklah Mama Kefli,” ceritanya.
Kata Tini lagi, semuanya bermula apabila anaknya mengadu sakit pada bahagian gusi sahaja dan kemudiannya tidak sampai 24 jam, jangkitan sudah pun merebak pada bahagian lain termasuk pipi dan mata.

“Ia bermula hanya kesakitan pada bahagian gusi. Dalam tempoh kurang 24 jam, jangkitan merebak sehingga ke pipi dan mata.
“Doktor Roslan minta Kefli ke hospital segera, jangkitan mungkin sudah merebak ke bahagian lain (otak, hidung, sinus dan lain-lain lagi).
“Sebaik tiba di hopsital, buat pemeriksaan, ditahan wad dan terus ke bilik pembedahan,” katanya.

Kefli Makin Pulih
Melalui entri tersebut Tini turut berkongsi beberapa keping gambar anaknya dengan wajah sebelah kanannya bengkak teruk kesan daripada kesakitan yang dialaminya. Tini turut berkongsi sebuah video sebelum pembedahan.
Selepas tiga malam berada di wad, kini anaknya sudah pun dibenarkan pulang ke rumah.
“Empat hari tiga malam staycation di hospital. Dah jadi macam ni baru tahu kebanyakan polisi insurans tak tanggung isu berkaitan pergigian.
“Di sebalik segala ‘drama’, saya gembira dan bersyukur dapat menghabiskan masa dengan anak saya. Habiskan makanan hospital yang diberikan kepadanya, menonton filem pada malam hari, buatkan kad untuk jururawat,” ceritanya.
Di ruangan komen, rata-rata mendoakan agar anak keduanya itu segera pulih.
Tini mendirikan rumah tangga dengan Nur Sulhi Jasmin pada Februari 2009. Hasil perkongsian hidup, pasangan itu dikurniakan dua cahaya mata, Kaseh, 10, dan Kefli, 7.
 
 
View this post on Instagram  
GIGI OH GIGI . . Gigi susu , tapi berbisa, Gigi sebesar butir mutiara, bukan gigi dewasa pun, tapi sekarang baru tahu penangannya. . . Kerana gigi ini , 3 pakar diperlukan untuk tangkap dia- Pakar Gigi (Dr Roslan) Pakar Kanak- Kanak (Prof Dato Dr Azizi) dan Pakar Bius ( Dato Dr Wan Nik) serta sebatalion nurses yang menjaga mengikut shift, termasuklah Mama Kefli . . . It started with a slight pain in the gum and less than 24 hours the infection spread to the cheeks and eyes. Doctor Roslan minta Kefli ke hospital segera, the infection might spread to other areas ( brain, nose, sinus etc). Off we go, arrived at hospital, checked up, admitted and off to the OT. . . 4D/3N staycation at the hospital. Dah jadi macam ni baru tahu kebanyakan polisi insurans tak cover dental related issues. Gigi Oh gigi, kami ingat dah cukup sedia dengan polisi yang ada, tapi bila dah sakit, mana nak pilih sakit apa kan? Just a heads up, check with your agent and clarify your policy thoroughly. . . Additional for current situation, a Covid test for all patients that is undergoing operation . Nervous tengok Kefli ambik Covid test. Alhamdulilah negative. . . Despite all the drama, I am happy and grateful that i get to spend my time with my son. I get to finish his hospital food , we watched movies at night , and made handmade cards for nurses. Dan barulah Kaseh tahu betapa she misses her younger brother. . . Alhamdulilah we are home now. . . Ingat jangan main- main dengan gigi tau. Brush, floss and gargle. Bye bye Pak Cik Roti, bye bye Mat Kool. . . Thank you to all the doctors and nurses for taking care of Kefli . . #sakitgigi #dentist #oralsurgery #guminfection #kidsdental #kids #oralhygiene
A post shared by Kartini Ariffin (@tini_ariffin) on Oct 6, 2020 at 7:52am PDT

EPISOD 7 PA&MA JOURNEY BERSAMA JOVIANINA: ANAK ENSIKLOPEDIA
Anak-anak zaman sekarang lebih advance dan suka mempelajari benda baru. Dengan teknologi terkini, anak-anak banyak belajar dari program TV dan internet. Ibu bapa perlu menjadi kreatif untuk bercerita pada anak-anak namun pastikan anda memantau setiap yang mereka pelajari.

Saksikan Episod ke 7, Pa&Ma Journey Bersama JoviaNina pada 7 Oktober 2020, jam 9 malam hanya di Astro Ria saluran 104/124.
Nak macam-macam info? Jom join telegram Pa&Ma D Parents https://t.me/pamadparents
The post Penangan Gigi Susu, Muka Anak Tini Ariffin Bengkak Teruk, Terpaksa Jalani Pembedahan! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/penangan-gigi-susu-muka-anak-tini-ariffin-bengkak-teruk-terpaksa-jalani-pembedahan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengalaman Anak Jalani Pembedahan Buang 5 Batang Gigi Secara Bius Penuh

Pengalaman Anak Jalani Pembedahan Buang 5 Batang Gigi Secara Bius Penuh

papar berkaitan - pada 27/9/2020 - jumlah : 393 hits
Assalamualaikum Bila dah jadi mak bapak ini macam macam dugaan yang kita akan tempuh tambah pula bila melibatkan anak Fiza mengaku yang Fiza pernah lalai dalam menjaga Thaqif terutamanya bab gigi Pengalaman yang Fiza akan ceritakan ini menj...
Hiburan Netizen Sebak Tengok Almy Nadia Kongsi Detik Bersama Anak Sebelum Jalani Pembedahan

Hiburan Netizen Sebak Tengok Almy Nadia Kongsi Detik Bersama Anak Sebelum Jalani Pembedahan

papar berkaitan - pada 6/10/2020 - jumlah : 275 hits
Tampil menyajikan sepotong video yang dirakam bersama anak anaknya sebelum menjalani pembedahan batu karang tempoh hari pelakon Almy Nadia jadi tumpuan netizen Perkara itu dikongsi sendiri oleh Almy menerusi sebuah posting yang dimuat naik ...
Sarapan Anak Paling Ringkas Garlic Bread Dengan Scramble Egg Dicampur Susu Cukup Sedap

Sarapan Anak Paling Ringkas Garlic Bread Dengan Scramble Egg Dicampur Susu Cukup Sedap

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 456 hits
Tidak hanya makanan berat adakalanya anak anak kita memerlukan menu lain dari kebiasaannya Barulah seleranya lebih bangkit Cucur atau roti antara gabungan yang mudah disediakan buat anak sebagai menu sarapan Resipi ringkas yang dikongsikan ...
Tak Perlu Guna Berus Kalau Bayi Lap Guna Kain Je Ini Tip Doktor Gigi Kongsi Nak Jaga Gigi Anak Dari Awal

Tak Perlu Guna Berus Kalau Bayi Lap Guna Kain Je Ini Tip Doktor Gigi Kongsi Nak Jaga Gigi Anak Dari Awal

papar berkaitan - pada 10/10/2020 - jumlah : 396 hits
Penjagaan gigi bayi boleh dimulakan seawal bayi lagi Buka bila tumbuh gigi baru nak mula Doktor gigi kongsi 5 tips penjagaan gigi si bayi dan kanak kanak Bila nak mula guna berus gigi dan kuantiti ubat gigi juga diulas Menurut Pegawai Pergi...
Bapa Bunuh Anak Terpaksa Diusung Ke Mahkamah

Bapa Bunuh Anak Terpaksa Diusung Ke Mahkamah

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 264 hits
BACHOK Suspek yang dipercayai membunuh anak lelakinya berusia lapan bulan terpaksa diusung oleh enam anggota polis ke Mahkamah Bachok untuk mendapatkan perintah tahanan reman Suspek berusia 40 tahun dikatakan enggan keluar dari kereta dan m...
Bawa Laju Sangat Kereta Dihentam Teruk Pemandu Maut Tinggalkan 3 Anak Kecil Al Fatihah Video

Bawa Laju Sangat Kereta Dihentam Teruk Pemandu Maut Tinggalkan 3 Anak Kecil Al Fatihah Video

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 536 hits
Di Facebook viral satu rakaman video perakam melibatkan sebuah kereta Perodua Myvi melanggar sebuah kereta Honda Accord sehingga menyebabkan pemandu Honda itu maut Dalam video itu menyaksikan pemandu Perodua Myvi tersebut memandu laju dan h...
Ini Sebabnya Ibu Ayah Elok Berikan Susu Kepada Anak Anak

Ini Sebabnya Ibu Ayah Elok Berikan Susu Kepada Anak Anak

papar berkaitan - pada 30/9/2020 - jumlah : 322 hits
Anak adalah anugerah Ilahi yang tiada nilai gantinya Tugas kita sebagai ibu ayah adalah memberikan perlindungan tempat tinggal pendidikan agama untuk mereka mengenal Allah
Dihina Muka Bengkak Kedut Hitam Nak Mengandung Lagi Rasa Takut

Dihina Muka Bengkak Kedut Hitam Nak Mengandung Lagi Rasa Takut

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 441 hits
Bukan mudah sebenarnya perjalanan untuk menjadi seorang ibu Bermula dengan alahan di awal kandungan hingga saat nak bersalin masing masing pasti ada pengalaman kan Lain anak lain alahan mengandungnya Bagi yang tiada apa apa alahan bersyukur...
Anak Rihana Oksana Muka Melayu Ke Muka Mat Saleh

Anak Rihana Oksana Muka Melayu Ke Muka Mat Saleh

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 410 hits
Anak lelaki bekas Ratu Rusia Rihana Oksana iaitu Ismail Leon semakin besar semakin muka Melayu kata netizen Leon yang kini sudah berusia setahun 5 bulan sememangnya membawa kebahagiaan pada Oksana yang bergelar ibu tunggal Bagaimanapun ada ...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Influencer Marketing For Businesses

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Buah Sukun 6 Khasiat Yang Tak Ramai Orang Tahu

Aepul Roza I L U Chord

Jadilah Cucu Yang Disayang