Pelajar S Pura Muncul No 1 Dalam Penilaian Kecekapan Antarabangsa Pisa



SINGAPURA: Pelajar Singapura menduduki tangga pertama dari segi Kecekapan Global (GC) – mengatasi 26 negara lain termasuk Kanada dan Hong Kong.
Hasil satu penilaian antarabangsa – Program bagi Penilaian Antarabangsa Pelajar (PISA) 2018 – menunjukkan bahawa para pelajar Singapura berusia 15 tahun mempunyai daya yang tinggi untuk memahami dan bertindak terhadap isu-isu global serta silang budaya selain punya kemahiran komunikasi silang budaya yang kuat.
Demikian rumusan Kementerian Pendidikan (MOE) mengenai dapatan tinjauan PISA itu. Ia adalah sebuah tinjauan tiga tahun sekali yang dijalankan Pertubuhan Kerjasama dan Pembangunan Ekonomi (OECD).
Di Singapura, sejumlah hampir 6,700 pelajar berusia 15 tahun dari 153 sekolah menengah dan 13 sekolah privet mengambil bahagian dalam tinjauan PISA 2018 itu.
Dapatan PISA menunjukkan para pelajar Singapura mencatat markah purata 576 untuk menduduki tangga teratas, diikuti Kanada (554), Hong Kong (542), Scotland (534) dan Taipei (527).
Korea Selatan menduduki tangga ke-7 dalam senarai itu dengan 509 mata manakala Israel pula di tangga ke-10 dengan 496 mata.
Markah yang dikumpulkan Singapura itu lebih 100 mata lebih tinggi berbanding purata kesemua negara yang mengambil bahagian, iaitu 474 mata.
PELAJAR S’PURA MAHIR MENILAI ISU, KEADAAN TEMPATAN & GLOBAL
Secara keseluruhannya, para pelajar Singapura – tidak kira apa latar belakang keluarga mereka – menunjukkan kemahiran dan pengetahuan Kecekapan Global yang tinggi dalam menilai isu dan situasi tempatan dan global serta isu-isu kebudayaan yang penting.
Misalnya, 46 peratus pelajar meraih tahap kecekapan tertinggi dalam menganalisis pelbagai perspektif dan menilai maklumat dari sumber yang adil mahupun berat sebelah.
Purata pelajar dari negara OECD lain adalah 14 peratus.
Golongan 25 peratus pelajar Singapura dari sosio-ekonomi terbawah juga menunjukkan prestasi baik dengan 26 peratus daripada mereka menunjukkan kecekapan di tahap tertinggi.
Sedangkan secara purata, hanya 6 peratus pelajar dari latar belakang keluarga yang sama mencapai prestasi tersebut, menurut perangkaan PISA.
Berhubung kesedaran tentang komunikasi antara budaya dengan isu-isu global pula, 92 peratus pelajar Singapura didapati boleh berkomunikasi dengan jelas dengan orang yang berlainan budaya menggunakan isyarat, menerangkan semula atau menulis.
Purata OECD pula adalah 85 peratus.
71 peratus pelajar Singapura juga yakin mereka mampu berbuat sesuatu untuk menangani isu-isu global. Ini berbanding 57 peratus bagi purata OECD.
Para pelajar kami, berbanding dengan rakan-rakan OECD mereka, mempunyai tahap keyakinan diri lebih rendah dalam kebolehan untuk menyesuaikan diri kepada pemikiran dan tingkah laku apabila berdepan dengan keadaan baru,” kata Timbalan Pengarah Agung Pendidikan (Kurikulum) MOE Sng Chern Wei, mengenai dapatan PISA 2018 itu.
“Kami pasti ingin membantu mereka mengukuhkan bidang ini dengan mempromosikan semangat pemikiran pertumbuhan yang lebih kuat di dalam diri mereka. Juga, untuk menyediakan mereka dengan pengalaman belajar yang rencam sehingga mereka terdedah kepada situasi baru dan membuat keputusan dalam kedua-dua situasi tersebut.”
Secara kesuluruhannya, MOE akan terus bekerja rapat dengan rakan-rakan kerjanya untuk membantu mengembangkan pelajar secara holistik dan maju supaya menjadi individu bertanggungjawab dalam masyarakat tempatan serta global.
Tinjauan PISA, yang sepatutnya diadakan pada 2021, akan diadakan pada 2022.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mencariinspirasiblog.wordpress.com/2020/10/24/pelajar-spura-muncul-no-1-dalam-penilaian-kecekapan-antarabangsa-pisa/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pasukan Petronas Yamaha Srt Berpeluang Muncul Juara Dunia

Pasukan Petronas Yamaha Srt Berpeluang Muncul Juara Dunia

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 223 hits
Kuala lumpur Bukan satu tetapi dua pelumba PETRONAS Yamaha SRT masih berpeluang untuk memenangi kejuaraan dunia MotoGP sekali gus mampu melakar sejarah untuk pasukan negara Ia selepas Franco Morbidelli muncul juara Grand Prix Teruel semalam...
Park Seojoon Jung Yumi Choi Wooshik Dikhabarkan Bakal Muncul Dalam Youn S Kitchen 3

Park Seojoon Jung Yumi Choi Wooshik Dikhabarkan Bakal Muncul Dalam Youn S Kitchen 3

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 315 hits
Ingat tak Youn s Kitchen dikhabarkan bakal kembali dengan musim ke 3 tak lama lagi Khabarnya program hiburan popular ini akan kembali dengan musim terbaru selepas 2 tahun berehat Tidak seperti musim musim sebelumnya disebabkan oleh pandemik...
Jarang Muncul Bersama Peminat Jumpa Rain Kim Taehee Date Di Taman Tema Dengan Anak

Jarang Muncul Bersama Peminat Jumpa Rain Kim Taehee Date Di Taman Tema Dengan Anak

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 241 hits
Sudah tahu sebenarnya nak lihat pasangan hot Korea bersama sama kerana mereka yang sangat menjaga privasi keluarga daripada diketahui orang ramai Namun baru baru ini dikhabarkan bahawa pasangan itu dilihat sedang berseronok di taman tema po...
Muncul Istilah Artisan Untuk Bisnis Makanan Dan Kerajinan Apa Bedanya Dengan Produk Biasa

Muncul Istilah Artisan Untuk Bisnis Makanan Dan Kerajinan Apa Bedanya Dengan Produk Biasa

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 257 hits
Artisan bread artisan cheese atau bahkan artisan sabun kini sering dijual lebih mahal Kenapa ya
Dr Noor Hisham Muncul Adiwira Baharu Boboiboy Sampai Mesej Capp

Dr Noor Hisham Muncul Adiwira Baharu Boboiboy Sampai Mesej Capp

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 197 hits
KUALA LUMPUR 23 OKT Setiap individu boleh menjadi wira melawan Covid 19 hanya dengan mengamalkan pembudayaan norma baharu yang dikenali sebagai CAPP kata adiwira baharu siri animasi popular tempatan BoBoiBoy Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah ...
Tanda Tanda Ini Akan Muncul Sebulan Sebelum Anda Mengalami Serangan Jantung

Tanda Tanda Ini Akan Muncul Sebulan Sebelum Anda Mengalami Serangan Jantung

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 372 hits
Mencegah lebih baik dari mengubati Apa sahaja penyakit ada pencegahan nya Ada penyakit yang datang secara tiba tiba tanpa gejala yang ketara Oleh sebab itu pencegahan awal sangat penting dalam memastikan nyawa tidak terancam apabila kita ti...
Merinding Peti Jenazah Lengkap Dengan Kain Kafan Di Pemakaman Ini Muncul Ke Permukaan

Merinding Peti Jenazah Lengkap Dengan Kain Kafan Di Pemakaman Ini Muncul Ke Permukaan

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 204 hits
Sebuah peti jenazah lengkap dengan kain kafan di Permakamanan Umum Muslim Noor Agung Sampit Kabupaten Kotawaringin Timur Kalimantan Tengah muncul ke permukaan tanah Diduga kejadian itu akibat kelapa sawit yang berada di depan kuburan tumban...
Biadab Petinggi Pesantren Jadi Predator Seks Terkam 6 Santriwati Pura Pura Ajari Ngaji

Biadab Petinggi Pesantren Jadi Predator Seks Terkam 6 Santriwati Pura Pura Ajari Ngaji

papar berkaitan - pada 18/10/2020 - jumlah : 128 hits
KH seorang pimpinan Pondok Pesantren yang berada di Kelurahan Tebing Tinggi Kecamatan Tebo Tengah Kabupaten Tebo Provinsi Jambi bukannya menjadi teladan dan guru yang baik bagi para santri dan santriwatinya Pria paruh baya itu malah menjelm...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Pembangkang Perlu Ketepi Ego Contohi Langkah Ph Meterai Mou Bersama Kabinet Ismail Sabri

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Ibis Styles Iskandar Puteri Buffet Berbuka Puasa

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Wanita Syurga Slot Akasia TV3

5 Fakta Tentang Dragonball Mutiara Naga Yang Anda Perlu Tahu


Lebuhraya Wce Beruas Ke Changkat Jering

Resepi Sambal Terung

Naik Lrt Mrt Kl Central Ke Star Hill Pavilion 2024

Jangan Pernah Berhenti

Resepi Kfc Double Down

Lokasi Tapak Bazar Ramadan Sekitar Shah Alam 2024