Pemilihan Bersatu Dedah Wujud Kem Tidak Sebulu Muhyiddin


bharian.com.my
Oleh Dr Mohammad Tawfik Yaakub
[email protected]
Oktober 17, 2024 
Presiden BERSATU, Tan Sri Muhyiddin Yassin.
BERSATU ketika ini sedang diselubungi aura pemilihan parti yang bakal menentukan penyandang bagi beberapa jawatan tertinggi parti itu. Antara jawatan yang menyaksikan persaingan sengit ialah Naib Presiden, Ketua Armada dan Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT).

Menariknya pada pemilihan kali ini, Presiden BERSATU, Tan Sri Muhyiddin Yassin turut mengemukakan 'pelan kompromi' dan direstui MPT bertujuan mengelakkan perpecahan dalaman parti.

Tumpuan utama pemilihan kali ini membabitkan tiga jawatan Naib Presiden dan difahamkan restu diberikan kepada tiga pemimpin kanan iaitu Datuk Seri Dr Ronald Kiandee dan Datuk Dr Mohd Radzi Jidin akan mempertahankan jawatan manakala Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu turut bercita-cita merebut kedudukan berkenaan.

Namun dua lagi ahli MPT, Datuk Razali Idris dan Timbalan Ketua BERSATU Selangor, merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuang, Mohd Rafiq Mohd Abdullah mengambil tindakan mengejutkan apabila turut menawarkan diri bertanding jawatan Naib Presiden pada pemilihan kali ini.

Menurut salah seorang ahli MPT yang juga Ketua Armada iaitu Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal, tindakan kedua-dua ahli MPT terbabit mengecewakan Muhyiddin kerana tidak akur dengan pelan kompromi dan petua Presiden bagi mewujudkan pemilihan harmoni.

Perkembangan terbaharu ini menunjukkan wujud kem antara kumpulan Hamzah dan Pengerusi BERSATU Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, mula menonjolkan diri untuk bersaing merebut jawatan utama dalam BERSATU.

Berdasarkan kepada angin politik semasa dalam BERSATU, dua calon penyandang iaitu Ronald dan Mohd Radzi tidak mempunyai masalah mengekalkan kedudukan mereka sebagai Naib Presiden, namun peluang Ahmad Faizal untuk memenangi jawatan Naib Presiden mula tergugat apabila terdapat ahli MPT sendiri 'menderhaka' petua Muhyiddin.

Berbanding Ahmad Faizal dan Mohd Rafiq, Razali mempunyai kelebihan selaku Ketua Penerangan kerana hubungan beliau yang rapat dengan kepemimpinan dan akar umbi. Justeru Razali dilihat lebih menonjol dan berpotensi mengisi kerusi Naib Presiden sekali gus mengenepikan Ahmad Faizal untuk memenangi jawatan berkenaan.

Peluang Ahmad Faizal untuk kekal sebagai pemimpin peringkat nasional semakin sukar sekiranya beliau tewas dalam pemilihan Naib Presiden dan tidak mustahil beliau menjadi 'korban politik' terperangkap untuk membuka laluan kepada Hamzah bagi mendaki hiraki tertinggi dalam kepemimpinan parti.

Oleh demikian, kepemimpinan BERSATU perlu mengakui pemilihan kali ini sebenarnya mengundang perpecahan serius dan mampu merencatkan persediaan serta momentum parti untuk berhadapan Pilihan Raya Umum ke-16 (PRU16) dalam tempoh terdekat.

Mungkin umum tidak begitu menyedari hal ini. BERSATU hari ini seolah-olah seorang pesakit sedang bersabung nyawa pada waktu kritikal disebabkan pelbagai komplikasi 'penyakit politik' selepas gagal membentuk kerajaan pasca PRU15.

Antara 'penyakit politik' awal merebak sehingga melemahkan parti itu bermula dengan pemecatan pemimpin utama parti seperti Tun Dr Mahathir Mohamad, Dr Maszlee Malik dan Syed Saddiq Abdul Rahman pada 2020.

Ia disusuli pengumuman keluar parti diketuai Ketua BERSATU Sabah ketika itu, Datuk Seri Hajiji Noor bersama 14 ADUN dan lima Ahli Parlimen pada Disember 2022 untuk membentuk Gabungan Rakyat Sabah (GRS) dan menyertai Kerajaan Perpaduan.

Jun lalu, enam Ahli Parlimen dan seorang ADUN di Selangor digugurkan keahlian kerana menyatakan sokongan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Di samping itu, BERSATU juga tewas dalam beberapa siri pilihan raya kecil (PRK) seperti di Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Kubu Bharu, DUN Nenggiri dan dimalukan dengan kekalahan besar di DUN Mahkota dengan majoriti 20,648 undi kepada calon UMNO/Barisan Nasional (BN) baru-baru ini.

Siri kekalahan dialami BERSATU sebenarnya berpunca daripada kegagalan mewujudkan ahli akar umbi kuat seperti parti lain khasnya UMNO dan PAS. Keadaan ini sebenarnya menyukarkan pembentukan jentera politik kuat untuk berhadapan dengan mana-mana pilihan raya sehingga menyebabkan parti perlu meminjam jentera dan calon daripada PAS.

Kenapa keadaan ini berlaku kepada BERSATU. Hal ini berpunca daripada matlamat penubuhannya yang sekadar menjadi platform kedua kepada orang Melayu menggantikan UMNO dan parti tidak mempunyai roh perjuangan tulen seperti UMNO serta PAS semenjak sebelum merdeka.

BERSATU juga dibentuk berdasarkan kekuatan palsu dicipta pemimpin keluar meninggalkan parti, dipecat dan kecewa sama ada dari UMNO, PAS dan PKR.

Tidak mengejutkan satu hari nanti BERSATU juga akan mengalami nasib sama dengan parti serpihan Melayu lain sebelum ini Parti Melayu Semangat 46, Barisan Jemaah Islamiah Se-Malaysia (BERJASA) serta Parti Pejuang Tanah Air (PEJUANG) sekiranya gagal melaksanakan pembaharuan politik.

Pembaharuan segera perlu dilakukan parti menerusi beberapa tindakan iaitu pertama, Muhyiddin perlu berundur sebagai Presiden bagi memberi peluang kepada pemimpin pelapis mewujudkan kesegaran idea baharu dalam parti.

Kedua, persepsi BERSATU adalah platform kedua orang Melayu menggantikan UMNO perlu dihapuskan kerana ahli parti perlu mempunyai genetik DNA baharu bukan sekadar menerima ahli parti lain untuk memperluaskan keanggotaannya.

BERSATU perlu mempertimbangkan sekatan terhadap bekas ahli parti lain untuk menyertai partinya dan merekrut lebih ramai ahli tidak pernah menganggotai mana-mana parti sebelum ini.

Ketiga, parti perlu berani bertanding atas simbol, calon dan jentera sendiri berbanding berselindung dengan kekuatan parti lain atas payung Perikatan Nasional (PN) ketika bertanding dalam pilihan raya bagi memastikan orang Melayu dan penyokong kaum lain dapat mengenali lebih dekat parti berkenaan.

Masa depan BERSATU hanya bergantung kepada iltizam politik pemimpinnya, jika pemimpin berani membuat perubahan drastik sebelum PRU16, parti ini akan relevan dalam kalangan orang Melayu.

Akan tetapi jika pemimpinnya masih berhempas pulas menjaga jawatan masing-masing tanpa mengendahkan masa depan parti itu, maka tidak mustahil parti ini boleh terkubur seperti parti berteraskan Melayu dan Islam lain.

Penulis iala Pensyarah Kanan, Jabatan Sains Politik, Pentadbiran Awam dan Pengajian Pembangunan, Universiti Malaya

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2024/10/pemilihan-bersatu-dedah-wujud-kem-tidak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perang Proksi Hamzah Azmin Dalam Pemilihan Bersatu

Perang Proksi Hamzah Azmin Dalam Pemilihan Bersatu

papar berkaitan - pada 7/10/2024 - jumlah : 124 hits
Elill EaswaranDua pemimpin itu mahu mencapai kuasa membuat keputusan lebih kukuh dalam parti dengan meletakkan orang kanan mereka di kedudukan penting Hamzah Zainudin menang tanpa bertanding jawatan timbalan presiden manakala Azmin Ali dija...
Pertembungan Mahathir Dengan Muhyiddin Atau Hamzah Dengan Azmin Dalam Pemilihan Ppbm

Pertembungan Mahathir Dengan Muhyiddin Atau Hamzah Dengan Azmin Dalam Pemilihan Ppbm

papar berkaitan - pada 8/10/2024 - jumlah : 135 hits
Pertembungan Mahathir Dengan Muhyiddin Atau Hamzah Dengan Azmin Dalam Pemilihan PPBM Pemilihan PPBM bulan depan dijangka menjadi perang proksi antara Hamzah Zainudin dan Azmin Ali Kedua dua pemimpin PPBM itu dilihat bersaing untuk mengemban...
Diam Bukan Bermakna Kalah Atau Mengiyakan Fitnah Dewi Bakal Dedah Sesuatu Berserta Bukti

Diam Bukan Bermakna Kalah Atau Mengiyakan Fitnah Dewi Bakal Dedah Sesuatu Berserta Bukti

papar berkaitan - pada 5/10/2024 - jumlah : 149 hits
Wanita yang didakwa mempunyai hubungan sulit dengan usahawan Jofliam tampil membuka mulut setelah namanya meniti di bibir netizen sejak kebelakangan ini
Kisah Gisbh Teringin Nak Rasa Orang Penang Wanita Ini Dedah Kisah Sheikhton

Kisah Gisbh Teringin Nak Rasa Orang Penang Wanita Ini Dedah Kisah Sheikhton

papar berkaitan - pada 4/10/2024 - jumlah : 88 hits
HarapandailySeorang wanita muda bekas ahli GISB Holdings menceritakan pengalamannya tentang individu yang digelarnya Sheikhton Beliau yang berasal dari Pulau Pinang itu memberitahu ustaz berkenaan merupakan orang kuat GISBH yang mengendalik...
Suami Langgar Taklik Lepas Minum Air Ketum Pelakon Wanita Dedah Sudah Bercerai

Suami Langgar Taklik Lepas Minum Air Ketum Pelakon Wanita Dedah Sudah Bercerai

papar berkaitan - pada 4/10/2024 - jumlah : 81 hits
Menerusi satu perkongsian video di Instagram seorang pelakon wanita mendedahkan dia sebenarnya sudah berpisah dengan suami sejak tahun lalu
Mahalli Jasuli Dedah Saya Sebenarnya Keturunan Indonesia

Mahalli Jasuli Dedah Saya Sebenarnya Keturunan Indonesia

papar berkaitan - pada 5/10/2024 - jumlah : 105 hits
Bekas pertahanan kental Malaysia Mahalli Jasuli mendedahkan bahawa beliau berketurunan Indonesia Pemain berusia 35 tahun itu kini beraksi buat KL City dalam saingan Liga Super berkongsi kenangan manis bersama skuad kebangsaan Beliau menjadi...
Tiada Lagi Rahsia Fatin Afeefa Amp Opai Dedah Wajah Muhammad Jibril

Tiada Lagi Rahsia Fatin Afeefa Amp Opai Dedah Wajah Muhammad Jibril

papar berkaitan - pada 7/10/2024 - jumlah : 77 hits
Pelakon Fatin Afeefa dan suami Aliff Awang atau mesra disapa Opai dedah wajah Muhammad Jibril selepas sekian lama mengunci mulut mengenai khabar melahirkan cahaya mata Pemilik nama Fatin Nur Afifah Shamsudin 29 membuat pendedahan setelah tu...
Fatin Afeefa Dedah Wajah Anak Selepas Tujuh Bulan Comelnya Muhammad Jibril

Fatin Afeefa Dedah Wajah Anak Selepas Tujuh Bulan Comelnya Muhammad Jibril

papar berkaitan - pada 7/10/2024 - jumlah : 71 hits
Pelakon Fatin Afeefa kini tampil berkongsi wajah anak pertamanya bersama suami pempengaruh Aliff Awang yang rupanya sudah tujuh bulan melahirkan cahaya mata pertamanya bersama suami Ia disahkan oleh Alif yang mesra disapa Opai dalam Instagr...
Rita Rudani Dedah Sebab Bayar Sendiri Kos Rawatan Anak Sulung Patah Tangan

Rita Rudani Dedah Sebab Bayar Sendiri Kos Rawatan Anak Sulung Patah Tangan

papar berkaitan - pada 7/10/2024 - jumlah : 105 hits
Hati ibu mana yang tidak sebak melihat anak cedera Ibu sudah pasti akan melakukan yang terbaik buat anak tersayang Begitulah perasaan Rita atau nama sebenarnya Rita Rudaini Mokhtar 48 apabila anak sulungnya Airit Rayyan Rizqin berada di hos...
What S New In Android 15 Plus More Updates

Penginapan Selesa Di Bhava Residence Hatyai Hotel

Doa Ketika Angin Kencang Dan Hujan Lebat

Dampak Mengutamakan Dunia Kehidupan Fana Vs Keabadian Akhirat

3 Cara Tukar Nama Motor Online Jpj Dan Agensi

Certot Cicak

The Changcuters Karunia Semesta Chord

Joseph Clem Sebana Tua Apai Chord


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Di Hatiku Ada Kamu Viu Malaysia

5 Jenis Bantuan Sosial 100 Percuma Yang Disediakan Negara Luar

10 Fakta Biodata Pelakon Fattah Amin Bekas Suami Fazura Penyanyi Lagu Wanita Terakhir Juara Hero Remaja 2011 2012

10 Fakta Biodata Pelakon Fazura Bekas Isteri Fattah Amin Foto Dulu Sekarang

ABPBH 2024 Keputusan Pemenang Calon Top 5 Anugerah Bintang Popular Berita Harian 36 Siaran Live Di TV3 Tonton 11 Oktober


Stres Kuasai Wanita Namun Lelaki Lebih Tenang Betul Ke

Jasa Bersih Rumah Pontianak Solusi Praktis Untuk Rumah Bersih Dan Nyaman

Rutin Pagi

Nasib Baik Masih Belum Jadi

Aliff Aziz Ruhainies Dibicara Kes Khalwat Februari Tahun Depan

Reka Bentuk Kotak T Shirt Yang Memukau Cipta Impak Visual Maksimum