Ulasan Liku Liku Anwar Ibrahim


malaysiakini.com
Dr Al-Azharri Siddiq Kamunri
Diterbitkan: Dec 4, 2022 11:12 AM
ULASAN | Pada tahun 2020, saya telah menulis beberapa pandangan mengenai masa hadapan Anwar Ibrahim dan bagaimana Anwar boleh menjadi Perdana Menteri, salah satunya di pautan ini.

Ia bukan suatu perkara yang mudah, sebagai orang kerajaan ketika itu, bukan sesuatu yang mudah untuk menulis berkaitan Anwar.

Nampaknya ramalan saya tidak jauh tersasar, bahawa Anwar boleh menjadi perdana menteri dengan bantuan Umno jua walaupun ramai tidak bersetuju dengan pandangan tersebut.

Namun begitu, rakyat Malaysia khususnya generasi muda tidak ramai tahu liku-liku kehidupan Anwar khususnya dalam politik.

Contohnya, generasi baru tidak ramai tahu kehidupan Anwar di Universiti Malaya (1970an) memperjuangkan kedaulatan Bahasa Melayu di jalanan Kuala Lumpur ketika itu.

Begitu juga kejayaan Anwar membuka mata kerajaan terhadap kemiskinan di Baling pada awal tahun 1970an dengan menganjurkan demonstrasi besar-besaran.

Ketika menjadi presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim), Anwar dipilih sebagai satu-satunya pemimpin belia yang mendapat kepercayaan oleh kerabat Raja Saudi dalam mengembangkan syiar Islam di Malaysia melalui pertubuhan antarabangsa seperti The International Institute of Islamic Thought (IIIT) dan pelbagai pertubuhan Islam berpusat di Arab Saudi di mana Anwar turut dilantik sebagai pengemudi.

Rangkaian kepimpinan Islam inilah yang menguatkan hubungan Anwar dengan dunia Arab khususnya di Turki, Arab Saudi dan negara-negara Islam Afrika.

Sebab itulah kemasukan Anwar ke dalam Umno pada tahun 1981 telah mengubah perkembangan Islam di Malaysia daripada pendidikan sekular kepada pendidikan Islamik melalui ABIM, Tadika ABIM, malah Yayasan ANDA turut mempunyai cawangan di Kota Kinabalu, Sabah pada tahun 1980an.

Bawa panji islah

Pemakaian Islamik menutup aurat di kalangan wanita Islam di Malaysia mula berkembang apabila Anwar membawa imej Islamik itu dalam perjuangannya dan kerajaan.

Islam tidak pernah mati dalam jiwa Anwar, misalnya pada tahun 2010 di Komunitas Salihara, Anwar berkata ”Saya bangga sebagai seorang Muslim dan saya komited dengan prinsip Islam. Tetapi saya berbeza pendapat besar, bahkan saya berbeza dengan kalangan yang menjadikan Islam itu sebagai faktor penghalang”.

Dari segi politik, Anwar memilih Umno pada tahun 1981 kerana beliau percaya boleh mengislahkan Umno sebuah parti besar ketika itu kepada perjuangan yang lebih baik. Dengan perubahan semasa dan gandingan Anwar-Zahid, adakah suatu masa kelak Anwar akan kembali memimpin Umno?

Koleksi ucapan Anwar bertajuk ‘Menangani Perubahan’ (1989) tidak pernah berubah. Selama lebih 30 tahun Anwar membawa panji-panji perubahan atau Islah atau lebih popular ‘reformasi’.

Ia juga selari dengan perjuangan rakan-rakan ilmuan Anwar dalam Institut Kajian Dasar (IKD), UNISEL dengan membawa ketibaan makna yang lebih besar dalam kehidupan bernegara secara sistematik.

Contohnya, istilah ‘patriotik’ diangkat martabat kepada istilah ‘nasion’. Orang biasa bercakap mengenai kebudayaan tetapi Anwar bercakap perihal ketamadunan. Orang bercakap istilah ‘pelajaran’ tetapi Anwar memperkenalkan istilah ‘pendidikan’.

Ramai orang bergaduh pasal bahasa Melayu tetapi Anwar berani menggunakan bahasa Malaysia.

Anwar seorang manusia yang kuat membaca, usah dirisaukan hal perbandingan agama kerana Anwar sudah membaca Bhagavad Gita, Mahabharata, karya-karya Shakespeare malah beberapa terjemahan bible.
Akrab dengan pemimpin duniaDi peringkat antarabangsa pula, Anwar dan Indonesia tidak boleh dipisahkan. Ianya bukan baharu, kerana Anwar sudah bersama-sama dengan pemimpin belia Indonesia sejak tahun 1970an lagi.

Malah dalam lawatan keluarga minggu lalu di Jakarta, Jusuf Kalla kelihatan sangat gembira Anwar akhirnya menjadi perdana menteri setelah diusahakannya semasa era rekonsiliasi hampir 10 tahun dahulu.

Mari kita sebut beberapa nama besar yang sangat akrab dengan Anwar dalam bidang masing-masing antaranya Sheikh Taha Jabair Al-Alwani dan Dr. Jamal Barzanji (IIIT), Gareth Evans (ICG), Dr. Otto Graf Lambsdoff (FNF), Carl Gershman (NED), Lorne Craner (IRI), Andrew Natsios (USAID) tidak termasuk tokok-tokoh negara jiran seperti Jusuf Kalla, almarhum B.J. Habibie dan Gusdur.

Anwar dan ilmu pengetahuan tidak pernah berpisah. Selepas rawatan di Munich (2005), Anwar berhijrah ke London menjadi pensyarah di Saints Anthony’s College, Oxford.

Di London, Anwar berkesempatan bertukar-tukar pandangan dengan tokoh-tokoh besar politik dan kerajaan seperti Al-Gore, Desmond Tutu dan Mary Robinson.

Ketika itu juga, International Crisis Group (ICG) melantik Anwar sebagai Ahli Lembaga Pemegang Amanah (2006). Malah dalam satu kumpulan elit pelabur dunia Anwar turut dilantik sebagai Presiden Accountability suatu rangkaian pelaburan antarabangsa dalam Generation Investment Management Group (GIMG).

Maka saya optimis, isu-isu pelaburan dan perdagangan antarabangsa Malaysia dengan bisnes antarabangsa akan lebih menguntungkan rakyat dan negara Malaysia.

Kita perlu beri masa kepada Anwar dan pasukan kabinetnya, usah terlalu prejudis.

Beri masa

Saya fikir sudah sampai masa kita menumpukan tenaga dan fikiran merealisasikan agenda pembangunan dan kesejahteraan rakyat, berbanding politiking tanpa henti yang menyesakkan nafas.

Berikan masa kepada Anwar melaksanakan Islah dalam kerajaan dan negara.

Tidak ada yang perlu dirisaukan kerana dunia sudah berubah, rakyat semakin matang, maklumat di hujung jari. Tidak ada lagi yang boleh mengangkat dagu melepasi ketinggian kerana Dr Mahathir Mohamad yang begitu berjasa dalam pembangunan negara, menjadi perdana menteri dua kali pun, akhirnya tumbang di tangan rakyat jua.

Tahniah Anwar.

DR AL-AZHARRI SIDDIQ KAMUNRI mempunyai pengalaman dan kepakaran dalam bidang politik dan kerajaan, dan mempunyai minat yang mendalam kepada proses pembinaan nasion bangsa Malaysia, patriotism, keselamatan negara dan pemerkasaan komuniti.

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/12/ulasan-liku-liku-anwar-ibrahim.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terkini Kerajaan Setuju Potong Gaji Menteri Sebanyak 20 Datuk Seri Anwar Ibrahim

Terkini Kerajaan Setuju Potong Gaji Menteri Sebanyak 20 Datuk Seri Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 6/12/2022 - jumlah : 157 hits
Terkini Kerajaan Setuju Potong Gaji Menteri Sebanyak 20 Datuk Seri Anwar Ibrahim Makluman terbaru diterima dari Petaling jaya Jemaah Menteri telah bersetuju untuk memotong gaji bulanan mereka sebanyak 20 kata PM Anwar Ibrahim Melalui sidang...
Paparan Muka Depan Akhbar Tempatan Ds Anwar Ibrahim Dilantik Perdana Menteri Ke 10

Paparan Muka Depan Akhbar Tempatan Ds Anwar Ibrahim Dilantik Perdana Menteri Ke 10

papar berkaitan - pada 26/11/2022 - jumlah : 232 hits
SEJARAH TERCIPTA Muka hadapan akhbar tempatan memaparkan Pengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim dilantik sebagai Perdana Menteri Ke 10 ketika tinjauan pada 24 November 2022 Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini memul...
Reaksi Pasaran Saham Setelah Anwar Ibrahim Dilantik Menjadi Perdana Menteri Malaysia Ke 10

Reaksi Pasaran Saham Setelah Anwar Ibrahim Dilantik Menjadi Perdana Menteri Malaysia Ke 10

papar berkaitan - pada 5/12/2022 - jumlah : 160 hits
Pilihanraya ke 15 telah pun berlalu dengan tenang Kita telah membuat pilihan siapa pemimpin yang kita mahukan Setelah berhari hari dua parti ini iaitu Pakatan Harapan dan Perikatan Nasional berebut kuasa di Parlimen Akhirnya terungkai miste...
Pm Jadi Menteri Kewangan Supaya Tak Timbul Isu Rafizi Pertahan Anwar Ibrahim

Pm Jadi Menteri Kewangan Supaya Tak Timbul Isu Rafizi Pertahan Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 5/12/2022 - jumlah : 169 hits
PM jadi Menteri Kewangan supaya tak timbul isu Rafizi pertahan Anwar Ibrahim16 September 2015 Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli pernah mengeluarkan kenyataan bahawa Perdana Menteri tidak sesuai memegang jawatan Menteri Kewangan Dan terbaru...
Rentasan 1259 Panas Mahiaddin Yasin Bakal Rampas Jawatan Pm Daripada Anwar Ibrahim

Rentasan 1259 Panas Mahiaddin Yasin Bakal Rampas Jawatan Pm Daripada Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 26/11/2022 - jumlah : 135 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 1259 1 TERIMALAH KEKALAHAN DENGAN BERLAPANG DADA 2 TUAH DAN DOA ORANG TAMBUN 3 TIDAK NAMPAKKAH KALIAN RAKYAT BERGEMBIRA Layari kami untuk mendapat berita dan isu semasa di Malaysia Berita Politik Politik Malaysia Terk...
Rasmi Anwar Ibrahim Perdana Menteri Malaysia Ke 10

Rasmi Anwar Ibrahim Perdana Menteri Malaysia Ke 10

papar berkaitan - pada 24/11/2022 - jumlah : 242 hits
TERKINI YDP Agong berkenan melantik Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri Malaysia ke 10 lstiadat Mengangkat Sumpah Perdana Menteri ke 10 dijadual 5 petang ini di lstana Negara menurut sebuah kenyataan oleh Istana Negara YDP Agon...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Inisiatif Tanggungjawab Sosial Korporat Pacific Senior Living Bersinar Semasa Sambutan Hari Raya

M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote