Pemandu Mabuk Membunuh Sampai Bila Arak Terus Halal Di Atas Jalan Raya


Di Malaysia, premis pengeluaran dan penjualan arak bukan sahaja semakin bertambah dan berada di mercu atau lokasi utama negara, malah Malaysia mencatat import arak, kencing syaitan yang tidak sedikit.


Bahkan selama ini, hasil arak juga antara sumber untuk mengisi kantung pendapatan negara yang kemudian mengalir pula kepada ramai pihak.

Sebagaimana peringatan agama, keadaan tersebut sudah cukup menjadi ukuran kepada mengundangnya malapetaka.

Lebih patut mengecewakan, apabila rakyat Malaysia adalah antara pengguna tertinggi arak di dunia, menunjukkan ia sudah membarah menjadi sebahagian budaya masyarakat.

Bahaya Arak Ketika Memandu

Alkohol adalah kimia yang akan sampai ke otak apabila diminum dan akan melekat di 3 reseptor iaitu dopamine, GABA dan Glutamate.

Dopamine ini yang akan membuatkan pemabuk rasa gembira, mencipta sense of reward menyebabkan peminum arak sukar berhenti minum.

Tetapi dua reseptor lagi, GABA dan Glutame akan membuat kesan bertentangan (depressant effect), menyebabkan otak akan shut down stage by stage mengikut level alkohol dalam darah.

Tahap Alkohol Dalam Darah Dan Kesannya:
0.07-0.09: Mempengaruhi pertuturan, memori, keseimbangan, pendengaran dan tindak balas tubuh.0.125: Semua diatas menjadi semakin teruk.0.13-0.15: Peminum alkohol mula menjadi tidak tenteram, hilang motor skills, koordinasi dan pandangan kabur.0.25: Hilang akal sepenuhnya, termasuk sensory dan fizikal ability.0.3: Ke atas stupor, koma dan kematian.
Bayangkan orang yang mabuk diberi stereng dan memandu di jalan raya yang ada pemandu lain!

Sebenarnya, bukan kereta sahaja tidak boleh diberi pada orang mabuk tetapi semua urusan lain juga sepatutnya tidak dibenarkan, termasuk orang Islam yang bersubahat 'menghalalkan' minuman haram ini.

Sebab apa? Kerana secara dasarnya apabila peminum dan pensubahat arak 'hilang akal', mereka hilang kelayakan untuk segala urusan yang lain!

Sebab itulah di dalam Islam, arak itu ibu segala maksiat!

Sepatutnya, ini adalah antara keutamaan kerajaan yang ditadbir oleh orang melayu untuk bertindak dengan kuasa yang ada.

Jika tidak, kita akan pasrah menunggu kematian seterusnya yang mungkin terjadi pada kita. Na'uzubillah.

Hukuman Di Negara Bukan Islam Jauh Lebih Berat!!!

Negara maju dan bukan negara Islam seperti Kanada meletakkan kesalahan memandu dalam keadaan mabuk di bawah kanun jenayah dengan hukuman menyebabkan kematian boleh dipenjara seumur hidup manakala pemandu mabuk yang menyebabkan kecederaan boleh dipenjara sehingga 14 tahun.
Di United Kingdom, hukuman bagi pemandu yang menyebabkan kematian disebabkan kecuaian ketika berada di bawah pengaruh alkohol ialah dipenjara selama 14 tahun dengan denda tanpa had serta digantung lesen memandu selama dua tahun.

Kabinet Taiwan pula meluluskan satu pindaan terhadap kanun keseksaan yang menjadikan kesalahan menyebabkan kematian ketika memandu dalam keadaan mabuk sebagai kesalahan membunuh. Jika pesalah berniat menyebabkan kematian, dia boleh dihukum mati.

Menerusi pelaksanaan hukuman sedemikian barulah pesalah yang menyebabkan kemalangan maut ketika memandu dalam keadaan mabuk menganggap perkara berkenaan sebagai satu kes yang serius.

Di Malaysia, mengikut undang-undang sedia ada, individu yang memandu dalam keadaan mabuk hanya dikenakan tindakan mengikut Seksyen 45A (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang memperuntukkan hukuman denda tidak kurang RM1,000 dan tidak lebih RM6,000 atau penjara tidak lebih 12 bulan.

Bagi kesalahan memandu dalam keadaan mabuk sehingga menyebabkan kematian, pesalah boleh dikenakan hukuman mengikut Seksyen 44 Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang membawa hukuman denda maksimum RM10,000 dan penjara maksimum 12 bulan.

Undang-undang di Malaysia secara jelasnya tidak setimpal dengan kesalahan yang mengakibatkan kehilangan nyawa dan kesengsaraan kepada mangsa dan waris.

Nyawa terlalu murah

Statistik Polis Diraja Malaysia menunjukkan 21 kes kemalangan membabitkan pemandu mabuk sepanjang lima bulan pertama tahun 2020, dengan lapan mangsa meninggal dunia, iaitu peningkatan ketara berbanding 23 kes sepanjang tahun lepas.

Seperti tidak ada nilai, nyawa melayang begitu sahaja disebabkan kehilangan siuman seorang pemabuk yang boleh mengundang risiko kemalangan 13 kali ganda berbanding individu yang tidak berada di bawah pengaruh alkohol.

Menyifatkan dasar dan peraturan tentang pemandu mabuk di negara ini sudah kuno dan lapuk, pakar psikologi kaunseling Universiti Pertahanan Nasional Malaysia Prof Datuk Dr Mohamed Fadzil Che Din menyatakan definisi, skop dan tingkah laku pemandu mabuk harus diperjelaskan.

Manusia semakin celaru dan berani melanggar peraturan sedia ada. Penguatkuasaan juga mungkin menjadi sukar dengan garis panduan lapuk yang ada kebolosan, ketirisan dan tidak tepat untuk dilaksanakan

Kita gagal untuk melihat bahawa pemandu mabuk adalah SYAITAN yang sedang berada di dalam tubuh manusia dan sepatutnya dilarang berada di kawasan awam sebaliknya wajib berada di premis persendirian atau di rumah masing-masing.

Kenapa Takut Bertindak?

Lebih baik dicegah awal dari membiarkan pemabuk menjadi pembunuh di jalan raya, kerana andai lesen pernah digantung masih mahu minum sehingga mabuk, mereka memang tidak takut dikenakan tindakan.

Waktu operasi pusat hiburan minum arak di Malaysia adakalanya sampai ke subuh, di Australia, kebanyakan pub dan pusat hiburan dibuka sehingga 7:00 malam sahaja dan pengecualian hanya pada hujung minggu dan tidak dibenarkan memegang dan meminum arak di jalanan dan hanya boleh minum di dalam premis!

Hukuman terhadap pemandu mabuk yang terlibat dalam kemalangan sepatutnya dinaikkan ke minima RM30,000 dan maksima RM100,000 serta penjara tidak kurang 5 tahun dan maksima 30 tahun manakala yang mengakibatkan maut perlu dipenjara seumur hidup.

#PemanduMabukMembunuh

Kes kemalangan yang melibatkan pemandu mabuk sehingga mengakibatkan kematian, bukan terjadi sekali dua tetapi sudah berlaku banyak kali.

Pastinya ini adalah tragedi paling menyedihkan terutamanya buat ahli keluarga mangsa yang inginkan pembelaan sewajarnya.

Kini, #PemanduMabukMembunuh trending nombor 1 di Twitter sebagai tanda tidak puas hati.

Tiada simpati kepada pemandu mabuk yang meragut nyawa ahli keluarga orang lain.

BACA INI JUGA:
Kenapa Islam Mengharamkan Arak?Arak Lebih Berbahaya Dari AIDS!
sumber: 1 | 2 | 3



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2020/06/pemandu-mabuk-membunuh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemandu Mabuk Terus Membunuh Netizen Gesa Hukuman Gantung Sampai Mati

Pemandu Mabuk Terus Membunuh Netizen Gesa Hukuman Gantung Sampai Mati

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 396 hits
Pemandu mabuk terus membunuh Lagi kes terbaru seorang pekerja syarikat kurier tidak sempat menikmati gaji pertamanya selepas maut dilanggar pemandu mabuk di kilometer 34 2 Lebuh Raya Persekutuan menghala Kuala Lumpur Menerusi laporan Sinar ...
Pemandu Mabuk Membunuh Perlu Ke Arak Difatwakan Diharamkan

Pemandu Mabuk Membunuh Perlu Ke Arak Difatwakan Diharamkan

papar berkaitan - pada 2/6/2020 - jumlah : 537 hits
Haramkan Arak Haramkan Arak Begitulah kata kata netizen bila mengulas isu pemandu mabuk melanggar orang sampai mati Aku pun pelik bila masa arak halal Apa kata kita benteras pemandu mabuk ni bermula dari diri kita Macam mana nak mulakan Kal...
Tiada Bukti Beku Lesen Arak Kekang Pemandu Mabuk Ram Karpal

Tiada Bukti Beku Lesen Arak Kekang Pemandu Mabuk Ram Karpal

papar berkaitan - pada 3/6/2020 - jumlah : 2735 hits
Tiada bukti membekukan lesen jualan arak dapat mengurangkan kes kemalangan jalan raya akibat pemandu mabuk kata ahli parlimen Bukit Gelugor Ramkarpal Singh berkata Putrajaya tidak membentangkan sebarang kajian atau data yang menyokong langk...
Arak Pemandu Mabuk Dan Propaganda Kaum

Arak Pemandu Mabuk Dan Propaganda Kaum

papar berkaitan - pada 2/6/2020 - jumlah : 249 hits
1 Kecoh baru baru ni kes kemalangan maut yang melibatkan pemandu mabuk Kes maut pulak makin meningkat masa PKP Dah sah sah masa ni kilang arak dilarang beroperasi Masih mangkuk mangkuk ni dapat bekalan dan belasah memandu ketika mabuk Menyu...
Pas Gantung Keluaran Jualan Arak Hingga Isu Pemandu Mabuk Selesai

Pas Gantung Keluaran Jualan Arak Hingga Isu Pemandu Mabuk Selesai

papar berkaitan - pada 27/5/2020 - jumlah : 282 hits
MALAYSIAKINIPAS menggesa agar kerajaan segera menggantung pengeluaran dan penjualan arak sehinggalah isu kemalangan melibatkan pemandu mabuk dapat diselesaikan Ketua Penerangan PAS Kamaruzaman Mohamad berkata dalam tempoh penggantungan itu ...
Patutlah Ada Pemandu Mabuk Tokey Arak Sedang Melobi Nak Jadi Pm Rupanya

Patutlah Ada Pemandu Mabuk Tokey Arak Sedang Melobi Nak Jadi Pm Rupanya

papar berkaitan - pada 1/6/2020 - jumlah : 441 hits
Anwar dedah duit rakyat 2 9 billion keluarga MahathirMR Tokey arak rompak duai 2 billion Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus sila subscribe via telegram dan untuk forum sila ke oo000oo MINDARAKYAT 1439 Hakcipta Tak TerpeliharaA...
Pemandu Mabuk Rempuh Kenderaan Pekerja Alam Flora Pada Hari Raya Ke 2

Pemandu Mabuk Rempuh Kenderaan Pekerja Alam Flora Pada Hari Raya Ke 2

papar berkaitan - pada 26/5/2020 - jumlah : 419 hits
Lagi dan lagi kematian berpunca dari pemandu mabuk Malam semalam 25 Mei 2020 terjadi satu lagi kemalangan apabila sebuah kenderaan SUV Toyota C HR telah memandu secara lawan arus sehingga merempuh sebuah kenderaan lain pada jam 9 20 malam L...
Pemandu Mabuk Langgar Pekerja Alam Flora Dituduh Membunuh Tak Diberi Ikat Jamin

Pemandu Mabuk Langgar Pekerja Alam Flora Dituduh Membunuh Tak Diberi Ikat Jamin

papar berkaitan - pada 2/6/2020 - jumlah : 337 hits
Perkembangan terkini kes pemandu mabuk yang menyebabkan kematian Irwan Herman penyelia di Alam Flora iaitu Teoh Kian Peng hari ini telah ke Mahkamah Majistret bagi bacaan pertuduhan membunuh Pengakuan direkodkan daripada tertuduh kerana kes...
Sedia Bawa Usul Pemandu Mabuk Ke Parlimen

Sedia Bawa Usul Pemandu Mabuk Ke Parlimen

papar berkaitan - pada 28/5/2020 - jumlah : 800 hits
Sudah sampai masa pemabuk dikenakan hukuman tegas Tan Sri Noh Omar BANGI Sudah sampai masanya kerajaan mengenakan hukuman tegas kepada pemandu mabuk kata Pengerusi UMNO Selangor Tan Sri Noh Omar Beliau yang juga Ahli Parlimen Tanjong Karang...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Golden Lounge International Kuala Lumpur International Airport An Overview

Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide