Pemimpin Relaks Yang Di Bawah Kenapa Berperang



Kredit: Alfadhil
Antara 2 mudharat, tinggalkan mudharat yang lebih besar. Masalahnya, dlm menentukan mana yang lebih besar itu, apa indikatornya? Adakah benar mengqiaskan dari kisah perjanjian hudaibiah? Sekarang ni, politik setiakawan atau politik utamakan negara(menurut kiraan sesetengah pihak?)
Perjanjian hudaibiyah adalah antara muslim dengan kafir quraiys. Sedangkan kita sekarang ini bukan berperang dengan orang kafir. Ijtihad terbuka luas disini. Kerana ukuran mafsadat mungkin berbeza.
Benarkah PN benar2 mafsadat sehingga kita hilang negara?
Benarkah juga jika TM kembali menerajui negara terjamin kebaikan negara sedangkan dalam masa yang sama lebih banyak jiwa yang terluka?
Dalam mencari numbers yang cukup, perlu kepada rundingan mendalam, ada yang akan dikurangkan dalam reformasi dan islah yang dicita-citakan. Dalam masa yang sama kita juga mengakui tabiat buruk dalam dunia orang politik kita tak akan hilang dengan snap batu infiniti avangers. Perlu kepada pendidikan berterusan. Perlu kepada orang baru dalam gelanggang politik yang bersih jiwanya. Inilah cita-cita utama kita bersama.
Amat susah dalam kita nak membina, tapi dalam masa sama ada pula yang meruntuhkan. Inilah antara ibrah utama dalam peristiwa fathul makkah yang mana Nabi saw. dan para sahabat terlebih dahulu memusnahkan segala berhala di sekitar Kaabah, perlambangan bahawa dalam membina kesucian aqidah manusia, dibuang dahulu kotoran yang melekat, yang menghambat proses menyeluruh kepada iman.
Inilah ujian buat kita. Kita tak bunuh orang dengan nyawa darah seperti di timur tengah. Tapi kita banyak cederakan bahkan membunuh jiwa2 manusia dengan percaturan sesetengah pihak. Politik kita kena belajar bahawa perbezaan itu bukan bererti permusuhan, tetapi warna warni dalam kecenderungan pemikiran. Namun dalam bersepakat, perlu kepada jiwa besar bersama untuk mengangkat 1 keputusan yang insyaAllah setelah mengikuti prasyaratnya, Allah pasti memberkati.
Berkait dengan kesilapan dan masa lampau, memang benar manusia diberi peluang taubat oleh Allah, dan wajar diberi peluang membuktikan bakti. Tetapi Islam juga mengajar kita memilih kawan, menepati dan menghormati perjanjian dan membuat penilaian tajam dalam setiap perkara. Inilah kesepakatan bersama yang perlu kita pilih untuk dijadikan langkah sederap. Musuh gentar dengan kesatuan. Itu pasti!
Saya yakin, buah fikir dari ahli bawahan juga bermanfaat dalam situasi begini. Dan saya yakin pimpinan juga lebih jernih dalam memeluk persefahaman dan menguak asingkan perbezaan.
Tinggal saja, batu api tetap batu api. Jangan melagakan batu2 kerikil kecil ini untuk saling melempar. Meskipun dengan batu kecil ini kita tak akan cederakan kawan kita, tetapi, perbuatan melempar batu itu, akan diingati.. kita yang di bawah, AMANAH dan PKR, tolonglah bersatu hati. Xperlu serang siapa2, biarkan yg di atas dalam proses2 rundingan mereka.. kita ni teruskan khidmat bakti buat rakyat, idea2 memajukan negara, kritik saran imbang kerajaan PN dalam pentadbiran mereka. InsyaAllah, sampai masa yang sesuai.. Allah angkat balik pada posisi yang seharusnya.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/28400

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bil Elektrik Percuma April May Dan Jun Bawah Bantuan Prihatin Elektrik Tambahan Selesai Isu Bil Elektrik Tinggi

Bil Elektrik Percuma April May Dan Jun Bawah Bantuan Prihatin Elektrik Tambahan Selesai Isu Bil Elektrik Tinggi

papar berkaitan - pada 21/6/2020 - jumlah : 369 hits
Sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan terdapat peningkatan penggunaan tenaga elektrik bagi kegunaan domestik seperti rumah kediaman Setelah pihak TNB mula mengambil bacaan sebenar meter elektrik terdapat rungutan berkaitan peningkata...
Pasangan Mata Wang Usdcad Membuat Pembalikan Harga Di Bawah Garis Aliran Menaik Saluran Rintangan

Pasangan Mata Wang Usdcad Membuat Pembalikan Harga Di Bawah Garis Aliran Menaik Saluran Rintangan

papar berkaitan - pada 22/6/2020 - jumlah : 292 hits
Cadangan PerdaganganKemasukan pesanan 1 36023Faktor untuk kemasukan pasaran Harga pasaranTake Profit 1 35591Faktor untuk kemasukan pesanan Take Profit Lanjutan Fibonacci 100 sokongan garis aliran menaik Stop Loss 1 36303Faktor untuk kemasuk...
5 Laptop Terbaik Bawah Rm2000 Untuk Student Universiti Bagi Tahun 2020

5 Laptop Terbaik Bawah Rm2000 Untuk Student Universiti Bagi Tahun 2020

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 840 hits
Anda sedang mencari laptop terbaik bawah RM2000 dengan mengikut bajet yang anda ada Ada boleh tengok sini senarai 5 laptop terbaik untuk student universiti bagi tahun 2020 Student universiti sekarang kebanyakan assignment yang diberi perluk...
Otak Atas Otak Bawah

Otak Atas Otak Bawah

papar berkaitan - pada 21/6/2020 - jumlah : 324 hits
Mesti ramai kawan kawan yang duk fikir sama ada mereka menggunakan otak kanan atau otak kiri Tapi mungkin sahaja mereka yang berfikiran sedimikian boleh dikatakan ketinggalan zaman Para saintis telah lama tahu yang teori popular di mana ota...
Penampilan Kalem Dan Santun Wanita Ini Pasok Gadis Di Bawah Umur Untuk Pria Buronan Fbi

Penampilan Kalem Dan Santun Wanita Ini Pasok Gadis Di Bawah Umur Untuk Pria Buronan Fbi

papar berkaitan - pada 21/6/2020 - jumlah : 329 hits
Setelah diincar selama lima hari terakhir semenjak Russ Albert Medlin buronan FBI tertangkap Ariyana Ahmad seorang wanita berusia 20 tahun akhirnya berhasil diringkus oleh anggota kepolisian Polda Metro Jaya Jumat Saat ditangkap Ariyana tam...
Fahami Perkahwinan Bawah Umur

Fahami Perkahwinan Bawah Umur

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 258 hits
Dr Muhammad Fathi Yusof Perlu tangani isu berkenaan elak Islam dituduh aniaya wanita PERSOALAN berkaitan perkahwinan bawah umur perlu difahami dengan jelas dan perlu diberikan perhatian serius bagi memastikannya diurus sesuai dengan prinsip...
Sampai Meniarap Bawah Pintu Polis Cari Suspek Pecah Masuk Secret Recipe Di Alor Gajah

Sampai Meniarap Bawah Pintu Polis Cari Suspek Pecah Masuk Secret Recipe Di Alor Gajah

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 521 hits
Polis mencari suspek yang memecah masuk ke sebuah kedai kek Secret Recipe di Alor Gajah Melaka semalam Menurut kemaskini daripada suspek dipercayai menceroboh ke premis tersebut mengikut pintu hadapan dengan mengumpil gril besi kedai berken...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Happy Birthday

The Power Of Ai In Cybersecurity Cyrebro S Mdr With A Brain

Tahanan Rumah Adakah Peruntukan Seumpama Itu

Kkb By Election Boycott By Mca Mic A Walk In A Slippery Park For Ph Dap

Titah Adendum Tengku Zafrul Enggan Dedah Kesilapan Afidavit Difailkan Zahid

Hafizh Syahrin Arrc 2024 Jdt Racing Team