Penahanan Suami Isteri Di Sweden Memang Melampau


Wakil keluarga pasangan Malaysia yang ditahan atas dakwaan memukul anak kerana tidak bersolat mendakwa pihak berkuasa Sweden masih tidak membenarkan mereka menemui suami isteri itu walaupun sudah memasuki hari ke-32 direman tanpa perbicaraan.


Sumber yang tidak mahu dikenali itu mendakwa sejak ditahan 18 Disember lepas, beliau dan anggota keluarga lain cuba melawat pasangan itu di penjara Sweden namun tidak dibenarkan.

"Dia ditahan reman di penjara sejak 18 Disember 2013 sementara menunggu siasatan, begitu juga dengan suaminya. (Pada mulanya) pendengaran reman ditetapkan pada 2 Januari 2014 menerusi televisyen jadi kami tidak dapat menemui dia dan suami di penjara berasingan.

"Pendengaran reman ditangguhkan pula kepada 16 Januari, selepas itu ditangguhkan lagi selama dua minggu (akhir bulan ini)," katanya ketika dihubungi.

Azizul Raheem Awalludin dan isterinya, Shalwati Norshal, guru yang bercuti tanpa gaji, ditahan pada 18 Disember untuk membantu siasatan kerana didakwa memukul tangan seorang daripada anak mereka yang tidak bersolat.

Sumber tersebut yang bersedih dengan kejadian yang menimpa keluarga mereka berharap pihak berkuasa Sweden dapat bertimbang rasa dan membenarkan mereka melawat pasangan terbabit secepat mungkin.

Sementara itu, seorang lagi anggota keluarga terdekat yang juga enggan dikenali berkata untuk menemui empat anak pasangan itu, permohonan perlu dibuat terlebih dahulu menerusi peguam kanak-kanak terbabit di Sweden.

(Baca: Manusia Yang Menderita Kerana Penyakit Yang Luar Biasa!)

"Kami sudah pun membuat permohonan kepada pihak peguam di sana. Pihak berkuasa Sweden sudah lantik peguam untuk Encik Azizul (bapa) ada satu peguam, Shalwati (ibu) ada satu peguam, anak-anak (empat beradik) ada satu peguam.

"Ini kerana di Sweden ada dua mahkamah, satu mahkamah jenayah, satu lagi mahkamah pentadbiran, anak-anak ini di bawah mahkamah pentadbiran, kalau hendak berjumpa mesti mendapat kebenaran daripada pihak social service (Khidmat Sosial Sweden) dahulu," katanya.

Sebelum ini, media melaporkan pihak berkuasa Sweden telah memberi kebenaran kepada wakil anggota keluarga untuk berjumpa dengan empat beradik itu, bagaimanapun beliau difahamkan pertemuan itu hanya boleh dilakukan selepas siasatan selesai dijalankan.

"Siasatan sekarang masih berjalan, jadi kami tidak dibenarkan untuk berjumpa lagi… Dia (Sweden) cakap selagi siasatan dijalankan kita tidak boleh berjumpa budak-budak itu, itu apa yang diarahkan oleh pihak berkuasa Sweden," katanya.

Mengulas rayuan empat beradik itu supaya diletakkan dalam penjagaan keluarga Melayu Islam dari Malaysia, beliau berkata pihaknya masih belum menerima tarikh perbicaraan berhubung penjagaan kanak-kanak itu.

"Pihak berkuasa Sweden bukan boleh hantar macam itu sahaja, mereka perlu dibawa ke mahkamah, mahkamah pentadbiran yang akan buat keputusan, pada keluarga mana yang nak dihantar.

"Jadi kita masih belum dapat tarikh perbicaraan tentang custody (penjagaan) anak-anak ini di mahkamah lagi. Kita kena tunggu lagi sekarang ini,” katanya.

Sementara itu, rakyat Malaysia turut menyatakan simpati dan sokongan kepada pasangan itu melalui Twitterjaya, komuniti perbincangan dan diskusi mengenai isu semasa di hashtag #SwedenLetThemGo dan #BringThemBack.

Antaranya @klubbkiddkl, "There is no need to talk of discrimination or religion. #SwedenLetThemGo is about getting back our family, our Malaysians TOGETHER! Respect laws of other nations and how they run it. We just want Azizul and Shalwati to be reunited with their four children.

Komen lain adalah @KhairulARahmat, "Jika benar Sweden dokong hak asasi, maka satukan kembali keluarga Saudara Azizul Raheem Awalludin dan Ketua Pemuda Gerakan Nasional,Tan Keng Liang ; "Agree we should respect Sweden’s law. But sometimes, Swedish should learn humanity. Allow the kids to go back Malaysia."

-Sentiasapanas.com



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2014/01/penahanan-suami-isteri-di-sweden-memang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Son Yejin Lee Byunghun Jadi Suami Isteri Filem There Is No Choice Umum Barisan Pelakon

Son Yejin Lee Byunghun Jadi Suami Isteri Filem There Is No Choice Umum Barisan Pelakon

papar berkaitan - pada 12/8/2024 - jumlah : 92 hits
Siap sedia semua untuk tonton filem baru yang dibintangi ramai pelakon hebat Artikel Berkaitan Terbaru media telah mengesahkan penampilan Lee Byung hun Son Ye jin Park Hee soon Lee Sung min Yeom Hye ran Cha Seung won dan Yoo Yeon seok dalam...
Dr Say Selar Suami Anggap Isteri Bersalin Czer Sudah Rosak Tak Kisah Bersalin Cara Apa Pun Patut Diraikan

