Pemuda Ini Buat Drama Air M4ta Pagi Raya Di Sebalik Sampul Duit Berbaloi Rasa Per1t Menganggur Lebih 6 Bulan


MENCARI pekerjaan kini bukannya mudah, apatah lagi dengan lambakan graduan saban tahun sehingga menyaksikan ramai belia yang menganggur.
Walaupun berbekalkan diploma dan ijazah yang dimiliki selepas beberapa tahun pengajian, ramai graduan terpaksa ke bidang di luar pengajian mereka.
Kesukaran itu turut dirasai oleh Edzhar Jemain, 24, untuk menempatkan diri di mana-mana syarikat setelah menamatkan pengajian pada September tahun lalu.
Berkongsi kisah kepada mStar, dia mesra disapa Edz bagaimanapun tetap bersyukur apabila ibunya tidak pernah mem4ksanya mencari kerja.
“Dulu saya ada minta izin nak fokus dekat bisnes dulu selepas habis belajar. Mak tak banyak komen, sekadar mengangguk setuju. Begitulah sikap mak, tak pernah mem4ksa anaknya mengikut rentak hidup orang lain.
     View this post on Instagram           A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Walaupun rakan-rakan sebaya lain sudah pun memulakan kerjaya masing-masing, mak tak pernah mendesak. Saya tahu, mak percaya dengan kemampuan saya untuk membuat keputusan terbaik untuk diri sendiri asalkan cari rezeki yang halal.
“Berbekalkan pesan mak, saya meneruskan bisnes online yang telah dijalankan sejak PKP (Perintah Kawalan Pergerakan) lagi. Kesibukan urusan bisnes terutama melayan pelanggan secara online, membungkus parcel, menghantar pesanan pelanggan, membuatkan saya leka dengan masa. Tiba tiba dah masuk tahun baru 2022,” jelas Edz.
Menurut jejaka yang menetap di Kuching, Sarawak ini, setelah lama memberi tumpuan kepada perniagaan, dia mula mencari pekerjaan tetap.

Jejaka ini membuat kejutan menunjukkan surat tawaran kerja kepada ibu bapanya.
Namun pada masa sama, dia meneruskan perniagaan sebagai pembeli peribadi (personal shopper) bagi produk wangian.
“Pada tiga bulan pertama ‘job hunting’, hanya ada satu panggilan temuduga yang diterima, itu pun tidak berjaya ke peringkat seterusnya. Saya risau, tapi saya yakin rezeki itu adalah ketentuan Ilahi. Kalau sudah ditetapkan rezeki saya, tak akan ke mana.
“Dengan semangat yang ada, saya tetap teruskan misi mencari kerja. Badan lesu, mata pun penat menghadap laptop setiap hari. Hati kena cekal menyeimbangkan masa antara mencari kerja dan menjalankan bisnes. Bila fikir balik, apalah sangat kesibukan sekarang jika dibandingkan dengan alam pekerjaan nanti.
“Setelah beberapa bulan, Alhamdulillah, baru-baru ini saya telah menerima tawaran untuk menyertai program PROTÉGÉ-GEES 2022 di Kuching. Masa tu tiada perkataan yang dapat saya ungkapkan melainkan rasa syukur,” katanya.

Edz berniaga dalam talian selepas menamatkan pengajian.
Susulan video yang tular di aplikasi TikTok, lelaki ini mengimbas semula kejutan pada 1 Syawal yang dibuat ibu dan bapanya.
Menurutnya, kejutan tersebut dirancang olehnya dan kakaknya yang terlebih dahulu mengetahui mengenai surat tawaran kerja tersebut.

Edz (belakang, tiga dari kiri) bersama keluarga.
Namun dia tidak menyangka setelah ibunya membuka sampul berisi surat tersebut, dia secara tiba-tiba mengalirkan air m4ta.
“Sebenarnya saya dah rancang nak surprise mak ayah sejak 22 April tarikh terima surat lagi. Saya letak offer letter dalam sampul raya. Saya pasti mereka tak tahu pasal surat tu ingatkan saya letak duit raya. Saya ada bagi duit raya lepas tu cuma tak sempat rakam.
“Saya minta kakak tolong rakam masa tunjuk surat tu untuk ‘meaningful moment’ bagi perjalanan mencari kerja. Tak sangka boleh pula menangis masa beritahu tu, terus teringat segala penat lelah sampai terlepas deadline kerja dan tak dapat respons daripada mana-mana syarikat.
“Apapun saya bersyukur, mak ayah sentiasa mendoakan perjalanan hidup saya dipermudahkan. Bagi yang masih mencari kerja, jangan putus asa sebab Allah nampak usaha orang yang bersungguh, cuma lambat atau cepat sahaja,” jelas Edz.
Komen netizen:

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 
Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Sinar Viral Network
Sumber: Mstar


via Sinar Viral NetworkBaju Kurung Edisi 2016 ni terlajak laris.

Baju Kanak-Kanak Harga Murah

Jubah raya cantik dan murah !!

Green Hijab memang Ohsem memang cair.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kotakkopek.blogspot.com/2022/05/pemuda-ini-buat-drama-air-m4ta-pagi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lapan Bulan Menganggur Anak Beri Kejutan Untuk Ibu Bapa Di Pagi Raya

Lapan Bulan Menganggur Anak Beri Kejutan Untuk Ibu Bapa Di Pagi Raya

papar berkaitan - pada 3/5/2022 - jumlah : 159 hits
Pejam celik pejam celik tiba tiba saja musim perayaan diumumkan dan ini membuat ramai di kalangan kita kelam kebut membuat persiapan perayaan di saat akhir kerana keesokan paginya bakal menyambut keheningan pagi Syawal Pabila menjelangnya m...
Face Mask Songket Dan Sampul Duit Raya

Face Mask Songket Dan Sampul Duit Raya

papar berkaitan - pada 29/4/2022 - jumlah : 179 hits
Semalam encik suami balik rumah masuk masuk dia hulurkan sebungkus plastik Eh parcel apa pulak Ni mesti kes courier hantar barang main letak Jenis malas nak hon ke atau asalkan hantar je sudah Pernah jadi courier main letak je rupanya salah...
Bukalah Akaun Simpanan Untuk Anak Paling Lewat Umur 6 Bulan Buat Simpan Duit Raya Dia

Bukalah Akaun Simpanan Untuk Anak Paling Lewat Umur 6 Bulan Buat Simpan Duit Raya Dia

papar berkaitan - pada 7/5/2022 - jumlah : 260 hits
Raya ni anak kita dapat banyak duit raya kan Jangan bazirkan macam tu je beli mainan atau kita nanti terpakai masukkan dalam bank banyak nak pakai nanti dia remaja Nak sambung belajar dan lain lain Menabung dari kanak kanak 1 Bukalah akaun ...
Rasa Seperti Hidup Zaman 90 An Bapa Luah Rasa Kecewa Saudara Tergamak Bagi Anaknya Duit Raya Rm3 Je

Rasa Seperti Hidup Zaman 90 An Bapa Luah Rasa Kecewa Saudara Tergamak Bagi Anaknya Duit Raya Rm3 Je

papar berkaitan - pada 8/5/2022 - jumlah : 255 hits
nbsp Di sebalik kemeriahan menyambut Aidilfitri terdapat segelintir individu yang tidak tahu bersyukur dengan mempertikaikan nilai duit raya Baru baru ini viral di laman sosial apabila seorang pengguna Twitter berkongsi tangkap layar postin...
Bapa Kongsi Cara Betul Simpan Duit Raya Anak Berbaloi Tak Rugi

Bapa Kongsi Cara Betul Simpan Duit Raya Anak Berbaloi Tak Rugi

papar berkaitan - pada 10/5/2022 - jumlah : 202 hits
Setiap kali Hari Raya Aidilfitri dah sinonim duit raya dengan anak anak Pemberian duit raya ini dianggap sebagai berkongsi rezeki untuk ahli keluarga sanak saudara anak anak rakan atau jiran tetangga Memandangkan anak anak yang menerima dui...
Untung Bersih Lebih Rm60 000 Jual Air Balang Bulan Ramadan Syahmi Sazli Kongsi Amalan

Untung Bersih Lebih Rm60 000 Jual Air Balang Bulan Ramadan Syahmi Sazli Kongsi Amalan

papar berkaitan - pada 10/5/2022 - jumlah : 162 hits
UMUM maklum bulan Ramadan merupakan bulan seribu rahmat buat umat Islam Ramadan juga dianggap bulan rezeki dan menjadi waktu sesuai untuk segelintir masyarakat bagi menambah sumber pendapatan dengan menjalankan perniagaan Begitu juga dengan...
Raya Kali Ni Betul Betul Rezeki Bilal Dapat Duit Raya Rm14 020

Raya Kali Ni Betul Betul Rezeki Bilal Dapat Duit Raya Rm14 020

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 132 hits
Rezeki Bilal Itu yang dapat digambarkan apabila anak sulung kepada pasangan selebriti Neelofa dan Muhammad Haris Mohd Ismail atau PU Riz iaitu Muhammad Bilal telah memperoleh duit raya berjumlah RM14 020 Ia dikongsikan Neelofa menerusi hant...
Alang Baiknya Kalau Duit Raya Sing Dolar

Alang Baiknya Kalau Duit Raya Sing Dolar

papar berkaitan - pada 3/5/2022 - jumlah : 146 hits
Minggu lalu nilai ringgit susut berbanding antaranya mata wang Amerika British dan tentunya Singapura Nilai ringgit begitu rendah berbanding dolar Singapura menyaksikan warga republik itu berduyun duyun membeli RM Bagai beli barangan lelong...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Crisis Management 101

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain

Untonglah Menantu Zahid Hamidi Dilantik Pengerusi Jiankun

Mad Science A Harley Sportster Grand Prix Racer By A Nuclear Chemist

Sa Tak Pernah Buat Muka