Peguam Mahkamah Tergesa Gesa Dalam Kes Rayuan Src Najib


malaysiakini.com
Hidir Reduan Abdul Rashid
Diterbitkan: Feb 20, 2023 2:50 PM
Mahkamah Persekutuan “tergesa-gesa” semasa perbicaraan rayuan kes rasuah SRC International membabitkan penyelewengan RM42 juta oleh Najib Razak tahun lalu, dakwa peguam utama bekas perdana menteri itu.

Muhammad Shafee Abdullah memberitahu panel lima hakim Mahkamah Persekutuan hari ini - yang dipengerusikan oleh Hakim Besar, Sabah dan Sarawak Abdul Rahman Sebli - bahawa ini ketara apabila panel hakim tertinggi sebelum ini tidak membenarkan permohonan untuk menangguhkan pendengaran rayuan selama antara tiga hingga empat bulan.

Semasa permohonan semakan Najib untuk mengketepikan keputusan bersalah yang dijatuhkan ke atasnya dan hukuman penjara 12 tahun serta denda RM210 juta dalam kes rasuah SRC, Shafee mendakwa bahawa panel hakim sebelum ini - yang dipengerusikan oleh Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat - telah terkhilaf kerana tidak membenarkan permohonan oleh peguam bekas menteri kewangan itu untuk penangguhan.
Shafee memberitahu panel hakim sekarang - yang juga dianggotai oleh hakim Mahkamah Persekutuan Vernon Ong Lam Kiat, Rhodzariah Bujang dan Nordin Hassan serta hakim Mahkamah Rayuan Abu Bakar Jais - bahawa panel ketika itu juga terkhilaf apabila tidak membenarkan peguam Najib ketika itu Hisyam Teh Poh Teik menarik diri daripada mewakili bekas perdana menteri itu.

Shafee berhujah bahawa Hisyam terpaksa menarik diri kerana dia tidak bersedia untuk mengendalikan rayuan kes SRC, selepas panel hakim sebelum ini menolak permohonan penangguhan.

Peguam itu menegaskan bahawa ini menyebabkan Najib tidak mendapat perbicaraan yang adil tahun lalu kerana Hisyam terpaksa meneruskan tugasnya tetapi tidak sempat mengemukakan hujahan.

Menurut Shafee, keengganan Mahkamah Persekutuan membenarkan penangguhan itu menyebabkan Najib diwakili peguam yang tidak berkesan (peguam terdahulu tidak dapat membuat persediaan untuk rayuan).

"Ini adalah kali pertama berlaku. Apabila rayuan dibuat, terdapat pertukaran peguam," dakwa Shafee berhubung tindakan Mahkamah Persekutuan tahun lalu yang tidak membenarkan penangguhan itu.
“Kehadiran Hisyam Teh Poh Teik sekadar hiasan…

“Kenapa mahkamah tergesa-gesa? Saya tahu kadangkala peguam bela menggusarkan mahkamah apabila meminta penangguhan dan mahkamah adalah pakar dalam menangani perkara sedemikian, tetapi ini adalah perkara yang perlu ditangani oleh mahkamah dan bukan dengan menafikan penangguhan tetapi melalui cara lain, untuk mematuhi peraturan keadilan semula jadi,” kata Shafee.

Peguam bela utama itu kemudiannya mula mengemukakan dakwaan bahawa Najib beranggapan bahawa dia tidak mendapat keadilan semasa rayuan kes SRC International memandangkan Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) semakin hampir.

Panel mahkamah tertinggi ketika itu menolak rayuan kes SRC Najib pada 23 Ogos tahun lalu, manakala parlimen dibubarkan beberapa bulan kemudian pada 10 Oktober dan diikuti PRU15 pada 19 November.
Bagaimanapun, penghujahan lisan berkaitan PRU15 ini membawa kepada bantahan yang dibangkitkan oleh timbalan pendakwa raya V Sithambaram.

[Baca berita penuh]



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/02/peguam-mahkamah-tergesa-gesa-dalam-kes.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wan Saiful Akan Didakwa Di Mahkamah Esok Kes Jana Wibawa

Wan Saiful Akan Didakwa Di Mahkamah Esok Kes Jana Wibawa

papar berkaitan - pada 21/2/2023 - jumlah : 83 hits
Alyaa Alhadjri Hariz MohdSPRM dijangka akan mendakwa Ketua Penerangan Bersatu Wan Saiful Wan Jan esok ketika agensi itu menyiasat kewangan parti Sumber SPRM mengesahkan ahli parlimen Tasek Gelugor itu telah ditahan dan akan didakwa di mahka...
Langsung L Mahkamah Gagal Pertimbang 94 Alasan Rayuan Shafee

Langsung L Mahkamah Gagal Pertimbang 94 Alasan Rayuan Shafee

papar berkaitan - pada 21/2/2023 - jumlah : 89 hits
malaysiakini comPerbicaraan berhubung permohonan semakan Najib Razak untuk membatalkan keputusan bersalahnya serta hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta dalam kes rasuah SRC International membabitkan penyelewengan bernilai RM42 juta...
Hiburan Bagaikan Tidak Terkesan Dengan Kes Mahkamah Adik Beradik Ira Kazar Seronok Berjalan Di Mall

Hiburan Bagaikan Tidak Terkesan Dengan Kes Mahkamah Adik Beradik Ira Kazar Seronok Berjalan Di Mall

papar berkaitan - pada 15/2/2023 - jumlah : 174 hits
Isu yang berlaku di antara Puteri Sarah Liyana dan madunya Ira Kazar meraih perhatian satu Malaysia dan sudah tentu segala tindak tanduk anak pelakon Kazar Saisi itu akan menjadi perhatian Bukan hanya Ira tetapi setiap tingkah laku dan akti...
Ahmad Zahid Tidak Pernah Minta Saya Gugurkan Kes Mahkamah Dihadapinya Anwar

Ahmad Zahid Tidak Pernah Minta Saya Gugurkan Kes Mahkamah Dihadapinya Anwar

papar berkaitan - pada 15/2/2023 - jumlah : 187 hits
bharian com myOleh Februari 14 2023 KUALA LUMPUR Datuk Seri Anwar Ibrahim mendedahkan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi tidak pernah meminta beliau menarik balik semua kes perbicaraan di mahkamah yang sedang dihadapi Timbalan Perdana Menteri...
Shafee Claims Apex Court Rushed Najib S Src Appeal Last Year

Shafee Claims Apex Court Rushed Najib S Src Appeal Last Year

papar berkaitan - pada 21/2/2023 - jumlah : 232 hits
Najib Abdul Razak s RM42 million SRC International corruption appeal hearing last year before the Federal Court was rushed the former prime minister s lead lawyer contended Muhammad Shafee Abdullah said this was seen in the previous apex pa...
Cj Shouldn T Have Heard Najib S Src Appeal Shafee Argues

Cj Shouldn T Have Heard Najib S Src Appeal Shafee Argues

papar berkaitan - pada 22/2/2023 - jumlah : 86 hits
Chief Justice Tengku Maimun Tuan Mat should not have been part of the Federal Court bench that heard Najib Abdul Razak s SRC International conviction appeal last year the former prime minister s lead defence counsel contended Muhammad Shafe...
Jangan Harap Guna Kes Mahkamah Bersatu Untuk Menang Prn Umno Diberitahu

Jangan Harap Guna Kes Mahkamah Bersatu Untuk Menang Prn Umno Diberitahu

papar berkaitan - pada 23/2/2023 - jumlah : 109 hits
Parti itu patut menumpukan kepada usaha pulih daripada persengketaan dalaman kata ahli akademik 23 Feb 2023 Selain Wan Saiful Wan Jan daripada Bersatu Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi juga sedang dibicarakan atas tuduhan rasuah PETALING JAY...
Siasatan Sprm Terhadap Hakim Kes Src Tak Ikut Protokol

Siasatan Sprm Terhadap Hakim Kes Src Tak Ikut Protokol

papar berkaitan - pada 24/2/2023 - jumlah : 196 hits
malaysiakini comMahkamah Persekutuan memutuskan siasatan SPRM terhadap seorang hakim yang memutuskan sabitan dan hukuman terhadap bekas perdana menteri Najib Razak dibuat tanpa mengikut protokol Panel tujuh hakim yang dipengerusikan Ketua H...
Kes Ira Kazar Amp Puteri Sarah Peguam Nasihati Syamsul Yusof Jadi Pencelah

Kes Ira Kazar Amp Puteri Sarah Peguam Nasihati Syamsul Yusof Jadi Pencelah

papar berkaitan - pada 24/2/2023 - jumlah : 184 hits
Pengarah sensasi Syamsul Yusof dilaporkan telah memfailkan permohonan di mahkamah untuk mencelah dalam petisyen perintah injuksi antara isteri pertamanya Puteri Sarah Liyana dan isteri keduanya Ira Kazar Memetik laporan Harian Metro permoho...
Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Menjelajah Kediaman Tepi Tasik Bayu Sutera Bercirikan Smart Home Di Seremban

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Filem Ngesot

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Pusing Bandar

Persiapan Dajjal Mengambil Alih Dunia

Sejarah Ringkas Siapa Yahudi Israel Dan Zionis

Aktiviti Undangan Menghadiri International Conference Of Religious Leaders 2024 Ppim 07 05 2024

Kecederaan Acl Gejala Diagnosis Dan Rawatan Pemulihan

Eli Eli Lama Sabactani Matius 27 Ayat 46 By Dr Haji Murariau Dosen A