Pembangkang Kesal Sidang Palimen Paling Singkat Dalam Sejarah



Gabungan Pembangkang Pakatan Harapan (PH), Warisan dan Tun Mahathir kesal dengan tindakan Kerajaan Perikatan Nasional (PN) memendekkan sidang Parlimen kepada hanya beberapa jam.
Dalam kenyataan bersama yang dikeluarkan, mereka mempersoalkan arahan Perdana Menteri Tan Sri Muhyidin Yassin selaku Ketua Majlis yang mengarahkan Majlis Mesyuarat Pertama Penggal Ketiga, Parlimen ke-14 berlangsung dengan hanya Titah Diraja, tanpa persidangan penuh, atas alasan wabak Covid-19 belum reda.
“Arahan ini amat dikesali dan cukup mendukacitakan kerana Parlimen seharusnya berfungsi sebagai wahana bagi suara rakyat dan tiang seri demokrasi.
“Ini juga merupakan kali pertama sejak lebih enam dekad sejarah Parlimen Malaysia, sebuah majlis mesyuarat berjalan tanpa sidang penuh.
“Tindakan ini akan dilihat oleh rakyat sebagai keengganan Perdana Menteri berhadapan dengan Ahli-Ahli Parlimen Pembangkang,” kata kenyataan tersebut.
Selain itu, PH dan gabungan pembangkang turut kesal terhadap tindakan kerajaan PN menukar Setiausaha Dewan Rakyat yang dilakukan secara terburu-buru dan mungkin menimbulkan persepsi dalam kalangan rakyat berlakunya tekanan terhadap institusi Parlimen.
“Kami juga amat terkejut dengan pengumuman penukaran Setiausaha Dewan Rakyat berkuatkusa 13 Mei. Iaitu hanya lima hari sebelum Parlimen mendengar Titah Diraja.
“Tindakan ini membimbangkan kerana menimbulkan persepsi wujud pengaruh tidak wajar oleh pihak-pihak tertentu terhadap institusi Parlimen.
“Walau apa pun, usaha Ahli-Ahli Parlimen dari PH, Bersatu dan Warisan untuk mengembalikan mandat rakyat ke tempat yang sepatutnya tidak terkesan akibat arahan-arahan ini dan akan diteruskan,” kata kenyataan itu lagi.
Kenyataan tersebut dikeluarkan oleh Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim, Presiden Amanah Mohamad sabu, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng, Presiden Warisan Shafie Apdal dan Pengerusi Bersatu Tun Mahathir Mohamad.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/27649

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lantikan Ketua Pembangkang Antara Usul Sidang Dewan Rakyat

Lantikan Ketua Pembangkang Antara Usul Sidang Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 405 hits
Persidangan akan dipercepat usul ditangguh bawa ke Julai PUTRAJAYA Antara usul yang akan dibawa dalam persidangan Dewan Rakyat pada 18 Mei adalah perisytiharan pelantikan ketua pembangkang pelantikan jawatankuasa pilihan serta pengerusi dan...
Foto Paling Memalukan Dalam Sejarah Adolf Hitler

Foto Paling Memalukan Dalam Sejarah Adolf Hitler

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 202 hits
Siapa yang tidak kenal Adolf Hitler Seorang ahli politik Jerman dan juga ketua parti Nazi yang mempunyai cita cita sangat kuat untuk menguasai dunia Hitler menjadi tokoh utama Jerman Nazi Perang Dunia II di Eropah dan juga Holocaust Hitler ...
Pm 2222 Marah Sidang Parlimen Singkat

Pm 2222 Marah Sidang Parlimen Singkat

papar berkaitan - pada 14/5/2020 - jumlah : 220 hits
Dr Mahathri Mohamad hari ini meluahkan rasa kecewa dan marahnya selepas kerajaan hari ini memutuskan sidang Dewan Rakyat akan berlangsung lebih singkat berbanding jadual awal Kata bekas perdana menteri itu tindakan menyingkatkan sidang berk...
Kini Pencapaian Paling Tinggi Pas Dalam Sejarah Zin Mahmud

Kini Pencapaian Paling Tinggi Pas Dalam Sejarah Zin Mahmud

papar berkaitan - pada 20/5/2020 - jumlah : 300 hits
Pencapaian paling tinggi PAS dalam sejarahPenubuhan kerajaan Perikatan Nasional dengan PAS merupakan salah satu daripada parti di dalamnya adalah pencapaian tertinggi parti gerakan Islam itu Bukanlah PAS tidak pernah menjadi sebahagian dari...
Pkpb Dr M Pemimpin Pembangkang Gesa Sidang Parlimen Penuh

Pkpb Dr M Pemimpin Pembangkang Gesa Sidang Parlimen Penuh

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 303 hits
Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad PUTRAJAYA Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad dan pimpinan pembangkang menggesa kerajaan menjalankan sidang Parlimen penuh dengan menambah jumlah hari persidangan sekurang kurangnya 2 minggu B...
Datuk Razlanrafii Sidang Dewan Rakyat Selesai Masa Untuk Pembangkang Berhenti Bermain Sandiwara Politik

Datuk Razlanrafii Sidang Dewan Rakyat Selesai Masa Untuk Pembangkang Berhenti Bermain Sandiwara Politik

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 332 hits
1 Desas desus sebelum ini yang mendakwa mantan Perdana Menteri YAB Tun Dr Mahathir Mohamad tidak mendapat perkenan Tuanku untuk mengisytiharkan jumlah sokongan Ahli Ahli Dewan Rakyat selepas perletakan jawatan beliau akhirnya terjawab 2 Pat...
Raihan Kumpulan Artis Living Legend Paling Power Dalam Sejarah Muzik Malaysia

Raihan Kumpulan Artis Living Legend Paling Power Dalam Sejarah Muzik Malaysia

papar berkaitan - pada 14/5/2020 - jumlah : 358 hits
Ramai orang kata artis kita kena ikut artis Korea untuk diterima seluruh dunia Itu new global standard untuk Asian to be recognized katanya Tapi agaknya ramai lupa atau buat buat lupa Raihan ialah kumpulan artis Living Legend otai paling po...
Tak Pandai Buat Kuih Cuba Apam Kampung Gula Merah Ni Paling Senang

Tak Pandai Buat Kuih Cuba Apam Kampung Gula Merah Ni Paling Senang

papar berkaitan - pada 11/5/2020 - jumlah : 636 hits
Bukan semua diantara kita punya kemahiran dalam menyediakan kuih muih tradisional Kemahiran yang dulunya diwarisi oleh mak mak kita sebenarnya boleh dicuba Tak pandai buah kuih apa kata mulakan dengan apam kampung gula merah ini yang cukup ...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Tafsir Mimpi Gajah

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan

Heidi Moru Aku Ada Chord

Oliva Helmin Feat Kelvin Tunggu Tunggu Chord

Ada 3 Dituduh Bid Ah Padahal Tidak Bid Ah By Dr Hm Rakib S H M Ag