Pelbagai Perubahan Telah Dilakukan Kukuhkan Agenda Reformasi




Angkatan Muda Keadilan Malaysia (AMK) menyambut baik semua cadangan dan teguran dalam memperbaiki demokrasi dan agenda reformasi di Malaysia.
Ketua Penerangannya, Nabil Halimi berkata, hal itu termasuklah saranan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) serta semua pihak khususnya kumpulan-kumpulan masyarakat sivil yang konsisten mengangkat wacana reformasi
Katanya, KEADILAN sejak awal penubuhannya sehingga ke hari ini tidak pernah berpaling daripada agenda membawa perubahan dan reformasi institusi.
“Sepanjang setahun pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang juga Presiden KEADILAN bersama barisan Kabinet beliau, tidak sedikit penambahbaikan dan reformasi urus tadbir negara diperkenalkan sesuai prinsip yang diperjuangkan selama ini.
“Mencapai sesebuah reformasi adalah jalan panjang dan sentiasa berliku. Ada usaha-usaha berterusan yang bertujuan untuk mengukuhkan prinsip asas reformasi dalam pentadbiran negara hari ini termasuk antara lainnya Prime Minister Question Time (PMQT) di Parlimen selaras prinsip kebertanggungjawaban terhadap kuasa yang diperuntukkan kepada seorang Perdana Menteri.
“Begitu juga dengan lulusnya beberapa Rang Undang-Undang penting yang bertujuan untuk melindungi kepentingan rakyat sesuai tuntutan masyarakat sivil selama ini seperti RUU Kewangan Awam dan Tanggungjawab Fiskal, RUU Anti-Menghendap (Anti-Stalking), RUU Kesatuan Sekerja (Pindaan), RUU Kawalan Produk Merokok serta beberapa lain yang memberi impak kepada perlindungan kepentingan awam,” katanya dalam satu kenyataan.
Dalam pada itu, Nabil turut membariskan beberapa kejayaan awal reformasi institusi yang tidak wajar dilupakan oleh mana mana pihak seperti Kertas Putih Cadangan Dasar Gaji Progresif serta penubuhan tiga jawatankuasa pilihan khas Dewan Negara meliputi Jawatankuasa Pilihan Khas Tatakelola, Integriti dan Anti Rasuah, Jawatankuasa Pilihan Khas Semakan Undang-Undang serta Jawatankuasa Pilihan Khas Hal Ehwal Sosial dan Masyarakat.
Katanya, Kerajaan Perpaduan juga melakukan beberapa pindaan untuk memperbaiki undang undang seperti Akta Jenayah Seksual Kanak-kanak 2007 serta pemansuhan hukuman mati mandatori dan hukuman penjara sepanjang hayat.
“Berhadapan dengan beberapa cabaran dari sudut keyakinan awam ke atas institusi pentadbiran dan kehakiman, kerajaan telah pun menyatakan komitmen jangka panjang berkait pengasingan kuasa antara Peguam Negara dan Pendakwa Raya menerusi Menteri di Jabatan Perdana Menteri sebagai usaha memulihkan integriti sistem negara.
“AMK percaya usaha melaksanakan reformasi adalah tidak mudah, dan memerlukan semangat serta iltizam politik yang tinggi daripada seluruh barisan kepimpinan Kerajaan,” katanya.
Bagaimanapun, tegas beliau, reformasi institusi ini harus dilaksanakan secara berperingkat serta penuh hikmah, agar perubahan dapat direalisasikan dengan jaya dan berkesan serta tidak bersifat populis semata-mata.
AMK juga, katanya, menghormati mana mana pihak yang mengkritik secara membina prestasi agenda reformasi dalam kerajaan.
Namun kata beliau, untuk menyegerakan agenda reformasi perlunya sokongan pada daripada NGO terutama yang sebelum ini berjuang bersama Pakatan Harapan sebagai sayap penguat kepada kerajaan.
“Sesungguhnya kami percaya BERSIH perlu mendokong usaha Kerajaan untuk mengembalikan kestabilan politik yang sebenarnya penting dalam usaha mencapai matlamat-matlamat di atas.
“Kestabilan politik ini juga adalah kunci kepada pemulihan ekonomi yang turut sebenarnya harus dititikberatkan sebagai keperluan mustahak untuk melihat reformasi yang berkesan. Kesenjangan dan ketidakadilan ekonomi hanya akan mematahkan cita-cita demokrasi yang diperjuangkan masyarakat sivil.
“Oleh yang demikian, kami menyeru pihak BERSIH untuk tidak hanya terhenti setakat berhimpun untuk menuntut, sebaliknya juga bersedia menghulurkan tangan membantu Kerajaan untuk mencapai pelaksanaan agenda reformasi bersama-sama bagai aur dengan tebing,” katanya.
The post Pelbagai perubahan telah dilakukan, kukuhkan agenda reformasi first appeared on Suara Pakatan Daily.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/37055?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=pelbagai-perubahan-telah-dilakukan-kukuhkan-agenda-reformasi

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jaga Iklim Usaha Operasi Pasar Rokok Ilegal Gencar Dilakukan

Jaga Iklim Usaha Operasi Pasar Rokok Ilegal Gencar Dilakukan

papar berkaitan - pada 4/3/2024 - jumlah : 82 hits
Operasi pasar digelar di wilayah Bandar Lampung Lampung dan Kebumen Jawa Tengah
Psi Lanjutkan Sirekap Tapi Penyempurnaan Harus Dilakukan

Psi Lanjutkan Sirekap Tapi Penyempurnaan Harus Dilakukan

papar berkaitan - pada 23/2/2024 - jumlah : 80 hits
Sirekap penting sebagai wujud keterbukaan informasi pada masyarakat
Jokowi Dan Surya Paloh Bertemu Anies Tegaskan Tetap Konsisten Pada Visi Perubahan

Jokowi Dan Surya Paloh Bertemu Anies Tegaskan Tetap Konsisten Pada Visi Perubahan

papar berkaitan - pada 19/2/2024 - jumlah : 51 hits
Anies Baswedan menegaskan sikapnya terhadap visi perubahan tidak akan berubah meski Surya Paloh bertemu Presiden Jokowi
Sudirman Said Tak Lihat Deal Di Balik Surya Paloh Bertemu Jokowi Yakin Nasdem Setia Di Jalur Perubahan

Sudirman Said Tak Lihat Deal Di Balik Surya Paloh Bertemu Jokowi Yakin Nasdem Setia Di Jalur Perubahan

papar berkaitan - pada 20/2/2024 - jumlah : 92 hits
Sudirman Said mengatakan semua sikap Timnas AMIN akan diputuskan setelah pengumuman resmi dari Komisi Pemilihan Umum
Kerajaan Pahang Teruskan Agenda Dakwah Luaskan Pengajian Ilmu Al Quran Dan Turath Islam Di Maghribi

Kerajaan Pahang Teruskan Agenda Dakwah Luaskan Pengajian Ilmu Al Quran Dan Turath Islam Di Maghribi

papar berkaitan - pada 3/3/2024 - jumlah : 139 hits
KUANTAN Kerajaan Pahang meneruskan agenda dakwah dan pendidikan Islam menerusi perluasan hubungan dengan negara Timur Tengah Menteri Besar Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata selepas Jordan delegasi kerajaan negeri melakukan kunjungan h...
Lembap Lembap Reformasi

Lembap Lembap Reformasi

papar berkaitan - pada 27/2/2024 - jumlah : 64 hits
I am watching the Live Feed of Bersih s protest today There are possibly about 100 to 200 people gathered But the live streaming only has 254 people viewing it now In the 2007 Bersih protests there were even people stretched across the Klan...
Media Probono Termasuk Wrlr Aka Laman Reformasi Mahazalim Akan Juga Ditutup Suatu Hari Ni

Media Probono Termasuk Wrlr Aka Laman Reformasi Mahazalim Akan Juga Ditutup Suatu Hari Ni

papar berkaitan - pada 18/2/2024 - jumlah : 105 hits
MSOJangan Kecewakan Harapan PM Perdana Menteri Anwar Ibrahim dalam catatan diFacebooknya memaklumkan dia selesai menyempurnakan penutupan permukiman setiausaha akhbar dan ketua unit komunikasi korporat Belaiu arah agar mereka rangka strateg...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kenapa Media Takut Sebut Gomo Kini Rapat Dengan Mahathir

Di Mana Letaknya Negeri Syam Sekarang

Influencer Marketing For Businesses

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Buah Sukun 6 Khasiat Yang Tak Ramai Orang Tahu