Dr Say Selar Suami Anggap Isteri Bersalin Czer Sudah Rosak Tak Kisah Bersalin Cara Apa Pun Patut Diraikan

papar berkaitan - pada 27/8/2024 - jumlah : 66 hits
Dr Say selar suami anggap isteri bersalin czer sudah rosak Tak kisah bersalin cara apa pun patut diraikan Tular beberapa tangkap layar perbualan di WhatsApp dimuat naik memaparkan seoarang suami memarahi isterinya dengan menyifatkan sudah r...
Hiburan Baik I Kahwin Orang Lain Je Suami Maki Isteri Bersalin Czer Anggap Rosakkan Badan

Hiburan Baik I Kahwin Orang Lain Je Suami Maki Isteri Bersalin Czer Anggap Rosakkan Badan

papar berkaitan - pada 27/8/2024 - jumlah : 77 hits
Baru baru ini kecoh di media sosial seorang wanita yang kecewa dengan sikap suami yang tidak mahu menerimanya kembali selepas dia melahirkan anak mereka secara pembedahan kecemasan Suami dayus Pendedahan wanita itu telah meraih perhatian ra...
Isteri Yang Curang Suami Pula Kena Penjara 3 Tahun

Isteri Yang Curang Suami Pula Kena Penjara 3 Tahun

papar berkaitan - pada 21/8/2024 - jumlah : 67 hits
KOSMOTAIPEI Seorang lelaki di Taiwan dihukum penjara tiga bulan atas kesalahan menceroboh privasi isterinya dengan memasang kamera pengintip di dalam rumah mereka lapor portal berita Oddity Central semalam Lelaki bernama Fan itu nekad memas...
Hiburan Dera Anak Usia 8 Tahun Hingga Maut Pasangan Suami Isteri Ditahan Reman Di Rawang

Hiburan Dera Anak Usia 8 Tahun Hingga Maut Pasangan Suami Isteri Ditahan Reman Di Rawang

papar berkaitan - pada 19/8/2024 - jumlah : 105 hits
Satu pasangan telah ditahan reman setelah didakwa mendera anak perempuan mereka yang berusia 8 tahun sehingga maut Penahanan itu dibuat di sebuah pangsapuri di Bandar Tasik Puteri Rawang Selangor setelah kanak kanak malang itu ditemukan men...
Mencuri Sama Sama Kena Kejar Penduduk Suami Lari Tinggal Isteri

Mencuri Sama Sama Kena Kejar Penduduk Suami Lari Tinggal Isteri

papar berkaitan - pada 14/8/2024 - jumlah : 97 hits
nbsp Sumiyah ditangkap penduduk setempat IstimewaJAKARTA Seorang lelaki di Mojokerto wilayah Jawa Timur tergamak meninggalkan isterinya yang dikejar orang ramai ketika mereka cuba mencuri telefon bimbit milik seorang penduduk lapor laman be...
Kanak Kanak Maut Didera Polis Tahan Suami Isteri

Kanak Kanak Maut Didera Polis Tahan Suami Isteri

papar berkaitan - pada 19/8/2024 - jumlah : 78 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Polis menahan sepasang suami isteri yang disyaki mendera anak perempuan mereka hingga maut dalam kejadian di sebuah pangsapuri di Bandar Tasik Puteri Rawang semalam Suspek yang masing masing berusia 29 dan 28 tahu...
Suami Isteri Dijel 28 Hari Curi Milo Tampung Kos Dialisis Ibu

Suami Isteri Dijel 28 Hari Curi Milo Tampung Kos Dialisis Ibu

papar berkaitan - pada 29/8/2024 - jumlah : 80 hits
DIYANATUL ATIQAH ZAKARYAKEDUA DUA tertuduh mengaku bersalah mencuri 19 peket milo di Mahkamah Majistret Melaka hari ini MELAKA Sepasang suami isteri dipenjara 28 hari dan denda RM3 000 oleh Mahkamah Majistret di sini hari ini selepas didapa...
Isteri Terkejut Suami Disangka Mati Pulang Ke Rumah

Isteri Terkejut Suami Disangka Mati Pulang Ke Rumah

papar berkaitan - pada 22/8/2024 - jumlah : 115 hits
KOSMO nbsp EDUARDO kembali ke rumah selepas mayatnya dikebumikan Foto MSNewsMANILA Seorang lelaki di Pangasinan Filipina mengejutkan keluarga dan jiran jirannya apabila dia pulang ke rumah beberapa hari selepas mereka sudah mengebumikannya ...
Mengajar Kaedah Asas Memasak Untuk Anak

Kedah Ceroi

First Look The 2025 Triumph Speed Twin 1200 And Speed Twin 1200 Rs

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal

Purnawirawan Jenderal Israel Kita Kalah Perang

Pas Bantah Tanah Melayu Jadi Milik Bukan Melayu Ibrah Nasib Palestin

Ramai Di Atas Jalan Balik Kampung

Soalan Lazim Sspa Elaun Cuti Waktu Bekerja Perkhidmatan


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Syarikat Yang Bagus Cari Pekerja Yang Bagus Cari Syarikat Yang Bagus Cari Pekerja Yang Bagus

Apa Alasan Betapa Pentingnya Memberus Gigi 2 Kali Sehari Agaknya Ye Jom Baca

Belajar Public Speaking Langkah Penting Menuju Komunikasi Efektif

Pattani The Wood Hotel

Unlocking The Power Of Crypto How Fokawa Simplifies Digital Asset Trading

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga