Pemandu Teksi Vs Uber Dan Grabcar



Pemandu Teksi di Malaysia tegugat dengan kehadiran perkhidmatan Uber dan GrabCar sekaligus menganggu periuk nasi mereka selama ini.
Mereka mendesak Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) untuk mengambil tindakan terhadap Uber dan GrabCar.
Bagi anda,
Adakah Uber atau GradCar memberi kesan negatif dan adakah kehadiran mereka mampu meningkatkan mutu perkhidmatan teksi di Malaysia?
Pengguna Pilih Uber, GrabCar Kerena Lebih Selesa Sebanyak 76.4 peratus atau 6,791 daripada 9,026 pengguna teksi di negara ini mengakui lebih selesa menggunakan Uber dan GrabCar sebagai pengangkutan awam menggantikan teksi awam yang disifatkan memberi perkhidmatan yang kurang memuaskan.
Kaji Selidik Maklumbalas: Perkhidmatan Teksi di Malaysia yang dilakukan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) melalui website spad.gov.my turut mendapati, 7,728 atau 86.6 peratus pengguna teksi memberi alasan teksi awam mengenakan tambang lebih atau tidak menggunakan meter.
Masalah lain yang dinyatakan 9,026 responden terhadap teksi awam ialah berkaitan :-
kelakuan pemandu (6,016), kebersihan (3,832), keselesaan (3,563), ketersediaan teksi (3,128), pengetahuan berkaitan laluan (2,126), keupayaan pemanduan (1,962), penampilan pemandu (1,774), ketepatan masa (1,635) bantuan yang diberikan oleh pemandu (1,068) dan lain-lain masalah (222). Alasan mengapa mereka gemar menggunakan Uber atau GabCar pula ialah kerana perkhidmatan itu dikatakan boleh dipercayai (5,459), mudah diakses (5,290), murah (5,059),selesa (4,218) dan 3,944 responden merasakan ia selamat digunakan sebagai pengangkutan awam.
Kita sendiri boleh nampak, bahawa industri teksi di negara ini telah sekian lama dilanda masalah; daripada aspek mutu perkhidmatan sehinggalah kepada aspek sistem pajakan teksi syarikat yang digunapakai sekarang.
Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) yang ditubuhkan pada 2010 bagi meningkatkan sistem pengangkutan awam negara pula dilihat gagal menangani isu ini secara berkesan.
Uber, GrabCar – Pemandu Teksi Haram Isu membabitkan “pemandu teksi haram” yang menggunakan sistem aplikasi Uber dan Grabcar yang beroperasi terutamanya di Kuala Lumpur telah benar-benar menjejaskan pendapatan pemandu-pemandu teksi “sah” yang beroperasi di Lembah Klang sehinggakan pemandu-pemandu teksi ini mengadakan perhimpunan di Padang Merbok dan menyerahkan memorandum bantahan di Parlimen.
Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) mahu agar masalah yang melanda industri teksi ini diselesaikan secara menyeluruh tidak terhad hanya kepada isu perkhidmatan Uber dan Grabcar sahaja bagi mengembalikan mutu industri teksi di negara ini ke tahap yang lebih baik daripada sekarang.
DPPM turut mendesak agar SPAD bersikap adil, tidak menyalahkan mana-mana pihak serta berusaha memulihkan serta memajukan semula industri teksi ini supaya lebih berdaya saing dan semua pihak mendapat manfaat daripadanya.
Justeru, DPPM menyarankan kepada SPAD dan kerajaan:
Memberikan permit teksi kepada individu dan memansuhkan secara berperingkat pemberian permit teksi kepada syarikat-syarikat. Memastikan syarikat-syarikat teksi tidak sewenang-wenangnya mengenakan pajakan atau sewa beli yang tinggi kepada pemandu teksi. Memastikan hak pemandu teksi seperti caruman perkeso, insurans kesihatan, cuti sakit dan lain-lain terbela. Mewujudkan suatu mekanisme penilaian syarikat-syarikat teksi seperti sistem mata atau KPI supaya industri teksi dapat mencapai sasaran pengguna dan Kerajaan serta mewujudkan persaingan yang sihat. Mewujudkan suatu ‘Standard Operating Procedure’ kepada semua syarikat dan pemandu teksi serta memastikan syarikat-syarikat serta pemandu teksi memenuhi dan mematuhi standard atau piawaian tersebut. DPPM berharap agar Kerajaan melalui SPAD dapat menyelesaikan isu ini sesegera yang mungkin.
DPPM juga ingin menyatakan sokongan terhadap tuntutan yang dibuat oleh pemandu-pemandu teksi agar Uber dan Grabcar diharamkan bagi melindungi pemandu-pemandu teksi
.: Penulis ialah Pengerusi Lajnah Kebajikan dan Prihatin Rakyat DPPM.
Pemandu Teksi Mungkin Akan Tukar Kerjaya Kewujudan kereta sapu seperti GrabCar dan Uber yang tidak memerlukan permit selain tidak mengikut piawaian pengangkutan awam.
Ian bukan sahaja menjejaskan pendapatan mereka tapi turut menggalakkan wujudnya pengendali kereta sapu tanpa kawalan.
Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pemandu Teksi Lembah Klang, Zailani Isausuludin menggesa pihak berkuasa agar bersikap proaktif dalam mengendalikan isu lambakan perkhidmatan kereta sapu yang jelas tidak mengikut piawaian pengangkutan awam.
Jika tiada tindakan diambil, beliau percaya ramai pemandu teksi yang sah akan bertukar kerjaya dengan menjadi pemandu kereta sapu kerana tidak perlu menanggung kos yang tinggi seperti membayar permit dan menyewa kenderaan khas untuk membawa teksi.
Setiap tahun pemandu teksi terpaksa memanggung beban kewangan lebih RM30,000 termasuk membaharui lesen memandu, menjalani pemeriksaan kesihatan tahunan, sewa teksi, memperbaharui permit dan penyelenggaraan kenderaan.
Beliau berkata pemandu teksi juga perlu memastikan pemeriksaan kenderaan mereka dilakukan dua kali setahun di Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (Puspakom) untuk mengesahkan kenderaan dalam keadaan selamat untuk digunakan.
Selain itu, mereka juga perlu membayar deposit kereta lebih RM6,000, selain bayaran sewa antara RM57 hingga RM65 setiap hari.
Sekiranya pemandu teksi tidak dapat bekerja kerana sakit, bayaran sewa masih perlu dilunaskan malah jika tiada bayaran dalam tempoh 14 hari, teksi akan ditarik syarikat dan duit deposit dianggap hangus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mukadepan.net/pemandu-teksi-vs-uber-dan-grabcar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tertidur Dalam Kereta Di Tengah Jalan Zizan Razak Selamatkan Nyawa Pemandu

Tertidur Dalam Kereta Di Tengah Jalan Zizan Razak Selamatkan Nyawa Pemandu

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 298 hits
Tindakan artis serba boleh Zizan Razak membantu seorang pemandu lelaki berbangsa Cina yang terlelap di lampu isyarat di Jalan Sungai Pinang di George Town Pulau Pinang dua hari lalu mendapat pujian ramai Difahamkan Zizan atau nama penuh Moh...
Zizan Razak Dipuji Selamatkan Pemandu Tertidur Dalam Kereta

Zizan Razak Dipuji Selamatkan Pemandu Tertidur Dalam Kereta

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 302 hits
Baru baru menerusi Instagram Zizan Razak berkongsikan detik cemas dimana dia dan dan orang awam membantu melamatkan seorang pemandu yang tertidur hampir 30 The post appeared first on
Netizen Puji Zizan Razak Bantu Selamatkan Pemandu Tertidur Dalam Kereta

Netizen Puji Zizan Razak Bantu Selamatkan Pemandu Tertidur Dalam Kereta

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 350 hits
Pelakon dan pelawak Zizan Razak berkongsi detik cemas saat dia dan beberapa orang awam membantu menyelamatkan seorang pemandu yang tertidur hampir 30 minit dalam sebuah kereta BMW di satu persimpangan lampu isyarat di Georgetown Pulau Pinan...
Gaji Kecil Tapi Duit Tak Luak Kisah Pemandu Van Sekolah Wajar Jadi Iktibar

Gaji Kecil Tapi Duit Tak Luak Kisah Pemandu Van Sekolah Wajar Jadi Iktibar

papar berkaitan - pada 29/9/2019 - jumlah : 595 hits
Pernahkah anda melihat ada di antara mereka yang pendapatannya tidak semewah yang lain tetapi rezekinya sentiasa cukup Ia mungkin kerana keberkatan rezeki yang diletakkan di dalam setiap pekerjaan yang dilakukan dengan seikhlas hati Seperti...
Rapid Kl Umum Guna Sistem Automatik Sepenuhnya Tanpa Pemandu

Rapid Kl Umum Guna Sistem Automatik Sepenuhnya Tanpa Pemandu

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 214 hits
Pihak Rapid KL telah mengumumkan satu operasi baharu di mana untuk laluan Kelana Jaya akan menggunakan sistem automatik sepenuhnya tanpa pemandu hari ini Namun begitu pergerakan tran tetap dipantau rapi di Pusat Kawalan Operasi Kelana Jaya ...
Kena Terjah Dengan Wanita Nak Bersalin Polis Wanita Dipuji Sambut Kelahiran Bayi Dalam Teksi

Kena Terjah Dengan Wanita Nak Bersalin Polis Wanita Dipuji Sambut Kelahiran Bayi Dalam Teksi

papar berkaitan - pada 9/10/2019 - jumlah : 495 hits
Perempuan mengandung yang tengah sarat tunggu masa nak melahirkan memang kadang kadang tak bagi amaran kalau nak bersalin Pendek kata kena sentiasa bersedia untuk segala kemungkinan Kalau nasib baik sakit dekat rumah sempatlah nak bawa ke h...
Dua Pemandu Lagu Di Cikarang Nyambi Jadi Pengedar Sabu

Dua Pemandu Lagu Di Cikarang Nyambi Jadi Pengedar Sabu

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 162 hits
Wakapolres Metro Bekasi AKBP Luthfie Sulistiawan mengatakan pengungkapan kasus tersebut bermula dari informasi masyarakat bahwa tersangka WA diduga sering menjual narkoba jenis sabu di tempatnya bekerja di Kawasan Ruko Thamrin Cikarang Sela...
Kenakan Beberapa Sekatan Ke Atas Pemandu Padah Menanti Grab

Kenakan Beberapa Sekatan Ke Atas Pemandu Padah Menanti Grab

papar berkaitan - pada 4/10/2019 - jumlah : 316 hits
Syarikat perkhidmatan e hailing Grab Inc menyuarakan rasa terkejut dengan cadangan Suruhanjaya Persaingan Malaysia untuk mendenda pihaknya sebanyak RM86 7 juta kerana melanggar Seksyen 10 Akta Persaingan 2010 Syarikat itu menegaskan ia tela...
Pemandu Pelancong Bandung Abhet

Pemandu Pelancong Bandung Abhet

papar berkaitan - pada 6/10/2019 - jumlah : 362 hits
Sepanjang 5H4M kami di Bandung kami menggunakan perkhidmatan anak jati Bandung muslim bernama Abhet Dalam lingkungan umur 32 tahun seorang yang petah berbicara dan sepanjang perjalanan kami semua maklumat tentang Bandung di kongsi bersama k...
Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Kes Denggi Meningkat

Lahirkan Generasi Fasih Digital Kpm Mahu Guru Jauhari Digital Jadi Pembimbing



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Filem Ngesot

Zikir Hari Isnin Fadhilat Membacanya

Monosterio Jadi Raya Tak Jadi Chord

Shinta Angely Nyaman Ku Harap Luka Ku Dapat Chord

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald