Pemimpin Lama Perlu Undur Jika Umno Serius Mahu Diterima Semula


Perkemas balik prinsip pegangan ekonomi, kuasa majoriti Melayu
BANGI – Jika UMNO beriltizam tinggi untuk memastikan partinya diterima semula oleh rakyat Malaysia, maka adalah penting untuk memastikan pemimpin tertinggi parti itu berundur supaya dapat digantikan dengan pemimpin baru yang lebih berkredibiliti.

Penganalisis politik, Prof Madya Dr Mohd Noor Mat Yazid berkata, pemimpin seperti Datuk Seri Najib Razak, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi serta yang terlibat dalam pentadbiran tertinggi ketika ini, diminta untuk berundur secara hormat dan memberikan mandat kepada kepimpinan baru.

Beliau berkata, pemimpin baru yang dilantik haruslah arif mengenai konsep demokrasi di negara ini serta faham mengenai kuasa politik Melayu, ekonomi Melayu, agama Islam, institusi raja-raja dan juga bahasa Melayu.

“Beliau kena tahu bilangan Ahli Parlimen, berapa ramai yang perlu orang Melayu, kawasan mana yang kita nak, kawasan yang majoriti Melayu. Mana-mana kawasan politik yang mempunyai majoriti Melayu, maka UMNO mesti meletakkan calon Melayu tidak boleh berkompromi dengan parti komponen untuk meletakkan calon kaum lain.

“Ini tak, di Tanjung Piai baru-baru ini letak kaum lain. Itu dah melanggar prinsip asas UMNO. Justeru, kuasa politik mesti jelas, berapa Ahli Parlimen yang kita hendak, penyusunan semula kawasan majoriti Melayu.

“Pemahaman kuasa politik Melayu itu penting. Supaya tidak ada lagi isu terlepas kuasa kepada kaum lain,” katanya ketika dihubungi Ismaweb.net, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas berkenaan tawaran baru UMNO untuk orang Melayu dan rakyat di negara ini.

Semalam, Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan menyarankan sayap-sayap pergerakan parti menyahut cabaran merangka tawaran baru UMNO untuk rakyat Malaysia – Our New Deal.

Katanya, ia bagi membuktikan betapa seriusnya UMNO dalam pemerkasaan diri sekali gus menjadi sebuah pergerakan yang inklusif.

Beliau turut menyatakan empat elemen tawaran UMNO kepada orang Melayu dan rakyat Malaysia.

Tawaran itu merangkumi empat elemen penting iaitu jaminan dan iltizam UMNO dalam mengukuhkan kedudukan politik dan kuasa Melayu, memperbaiki kedudukan sosio ekonomi dan kemajuan bangsa Melayu.

Selain itu, UMNO turut memberi jaminan akan mengukuhkan kedudukan Islam, institusi Raja-raja, bahasa kebangsaan dan budaya Melayu dan mengukuhkan kemajmukan Malaysia, menghormati kepentingan pelbagai kaum seterusnya memaju dan menyejahterakan Malaysia yang tercinta.

Menyentuh berkenaan cita-cita untuk memperbaiki sosio ekonomi Melayu, Mohd Noor berkata, UMNO perlu mengambil tindakan tuntas terhadap situasi ketika ini yang mana ekonomi negara sedang dipegang oleh kaum lain.

“Ekonomi kita, kuasa majoriti telah dipegang oleh orang lain. Ini prinsip yang perlu diperkemaskan. Sijil barangan halal hanya perlu diberi kepada orang Islam sahaja. Ketua sebuah syarikat yang layak memperoleh sepatutnya hanya Melayu sahaja. Kita galakkan orang Islam beli makanan halal.

“Dan sekiranya orang Melayu telah mempunyai ekonomi yang kuat, kena keluar zakat kepada fakir-miskin dan lain-lain,” katanya.

Selain itu, Mohd Noor turut meminta UMNO menjelaskan mengenai jaminan parti itu untuk memperkukuh kemajmukan kaum di negara ini.

“Apakah kemajmukan kaum yang dimaksudkan, kita telah menerima kaum lain di negara ini. Kita tidak bersifat rasis menentang kaum. Jangan disalah tafsir orang Melayu tak terima kaum lain.

“Kita sudah liberal dalam menerima kaum lain. Jangan sampai kita rugi dan ditindas pula kerana beria-ia ‘memperjuangkan’ kemajmukan kaum,” katanya. - www.ismaweb.net

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2019/12/pemimpin-lama-perlu-undur-jika-umno.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sprm Akan Buka Semula Kes Kes Lama Latheefa

Sprm Akan Buka Semula Kes Kes Lama Latheefa

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 208 hits
THE MALAYSIAN TIMES KUALA LUMPUR Suruhanjaya Pencegahan Awam Malaysia akan membuka semula beberapa kes lama yang melibatkan kepentingan awam pada awal tahun depan Ketua Pesuruhjaya SPRM Latheefa Koya berkata beliau telah mengeluarkan satu a...
Pemimpin Pas Umno Mesti Beri Penjelasan Tentang Muafakat Nasional

Pemimpin Pas Umno Mesti Beri Penjelasan Tentang Muafakat Nasional

papar berkaitan - pada 28/11/2019 - jumlah : 357 hits
Oleh Adli Mohamad KUALA TERENGGANU Tugas pemimpin sama ada PAS atau Umno secara sedikit demi sedikit mestilah memberikan penjelasan tentang agenda besar Muafakat Nasional kepada rakyat dan penyokong masing masing Sementara itu Naib Presiden...
Pau2019 Umno Perlu Diterajui Pemimpin Bermoral Tok Mat

Pau2019 Umno Perlu Diterajui Pemimpin Bermoral Tok Mat

papar berkaitan - pada 5/12/2019 - jumlah : 382 hits
Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hassan menzahirkan kerisauan dirinya berhubung kepada siapa parti itu akan diwariskan untuk masa depan Katanya kebimbangan itu ada asasnya kerana kepimpinan adalah persoalan kelangsungan dan kesejah...
Pemimpin Umno Saran Dr Mahathir Bentuk Kerajaan Perpaduan

Pemimpin Umno Saran Dr Mahathir Bentuk Kerajaan Perpaduan

papar berkaitan - pada 23/11/2019 - jumlah : 218 hits
Umno mencadangkan supaya Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad membentuk kerajaan perpaduan dengan pembangkang khususnya Umno sekiranya ingin terus menguasai Putrajaya Bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri Shahidan Kassim berkata ini susul...
Syed Saddiq Contoh Orang Muda Tidak Bersedia Jadi Pemimpin Kata Mahasiswa Umno

Syed Saddiq Contoh Orang Muda Tidak Bersedia Jadi Pemimpin Kata Mahasiswa Umno

papar berkaitan - pada 8/12/2019 - jumlah : 300 hits
Perwakilan Kelab Mahasiswa Umno Muhammad Mirza Adnan ketika membahaskan ucapan presiden pada Perhimpunan Agung Umno 2019 di Dewan Merdeka PWTC hari ini KUALA LUMPUR Perwakilan Kelab Mahasiswa Umno berkata Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq...
Azmin Kata Ada Pemimpin Umno Hilang Parti Tun M

Azmin Kata Ada Pemimpin Umno Hilang Parti Tun M

papar berkaitan - pada 24/11/2019 - jumlah : 359 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bercakap pada sidang media pada Majlis Perasmian Konvensyen Alumni Malaysia Future Leaders School di Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi Selangor foto IQBAL BASRI BANGI Tun Dr Mahathir Mohamad telah ...
Hj Hadi Akan Hadir Perhimpunan Agung Umno

Hj Hadi Akan Hadir Perhimpunan Agung Umno

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 241 hits
PAS hari ini mengesahkan presidennya Abdul Hadi Awang akan menghadiri Perhimpunan Agung Umno yang dijadual berlangsung pada 6 Dis ini Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan berkata pemimpin tertinggi PAS serta pesuruhjaya pesuruhjaya PAS ne...
Invoking Trojan Horse In Pkr But In Umno It Failed Again

Invoking Trojan Horse In Pkr But In Umno It Failed Again

papar berkaitan - pada 28/11/2019 - jumlah : 257 hits
Tension in PKR between Dato Seri Anwar Ibrahim and Dato Seri Azmin Ali has escalated As Mahathir s Trojan horse to split PKR and keep him as PM Azmin is playing the role well Despite the overwhelming condition he is still holding up Anwar s...
Azmin Nasihat Mp Umno Jangan Lompat Parti Adakah Ini Bermakna Beliau Mahu Tubuh Parti Baru

Azmin Nasihat Mp Umno Jangan Lompat Parti Adakah Ini Bermakna Beliau Mahu Tubuh Parti Baru

papar berkaitan - pada 26/11/2019 - jumlah : 377 hits
Sebelum ini Tun Mahathir Mohamad memberitahu sebagaimana yang dimaklumkan oleh Azmin Ali kepadanya Ahli Ahli Parlimen BN yang berjumpa dengannya mengadu tentang UMNO yang sudah hilang arah tuju dan mereka tidak tahu sama ada mahu kekal atau...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Taman Tema Genting Highland

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan