Pembatalan Bazar Ramadan Demi Keselamatan Rakyat Kelantan


Oleh Afiq Mohd. Shah
PENINGKATAN mendadak kes positif Covid-19 dan kadar kebolehjangkitan yang tinggi membuatkan Kerajaan Negeri Kelantan terpaksa mengambil keputusan membatalkan kesemua bazar Ramadan di negeri berkenaan tahun ini.
Pada masa sama, Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan dan Kesihatan Negeri, Dr. Izani Husin berkata, ada sebahagian hospital bagi menempatkan pesakit Covid-19 juga telah mencecah kapasiti 100 peratus sekali gus menunjukkan keadaan kritikal di Kelantan.
Beliau berkata, keputusan membatalkan pengoperasian bazar Ramadan dan program Madinah Ramadan yang sebelum ini dirangka bagi tujuan solat tarawih berjemaah, berbuka puasa dan bersahur serta majlis ilmu telah diputuskan dalam mesyuarat Jawatankuasa Kecil Keselamatan Negeri yang dipengerusikan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob pagi tadi.
Namun begitu, Izani memaklumkan kerajaan negeri masih membenarkan operasi restoran dan jualan di rumah serta tepi jalan mengikut prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan Majlis Keselamatan Negara (MKN).-
“Kita lihat kes positif Covid-19 di Kelantan telah naik mendadak dengan dalam tempoh tiga hari ini, kes melebihi 400 manakala kadar kebolehjangkitan (Rt) agak tinggi iaitu 1.12.
“Justeru, dengan penuh dukacita saya memohon maaf bahawa kita terpaksa batalkan operasi bazar Ramadan untuk tahun ini. Keputusan yang dilakukan adalah untuk kepentingan rakyat bagi memutuskan rantaian Covid-19,” katanya dalam sidang akhbar yang dimuat naik dalam akaun Facebook miliknya hari ini.
Baca artikel berkaitan: Bazar Ramadan, Aidilfitri dan solat tarawih dibenarkan
Sebelum itu, Izani dalam catatan di Facebook mengumumkan Kerajaan Negeri Kelantan telah memutuskan untuk membatalkan kesemua bazar Ramadan dan Aidilfitri di negeri itu.
Katanya, program Madinah Ramadan pula akan ditukar menjadi pusat rawatan dan kuarantin Covid-19 (PKRC).
Selasa lalu, Ahmad dilaporkan berkata operasi bazar Ramadan di negeri berkenaan dibenarkan dengan jumlah kapasiti penjual dan pembeli yang bersesuaian mengikut lokasi.
Operasi bazar Ramadan juga perlu mengikut SOP ditetapkan MKN dengan penjual hanya dibenar melayan dua pelanggan pada satu-satu masa.
Sementara itu, mengulas mengenai aktiviti ibadah di masjid sepanjang bulan Ramadan, Izani berkata keputusan itu terpulang kepada Majlis Agama Islam Kelantan (MAIK).
“Kerajaan negeri cuma umumkan pembatalan bazar di sepanjang bulan Ramadan. Apa pun program seperti tarawih di masjid itu di bawah bidang kuasa MAIK, jadi terserah kepada mereka,” jelas beliau.
Mengenai kemungkinan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di negeri itu, Izani turut menyerahkan perkara berkenaan kepada pihak MKN.
Katanya, buat masa ini segala laporan semasa mengenai kes jangkitan Covid-19 di Kelantan sentiasa dihantar kepada MKN.
“Jika MKN meneliti keadaan semasa dan memutuskan untuk melaksanakan PKP, terpulang kepada MKN. MKN juga akan mengambil kira pelbagai perkara seperti kes naik mendadak dan fasiliti tidak mencukupi.
“Saya juga harap rakyat mengambil maklum mengenai dengan keadaan semasa ini sekali gus menghadkan pergerakan serta menjaga SOP sebaik mungkin,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/04/pembatalan-bazar-ramadan-demi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bazar Ramadan Di Kelantan Dibatalkan

Bazar Ramadan Di Kelantan Dibatalkan

papar berkaitan - pada 11/4/2021 - jumlah : 214 hits
Bazar Ramadan dan Aidilfitri seluruh negeri dibatalkan susulan kes Covid 19 di negeri itu mencatatkan peningkatan Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan Perumahan dan Kesihatan Negeri Dr Izani Husin memaklumkan perkara berkenaan menerusi ...
Larangan Bazar Ramadan Di Sabah Demi Elak Lonjakan Kes Kata Hajiji

Larangan Bazar Ramadan Di Sabah Demi Elak Lonjakan Kes Kata Hajiji

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 207 hits
Hajiji Noor melawat pasar awam Sandakan hari ini SANDAKAN Ketua Menteri Sabah Hajiji Noor berkata kerajaan negeri terpaksa membuat keputusan sukar dengan tidak membenarkan bazar Ramadan diadakan tahun ini bagi mengelakkan lonjakan kes Covid...
Kelantan Hadkan Dua Pelanggan Di Satu Gerai Bazar Ramadan

Kelantan Hadkan Dua Pelanggan Di Satu Gerai Bazar Ramadan

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 337 hits
Kerajaan Kelantan menghadkan dua orang pelanggan sahaja dibenarkan untuk membeli juadah berbuka di sesebuah gerai yang beroperasi di seluruh bazar Ramadan di negeri ini Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob berkata ketika urus niaga itu ...
Batal Bazar Ramadan Aidilfitri Kerajaan Kelantan Lemah Buat Keputusan Mengejut Kerja Nak Kencing Saja

Batal Bazar Ramadan Aidilfitri Kerajaan Kelantan Lemah Buat Keputusan Mengejut Kerja Nak Kencing Saja

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 277 hits
Keputusan Kerajaan Negeri Kelantan membatalkan bazar Ramadan dan Aidilfitri dua hari sebelum umat Islam mengerjakan ibadah puasa menimbulkan kemarahan dalam kalangan peniaga di negeri itu Biarpun Kerajaan Negeri telah mengumumkan sedikit pa...
Peniaga Terkesan Dan Kesal Bazar Ramadan Di Kelantan Dibatal Mendadak

Peniaga Terkesan Dan Kesal Bazar Ramadan Di Kelantan Dibatal Mendadak

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 242 hits
Golongan peniaga yang sepatutnya memulakan perniagaan di bazar Ramadan di Kelantan mengakui terkesan dan kesal dengan pengumuman kerajaan negeri membatalkan operasi Bazar Ramadan Ini selepas kerajaan Kelantan semalam menjelaskan pembatalan ...
Rata Rata Peniaga Bazar Ramadan Di Kelantan Luah Kekecewaan

Rata Rata Peniaga Bazar Ramadan Di Kelantan Luah Kekecewaan

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 179 hits
Seramai 100 peniaga bazar Ramadan di Stadium Sultan Muhammad V di sini kecewa apabila kerajaan negeri membatalkan kebenaran operasi bazar Ramadan secara drastik di seluruh negeri itu Peniaga mendakwa mereka sudah membuat segala persiapan de...
Kerajaan Pas Kelantan Batalkan Operasi Bazar Ramadan Dan Aidilfitri

Kerajaan Pas Kelantan Batalkan Operasi Bazar Ramadan Dan Aidilfitri

papar berkaitan - pada 11/4/2021 - jumlah : 179 hits
Dua hari sebelum umat Islam di Malaysia dijangka menyambut Ramadan kerajaan Kelantan memutuskan untuk membatalkan kebenaran pengoperasian bazar Ramadan dan bazar Aildilfitri tahun ini sebagai langkah menanagani peningkatan kes Covid 19 di n...
Bazar Ramadan Di Besut Mungkin Batal

Bazar Ramadan Di Besut Mungkin Batal

papar berkaitan - pada 12/4/2021 - jumlah : 253 hits
Oleh MOHD AZLI ADLAN Gambar hiasanKUALA TERENGGANU Kerajaan negeri Terengganu tidak menolak kemungkinan untuk membatalkan penganjuran bazar Ramadan di Besut ekoran peningkatan mendadak kes positif Covid 19 di daerah itu sejak akhir akhir in...
Cari Juadah Berbuka Ini Lokasi Bazar Ramadan Sekitar Lembah Klang Dan Selangor

Cari Juadah Berbuka Ini Lokasi Bazar Ramadan Sekitar Lembah Klang Dan Selangor

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 265 hits
Buka puasa nanti nak makan apa tak ada idealah pula Lagi satu masa Covid 19 ini ada ke bazar ramadhan yang buka Rasanya itulah kebanyakan pertanyaan yang berlegar dibenak fikiran bukan jangan risau meskipun pendemik melanda negara kerajaan ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan