Pembentangan Belanjawan Mini Bajet 2023 Pm Anwar Ibrahim


Bajet 2023 akan diteliti semula dan diubah suai dengan mengambil kira pandangan daripada Kementerian Kewangan (MOF) serta Kabinet kerajaan perpaduan yang baharu, kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Anwar berkata beliau akan memberi ruang kepada Kementerian Kewangan serta jemaah menteri bagi menambah baik Bajet 2023 yang sedia ada.
“Saya fikir sebahagian besar (daripada belanjawan itu) boleh diterima walaupun ramai yang membuat andaian bahawa saya akan menentang semua cadangan tersebut.
“Cadangan yang baik kita boleh teruskan,” katanya pada sidang media di Pejabat Perdana Menteri hari ini.
Pada masa yang sama, Anwar menegaskan bahawa beliau akan menumpukan usaha untuk menguruskan ekonomi negara dan membina keyakinan pelabur.
“Banyak syarikat pelaburan dari India, China, Eropah serta Amerika Syarikat telah meminta temu janji untuk minggu akan datang, dan saya akan menumpukan pada menjana pertumbuhan ekonomi,” katanya.
— BERNAMA
Agenda Bajet 2023 Yang Diberi Nafas Baru – PM Anwar Ibrahim Pagi tadi saya ke Kementerian Kewangan ketemu pegawai serta staf kementerian. Saya turut mengadakan sidang media kemudiannya.
Antara isu utama yang saya sebut adalah:
1. Belanjawan baharu akan dibahaskan pada tahun hadapan bersekali dengan pembukaan penggal baharu Dewan Rakyat yang akan dirasmikan oleh KDYMM YDP Agong. Belanjawan itu akan diberi nafas serta pendekatan baharu yang akan mencakup persoalan kemiskinan, kesenjangan serta langkah-langkah khusus dalam memastikan iklim yang lebih segar bagi menggalakkan pelaburan, memulihkan keyakinan serta memacu pertumbuhan ekonomi.
2. RM7 bilion yang diluluskan kerajaan lalu daripada jumlah RM15 bilion bagi projek tebatan banjir akan disemak kerana ia telah diluluskan tanpa proses yang mengikut peraturan. Saya akan pastikan perkara tersebut tidak diteruskan supaya prinsip ketelusan serta peraturan dipatuhi.
3. Saya turut menyentuh mengenai kontroversi pembelanjaan RM580-RM600 bilion semasa PKP. Angka ini dimainkan semasa kempen PRU15 dahulu kononnya kerajaan dahulu membelanjakan wang begitu banyak untuk rakyat. Setelah diteliti, sejumlah besar dari wang itu adalah dari KWSP, iaitu wang simpanan hari tua rakyat sendiri dan juga untuk moratorium bank. Namun, ada beberapa puluh bilion yang lain yang menunjukkan ada pelanggaran peraturan. Justeru, kepada Tan Sri Muhyiddin, jangan cabar kerajaan kerana ada beberapa peraturan dan prosedur yang tidak dipatuhi serta ada beberapa syarikat berkepentingan melibatkan keluarga turut terpalit.
4. Saya turut akan berbincang dengan Tan Sri Hassan Marican serta mengadakan rundingan dengan pegawai kanan Kementerian Kewangan serta Ketua Setiausaha Perbendaharaan mengenai anggota pasukan ekonomi yang akan diketuai beliau.
5. Berkenaan Bernas dan Tan Sri Syed Mokhtar, saya telah mengadakan perbincangan dengan beliau sebelum memberikan arahan kepada Bernas untuk membayar sebanyak RM10 juta bulan ini dan RM50 juta tahun hadapan kepada pesawah yang miskin dan melarat. Keputusan ini tidak mudah kerana saya berdepan dengan konglomerat yang keuntungannya berbilion ringgit, dan ia tidak bermaksud untuk merobohkan empayar beliau seperti dakwaan Menteri Besar Kedah.
*Sumber: Facebook Rasmi Anwar Ibrahim
Tarikh Jangkaan Pembentangan Bajet 2023 akan dibentangkan pada Januari tahun hadapan, menurut Perdana Menteri Dato’ Seri Anwar Ibrahim.
Sementara itu, kerajaan akan membentang Mini Bajet 2023 pada sidang parlimen pertama, 19 Disember ini bagi meluluskan pembayaran gaji penjawat awam.
Baca juga:
Intipati Bajet 2023 (PM Ismail Sabri) : Senarai Inisiatif & Bantuan Rakyat BKM 2023 : Kategori Kelayakan & Jumlah Bayaran

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/mini-bajet-2023-anwar-ibrahim/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=mini-bajet-2023-anwar-ibrahim

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Satu Malaysia Kena Scam Dengan Anwar Ibrahim

Satu Malaysia Kena Scam Dengan Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 4/12/2022 - jumlah : 226 hits
SALAH satu komen dalam whatsapp kejiranan berbunyi Satu Malaysia kena SCAM dengan Anwar Ibrahim Apa tidaknya Sepanjang tempoh berkempen dan sepanjang Anwar menjadi PM Tepi macam macam janji dan cerca dibuat oleh beliau untuk mempengaruhi pe...
Tolak Rasuah Amp Penyelewengan Netizen Dakwa Anwar Ibrahim Sembang Kosong

Tolak Rasuah Amp Penyelewengan Netizen Dakwa Anwar Ibrahim Sembang Kosong

papar berkaitan - pada 4/12/2022 - jumlah : 128 hits
Tidak dapat dinafikan pelantikan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sebagai timbalan perdana menteri I telah mengejutkan ramai pihak memandangkan pemimpin tersebut mempunyai kes mahkamah yang serius Malah ramai yang mempersoalkan mengapa Perdana...
Euphoria Anwar Ibrahim

Euphoria Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 29/11/2022 - jumlah : 88 hits
Gulam Muszaffar SUB Umno Batu WP Seminggu yg lepas segelintir rakyat seperti berada dalam euphoria terlampau terhadap susuk tubuh PM YAB DSAI sehinggakan apa yang dilaku ditutur baik dipakainya diberi perhatian menggunung yg tidak bersifat ...
Ulasan Liku Liku Anwar Ibrahim

Ulasan Liku Liku Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 4/12/2022 - jumlah : 105 hits
malaysiakini comULASAN Pada tahun 2020 saya telah menulis beberapa pandangan mengenai masa hadapan Anwar Ibrahim dan bagaimana Anwar boleh menjadi Perdana Menteri salah satunya di Ia bukan suatu perkara yang mudah sebagai orang kerajaan ket...
Tahniah Dato Seri Anwar Ibrahim Perdana Menteri Malaysia Ke 10

Tahniah Dato Seri Anwar Ibrahim Perdana Menteri Malaysia Ke 10

papar berkaitan - pada 25/11/2022 - jumlah : 276 hits
TAHNIAH DATO SERI ANWAR IBRAHIM PERDANA MENTERI MALAYSIA KE 10 Assalammualaikum semua Setelah mengikuti perkembangan Pilihan Raya Umum Ke 15 sejak Penamaan Calon pada 5 November 2022 Sebagai Rakyat Malaysia ini adalah detik paling Ruby teru...
Bergegar Tulang Rusuk Bodyguard Anwar Ibrahim Jadi Tumpuan Netizen Kacak Tapi

Bergegar Tulang Rusuk Bodyguard Anwar Ibrahim Jadi Tumpuan Netizen Kacak Tapi

papar berkaitan - pada 28/11/2022 - jumlah : 213 hits
Kehangatan pasca PRU15 masih lagi diperkatakan rakyat sehingga kini setelah pelantikan Perdana Menteri ke 10 telah diberikan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim baru baru ini Namun tumpuan netizen turut teralih kepada pengawal peribadi Perdana ...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

There Is An Awakening

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

App Inarah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Ngedate

Al Qur An Sebagai Obat Dan Faktor Yang Mempengaruhi Berhasilnya Ruqyah

Untukmu Shayang

Pesanan Buat Sang Suami

Lfl Should Defend The Victims Too

1 500 Berarak Ke Dataran Merdeka Tuntut Hak Pekerja