Pelbagai Agensi Terlibat Operasi Pembersihan Tumpahan Minyak Di Tanjung Tuan




ALOR GAJAH: Pelbagai agensi dan jabatan di Melaka digerakkan bagi membantu operasi pembersihan susulan insiden tumpahan minyak di Tanjung Tuan di sini hingga ke Teluk Kemang, Negeri Sembilan, pada Isnin lepas.

 

Antara jabatan yang terlibat dengan kerja-kerja pembersihan itu ialah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Melaka serta Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim) Melaka dan Negeri Sembilan.

 

Ketua Cawangan Pengurusan Operasi dan Balai JBPM Melaka, Penguasa Bomba Zulkhairani Ramli berkata pasukan bomba berperanan melakukan kerja-kerja menakung, mengawal, menyerap serta memindahkan tumpahan minyak di kawasan darat dan perairan yang tercemar.

 

"Setakat ini, JBPM Melaka telah empat hari terlibat dalam operasi pembersihan tumpahan minyak di kawasan berkenaan dan setiap hari antara empat hingga lima anggota dari Balai Alor Gajah dan Masjid Tanah ditugaskan melakukan kerja-kerja tersebut.

 

"Pada mulanya, dua hari pertama dalam operasi tersebut, anggota JBPM Melaka hanya terlibat melakukan pembersihan di kawasan darat tetapi masuk hari ketiga dan keempat kami telah ditugaskan di kawasan perairan," katanya kepada Bernama di sini, hari ini.





Beliau berkata kerja-kerja berkenaan dilakukan menggunakan peralatan khas antaranya absorbant boom, personal flotation device (PFD), kelengkapan perlindungan diri (PPE), tali menyelamat dan bot aluminium.
 

Sementara itu, Pegawai Operasi Maritim Melaka dan Negeri Sembilan, Leftenan Maritim Aieri Nizzam Norizan berkata Unit Udara Maritim dengan menggunakan helikopter turut digerakkan bagi memantau situasi sebenar pencemaran yang berlaku khususnya di kawasan perairan.

 

"Tompokan minyak yang berlaku di tengah perairan hanya boleh dilihat jelas menerusi pemandangan dari udara menggunakan helikopter berbanding dron dan sejauh mana kawasan terlibat telah dibersihkan," katanya.

 

Beliau berkata enam anggota Maritim turut ditugaskan di kawasan laut menggunakan bot untuk menjaga keselamatan petugas dan membantu dari segi logistik, manakala enam lagi anggota Maritim terlibat membantu agensi lain dalam kerja-kerja pembersihan di kawasan persisiran pantai.

 

Ketua Pengarah Jabatan Alam Sekitar (JAS) Norlin Jaafar hari ini dilaporkan berkata dianggarkan 80 peratus kerja pembersihan berjaya dilakukan yang tertumpu di kawasan pantai, kawasan paya bakau dan di perairan Tanjung Tuan melibatkan kerjasama pelbagai agensi, pihak swasta dan badan bukan kerajaan.

 

Norlin dipetik sebagai berkata kerja pembersihan itu dipengaruhi pelbagai faktor termasuk cuaca, keadaan pasang surut, keadaan fizikal kawasan terjejas, magnitud impak dan keberadaan baki sisa tumpahan atau tompokan kecil yang masih berada di laut.

 

Pada 12 Okt, Maritim Melaka dan Negeri Sembilan mengesan pencemaran laut disebabkan tumpahan minyak lebih kurang tiga batu nautika di perairan Tanjung Tuan hingga ke Teluk Kemang.

 

-- BERNAMA



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/10/pelbagai-agensi-terlibat-operasi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Petua Lembutkan Daging Hanya Gunakan Minyak Mudah

Petua Lembutkan Daging Hanya Gunakan Minyak Mudah

papar berkaitan - pada 19/10/2020 - jumlah : 247 hits
Kebiasaannya kita pasti akan merebus daging jika mahu mendapatkan daging yang lembut Tetapi kali ini kami akan berkongsi satu petua untuk melembutkan daging dengan hanya menggunakan minyak Petua yang dikongsi oleh Puan Mahamidah Hamdan ini ...
Kapal Muat Minyak Sawit Karam 6 Abk Selamat Setelah 2 Hari Terombang Ambing Di Laut

Kapal Muat Minyak Sawit Karam 6 Abk Selamat Setelah 2 Hari Terombang Ambing Di Laut

papar berkaitan - pada 19/10/2020 - jumlah : 294 hits
Pascakejadian 6 ABK muatan minyak sawit itu terombang ambing di perairan Selat Makassar selama 2 hari Mereka akhirnya diselamatkan kapal MV Sagar Sakti yang melintas di selat Makassar
Tukar Minyak Hitam Terpakai Dengan Sardin Susu Pekat

Tukar Minyak Hitam Terpakai Dengan Sardin Susu Pekat

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 226 hits
NADZMAN Mustaffa menunjukkan kad Recycle For Life pada majlis perasmian Kempen Pengurusan Minyak Masak Terpakai dan Pengurusan Sisa Makanan di Kulim Kedah hari iniKULIM Penduduk di bandar ini berpeluang menukar minyak masak terpakai dengan ...
Minyak Zaitun Cara Rawatan Alami Merawat Buasir

Minyak Zaitun Cara Rawatan Alami Merawat Buasir

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 398 hits
MINYAK ZAITUN CARA RAWATAN ALAMI MERAWAT BUASIR Setakat ini tiada ubat spesifik untuk merawat buasir Doktor akan menasihatkan pembedahan untuk buasir yang bersaiz besar Rawatan utama bagi buasir adalah tidak meneran semasa buang air besar J...
Video Dakwa Produk Tulen Instafamous Ditahan Jual Minyak Wangi Tiruan

Video Dakwa Produk Tulen Instafamous Ditahan Jual Minyak Wangi Tiruan

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 381 hits
Seorang selebriti media sosial ditahan kerana disyaki menjual minyak wangi berjenama antarabangsa tiruan dalam satu serbuan di sebuah kondominium di Taman Pinggiran Putra Seri Kembangan Selangor hari ini Menurut Pengarah Kementerian Perdaga...
Maling Masjid Ciputat Digebuki Badan Disiram Minyak Panas Sampai Melepuh

Maling Masjid Ciputat Digebuki Badan Disiram Minyak Panas Sampai Melepuh

papar berkaitan - pada 17/10/2020 - jumlah : 193 hits
Maling masjid di Ciputat digebuki sampai babak belur Bahkan badan si maling disiram minyak panas sampai melepuh Pencurian di sebuah masjid itu terjadi di Jalan WR Supratman Gang Al Ikhlas RT03 04 Cempaka Putih Ciputat Timur Tangerang Selata...
Harga Minyak Menurun Permintaan Berisiko Di Tengah Krisis Coronavirus Yang Teruk

Harga Minyak Menurun Permintaan Berisiko Di Tengah Krisis Coronavirus Yang Teruk

papar berkaitan - pada 16/10/2020 - jumlah : 220 hits
Harga minyak mentah menurun pada pagi Jumaat berikutan kejatuhan yang cepat pada hari Khamis Dinamika negatif masih disebabkan oleh keprihatinan perdagangan pasaran yang semakin meningkat mengenai gelombang kedua wabak coronavirus yang mung...
Pertemuan Dua Hala Malaysia China Bawa Manfaat Besar China Setuju Beli 1 7 Juta Tan Minyak Sawit

Pertemuan Dua Hala Malaysia China Bawa Manfaat Besar China Setuju Beli 1 7 Juta Tan Minyak Sawit

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 268 hits
Oleh Amin Adnan KUALA LUMPUR Menteri Luar Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata negara China bersetuju menandatangani memorandum persefahaman Pasca COVID dan berkongsi vaksin COVID 19 Jelas beliau pertemuan dua hala antara beli...
China Akan Beli 1 7 Juta Tan Minyak Sawit Malaysia Sehingga 2023

China Akan Beli 1 7 Juta Tan Minyak Sawit Malaysia Sehingga 2023

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 264 hits
China menyatakan komitmennya untuk membeli 1 7 juta tan minyak sawit dari Malaysia sehingga 2023Menteri Luar Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata demikian pada sidang akhbar bersama susulan mesyuarat dua hala dengan rakan sejawatanny...
Pet Expo Midvalley 2024

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Buasir Otak Tv Telefon Apa Kuat Mencarut Be Like

Iykyk Beauty Roadshow Anjuran Guardian Tampilkan 76 Jenama Yang Membentuk Trend

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase

Nandos Peberet Selamanya

Khasiat Lobak Putih

Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan