Pelantikan Mb Johor Dan Kuasa Sultan Sila Rujuk Precedent Case Di Perlis Terengganu Dan Selangor



1. Saya merujuk kepada jawapan tweet yang dibuat oleh seorang yang bernama N.Surendran yang menyatakan bahawa “The ruler’s power to appoint MB is limited by Art 4(2)(a) of Johor Constitution – by which the Ruler shall appoint a person likely to command the majority of the assembly”.
2. Jawapan tersebut diberikan sebagai jawapan kepada laporan The Star “Sultan Has Absolute Right in appointing MB under State Law”.
3. Beliau juga telah memilih kes Stephen Kalong Ningkan untuk menyokong hujah beliau. Tetapi kes tersebut berlaku di Sabah dan setiap negeri mempunyai pengaplikasian undang-undangnya berbeza-beza, maka ia perlu dibeza-bezakan.
4. Saya ingin rungkaikan 3 kes krisis pelantikan Menteri Besar di Semenanjung Malaysia yang memperlihatkan Sultan dan Raja ada mempunyai kuasa mutlak untuk melantik, walaupun calon yang dikemukakan pada peringkat awal, ‘kononnya’ mempunyai sokongan ADUN yang lain (‘majority of the assembly’).
(i) Perlis (2018)
– Datuk Shahidan Kassim selaku Pengerusi BN Perlis telah mencadangkan adiknya, Datuk Ismail Kassim sebagai Menteri Besar Perlis pada tahun 2018, dan mendapat sokongan 8 orang ADUN BN yang lain.
– Namun begitu, Raja Perlis tidak memberi perkenan kepada cadangan tersebut.
– Raja Perlis memilih dan memberi perkenan untuk Datuk Azlan Man sebagai Menteri Besar Perlis. Majlis Pelantikan Datuk Azlan Man diboikot oleh ADUN BN yang lain, tetapi Majlis diteruskan, dan pelantikan beliau tetap sah sebagai Menteri Besar Perlis.
(ii) Terengganu
– Selepas PRU-12, Datuk Idris Jusoh memohon perkenan untuk mengadap Sultan Mizan yang juga YDPA pada ketika itu. Oleh kerana Sultan Mizan adalah YDPA, maka baginda tidak boleh mencampuri urusan pelantikan MB di Negeri Terengganu pada ketika itu.
– Majlis Penasihat Pemangku Raja (MPPR) tidak memberi perkenan kepada Datuk Idris Jusoh sebagai MB Terengganu walaupun mendapat mandat dan sokongan daripada majoriti ADUN BN Terengganu BN Pusat.
– Akhirnya, MPPR perkenan melantik Datuk Ahmad Said sebagai MB Terengganu walaupun mendapat kencaman dan tentangan daripada ADUN BN Terengganu sendiri dan BN Pusat.
– Walaupun tidak mendapat sokongan, Datuk Ahmad Said tetap dilantik sebagai Menteri Besar Terengganu pada ketika itu.
(iii) Selangor – Langkah Kajang 2014
– Selepas YB Wan Azizah menang di Kajang, DAP & PKR menghantar nama Wan Azizah seorang sebagai calon Menteri Besar Selangor dan dipercayai mempunyai sokongan majoriti ADUN PKR dan DAP.
– Sultan Selangor meminta setiap parti menghantar 2 atau lebih calon sebagai MB Selangor.
– DAP & PKR masih dengan keputusan mereka dan PAS menghantar 3 nama, iaitu Wan Azizah, Azmin Ali dan Iskandar Samad.
– Sultan Selangor menggunakan kuasanya untuk memilih Azmin Ali sebagai Menteri Besar Selangor.
5. Melihatkan kepada ketiga-tiga kes diatas, membuktikan bahawa Sultan dan Raja mempunyai kuasa untuk melantik Menteri Besar pilihan mereka.
6. Melantik seorang Menteri Besar yang mempunyai hubungan yang baik dengan Sultan dan Raja adaah suatu perkara yang sangat baik kerana ia boleh melancarkan perjalanan pentadbiran negeri dengan sebaiknya.
7. Melalui kes-kes diatas, kesemua Menteri Besar yang dilantik dan diperkenan oleh Sultan dan Raja negeri-negeri masing , yang pada awalnya tidak mendapat sokongan majoriti, akan bertukar secara tak langsung mendapat “command majority of assembly” seperti mana yang dimaklumkan oleh En N Surendran tersebut.
8. Maka saya percaya, kita tidak boleh terlalu ‘rigid’ dengan peruntukan sesuatu undang-undang tanpa melihat pelaksanaannya dalam suatu sistem politik di sesebuah negeri, kerana pastinya pengaplikasiannya juga adalah berbeza-beza.
Datuk Mohd Razlan Rafii
Aktivis Rakyat
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2019/04/11/pelantikan-mb-johor-dan-kuasa-sultan-sila-rujuk-precedent-case-di-perlis-terengganu-dan-selangor/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sultan Johor Ada Kuasa Mutlak Pelantikan Menteri Besar

Sultan Johor Ada Kuasa Mutlak Pelantikan Menteri Besar

papar berkaitan - pada 11/4/2019 - jumlah : 325 hits
Sultan Ibrahim Sultan IskandarKUALA LUMPUR Sultan Johor mempunyai kuasa mutlak untuk melantik menteri besar seperti mana mengikut Perkara 1 Undang Undang Tubuh Negeri Johor Tetapi dalam isu pelantikan itu Sultan Johor tidak perlu bertindak ...
Sultan Tiada Kuasa Arah Rombak Exco Pkr Johor

Sultan Tiada Kuasa Arah Rombak Exco Pkr Johor

papar berkaitan - pada 14/4/2019 - jumlah : 281 hits
Sultan Ibrahim Sultan Iskandar tidak mempunyai kuasa mengarahkan rombakan exco mesyuarat kerajaan negeri susulan perletakan jawatan menteri besar Osman Sapian kata Pengerusi PKR Johor Hassan Karim Sebaliknya MP Pasir Gudang memberitahu Mala...
Kuasa Melantik Menteri Besar Johor Adalah Kuasa Mutlak Sultan Johor

Kuasa Melantik Menteri Besar Johor Adalah Kuasa Mutlak Sultan Johor

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 401 hits
1 Saya merujuk kepada kenyataan Tun Dr Mahathir Mohamad termasuklah di Malaysiakini yang mana menyatakan bahawa DYMM Sultan Johor tidak ada peranan dalam melantik Menteri Besar dan ia hanya ditentukan oleh parti politik yang menang 2 Saya p...
Pelantikan Menteri Besar Johor Keputusan Kerajaan Bukan Sultan Pm Dr Mahathir

Pelantikan Menteri Besar Johor Keputusan Kerajaan Bukan Sultan Pm Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 11/4/2019 - jumlah : 265 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan pelantikan Menteri Besar Johor yang baharu adalah hak kerajaan dan parti politik yang memenangi pilihan raya bukan Institusi Raja Jelasnya ketika ini pihaknya sedang meneliti beberapa calon...
Osman Mengadap Sultan Johor Maklum Peletakan Jawatan

Osman Mengadap Sultan Johor Maklum Peletakan Jawatan

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 270 hits
Bekas menteri besar Johor Osman Sapian menyembah maklum peletakan jawatannya kepada Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar pagi ini Perkara itu dinyatakan di laman Facebook rasmi Sultan Ibrahim yang disiarkan pada jam 10 pagi Ia turut ...
3 Laksa Lazat 3 Negeri Laksa Pahang Laksa Kuah Merah Terengganu Dan Laksa Johor

3 Laksa Lazat 3 Negeri Laksa Pahang Laksa Kuah Merah Terengganu Dan Laksa Johor

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 985 hits
Selain lauk rendang dan sajian daging di Hari Raya Aidiladha petangnya pula dapat mengadap laksa hmmm memang padu Setiap negeri ada keunikannya kalau nak tahu apa beza dan istimewanya laksa dari 3 negeri ni kenalah cuba kan Senarai bahan ag...
Rome Statute Johor Sultan Thanks Putrajaya For Listening To People S Voice

Rome Statute Johor Sultan Thanks Putrajaya For Listening To People S Voice

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 286 hits
Johor ruler Sultan Ibrahim Sultan Iskandar today thanked Putrajaya for listening to the people s voice by withdrawing from the Rome Statute of the International Criminal Court I would like to say thank you to the Malaysian government for li...
Johor Sultan Has No Power To Order Exco Revamp State Pkr Chief

Johor Sultan Has No Power To Order Exco Revamp State Pkr Chief

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 286 hits
Johor PKR chief Hassan Karim today said that state ruler Sultan Ibrahim Sultan Iskandar has no power to order a of the state executive council line up following the resignation of menteri besar Osman Sapian Instead the Pasir Gudang MP told ...
Selangor Umno To Send Sultan Protest Memo On Rome Statute

Selangor Umno To Send Sultan Protest Memo On Rome Statute

papar berkaitan - pada 5/4/2019 - jumlah : 216 hits
Selangor Umno will be submitting a memorandum of protest to the Sultan of Selangor soon against the government s decision to ratify the Rome Statute Umno vice president Ismail Sabri Yaakob said the memorandum would be submitted as soon as p...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


1 31 2023

Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja