Pelantikan Ismail Sebagai Pm Peluang Terbaik Umno Bangkit Semula


MalaysiaNow

Rombakan kepimpinan amat diperlukan Umno bagi mengukuhkan kerjasama parti-parti dalam Perikatan Nasional.

Ismail Sabri Yaakob memulakan tugasnya sebagai perdana menteri di Perdana Putra pada 23 Ogos. Gambar: Bernama Pelantikan Naib Presiden Umno Ismail Sabri Yaakob sebagai perdana menteri merupakan peluang terbaik bagi parti Melayu itu melakukan rombakan kepimpinan bagi memulihkan imej yang tercemar akibat skandal rasuah pemimpin sebelumnya, kata penganalisis.
Mereka berkata, rombakan kepimpinan juga amat diperlukan Umno bagi mengukuhkan kerjasama bersama parti-parti dalam Perikatan Nasional (PN) termasuk Bersatu dan PAS pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).
Shamsul Amri Baharuddin dari Institut Kajian Etnik (Kita), UKM berkata, sebagai permulaan, Umno perlu menggugurkan “orang-orang bermasalah” daripada parti itu.
“Saya harap jika ada pemilihan parti nanti Ismail Sabri dipilih menjadi presiden sebab orangnya tidak cerewet, tidak ada kes rasuah dan agak bersih berbanding yang sedia ada,” kata Shamsul kepada MalaysiaNow merujuk kepada kepimpinan sedia ada Umno.
“Lagi pun pelantikan beliau ini pada saya satu perubahan besar kepada Umno, takkan Umno nak ambil orang banyak masalah lagi, bodohlah Umno. Ini sudah tentu akan memudah dan melancarkan kempen Umno untuk PRU seterusnya.”
Walaupun status kepimpinan Umno boleh dipertikaikan selepas Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (RoS) mengatakan parti itu terlambat dalam menangguhkan pemilihan, parti itu kini dipimpin oleh Ahmad Zahid Hamidi yang sedang berdepan dengan puluhan dakwaan melibatkan rasuah, salahguna kuasa dan pengubahan wang haram.
Zahid dan bekas perdana menteri Najib Razak yang menunggu keputusan rayuan selepas dijatuhkan hukuman bersalah dan berdepan hukuman penjara dalam kes SRC International sebelum ini bersama-sama dalam mengetuai kempen dalam menjatuhkan bekas perdana menteri, Muhyiddin Yassin.
Tahun lalu, MalaysiaNow mendedahkan Zahid dan Najib menulis surat kepada Agong bagi menyokong Presiden PKR Anwar Ibrahim untuk menjadi perdana menteri, sekaligus menggulingkan kerajaan Perikatan Nasional (PN).
Pelantikan Ismail sebagai perdana menteri telah memecahkan tradisi Umno yang lazimnya presiden akan diangkat sebagai perdana menteri.
Pengarah Eksekutif Ilham Centre Hisommudin Bakar berkata beliau yakin Umno akan memberikan laluan kepada Ismail.
“Rombakan kepimpinan bergantung Perhimpunan Agong Umno, kalau mereka boleh berkompromi walaupun berbeza pandangan memilih Ismail sebagai PM, kenapa tidak sebagai presiden?” katanya kepada MalaysiaNow.
Umno bergolak sekiranya Zahid tak mengalah
Hisommudin menambah, sekiranya Zahid mahu kekal menjadi presiden Umno, akan berlaku pergolakan besar dalam parti Melayu itu.
“Kita juga perlu ingat Umno sebelum ini menyatakan ‘No Anwar, no DAP, No Bersatu’.
“Kalau perkara ini kekal, pastinya akan membawa masalah kepada Perikatan Nasional (PN) kerana pada saya formula terbaik untuk Umno sekarang ini adalah berkompromi menjalin hubungan dengan PN yang di dalamnya ada Bersatu, PAS dan Umno sendiri walaupun mungkin ada selisih faham, tapi boleh bersama,” katanya.
Menurut Hisommudin, sekiranya Umno mengekalkan Zahid sebagai presiden, kerjasama bersama parti-parti dalam PN hanya boleh bertahan sehingga Parlimen dibubarkan.
“Jadi saya harap Umno dan Zahid sendiri boleh memberi laluan kepada Ismail, untuk mengelak perkara sebaliknya berlaku kemudian hari.”
Shamsul menambah, sekiranya Umno masih mengekalkan kepimpinan sedia ada, sukar bagi parti itu untuk meyakinkan rakyat untuk kembali menyokong mereka selepas kalah pada PRU14 pada 2018.
“Orang kampung akan tanya apa kejayaan Umno sekarang ni? Rasuah ke? Nak cakap apa kalau kepimpinan masih yang sama? Sebab itu pada saya, Ismail mesti mengetuai kepimpinan baru Umno,” katanya.
Sementara Sivamurugan Pandian dari USM berkata, Umno wajar melakukan rombakan kepimpinan sebagai persediaan untuk berdepan dengan PRU15.
“Umno harus ada kepimpinan baru yang boleh memberikan pendekatan berbeza,” katanya kepada MalaysiaNow.
“Pada saya dalam pemilihan itu nanti, kalau Umno merasakan perlu ada barisan kepimpinan yang baru, clean dan bebas korupsi, Umno wajar melakukannya.”
Dalam ucapan sulungnya sebagai perdana menteri, Ismail mengucapkan terima kasih kepada Muhyiddin dan ahli-ahli Parlimen yang mendukung beliau sebagai perdana menteri.
Muhyiddin meletakkan jawatan sebagai perdana menteri selepas sekumpulan ahli Parlimen Umno yang diketuai Zahid dan Najib menarik kembali sokongan terhadapnya.
Ismail dilantik sebagai perdana menteri selepas 114 daripada ahli-ahli Parlimen dalam kerajaan PN sebelum ini, termasuk Zahid dan Najib menyokongnya.
Ini menyebabkan Anwar yang mengetuai Pakatan Harapan gagal sekali lagi dalam percubaannya untuk menjadi perdana menteri.
*Aliff Fikri turut menyumbang kepada laporan ini.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/08/pelantikan-ismail-sebagai-pm-peluang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ku Li Ahli Parlimen Tunggal Dari Umno Tak Sokong Ismail Sabri Sebagai Pm

Ku Li Ahli Parlimen Tunggal Dari Umno Tak Sokong Ismail Sabri Sebagai Pm

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 289 hits
MALAYSIA NOW 114 ahli Parlimen sedia mengadap Yang di Pertuan Agong hari ini dalam lima kumpulan bagi mengesahkan pilihan calon perdana menteri mereka Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleig...
Ismail Sabri Junjung Kasih Pada Agong Atas Pelantikan Sebagai Pm

Ismail Sabri Junjung Kasih Pada Agong Atas Pelantikan Sebagai Pm

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 193 hits
Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menjunjung kasih kepada Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah atas perkenan baginda melantiknya sebagai perdana menteri kesembilan Ismail Sabri turut merakamkan pengharga...
Majlis Tertinggi Umno Menyokong Pencalonan Ismail Sabri Sebagai Perdana Menteri Baharu

Majlis Tertinggi Umno Menyokong Pencalonan Ismail Sabri Sebagai Perdana Menteri Baharu

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 234 hits
KUALA LUMPUR Majlis Kerja Tertinggi UMNO menyokong pencalonan Datuk Seri Ismail Sabri sebagai Perdana Menteri dalam mesyuarat sebentar tadi Pengerusi Barisan Nasional Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi kini dalam pertemuan dengan ahli ahli Parli...
Umno Pas Tolak Ismail Sebagai Calon Pm Caretaker Sokongan Ahli Parlimen Turut Goyah

Umno Pas Tolak Ismail Sebagai Calon Pm Caretaker Sokongan Ahli Parlimen Turut Goyah

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 210 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Umno dan PAS tidak merestui cubaan Ismail Sabri Yaakob untuk dicalonkan sebagai perdana menteri caretaker dan timbalan perdana menteri itu dikatakan bermasalah mengekalkan sokongan Ahli Parlimen Umno yang sebelum ...
Bursa Malaysia Menjunam Ura Ura Pelantikan Ismail Sabri Sebagai Pm Baru

Bursa Malaysia Menjunam Ura Ura Pelantikan Ismail Sabri Sebagai Pm Baru

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 566 hits
August 20 2021 Bursa Malaysia ditutup dalam lingkungan negatif pada Khamis berikutan perkembangan politik semasa dan turut seiring dengan prestasi bursa bursa serantau FTSE Bursa Malaysia KLCI yang menjadi penanda aras pasaran turun 10 29 m...
Malaysia Perlukan Anwar Ibrahim Sebagai Pm Bukan Ismail Sabri

Malaysia Perlukan Anwar Ibrahim Sebagai Pm Bukan Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 394 hits
Oleh LIM KIT SIANG August 16 2021Malaysia memerlukan Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri baharu untuk membawa masuk pasukan dan dasar dasar baharu yang boleh menghentikan kemusnahan akibat Covid 19 dan juga menyalakan semangat untuk Impia...
Seblum Ucapan Awam Pertama Ismail Sabri Sebagai Pm Petang Ini Muhyydin Telah Mempengerusikan Mesyuarat Mt Parti Pn

Seblum Ucapan Awam Pertama Ismail Sabri Sebagai Pm Petang Ini Muhyydin Telah Mempengerusikan Mesyuarat Mt Parti Pn

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 310 hits
Perdana menteri yang baru dilantik Ismail Sabri Yaakob akan menyampaikan ucapan kepada negara hari ini pada jam 5 30 petang ini melalui siaran langsung lapor Astro Awani
Pas Sahkan Semua 18 Ahli Parlimennya Sokong Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Sebagai Calon Perdana Menteri

Pas Sahkan Semua 18 Ahli Parlimennya Sokong Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Sebagai Calon Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 453 hits
Timbalan Presiden Parti Islam Se Malaysia iaitu Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man telah mengesahkan bahawa kesemua 18 Ahli Parlimennya menyokong Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai calon tunggal untuk jawatan Perdana Menteri Malaysia yang...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Satu Kesulitan Tidak Mungkin Menang Melawan Dua Kemudahan Tetap Optimis

Nostalgia Bedak Sejuk

Lima Gandingan Makanan Hebat Untuk Pemakanan Sihat Dari Susan Bowerman

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Experience The Bee Heat Ac Difference Experience Superior Comfort

Dua Lelaki Warga Asing Empat Lari 70 Meter Sahaja