Pemecatan Ahli Keberanian Zahid


 SESUDAH SUBUH

Khairy, Hishammudin dan Razlan
antara dipecat dan digantung. Foto: FMTPARTI Umno telah mencatat sejarah hitam terbesar semalam sejak penubuhannya 77 tahun lampau apabila memecat ratusan ahlinya termasuk empat pemimpin tertingginya. 
Tindakan itu diambil untuk membersihkan parti berkenaan daripada anasir yang mengkhianti parti yang dianggap keramat selama ini, apabila cuba melakukan sabotaj dan pengkhianatan kepada parti.
Empat pemimpin tertinggi terbabit dengan tindakan itu dibuat dalam mesyuarat MT Umno malam tadi; mereka adalah bekas Ketua pemuda Khairy Jamnaluddin Abu Bakar yang dipecat  terus daripada parti.

Yang lain ahli MT Umno Noh Omar yang mulanya digantung selama enam tahun tetapi turut sama dipecat apabila beliau "memohon" jasa baik Umno agar memecatnya terus dan permohonan itu direstui.
Pemimpin lain yang dikenakan tindakan digantung enam tahun, bekas Pemangku Ketua Pemuda yang juga bekas Nib Presiden Hishammmudin Hussein Onn, Naib Ketua Pemuda Shahril Hamdan Suffian, bekas Adun Tiram Mulizan Bujang dan bekas ahli Parlimen Jempol Salim Sharif. Lain-lain turut terbait ialah, lima ahli Umno Pasir Guang, sembilan ahli Umno Putrajaya, dua Tanjung Karang dan 26 ahli Umno dari Pahang. 
Mereka didakwa melakukan pelbagai kesalahan termasuk menjadi calon bebas dalam pilihan raya lalu.
Pengerusi Umno Johor yang juga bekas MB Hasni Mohamad juga terbabit dengan tindakan itu apabila digugurkan sebagai pengerusi Umno Johor tempatnya diganti Khaled Nordin. 
Seingat saya tindakan dibuat Umno semalam sejarah sepanjang penubuhan parti bernuansa Melayu itu. Sebelum ini Umno juga telah memecat bekas bekas Setiausaha Agungnya Annuar Musa dan menggantung beberapa ahli yang sekongkol dengan bekas ahli Parlimen Ketereh itu. Belum pernah Umno mngambil tindakan memecat ahli atas tujuan pembersihan secara beramai-ramai begitu. 
Pada tahun 1987 Umno telah terbelah dua apabila tema B yang diwujudkan semasa perlawanan merebut jawatan prsiden Umno antara Tengku Razaleigh Hamzah dengan Dr Mahathir Mohamad kemudian bertindak menubuhkan parti Semangat 46 bagi menentang Umno dan Dr Mahathir. 
Bagaimana pun tindakan mereka ketika itu bukan atas sifat mereka dipecat daripada parti, sebaliknya kerana Umno diisytiharkan sebagai tidak sah.
Peristiwa permecatan ratusan ahli malam tadi adalah satu sejarah buat Umno. 
Tindakan itu seprtti mana diramalkan sejak awal sesuatu yang berat dilakukan Umno khasnya presiden Zahid Hamidi tetapi terpakasa dibuat untuk menyelamatkan Umno dan juga kerajaan Perpaduan. Keutuhan kerajaan Perpaduan sangat bergantung kepada kehormonian dalam Umno. Tindakan itu bolehlah disifatkan ia dibuat mengikut usul fikh dimana sedia menghadapi mudarat kecil demi mengelakkan mudarat lebih besar.
Jika para anasir itu dibiarkan dalam Umno ia berpotensi untuk mencelarukankan parti itu dengan tindakan mereka lebih mementingkan kepuasan dan sahwat politik daripada kepentingan parti dan negara. 
Pucuk pimpinan Umno perlu menggambil tindakan itu apabila mereka yang dipecat itu disifat sebagai ansir boleh mencemar dan menimbulkan masalah kepada Umno. Tanpa menghuraikan lanjut sebab musabab mengapa mereka dipecat, setiap individu terbabit tahu dan mengerti serta merasa wajar mereka dipecapat. 
Justeru mereka tidak perlu bersoal dan mengungkitkan termasuk mempertikaikan iakan apakah pemecatan mereka itu mnggunakan undang-undang rimba atau hantu. 
Syabas kepada Zahid Hamidi atas apa yang berlaku. Meskipun beliau berat untuk menyaksikan keadaan itu berlaku dalam Umno ketika beliau menjadi presiden, tetapi itulah cara terbaik untuk beliau selamatkan parti. 
Persoalan kini ke manakah arah dan tuju mereka yng dipecat itu? Sebagai orang politik tidak mungkin mereka mendiam diri, sebaliknya akan terus bangkit sekurang-kurangnya untuk memuaskan hati sendiri. Di sini untuk masa ini saya tidak sedia mengulas dan membaca nasib politik mereka. Cuma apa yang ingin ditegaskan mereka tidak akan mendiamkan diri. Kalau pemecatan itu sesuatu menyakitkan mereka pasti akan berusaha mengubati diri mereka. 
Sebagai orang politik yang dinamik dan di dalam dirinya ada nafsu mereka akan tetap hidup dan berusaha untuk memasarkan diri mereka. 
Khairy Jamaluddin mengulas pemecatannya mengatakan dia setia dengan Umno dan tidak kecewa, tidak tunduk dan tidak terkesan. Kata-kata itu menggambarkan jiwa besar dan keegoaannya sebagai ahli politik. Dengan memahami sifat dan keperibadian Khairy beliau pasti akan melakukan sesuatu dengan tindakan itu. Saya akan cuba memberi pencerahana di masa lain. 
Cuma apa hendak disebut disini, mereka yang terbabit itu sekiranya sudah hilang kecintaan kepada Umno, ada ruang terbuka luas di luar sana. Jika mereka diibaratkan ikan, ada kolam dan lopak untuk mereka meneruskan kehidupan meskipun kena bernafas dalam lumpur. Mereka boleh menyertai Bersatu, atau Pas atau pun bergabung dengan rakan mereka yang lebih awal dipecat, Annuar Musa bagi menggerakan Ngo Mufakat Nasional (MN) untuk menukarnya menjadi parti politik. 
Parti-parti Bersatu dan Pas atau Gerakan akan mengetuk pintu kalbu mereka, memberi salam untuk bnersama mereka. Apakah mereka sedia menyambutnya terserah kepada mereka. Pokoknya di luar sana ada kolam dan lopak untuk survival mereka. [wm.kl. 9:04 am 28/01/2023] * tanpa edit. 






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://msomelayu.blogspot.com/2023/01/pemecatan-ahli-keberanian-zahid.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ahli Umno Zahid Kena Beriman Dengan Ni

Ahli Umno Zahid Kena Beriman Dengan Ni

papar berkaitan - pada 30/1/2023 - jumlah : 119 hits
Dewan Bahasa dan Petaka pun dah boleh padam perkataan nepotisme dan yang seangkatan dengannya Perkataan ini semuanya hanya la fatamorgana tahyul yang membelit dan membelenggu bangsa selama ini Perkataan ini tidak sepatutnya wujud dalam kepa...
Keberanian Zahid Hamidi Yang Luar Biasa

Keberanian Zahid Hamidi Yang Luar Biasa

papar berkaitan - pada 29/1/2023 - jumlah : 97 hits
Memecat pemimpin untuk mengekalkan kuasa atau atas apa alasan sekali pun adalah perkara biasa di mana mana saja di planet bumi ini Oleh itu tindakan Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi memecat dan menggantung beberapa pemimpin yang tidak sebul...
Zahid Membodohkan Ahli Anwar Membodohkan Diri

Zahid Membodohkan Ahli Anwar Membodohkan Diri

papar berkaitan - pada 1/2/2023 - jumlah : 143 hits
Asal buka mulut pasti akan menyebabkan dunia mentertawakan watak lagak dan tindak tanduknya Komen Zahid Bukan benci individu tertentu tapi selamatkan parti ZahidBoleh baca lanjut di Bagi Zahid dan konco baruanya usaha mengalih tiang gol dan...
Zahid Tunggang Ahli Tonggeng

Zahid Tunggang Ahli Tonggeng

papar berkaitan - pada 28/1/2023 - jumlah : 140 hits
Sekali lagi UMNO mencatat sejarah hitamnya dengan keputusan mensyuarat empty malam tadi yang di pengerusikan oleh anak murid kepada cikgu anal yang memecat dan menggantung siapa jua yang di lihat tidak menjilat dan bersekutu dengan mereka R...
Look At Yourself Before Attacking Hadi Pas Youth Tells Zahid

Look At Yourself Before Attacking Hadi Pas Youth Tells Zahid

papar berkaitan - pada 23/1/2023 - jumlah : 147 hits
PAS Youth chief Ahmad Fadhli Shaari has struck back against Umno president Ahmad Zahid Hamidi regarding alms to voters in the 15th general election The Pasir Mas MP asked Zahid to look at himself first before attacking PAS president Abdul H...
Zahid Charity If Hadi Does It Corruption If Others Do It

Zahid Charity If Hadi Does It Corruption If Others Do It

papar berkaitan - pada 23/1/2023 - jumlah : 142 hits
Deputy Prime Minister Ahmad Zahid Hamidi today lambasted PAS president Abdul Hadi Awang over the latter s statement that it was okay for the Islamist party to give cash handouts to voters as they were a charitable act Speaking to reporters ...
Zahid Terserah Ros Putuskan Keabsahan Pau 2022

Zahid Terserah Ros Putuskan Keabsahan Pau 2022

papar berkaitan - pada 24/1/2023 - jumlah : 75 hits
malaysiakini comDiterbitkan Jan 23 2023 8 15 PMPresiden Umno Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menyerahkan kepada Jabatan Pendaftar Pertubuhan untuk menentukan keabsahan usul tambahan yang diluluskan semasa Perhimpunan Agung Umno 2022 berkai...
Zahid Selar Sikap Double Standard Hadi Jangan Suka Suka Tukar Fatwa Sedekah

Zahid Selar Sikap Double Standard Hadi Jangan Suka Suka Tukar Fatwa Sedekah

papar berkaitan - pada 24/1/2023 - jumlah : 94 hits
KUALA LUMPUR Pengerusi Barisan Nasional Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menyelar sikap double standard Presiden PAS Tan Sri Abdul Hadi Awang yang mempertahan tindakan pengagihan wang oleh segelintir individu kepada pengundi ketika Pilihan ...
Racial Cultural Differences Should Not Cause Division Says Zahid

Racial Cultural Differences Should Not Cause Division Says Zahid

papar berkaitan - pada 24/1/2023 - jumlah : 119 hits
Ahmad Zahid Hamidi being welcomed by his old friend Ben Song Wan 60 at a Chinese New Year function in Taman Desa Bersatu in Bagan Datuk today BAGAN DATUK Racial and cultural differences should not cause division among the people of this cou...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Menu Tengahari Ikan Talang Goreng Bawang Bendi Tumis Air

Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram