Pembunuhan Jamal Khashoggi Ingatkan Pada Altantuya Dan Najib


Bersediakah Najib memberitahu segala-galanya mengenai skandal 1MDB atau skandal Altantuya, soal Lim Kit Siang. – Foto The True Net
oleh Lim Kit Siang
Apabila pembunuhan keji dan kehilangan misteri wartawan Arab Saudi Jamal Khashoggi di konsulat Arab Saudi di Istanbul menjadi tajuk utama dunia awal bulan ini, orang pertama yang saya fikir adalah Altantuya Shaariibuu yang dibunuh dan mayatnya dimusnahkan dengan bahan letupan C4 di Shah Alam pada 16 Okt dua belas tahun yang lalu.
Hantu Altantunya Shaariibuu akan terus menghantui bekas perdana menteri Najib Abdul Razak dan Malaysia sehingga ada penyiasatan yang penuh dan memuaskan mengenai motif pembunuhan kejam dan pembunuh sebenar yang dibawa ke pengadilan.
Menteri Dalam Negeri, Muhyiddin Yassin memberitahu Parlimen semalam bahawa pihak polis akan mengambil tindakan sewajarnya terhadap Najib dan isterinya Rosmah Mansor jika pasangan itu terbabit dalam pembunuhan Altantuya.
Beliau menjawab ucapan oleh Ahli Parlimen DAP Bukit Gelugor Ramkarpal Singh di parlimen mengenai pendedahan yang dibuat oleh ahli perniagaan Deepak Jaikishan mengenai pembunuhan Altantunya dalam rakaman baru-baru ini yang dimuat naik dalam talian.
Walaupun rakaman video Deepak itu telah dihapuskan dari Internet, ia tidak menimbulkan kesulitan untuk polis mencari video yang tersebar di media sosial dalam beberapa hari yang lalu, dan yang paling penting, polis boleh mendapatkan pengesahan daripada Deepak dirinya pada kesahihan video itu.
Ketika Ramkarpal memberitahu Parlimen pada hari Isnin, Deepak dengan jelas menyatakan bahawa Najib dan Rosmah terlibat dalam pembunuhan Altantuya.
Sebenarnya, kepentingan bukan hanya reputasi Najib dan Rosmah, tetapi reputasi dan reputasi antarabangsa Malaysia sebagai masyarakat yang maju dan bertamadun di mana peraturan undang-undang dan keadilan berlaku di negara ini, di mana orang tidak hilang tanpa usul periksa atau alasan atau dibunuh tanpa motif.
Memandangkan rakaman video Deepak menuduh Najib dan Rosmah terlibat dalam pembunuhan Altantunya Shaariibuu, adakah kedua-duanya akan menyerahkan dirinya kepada polis untuk pembukaan semula siasatan ke atas motif pembunuhan Altantuya Shaariibuu?
Daripada akur kepada undang-undang dan keadilan sama ada pada pembunuhan Altantunya atau “kleptokrasi yang paling teruk” 1MDB, Najib dengan jelas cuba menghalang perjalanan keadilan dengan kenyataannya semalam mendesak kerajaan Pakatan Harapan untuk berhenti mencari kesalahan dengannya dan pentadbiran masa lalu, dan memberi tumpuan untuk menyelamatkan ekonomi negara.
Adakah Najib mencadangkan bahawa Harapan tidak sepatutnya membuka semula siasatan ke atas pembunuhan Altantunya untuk menubuhkan motifnya, sepertimana sesuatu yang Perdana Menteri Najib gagal untuk sampai ke bahagian bawah punca skandal 1MDB?
Lima hari yang lalu adalah lima hari terburuk Najib dalam kehidupan awamnya.
Jumaat lepas, 26 Okt, Najib gagal menyokong dakwaannya bahawa rasuah 1MDB dan skandal pencucian wang antarabangsa adalah berita palsu dan konspirasi antarabangsa yang dibuat oleh musuh politiknya untuk menjatuhkannya dari kuasa apabila rumah kadnya runtuh ketika Menteri Luar Arab Saudi Adel Ahmad Al -Jubeir bertemu Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad dan menafikan bahawa RM2.6 bilion Najib yang terkenal dalam akaun bank peribadinya datang dari Riyadh.
Tetapi kerosakan terhadap Najib terhadap penafian Arab Saudi ini tidak ada apa-apa berbanding dengan wawancara Najib dengan Al Jazeera, di mana Najib berjalan keluar selepas dia tidak dapat menjawab dengan soalan-soalan kredibiliti dan kuasa yang amat jelas yang pewawancara Al Jazeera, Mary Ann Jolley, telah meletakkan kepada Najib sama ada dalam skandal 1MDB; derma RM2.6 bilion dalam akaun perbankannya sendiri;…
….Kalung berlian Rosmah Mansor 22-karat US $ 27.3 juta; lebih daripada AS $ 200 juta dipindahkan ke dalam akaun anak tirinya Rizal Aziz; pembiaya pelarian Jho Low; 38 kriminal tuduhan jenayah, pecah amanah dan pengubahan wang haram atau pembunuhan Altantunya Shaariibuu. Wawancara itu disiarkan di seluruh dunia pada hari Sabtu, 27 Okt, 2018.
Wawancara Al Jazeera Najib sangat merosakkan kerana ia menjadi bukti kukuh mengapa empat juta pengundi yang mengundi Umno / BN pada pilihan raya umum ke-14 pada 9 Mei 2018 sangat salah dalam menyokong kleptokrasi, kakistokrasi dan penyangak global demokrasi dan mengapa mereka perlu menyertai 5.6 juta pengundi yang mengundi Pakatan Harapan untuk membina sebuah New Malaysia yang merupakan negara utama untuk integriti dan negara kelas dunia dan satu model masyarakat yang bersatu padu, progresif dan demokratik.
Semalam, lebih buruk adalah untuk Najib. Di Sidang Kemuncak Pencegahan Rasuah 2018 di Kuala Lumpur, terdapat tiga pukulan kepada pusat uraf saraf, iaitu:
· Penafian oleh Mahathir mengenai tuduhan bahawa 38 pertuduhan jenayah Najib terhadap rasuah, pecah amanah dan pencucian wang adalah bermotivasi politik kerana mereka berdasarkan kepada siasatan oleh agensi penguatkuasaan yang mengesan wang 1MDB dan jejaknya.
· Penjelasan oleh Abu Kassim Mohamed, ketua Pusat Tadbir, Integriti dan Pencegahan Rasuah (GIACC) dan bekas ketua komisioner SPRM bahawa SPRM pada tahun 2015 mendapati tuntutan Najib bahawa RM2.6 bilion yang dia terima adalah derma dari royalti Arab Saudi menjadi palsu selepas pertemuan dengan FBI dan Jabatan Keadilan AS di Washington; dan…
· Pengumuman oleh Peguam Negara Tommy Thomas bahawa kerajaan Malaysia akan mencabar anugerah persetujuan AS $ 5.78 bilion yang diberikan kepada Syarikat Pelaburan Petroleum Antarabangsa Abu Dhabi atau Aabar Investments PJS kerana 1MDB Malaysia ditipu oleh Najib.
Dalam wawancara Al Jazeera yang menjadi ribut itu, Najib secara tidak langsung mengakui bencana moral, ekonomi dan politik skandal 1MDB.
Adakah Najib bersedia untuk melepaskan negara daripada kesakitan, penderitaan dan penderitaan yang lebih jauh dan bekerjasama dengan pelbagai agensi penyiasatan dengan “memberitahu semua” sama ada dalam skandal 1MDB atau pembunuhan Altantuya?
LIM KIT SIANG adalah ahli Parlimen Gelang Patah. Tulisan adalah pendapat beliau yang tidak semestinya mewakili pandangan MalaysianReview. Artikel adalah terjemahan dari tulisan beliau yang bertajuk ‘Altantuya’s ghost will continue to haunt Najib’.
KLIK BACA: Hishammuddin nafi cuba lari dari SPRM – pura-pura mahu cari Jho Low
MESTI BACA: Altantuya video pendedahan terbaru Deepak: Kenapa Najib bercakap seperti hakim?
KLIK BACA: Saya beri Najib, Rosmah hadiah barang kemas, kereta mewah dan hartanah – Deepak
KLIK BACA: Penyokong doa moga Najib Rosmah selamat seperti para Nabi Nuh, Musa, Isa, Ibrahim dan Muhammad SAW.
KLIK BACA: Annuar: Ramai ahli Umno termasuk saya sayang hormati Tun Mahathir
KLIK BACA: Beri Melayu lesen jual arak – Zaid Ibrahim bengong!
The post “Pembunuhan Jamal Khashoggi ingatkan pada Altantuya dan Najib” appeared first on Malaysian Review.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianreview.com/189800/altantuya-akan-terus-menghantui-najib/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Libat 15 Anggota Elit Erdogan Dedah Pembunuhan Terancang Jamal Khashoggi

Libat 15 Anggota Elit Erdogan Dedah Pembunuhan Terancang Jamal Khashoggi

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 300 hits
Penulis dan wartawan terkenal Jamal Khashoggi dibunuh di Pejabat Konsul Besar Arab Saudi di Istanbul dalam operasi yang dirancang kata Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan sebentar tadi Beliau berkata pembunuhan itu dilakukan dua pasukan yan...
Ulasan Islam Tiada Kaitan Dengan Pembunuhan Jamal Khashoggi Tghh

Ulasan Islam Tiada Kaitan Dengan Pembunuhan Jamal Khashoggi Tghh

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 294 hits
Oleh Haji Hadi AwangPERISTIWA pembunuhan kejam terhadap wartawan Saudi Jamal Khashoggi sangat memalukan seluruh manusia Lebih malang kalau pelakunya mengaku Islam jika benar dilakukan Islam mengharamkan cara bunuh yang kejam walaupun terhad...
Siapa Ahmed Al Assiri Jenderal Bintang Tiga Yang Dipercayai Terlibat Pembunuhan Jamal Khashoggi

Siapa Ahmed Al Assiri Jenderal Bintang Tiga Yang Dipercayai Terlibat Pembunuhan Jamal Khashoggi

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 279 hits
Selasa 23 Oktober 2018 Jenderal Ahmed al Assiri SETELAH 17 hari secara keras menyangkal Arab Saudi melalui televisyen nasional akhirnya mengakui bahwa wartawan veteran Jamal Khashoggi meninggal dalam perkelahian di Pejabat Konsulat Saudi di...
5 Kejanggalan Klaim Saudi Soal Pembunuhan Jamal Khashoggi

5 Kejanggalan Klaim Saudi Soal Pembunuhan Jamal Khashoggi

papar berkaitan - pada 23/10/2018 - jumlah : 332 hits
Berita Islam 24H Pemerintah Arab Saudi mengakui bahwa Jamal Khashoggi terbunuh di dalam Konsulat mereka di Istanbul Turki Namun klaim Saudi menyisakan banyak pertanyaan yang tidak terjawab Berbagai kejanggalan terlihat dalam klaim tersebut ...
Dituding Jadi Dalang Pembunuhan Jamal Khashoggi Pangeran Saudi Angkat Bicara

Dituding Jadi Dalang Pembunuhan Jamal Khashoggi Pangeran Saudi Angkat Bicara

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 215 hits
Pengeran Arab Saudi Muhammad bin Salman berjanji akan menghukum semua penjahat yang bertanggung jawab atas pembunuhan jurnalis Jamal Khashoggi di Turki
Putra Jamal Khashoggi Diundang Raja Salman Ke Istana Saudi Masyarakat Geram

Putra Jamal Khashoggi Diundang Raja Salman Ke Istana Saudi Masyarakat Geram

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 211 hits
Raut wajah keduanya tampak sedih saat menjabat tangan pemimpin Saudi Momen mereka diabadikan lewat sebuah foto dan diunggah ke media sosial
Pangeran Bin Salman Akan Buka Suara Soal Kasus Jamal Khashoggi Di Forum Internasional

Pangeran Bin Salman Akan Buka Suara Soal Kasus Jamal Khashoggi Di Forum Internasional

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 217 hits
Pangeran MBS akan berpidato pada jam 17 00 sore waktu setempat dalam acara panel konferensi investasi Future Investment Initiative di Riyadh yang sudah berlangsung sejak kemarin
Sempat Dicekal Anak Jamal Khashoggi Akhirnya Diizinkan Tinggalkan Saudi

Sempat Dicekal Anak Jamal Khashoggi Akhirnya Diizinkan Tinggalkan Saudi

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 199 hits
Salah dan keluarganya sempat dilarang meninggalkan Saudi saat sang ayah mulai menulis artikel kritikan untuk keluarga kerajaan di harian Washington Post
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ringgit Opens Lower Ahead Of Bnm S Opr Release

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Kaya Raya Bayar Rm17 Juta Secara Tunai Rumah Mewah Jennie Bp Didedahkan

Jangan Pandang Belakang 2

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Elak Menyerabutkan Fikiran Sendiri Dengan Mengamalkan 7 Perkara Ini

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users

Sanggup Bawa Asid Dari Johor Ke Kelantan Simbah Rakan

5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh