Pemerkasa Plus Semakan Senarai Bantuan Pemerkasa


PEMERKASA PLUS:SEMAKAN SENARAI BANTUAN PEMERKASA+

Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan program bantuan PEMERKASA Tambahan atau PEMERKASA Plus sebagai inisiatif terbaharu kerajaan untuk membantu meredakan cabaran yang dihadapi, terutamanya ekoran pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ketika ini.
Menurut Muhyiddin, nilai keseluruhan program PEMERKASA Plus adalah berjumlah RM40 bilion ringgit, di mana suntikan langsung fiskal Kerajaan sebanyak RM5 bilion.
“Langkah baharu PEMERKASA Plus akan dilaksanakan berlandaskan tiga matlamat utama iaitu Mempertingkatkan Kapasiti Kesihatan Awam, Meneruskan Agenda Prihatin Rakyat dan Menyokong Kelangsungan Perniagaan,”
PROGRAM STRATEGIK MEMPERKASA RAKYAT DAN EKONOMI TAMBAHAN
(PEMERKASA+)
Kerajaan untuk membantu meredakan cabaran yang dihadapi, terutamanya ekoran pelaksanaan PKP pada masa ini.
Nilai keseluruhan program PEMERKASA Plus adalah berjumlah 40 bilion ringgit, di mana suntikan langsung fiskal Kerajaan sebanyak 5 bilion ringgit.
Matlamat Pertama: Mempertingkatkan Kapasiti Kesihatan Awam
Menerusi matlamat ini, kerajaan telah mengumumkan beberapa bentuk bantuan melibatkan peruntukan sebanyak RM1 bilion iaitu:
Peruntukan RM450 juta bagi meningkatkan kapasiti katil dan peralatan ICU bagi rawatan COVID-19, bukan sahaja di Hospital seliaan KKM tetapi juga di Hospital Pengajar Universiti Awam.
Peruntukan RM550 juta untuk menampung keperluan perbelanjaan berkaitan COVID-19 pelbagai.
Melanjutkan tempoh perkhidmatan lebih 14,000 pegawai perubatan dan jururawat lantikan kontrak sedia ada sehingga tahun 2022.
Matlamat Kedua: Meneruskan Agenda Prihatin Rakyat
Bagi matlamat ini, kerajaan telah mengumumkan beberapa bantuan seperti:
Menambah kadar program Bantuan Prihatin Rakyat atau BPR yang akan dibayar pada penghujung Jun 2021:
– Kategori isi rumah yang berpendapatan di bawah RM2,500, mereka akan menerima kadar BPR tambahan sebanyak RM500.
– Kategori isi rumah berpendapatan antara RM2,501 hingga RM5,000 akan menerima kadar sebanyak RM300.
– Individu bujang pula akan menerima RM100.
Kelulusan moratorium secara automatik selama 3 bulan atau boleh memilih untuk mendapatkan pengurangan bayaran balik secara ansuran sebanyak 50% selama tempoh 6 bulan bagi golongan B40 dan rakyat yang terjejas ekoran kehilangan pekerjaan serta perusahaan mikro dan PKS yang tidak dibenarkan beroperasi dalam tempoh PKP.
Peruntukan RM1 bilion bagi Skim Rehabilitasi Sewa Beli Bas dan Teksi.
Penerusan program MARA PRIHATIN Peace of Mind yang dibuka sehingga 31 Julai 2021.
Pelanjutan Program Subsidi Upah selama 1 bulan bagi semua sektor ekonomi yang terkesan dengan kos RM1.5 dengan had 500 pekerja bagi setiap permohonan, ditanggung oleh Kerajaan.
Pengecualian pembayaran levi selama satu bulan pada bulan Jun 2021 bagi majikan yang berdaftar dengan Pembangunan Sumber Manusia Berhad.
Matlamat Ketiga: Menyokong Kelangsungan Perniagaan
Kerajaan mengumumkan beberapa bantuan menerusi matlamat ini iaitu:
Penambahan kadar Geran Khas Prihatin (GKP) kepada RM1,500.
Pembiayaan sebanyak RM1.5 bilion ringgit bagi pembiayaan mikro kredit oleh BSN, TEKUN, MARA, SME Corp. dan YAPEIM dengan kadar pembiayaan serendah 3%.
Penambahan fasiliti Kemudahan Bantuan dan Pemulihan Bersasar untuk PKS terjejas sebanyak RM2 bilion.
Bantuan Khas secara one-off sebanyak RM500 kepada 17 ribu pemandu pelancong, 40 ribu pemandu teksi, 11 ribu pemandu bas sekolah, 4 ribu bas persiaran dan 62 ribu pemandu kereta sewa dan e-hailing.
Lembaga Hasil Dalam Negeri akan mempertimbangkan rayuan pengenaan penalti dan menangguhkan pembayaran penalti ke tahun 2022.
Pelanjutan untuk penghantaran penyata kewangan, pelaksanaan mesyuarat tahunan bagi syarikat awam yang tersenarai di Bursa Malaysia dan moratorium denda bagi penghantaran lambat dokumen berkanun oleh SSM.
Pengecualian bayaran lewat untuk membaharui lesen perniagaan sehingga 31 Disember 2021 bagi PKS mikro serta perniagaan milikan tunggal dan perkongsian.
Menambah baik Akta Langkah Sementara bagi Mengurangkan Kesan Penyakit COVID-19 atau Akta 829.
Pemberian diskaun bil elektrik sebanyak 10% selama 3 bulan kepada pengendali hotel, agensi pengembaraan dan pelancongan, premis dan kompleks membeli belah, pusat-pusat konvensyen, taman tema dan pejabat syarikat penerbangan tempatan.
Potongan khas kepada pemilik bangunan dan ruang perniagaan yang menawarkan pengurangan sewa premis perniagaan kepada PKS dan bukan PKS untuk tempoh 6 bulan lagi sehingga 31 Disember 2021 bagi pengurangan sewa sekurang-kurangnya 30% daripada kadar sewa semasa.
Pelanjutan dan pengecualian duti setem Kempen Pemilikan Rumah (HOC) sehingga 31 Disember 2021.
Melanjutkan pengecualian cukai jualan ke atas kenderaan penumpang CKD dan CBU import hingga 31 Disember 2021.
Berikut antara senarai bantuan PEMERKASA Tambahan atau PEMERKASA+ yang diumumkan. Antaranya:
Peruntukan RM450 juta tingkat kapasiti katil, peralatan ICU rawatan COVID-19 RM550 tampung pertambahan kos operasi, pengurusan krisis kesihatan Lantikan kontrak lebih 14,000 jawatan pegawai perubatan Percepat pemberian vaksin 80,000 dos sehari (sasaran 150,000 dos sehari menjelang akhir Jun) Aset kerajaan digerakkan permudah warga emas ke PPV 1 bilion untuk BPR tambahan sehingga RM500 (mengikut kategori) menjelang hujung Jun Moratorium 3 bulan atau pengurangan bayaran balik secara ansuran sebanyak 50% selama tempoh 6 bulan Skim rehabilitasi sewa beli bas dan teksi Program MARA Prihatin – peminjam boleh jadualkan semula bayaran pinjaman pelajaran Lanjutan Program Subsidi Upah selama sebulan Geran Khas Prihatin ditambah RM500 kepada RM1,500 pertengahan bulan Jun dan baki pada Julai Bantuan khas one-off RM500 kurangkan beban pemandu teksi, kereta sewa, bas sekolah Bayaran lewat renew lesen perniagaan sehingga 31 Disember 2021 Lanjutan diskaun bil elektrik kepada sektor yang terjejas Lanjutan duti setem HOC sehingga 31 Disember 2021 Pengecualian cukai jualan CKD dan CBU import sehingga 31 Disember 2021 Adakah anda layak  BANTUAN B40 KEHILANGAN PENDAPATAN ONE-OFF RM500(PEMERKASA)?
MAKLUMAT LANJUT & PERTAYAAN
Jika ada sebarang pertayaan, sila rujuk kepada laman web Kementerian Kewangan iaitu https://www.mof.gov.my/ms/.
The post PEMERKASA PLUS:SEMAKAN SENARAI BANTUAN PEMERKASA+ appeared first on KekandaMemey.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kekandamemey.com/pemerkasa-plus.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Senarai Inisiatif Pemerkasa Plus Yang Diumumkan Perdana Menteri

Ini Senarai Inisiatif Pemerkasa Plus Yang Diumumkan Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 194 hits
Umum mengetahui pada 28 Mei lalu kerajaan mengumumkan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Penuh di seluruh negara termasuk penutupan penuh sektor sosial dan ekonomi selama 14 hari bermula 1 Jun hingga 14 Jun depan bagi membendung penula...
Pemerkasa Tambahan Semakan Permohonan Bantuan Pkp 3 0

Pemerkasa Tambahan Semakan Permohonan Bantuan Pkp 3 0

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 282 hits
PEMERKASA TAMBAHAN SEMAKAN PERMOHONAN BANTUAN PKP 3 0 PEMERKASA TAMBAHAN Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan program bantuan PEMERKASA Tambahan atau PEMERKASA Plus sebagai inisiatif terbaharu kerajaan untuk membantu meredakan cabaran yang ...
Bantuan Pkp 3 0 Senarai Bantuan Pemerkasa

Bantuan Pkp 3 0 Senarai Bantuan Pemerkasa

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 324 hits
Berikut antara senarai bantuan PEMERKASA Tambahan atau PEMERKASA yang diumumkan Antaranya Peruntukan RM450 juta tingkat kapasiti katil peralatan ICU rawatan COVID 19RM550 tampung pertambahan kos operasi pengurusan krisis kesihatanLantikan k...
Bpr Tambahan Pemerkasa Plus Semakan Status Amp Tarikh Bayaran

Bpr Tambahan Pemerkasa Plus Semakan Status Amp Tarikh Bayaran

papar berkaitan - pada 7/6/2021 - jumlah : 463 hits
Seperti mana yang diketahui umum kerajaan akan menyalurkan Bantuan Prihatin Rakyat Tambahan kepada isi rumah dan individu yang layak menerusi Program Strategik Memperkasa Rakyat amp Ekonomi Tambahan Untuk makluman Perdana Me
Pm Annnouces Rm40b Pemerkasa Plus Aid As Lockdown Looms

Pm Annnouces Rm40b Pemerkasa Plus Aid As Lockdown Looms

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 231 hits
Prime Minister Muhyiddin Yassin has announced RM40 billion in economic aid as the nation ticks towards a national lockdown that begins at midnight tonight In a televised announcement tonight Muhyiddin said the Pemerkasa Plus programme inclu...
Bantuan Khas Rm500 Apad Semakan Kelayakan Teksi E Hailing Bas Pemandu Pelancong

Bantuan Khas Rm500 Apad Semakan Kelayakan Teksi E Hailing Bas Pemandu Pelancong

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 413 hits
BANTUAN KHAS RM500 APAD SEMAKAN KELAYAKAN TEKSI E HAILING BAS PEMANDU PELANCONG BANTUAN KHAS ONE OFF RM500 KEPADA 134 000 PEMAIN INDUSTRI PENGANGKUTAN AWAM Antara mereka yang sentiasa dalam perhatian saya khususnya ketika berdepan cabaran a...
Bkss 6 0 Senarai Bantuan Untuk Rakyat Sarawak

Bkss 6 0 Senarai Bantuan Untuk Rakyat Sarawak

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 280 hits
BKSS 6 0 SENARAI BANTUAN UNTUK RAKYAT SARAWAK Pakej Bantuan Khas Sarawakku Sayang bernilai RM405 juta telah diumumkan Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg pada Jumaat 28 May 2021 Berikut adalah ringkasan inisiatif yang disalu...
Senarai Penuh Bantuan Tambahan Kerajaan Sempena Lockdown Malaysia

Senarai Penuh Bantuan Tambahan Kerajaan Sempena Lockdown Malaysia

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 346 hits
Senarai penuh bantuan tambahan kerajaan sempena Lockdown Malaysia Assalamualaikum dan salam sejahtera Hari ini merupakan hari pertama lockdown Malaysia Perintah kawalan pergerakan lebih ketat ini adalah selama 14 hari bermula 1 Jun 2021 seh...
Pkp 3 0 Senarai Bantuan Pkp 3 0

Pkp 3 0 Senarai Bantuan Pkp 3 0

papar berkaitan - pada 31/5/2021 - jumlah : 1215 hits
Menerusi Perutusan Khas Perdana Menteri Bantuan PKP 3 0 sebentar tadi terdapat beberapa berita baik untuk semua rakyat Malaysia Ada beberapa jenis bantuan yang diumumkan yang akan memberi manfaat kepada seluruh rakyat Malaysia Kami kongsika...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran