Pemilik Kereta Mewah Berpendapatan Tinggi Antara Menduduki Unit Perumahan Dbkl


BernamaKira-kira 20% penghuni Perumahan Awam (PA) dan Projek Perumahan Rakyat (PPR) di Kuala Lumpur hilang kelayakan menduduki perumahan itu.KUALA LUMPUR: Duduk di unit kos rendah milik kerajaan tetapi memandu kereta mewah dan berpendapatan tinggi.
Begitulah gaya hidup dalam kalangan 20% penghuni Perumahan Awam (PA) dan Projek Perumahan Rakyat (PPR) di Kuala Lumpur yang hilang kelayakan menduduki perumahan itu.
Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan Santhara Kumar berkata, dapatan awal itu diperoleh menerusi bancian dan audit dilakukan DBKL dari semasa ke semasa.
“Kriteria utama hilang kelayakan ini ialah apabila penghuni PA/PPR ini mempunyai rumah lain, selain berpendapatan melebihi kemampuan sehingga mampu membeli kereta mewah,” katanya selepas menyerahkan 20 surat tawaran menduduki unit PA/PPR DBKL.
Beliau berkata, buat masa ini tiada tindakan diambil terhadap penghuni terlibat disebabkan penularan pandemik COVID-19.
Lazimnya, mereka yang hilang kelayakan menduduki diberi tempoh hingga dua bulan untuk mengosongkan unit masing-masing, katanya.
“Bagaimanapun,sekiranya penghuni berpendapatan tinggi tetapi mempunyai tanggungan ramai, DBKL tetap bertimbang rasa untuk membenarkan mereka terus mendiami unit di situ,” katanya.
Beliau berkata, penghuni yang hilang kelayakan dan tidak mempunyai alasan kukuh seharusnya memberi peluang kepada yang lebih memerlukan untuk mendiami unit terbabit.
Dalam pada itu, Santhara berkata setakat ini DBKL meluluskan 2,000 daripada kira-kira 30,000 permohonan untuk menyewa unit PA/PPR, namun mereka masih belum dapat mendiami unit terbabit disebabkan tiada kekosongan.
Sementara itu, Mohd Feissal Mohd Yusoff, 28, yang terpilih mendiami PA/PPR DBKL berkata dia terharu selepas mengetahui permohonannya diluluskan.
“Sebelum ini, saya pernah menyewa rumah di Setapak, namun diusir keluar dan kesukaran mendapatkan rumah sewa dengan kadar sewa berpatutan menyebabkan saya terpaksa tinggal dengan ibu mentua di Bentong, Pahang dan berulang-alik ke tempat kerja di sini.
“Perjalanan yang jauh itu juga menyebabkan saya sering diberi surat amaran kerana lambat datang kerja selain pernah mengalami kemalangan sehingga mendapat lima jahitan,” katanya yang menerima unit rumah di PA Desa Sri Rejang, Setapak.
Turut berkongsi kegembiraan ibu tunggal, R Uma, 47, yang terpaksa menunggu lebih 12 tahun untuk mendiami PA/PPR selepas permohonan kali pertama ditolak.
“Saya kemudian membuat rayuan dari 2012 dan bersabar menunggu kekosongan. Bila dapat berita ini (dapat rumah), anak-anak pun tumpang gembira sekali,” katanya yang selama ini menumpang di rumah ibunya di Cheras.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/12/pemilik-kereta-mewah-berpendapatan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib Ku Nan Antara Kes Berprofil Tinggi Tahun Ini

Najib Ku Nan Antara Kes Berprofil Tinggi Tahun Ini

papar berkaitan - pada 28/12/2020 - jumlah : 256 hits
freemalaysiatoday comNajib Razak dijatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta manakala Tengku Adnan Tengku Mansor dijatuhkan hukuman penjara 12 bulan dan denda RM2 juta atas pertuduhan rasuah KUALA LUMPUR Keputusan beberapa kes ...
Honor Menyasarkan Untuk Mengeluarkan Sekitar 100 Juta Unit Telefon Pintar Pada 2021 Lagi Tinggi Berbanding Huawei

Honor Menyasarkan Untuk Mengeluarkan Sekitar 100 Juta Unit Telefon Pintar Pada 2021 Lagi Tinggi Berbanding Huawei

papar berkaitan - pada 22/12/2020 - jumlah : 170 hits
Huawei telah pun mengasingkan dan menjual Honor kepada firma berasingan sekaligus membuatkan Honor beroperasi secara kendiri dan bebas dari Huawei Terbaru mengikut laporan Nikkei Honor dilaporkan menyasarkan untuk meningkatkan pengeluaran t...
Mahkamah Tinggi Menolak Saman Fitnah Yang Dikemukakan Azeez Rahim Terhadap Guan Eng

Mahkamah Tinggi Menolak Saman Fitnah Yang Dikemukakan Azeez Rahim Terhadap Guan Eng

papar berkaitan - pada 11/12/2020 - jumlah : 173 hits
GEORGETOWN Mahkamah Tinggi di sini hari ini menolak saman fitnah yang dikemukakan Ahli Parlimen Baling Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim terhadap bekas Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng berhubung projek terowong dasar laut Pulau Pina...
Antara Restoran Di Kuala Lumpur Yang Menawarkan Menu Daun Pisang Terbaik

Antara Restoran Di Kuala Lumpur Yang Menawarkan Menu Daun Pisang Terbaik

papar berkaitan - pada 28/12/2020 - jumlah : 363 hits
Antara Restoran Di Kuala Lumpur Yang Menawarkan Menu Daun Pisang Terbaik l Assalamualaikum Sedapnya lah hai dapat makan nasi putih degan kari beralaskan daun pisang kan Papadom pula wajib ada Tak lengkap rasanya kalau takde papadom Fuhh con...
Hiburan Antara Yang Pertama Sasha Saidin Selamat Terima Vaksin Covid 19

Hiburan Antara Yang Pertama Sasha Saidin Selamat Terima Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 26/12/2020 - jumlah : 306 hits
Penyanyi dan pelakon Sasha Saidin menjadi antara rakyat Malaysia yang pertama mendapat suntikan vaksin COVID 19 baru baru ini Menurut Sasha dia dan suaminya iaitu Sirhan Wahab yang kini berada di Emiriah Arab Bersatu telah mendapat suntikan...
Antara Filem Babi Dengan Makan Babi

Antara Filem Babi Dengan Makan Babi

papar berkaitan - pada 28/12/2020 - jumlah : 175 hits
Prof Dr Ridhuan Tee AbdullahPerbuatan membabikan daging import jadi halal lebih hina daripada filem babi SAYA bukanlah mahu mempertahankan filem babi arahan Namewee tetapi jika dibanding dengan perbuatan membabikan daging import menjadi hal...
Tinggi Gunung Everest Bertambah

Tinggi Gunung Everest Bertambah

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 272 hits
Ketinggian puncak tertinggi di dunia Gunung Everest meningkat sedikit hari ini apabila China dan Nepal akhirnya mencapai kata putus selepas berdebat selama beberapa dekad mengenainya Ketinggian baharu 8 848 86 meter itu dipersetujui pada si...
Gunung Everest Kini Hampir 1 Meter Lebih Tinggi

Gunung Everest Kini Hampir 1 Meter Lebih Tinggi

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 187 hits
Everest ialah gunung tertinggi dunia yang menjadi idaman peminat sukan mendaki gunung Minggu ini ketinggian sebenar Everest akhirnya disahkan sebagai 8 848 86 meter dan ini adalah 0 86 meter lebih tinggi berbanding ketinggian rasmi sebelum ...
Hiburan Contoh Sahabat Sejati Peminat Kagum Keakraban Antara Amira Othman Dan Wany Hasrita

Hiburan Contoh Sahabat Sejati Peminat Kagum Keakraban Antara Amira Othman Dan Wany Hasrita

papar berkaitan - pada 25/12/2020 - jumlah : 346 hits
Nilai persahabatan yang ditunjukkan dua penyanyi terkenal Wany Hasrita dan Amira Othman bukanlah perkara yang asing lagi buat peminat yang sentiasa mengikuti perkembangan dua personaliti ini Wany yang baru baru ini menyambut hari jadi turut...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


United States President Joe Biden Signs A Rule To Ban Tiktok In The United States Here S The Reason

Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat