Pemprorogan Parlimen Solusi Atau Sekadar Pilihan


Oleh: Ahmad Syukri bin Khusaini
(Mahasiswa di Institut Asia-Eropah, Universiti Malaya)
Pengumuman Dato’ Seri Anwar Ibrahim bahawa beliau telah memperoleh sokongan yang signifikan di kalangan ahli Parlimen bagi membolehkannya diangkat sebagai Perdana Menteri yang baharu telah membuka lembaran baharu kepada ketidakstabilan politik di negara ini. Pengumuman ini telah diikuti dengan 5 orang ahli Parlimen pembangkang yang telah mengemukakan usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri. Pelbagai spekulasi telah timbul yang akhirnya telah menyaksikan parti UMNO mempertimbang sokongan terhadap Kerajaan Perikatan Nasional. Lebih menyulitkan keadaaan, Mesyuarat Ketiga Penggal Ketiga Parlimen Keempat Belas Dewan Rakyat dijadual bermula pada hari Isnin 2 November 2020. Seterusnya, Pembentangan Belanjawan 2021 pula akan dibentangkan pada hari Jumaat 6 November 2020.  Justeru Kerajaan kini berada di dalam situasi yang agak sulit dan memerlukan penyelesaian yang mampu mengeluarkannya daripada kemelut politik yang melanda. Beberapa opsyen boleh diambil oleh Kerajaan seperti berikut:
Pemprorogan ParlimenDalam menghadapi krisis sebegini, salah satu pilihan yang boleh diambil Kerajaan adalah memprorog Parlimen. Peruntukan ini termaktub di dalam Perkara 55(2) Perlembagaan Persekutuan yang mana menyatakan bahawa SPB Yang di-Pertuan Agong boleh memprorog atau membubarkan Parlimen. Justeru Perdana Menteri boleh menasihati SPB Yang di-Pertuan Agong untuk memprorog sidang Parlimen yang mana akan menghentikan sementara sidang tanpa membubarkannya bagi tempoh enam bulan dari tarikh persidangan terdahulu.
Sehingga ke hari ini, peruntukan untuk memprorog Parlimen masih belum pernah digunakan di Malaysia. Sungguhpun begitu, pemprorogan Parlimen telah digunakan di negara-negara Komanwel dan Eropah seperti Sri Lanka, Granada dan Kanada bagi menangani situasi politik yang tidak stabil. Namun begitu, pempropogan Parlimen semestinya akan mendatangkan kesan-kesan negatif dari aspek politik, perundangan, ekonomi dan Institusi Yang di-Pertuan Agong.
Walaupun memprorog Parlimen diperuntukkan di dalam Perlembagaan Persekutuan, namun dari aspek politik ia hanyalah langkah jangka pendek bagi menangguhkan sesuatu yang tidak dapat dielakkan. Dalam konteks semasa, meskipun parti UMNO telah mengumumkan gencatan politik dan menyatakan bahawa kerjasama dikalangan parti di dalam Kerajaan Perikatan Nasional perlu diperkasakan, namun realitinya dengan majoriti yang terlalu nipis, Kerajaan Perikatan Nasional akan sentiasa terdedah kepada percubaan peralihan kerajaan melalui usul tidak percaya terhadap Perdana Menteri apabila tamatnya pemprorogan Parlimen sekiranya ia dilaksanakan. Secara tidak langsung tindakan memprorog Parlimen akan dilihat hanya sebagai instrumen bagi Perdana Menteri mengekalkan kuasa.
Seterusnya jika Kerajaan Perikatan Nasional beranggapan prorog Parlimen akan dapat memberi impak positif terhadap ekonomi negara, maka anggapan tersebut besar kemungkinan adalah salah. Realiti yang perlu dihadapi Kerajaan adalah berdasarkan situasi semasa yang dipengaruhi oleh pandemik COVID-19 yang melanda dunia serta situasi politik yang tidak stabil di negara ini merupakan antara penghalang terbesar bagi pelaburan langsung asing ke negara ini. Bahkan, pengumuman Dato’ Seri Anwar Ibrahim tempohari telah memberi impak negatif terhadap Indeks Komposit Kuala Lumpur di mana ianya telah jatuh sebanyak 10.5 mata atau 0.7 peratus.
Keputusan untuk memprorog Parlimen turut berisiko untuk dicabar di mahkamah oleh pihak pembangkang dan pihak-pihak lain yang berkepentingan. Perkara sebegitu telah berlaku di Britain bilamana Perdana Menteri Britain menasihati Ratu Elizabeth untuk memprorog Parlimen Britain semasa krisis Brexit yang lalu. Keputusan Ratu Elizabeth telah dicabar di mahkamah di mana Mahkamah Tinggi Britain telah mendapati bahawa Perdana Menteri Britain telah menyalahi undang-undang dengan memberikan nasihat yang salah kepada Ratu Elizabeth dalam melaksanakan prorog. Sekiranya situasi yang sama berlaku di Malaysia, maka ianya akan menjatuhkan kredibiliti Perdana Menteri dan dan Kerajaan Perikatan Nasional. Bahkan ianya turut mencemar imej SPB Yang di-Pertuan Agong yang akan berdepan tohmahan dijadikan instrumen politik bagi membolehkan Perdana Menteri mengelak dari usul undi tidak percaya untuk kekal berkuasa. Sejujurnya adalah tidak adil untuk mengheret SPB Yang di-Pertuan Agong dalam kemelut politik yang sedang melanda negara ini.
Dengan mengambil kira perihal di atas, keperluan bagi melaksanakan prorog Parlimen dapat dielakkan sekiranya parti-parti politik di dalam Kerajaan Perikatan Nasional dapat menyelesaikan masalah dalaman yang membelenggu kerukunan dan kelangsungan Kerajaan. Tidak dapat dinafikan bahawa pembentukan Kerajaan Perikatan Nasional adalah manifestasi terhadap keinginan majoriti rakyat di Malaysia yang mengharapkan kerajaan yang ditunjangi oleh Melayu beragama Islam. Realiti ini perlu difahami dan menjadi tunjang terhadap segala keputusan yang bakal diambil oleh semua parti dalam Kerajaan Perikatan Nasional, samada kekal atau menarik balik sokongan. Rakyat kini sedang menantikan penutup kepada drama politik terkini yang masih belum menemuni titik noktah. Sekiranya tersilap langkah maka rakyat tidak akan teragak-agak untuk menghukum pemimpin dan parti yang telah menghancurkan Kerajaan dambaan majoriti rakyat.
Pilihanraya Umum ke-15Oleh yang demikian, langkah paling ideal dan sewajarnya diambil oleh Perdana Menteri adalah untuk membubarkan Parlimen dan mengadakan Pilihanraya Umum ke-15 dengan kadar segera. Pilihanraya Umum ke-15 adalah satu-satunya cara bagi Perdana Menteri dan Kerajaan Perikatan Nasional untuk mendapatkan mandat besar dari rakyat bagi membentuk Kerajaan yang kukuh dari segi bilangan kerusi di Parlimen. Langkah ini adalah bersamaan dengan tindakan Ketua Menteri Sabah semasa pembubaran Dewan Undangan Negeri setelah kehilangan majoriti di dalam Dewan Undangan Negeri baru-baru ini. Langkah sebegini ini juga telah diambil oleh Ketua Menteri Sarawak semasa menghadapi krisis politik dalam tahun 1987. Keputusan-keputusan ini telah diambil oleh pemimpin kedua negeri kerana ianya merupakan satu-satunya cara bagi mendapatkan majoriti yang lebih kukuh dan tidak mampu diganggu gugat.
Meskipun masih berperang dengan COVID-19 namun sepertimana yang telah diumumkan oleh pihak Suruhanjaya Pilihanraya bagi Pilihanraya Kecil Parlimen Batu Sapi, peraturan berkempen telah diubah bagi mengelak penularan wabak COVID-19. Dengan SOP yang telah dibangunkan, ini memungkinkan Pilihanraya Umum ke-15 dapat dilaksanakan dalam keadaan yang terkawal dan selamat meskipun sedang menghadapi wabak COVID-19.  Namun perkara yang paling penting dalam menghadapi pilihanraya ini kelak adalah penyatuan dikalangan parti Kerajaan Perikatan Nasional. Sekiranya persetujuan dapat dicapai segera dikalangan parti terlibat, maka tidak mustahil kemenangan yang meyakinkan dapat diperoleh kelak.
Perisytiharan DaruratNamun sekiranya Perdana Menteri merasakan bahawa gabungan parti-parti di dalam Kerajaan Perikatan Nasional tidak mampu untuk memperoleh jumlah kerusi yang signifikan di dalam Pilihanraya Umum ke-15, maka opsyen yang tinggal adalah untuk Perdana Menteri menggunakan ancaman COVID-19 terhadap keselamatan negara, kelangsungan ekonomi dan ketenteraman awam sebagai asas untuk menasihati SPB Yang di-Pertuan Agong bagi mengisytiharkan darurat berdasarkan Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan. Semasa darurat dikuatkuasakan, pentadbiran negara adalah ditentukan oleh pihak eksekutif. SPB Yang di-Pertuan Agong juga boleh sekiranya perlu dan berpuas hati untuk memasyhurkan sebarang Ordinan termasuk Ordinan Perbelanjaan (Belanjawan) semasa darurat dikuatkuasakan. Namun setiap Ordinan yang dimasyhurkan oleh SPB Yang di-Pertuan Agong hendaklah dibentangkan kepada Dewan Rakyat dan Dewan Negara apabila keduanya bersidang.
Ketiga-tiga opsyen ini akan mendatangkan implikasi yang besar kepada negara dari segi politik, ekonomi dan sebagainya. Maka adalah penting bagi Perdana Menteri mempertimbangkan segala kemungkinan yang bakal berlaku sekiranya memilih mana-mana opsyen kelak. Khususnya dalam situasi negara yang masih berdepan ancaman COVID-19. Mendepani situasi pandemic COVID-19 yang kian meruncing dan keperluan mengadakan pilihanraya umum dengan segera, seharusnya pemimpin-pemimpin parti terlibat berjiwa besar dan kembali memperkukuh ikatan kerjasama yang telah dijalin atas semangat mengembalikan tampuk kepimpinan negara bertunjangkan Melayu dan Islam. Pada masa yang sama, keselamatan dan kebajikan rakyat perlu diutamakan tatkala peperangan menentang COVID-19 masih belum menampakan penghujung. Justeru keutamaan jangka pendek kerajaan seharusnya adalah peperangan menentang COVID-19 dan meluluskan Belanjawan 2021 di Dewan Rakyat dan Dewan Negara. Seterusnya, keutamaan jangka sederhana dan panjang harus lah bagi mencapai kata sepakat dikalangan parti dan segera mengadakan pilihanraya umum apabila keadaan mengizinkan bagi menubuhkan Kerajaan yang mempunyai majoriti yang kukuh dan sukar digugat di dalam Parlimen.
**Artikel ini adalah pendapat individu dan tidak semestinya mewakili pendirian M-Update.
The post Pemprorogan Parlimen: Solusi Atau Sekadar Pilihan appeared first on M-Update.


source : M-Update

Booking Bilik Hotel Dengan Harga Yang 23% Lebih Rendah



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://thetrendingnow.blogspot.com/2020/10/pemprorogan-parlimen-solusi-atau.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mungkinkah Kerajaan Akan Isytihar Darurat Kesihatan Atau Takut Jatuh Undi Tidak Percaya Dalam Parlimen

Mungkinkah Kerajaan Akan Isytihar Darurat Kesihatan Atau Takut Jatuh Undi Tidak Percaya Dalam Parlimen

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 221 hits
Mungkinkah kerajaan akan isytihar darurat kesihatan AgensiOktober 23 2020Kenderaan membawa Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin memasuki bangunan Perdana Putra hari ini untuk mempengerusikan Mesyuarat Khas Kabinet fotoBERNAMAKUALA LUMPU...
Panggil Sidang Khas Parlimen Atau Dahulukan Usul Undi Tak Percaya Dalam Dewan Saran Adun Ph

Panggil Sidang Khas Parlimen Atau Dahulukan Usul Undi Tak Percaya Dalam Dewan Saran Adun Ph

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 188 hits
Timbalan Pengerusi AMANAH Melaka Datuk Sofi Wahab menyarankan agar Perdana Menteri memanggil sidang khas Parlimen lebih awal bagi menentukan sekiranya beliau masih mempunyai majoriti sokongan di dalam Dewan Adun Durian Tunggal itu berkata i...
Pas Perlu Buat Pilihan Samada Umno Atau Ppbm Kata Kadir Jasin

Pas Perlu Buat Pilihan Samada Umno Atau Ppbm Kata Kadir Jasin

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 212 hits
A Kadir Jasin berkata kedudukan kerajaan Perikatan Nasional semakin tidak menentu susulan pengumuman Umno mempertimbangkan untuk menarik diri daripada menyokong gabungan itu Beliau merujuk kenyataan Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan selepa...
Tips Mudah Untuk Tinggalkan Ikan Laga Dan Ikan Gapi Untuk Bercuti Atau Balik Kampung

Tips Mudah Untuk Tinggalkan Ikan Laga Dan Ikan Gapi Untuk Bercuti Atau Balik Kampung

papar berkaitan - pada 19/10/2020 - jumlah : 825 hits
Tinggal Ikam Lama Di Rumah Hobi memelihara ikan bukan sesuatu yang asing Apalagi memelihara ikan hiasan yang cantik warnanya Tips Tinggal Ikan LamaRamai sudah mula menceburi bidang ini sebagai hobi dan akhirnya menjadi sumber pendapatan Ika...
Tidak Ada Ayah Atau Suami Yg Jujur

Tidak Ada Ayah Atau Suami Yg Jujur

papar berkaitan - pada 19/10/2020 - jumlah : 596 hits
Taukah dirimu kalau ayahmu atau suamimu mungkin sering dicaci maki oleh bosnya majikannya Taukah dirimu kalau ayahmu atau suamimu mungkin sering mendapat hinaan di luar sana Taukah dirimu mungkin ayahmu atau suamimu bahkan baru saja mempert...
Ketahui Senarai Hospital Atau Klinik Berhampiran Anda Yang Boleh Menjalankan Ujian Saringan Covid 19

Ketahui Senarai Hospital Atau Klinik Berhampiran Anda Yang Boleh Menjalankan Ujian Saringan Covid 19

papar berkaitan - pada 19/10/2020 - jumlah : 206 hits
Dengan jumlah peningkatan kes COVID 19 dari sehari ke sehari tidak dinafikan semakin ramai orang awam yang berasa bimbang dengan tahap kesihatan masing masing Sehubungan itu difahamkan semua hospital awam di seluruh negara kini berkeupayaan...
Perbezaan Antara Elcb Atau Rccb

Perbezaan Antara Elcb Atau Rccb

papar berkaitan - pada 19/10/2020 - jumlah : 369 hits
Sekali ada yang tanya Perbezaan antara ELCB atau RCCB kalau ikutkan saya hanya mampu berkata ELCB Earth leakage circuit breaker manakala RCCB itu Residual Current Circuit Breaker Tetapi buka itu yang mereka mahukan jawaban nya oleh itu terp...
Merokok Itu Halal Atau Haram Ini Jawaban Ustadz Abdul Somad

Merokok Itu Halal Atau Haram Ini Jawaban Ustadz Abdul Somad

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 247 hits
Sejauh ini banyak tokoh ulama silang pendapat terkait hukum merokok dalam Islam Sebagian mengatakan boleh namun tak sedikit yang tegas melarangnya Ustadz Abdul Somad atau UAS berusaha mencari jalan tengah dengan mengacu pada ucapan sejumlah...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan