Pelaburan Emas Sebagai Dana Persaraan Bagi Penjawat Awam


Wajarkah pelaburan emas dijadikan sebagai dana persaraan bagi penjawat awam seterusnya capai matlamat kebebasan kewangan? Bolehkah emas dijadikan alat untuk menyimpan kekayaan? Bila ditanya kepada penjawat awam…
“Apa nak risau? Saya kan dah pilih untuk menerima pencen kerajaan…”
Anonymous (Penjawat awam) Dana persaraan perlu dikumpul seawal terima gaji. Oleh yang demikian, memang tak dapat dinafikan, penjawat awam memiliki kelebihan berbanding pekerja swasta. Ini adalah kerana penjawat awam mempunyai skim pencen apabila mencapai usia persaraan. Rata-rata penjawat awam memilih untuk bersara pada usia 60 tahun. Ada juga yang memilih usia pencen 55 tahun. Tapi tak seramai 60 tahun.
Tempoh Melabur Emas Sesuai Dengan Tempoh Pencen Jika seseorang penjawat awam mula berkhidmat pada usia 25 tahun, dan pencen pada usia 60 tahun, bermakna tempoh perkhidmatan mencecah hingga 35 tahun!
Seterusnya, pencen yang diterima selepas usia persaraan boleh dikira anggaran kasar jumlah duit pencen dan ganjaran menggunakan kalkulator Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) yang disediakan di laman web di Pengiraan Anggaran Pencen.
Kebiasaannya penjawat awam yang berkhidmat sekurang-kurangnya 30 tahun boleh merasai ganjaran persaraan mencecah enam angka! Ya! Ratus ribu.
Jadi… apa nak risau kan? Kenapa nak melabur emas pula untuk dana persaraan?
Disebabkan percaya dengan skim pencen dan rasa selesa inilah kebanyakan penjawat awam tidak mempunyai tabungan yang sepatutnya mencukupi semasa pencen nanti. Malah ada yang terpaksa mencari kerja untuk menyara hidup walaupun dalam keadaan tubuh badan dan kesihatan yang semakin uzur.
Oleh itu, pelaburan untuk dana persaraan adalah keputusan yang penting dalam merancang masa depan kewangan sebagai penjawat awam. Di antara pelbagai pilihan, pelaburan dalam emas telah muncul sebagai pilihan yang menarik, terutama bagi penjawat awam. Di sini kita akan meneroka manfaat pelaburan dalam emas sebagai dana persaraan untuk golongan penjawat awam.
1. Melabur Emas Perlindungan Terhadap Ketidakstabilan Pasaran Pertama-tama, emas dikenal pasti sebagai aset yang mantap dan mampu melindungi nilai harta dalam keadaan ekonomi yang tidak stabil. Ketika pasaran saham dan mata wang mengalami fluktuasi, emas cenderung mengekalkan nilai intrinsiknya. Ini memberikan perlindungan tambahan terhadap risiko pasaran yang mungkin mempengaruhi pelaburan tradisional.
2. Pelaburan Emas Penambah Kepelbagaian Pelaburan Dengan kata lain, memiliki pelbagai pelaburan adalah kunci untuk mengurangkan risiko. Pelaburan dalam emas memberikan penjawat awam peluang untuk memperluaskan portfolio mereka di luar aset konvensional seperti saham dan bon. Dengan menyertakan emas dalam portfolio, penjawat awam dapat meningkatkan ketahanan mereka terhadap perubahan ekonomi global.
3. Kestabilan Nilai Semasa dan Masa Depan Berdasarkan sejarah, emas telah menunjukkan kecenderungan untuk mengekalkan nilai beliannya sepanjang masa. Ini bermakna, walaupun terdapat fluktuasi harga, emas cenderung meningkat seiring dengan inflasi. Untuk penjawat awam yang mencari pelaburan jangka panjang, melabur emas mungkin menjadi pilihan yang bijak untuk mengekalkan daya beli dana persaraan mereka.
4. Keupayaan untuk Mengatasi Krisis Kewangan Emas sering dianggap sebagai perlindungan semasa krisis kewangan. Sebagai contoh, semasa kemelesetan ekonomi atau kejatuhan pasaran, harga emas cenderung meningkat kerana pelabur mencari aset yang lebih selamat. Ini membuat emas menjadi pilihan yang berpotensi menguntungkan bagi penjawat awam yang ingin menjaga dana persaraan mereka semasa keadaan ekonomi tidak menentu.
5. Kedudukan Emas sebagai “Nilai Sebenar” Emas sering dianggap sebagai “nilai sebenar” atau aset yang mempunyai nilai intrinsik. Berbanding dengan beberapa bentuk pelaburan yang mungkin bergantung pada faktor-faktor luaran seperti prestasi syarikat, harga emas cenderung dipengaruhi oleh keadaan ekonomi dan kestabilan global. Ini menjadikan emas lebih bersifat tanggungjawab dan kurang terdedah kepada manipulasi pasaran.
Risiko Pelaburan Emas Versus Duit Pencen Penjawat Awam Sebenarnya, kedua-dua pelaburan emas dan duit pencen sebagai dana persaraan penjawat awam ada risikonya. Cuma perbandingan risiko di antara kedua-duanya ada perbezaan yang agak ketara.
Risiko No. 1 – Walaupun duit dan ganjaran pencen penjawat awam boleh mencecah hingga enam angka bila mencecah usia bersara… harta tersebut hanyalah dalam bentuk duit kertas yang dimakan inflasi dari tahun ke tahun! Kekuatan nilainya tidak sama untuk tempoh 5 hingga 10 tahun akan datang. Risiko No. 2 – Dasar pencen kerajaan berkemungkinan akan berubah pada masa akan datang apabila ekonomi negara tidak stabil. Risiko No. 3 – Pesara kerajaan merupakan golongan yang paling ramai menjadi mangsa “scammer” yang bijak memerangkap dan memperdaya dengan pelbagai helah agar pesara kerajaan melabur dalam skim cepat kaya (yang sebenarnya skim cepat lingkup!) Mengapa boleh jadi sampai begitu? Okay baiklah…
Contoh Inflasi Penyebab Krisis Matawang Sebagai contoh, Negara Greece telah mengalami krisis matawang dan kemerosotan ekonomi sehingga memaksa kerajaan mereka melaksanakan dasar penjimatan negara yang menyebabkan:
Peningkatan nilai hartanah dan kadar cukai yang tinggi Pengeluaran wang dari bank dikawal ketat Penetapan had pengeluaran duit sebulan bagi pekerja awam Pemotongan elaun dan pemansuhan bonus bagi pekerja awam Oleh itu, jatuhnya ekonomi negara Greece adalah kerana sistem pentadbiran yang tidak efisien, salah urus tadbir negara dan tipu angka ekonomi di dalam laporan kewangan.
Selain itu, isu yang lebih menyedihkan bila nilai matawang Greece jatuh. Golongan pesara di Greece terpaksa kembali bekerja kerana kerajaan Greece telah menghadkan pengeluaran wang persaraan mereka setiap bulan.
Disinilah pentingnya kita mempelbagaikan simpanan harta dan aset kita dan tidak hanya bergantung pada wang fiat semata-mata. Wang fiat hakikatnya tidak bernilai. Nilainya ditentukan oleh jaminan kerajaan dan kuasa ekonomi ketika itu. 
Emas pula nilainya berdiri dengan sendiri. Tidak kira ekonomi dan negara mana kita berada, emas akan kekal relevan dan bernilai. Sekiranya kita secara berdikit menukar duit kekayaan kepada bentuk pelaburan emas, keadaan mungkin akan menjadi berbeza bukan?
Sebagai contoh, pasangan suami isteri berkahwn pada usia 25 tahun.
Suami daftar akaun emas GAP, menabung 1 gram sebulan.
Isteri daftar akaun emas GAP, menabung 1 gram sebulan.
Hidup susah senang bersama hingga capai 60 tahun usia bersara. Suami ada minima 420 gram emas + isteri ada minima 420 gram emas = 840 gram
Sebulan sekali jual 5 gram, cukup keperluan sepasang suami isteri selama 14 tahun.
Jangka hayat anggaran rakyat Malaysia = 72 – 75 tahun. Ngam kan? 
Akhirnya, jika cinta hingga ke Jannah, usahakan bina dana persaraan seawal perkahwinan. Bajet kecil menabung CARA KECIL. Layari Akaun Tabungan Emas Bajet Kecil Serendah RM100 di sini.
Ringkasan Wajarkah Pelaburan Emas Dijadikan Dana Persaraan? Dalam menilai pelaburan untuk dana persaraan, penjawat awam perlu mempertimbangkan pelbagai faktor. Pelaburan dalam emas menawarkan kestabilan, perlindungan terhadap ketidakstabilan pasaran, dan peluang pertumbuhan jangka panjang. Dengan menyertakan emas dalam portfolio pelaburan mereka, penjawat awam dapat meningkatkan peluang mereka untuk mencapai matlamat kewangan mereka semasa bersara.
Dengan kepelbagaian, ketahanan terhadap inflasi, dan perlindungan semasa krisis, emas menonjol sebagai pilihan pelaburan yang bijak bagi penjawat awam yang ingin memastikan masa depan kewangan mereka yang selesa dan selamat.
Oleh itu, kesimpulannya adalah sangat wajar penjawat awam memilih untuk jadikan emas sebagai pelaburan jangka panjang sebagai dana persaraan nanti.
Jika anda nak mulakan tabungan emas pelaburan minima 1 gram (sekitar RM300) setiap bulan, Layari Panduan Pelaburan Emas di sini.
The post Pelaburan Emas Sebagai Dana Persaraan Bagi Penjawat Awam first appeared on Pelaburan Emas Tips Mudah Menabung dan Melabur Emas.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.pelaburanemas.org/pelaburan-emas-sebagai-dana-persaraan-bagi-penjawat-awam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pkr Tak Sedar Diri Kenapa Nak Salahkan Penjawat Awam

Pkr Tak Sedar Diri Kenapa Nak Salahkan Penjawat Awam

papar berkaitan - pada 27/11/2023 - jumlah : 347 hits
PKR dah ambil alih tugas UMNO Patut PKR sedar diri mereka menang berapa kerusi jer PKR Johor pada kongres nasional parti itu hari ini mencadangkan Kementerian Pendidikan membentuk jawatankuasa khas bagi memantau guru yang tidak menyokong ke...
Berita Gembira Untuk Penjawat Awam Pesara Diumum Tahun Depan Fahmi

Berita Gembira Untuk Penjawat Awam Pesara Diumum Tahun Depan Fahmi

papar berkaitan - pada 5/12/2023 - jumlah : 150 hits
Fahmi ketika sidang media pada Forum Public Service Delivery System Making It More Efficient and Effective di Dewan Seri Baiduri Institut Tadbiran Awam Negara Bukit Kiara pada Isnin Foto Bernama KUALA LUMPUR Kerajaan dijangka mengumumkan be...
Seleweng Dana Awam Rm70 Juta 41 Akaun Aman Palestin Dibekukan

Seleweng Dana Awam Rm70 Juta 41 Akaun Aman Palestin Dibekukan

papar berkaitan - pada 24/11/2023 - jumlah : 97 hits
Aman Palestin disyaki seleweng dana awam RM70 juta 41 akaun dibekukan SPRMMuhaamad Hafis Nawawimhafis hmetro com myKuala Lumpur Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia membeku 41 akaun dan beberapa entiti syarikat lain pertubuhan bukan keraj...
Penjawat Awam Kedah Terima Rm2 000 Bantuan Khas Kewangan

Penjawat Awam Kedah Terima Rm2 000 Bantuan Khas Kewangan

papar berkaitan - pada 26/11/2023 - jumlah : 126 hits
KERAJAAN Kedah mengumumkan bantuan khas kewangan sebanyak RM2 000 kepada kira kira 5 600 penjawat awam negeri ini Menteri Besar Muhammad Sanusi Md Nor mengumumkan perkara itu ketika membentangkan Belanjawan Kedah 2024 di Wisma Darul Aman di...
Dana Pelaburan Kwsp Cecah Rm1 1 Trilion Kata Timbalan Menteri

Dana Pelaburan Kwsp Cecah Rm1 1 Trilion Kata Timbalan Menteri

papar berkaitan - pada 20/11/2023 - jumlah : 80 hits
JUMLAH dana pelaburan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja adalah sebanyak RM1 1 trilion sehingga 31 Ogos 2023 kata Timbalan Menteri Kewangan II Steven Sim Katanya daripada jumlah itu purata pelaburan KWSP dalam pasaran domestik adalah 64 9 yang ...
Pelaburan Emas Maybank Islamic Miga I

Pelaburan Emas Maybank Islamic Miga I

papar berkaitan - pada 4/12/2023 - jumlah : 261 hits
Pelaburan emas Maybank MIGA i merupakan satu akaun pelaburan emas yang popular di Malaysia Produk berbentuk akaun pelaburan emas yang diberi nama sebagai Maybank Islamic Gold Account i ini telah dilancarkan oleh Maybank Islamic Berhad pada ...
Kalau Saya Kongkong Dia Tak Boleh Berlakon Fattah Amin Nafi Kawal Kehidupan Fazura Sebagai Isteri

Kalau Saya Kongkong Dia Tak Boleh Berlakon Fattah Amin Nafi Kawal Kehidupan Fazura Sebagai Isteri

papar berkaitan - pada 24/11/2023 - jumlah : 170 hits
Pelakon Fattah Amin menafikan dia bertindak mengongkong kehidupan isteri pelakon Nur Fazura setelah mereka mendirikan rumah tangga Kata Fattah normal bagi seorang isteri untuk memohon keizinan dan restu suami sebelum berbuat sesuatu var cur...
Melihat Kekuatan Pkb Di Jateng Sebagai Amunisi Amin Hadapi Kandang Banteng

Melihat Kekuatan Pkb Di Jateng Sebagai Amunisi Amin Hadapi Kandang Banteng

papar berkaitan - pada 24/11/2023 - jumlah : 87 hits
Ketua Timnas Pemenangan AMIN Muhammad Syaugi Alaydrus percaya dengan kekuatan PKB bisa membantu pemenangan AMIN di Jateng
Update Perang Idf Guna Hospital Sebagai Pengkalan Tentera

Update Perang Idf Guna Hospital Sebagai Pengkalan Tentera

papar berkaitan - pada 21/11/2023 - jumlah : 97 hits
Dalam satu lagi operasi pada Sabtu Pejuang kami menyerang musuh di Al Tawam dan mengena mereka 3 musuh terbunuh diserang misil kami Pasukan Al Qassam menyerang hendap juga kawasan sekitar menunggu pasukan bantuan musuh tiba Pejuang kami ber...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Vanny Vabiola Sudahi Saja Chord

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Faisal Halim Alami Kecederaan Disimbah Asid

Lemas Tiga Beranak Ditemukan Tidak Lagi Bernyawa Selepas Mandi Manda Di Sungai Balak

Peminat Tempatan Puas Oneus Gegar Kuala Lumpur Di Konsert Jelajah Ke 2 La Dolce Vita