Peguam Bongkar Kisah Seorang Anggota Polis Special Branch Dipenjara Didakwa Rahsiakan Pengganas Ceroboh Lahad Datu


Individu yang bernama anggota polis ini sangat besar tanggungjawabnya untuk diri, keluarga dan masyarakat. Mereka ini tetap gigih berhidmat untuk negara walaupun dalam keadaan genting dan separuh nyawa mereka mungkin telah hilang dipegang penjenayah.
Disebalik pasukan polis yang giat menewaskan penjenayah yang berbahaya, ada juga yang mengelak dan tidak bertanggungjawab serta menerima hukuman dimana suspek didakwa atas kesalahan membelot dan merahsiakan info pengganas yang masuk ke Sabah pada tahun 2013.
Kisah ini dirungkai oleh seorang peguam di laman akaun Twitternya yang bernama, Kamarul14 berkongsi tentang seorang bekas anggota polis cawangan khas (special branch) dan seorang informer polis.
Semasa sedang menjual ikan, informer polis nampak kelibat lebih 1500 lelaki berkumpul dengan berpakaian ala-ala tentera. Informer polis merasakan ada sesuatu yang luar biasa akan berlaku. ‘Jangan abaikan hal ini, kasi tau orang atasan…’
Itulah kata-kata informer polis kepada suspek, seorang anggota polis cawangan khas (special branch) PDRM berpangkat koperal yang didakwa atas kesalahan membelot dan merahsiakan adanya info pengganas menceroboh masuk Sabah pada 2013.
Informer polis tersebut dengan jelas dapat melihat sekumpulan lelaki dalam jumlah yang luar biasa berpakaian askar pada uniform mereka. Yang pasti mereka bukan daripada mana-mana unit tentera Malaysia.
Dakwa informer polis tersebut, selepas mendengar perbincangan mereka untuk menawan negeri di bawah Bayu tersebut, lepas daripada itu, informer terus memberitahu suspek untuk maklumkan kepada pihak atas malangnya tiada sebarang tindakan yang dilakukan oleh suspek.
Lepas tiga hari kemudian, informer polis yang sama dapat melihat 4 bot kecil memasuki Bangkuran, Lahad Datu. Info ini kemudian diberikan kepada suspek untuk dilaporkan kepada ketua polis special branch tetapi suspek sekali lagi tidak berbuat apa-apa.
Apa sebenarnya motif suspek? Kemudiannya, suspek dikesan berkomunikasi dengan lelaki tidak dikenali. Satu panggilan telefon dapat dipintas oleh informer polis kedua, seorang pembantu tadbir yang bertugas di ibu pejabat polis Bukit Aman.
Suspek diberitahu 400 askar akan memasuki Sabah sebagai ‘back-up’ kepada penceroboh kononnya ‘askar’. Suspek yang mengetahui hal ini tidak melaporkan kepada ketua polis special branch. Panggilan telefon kedua antara suspek dan kumpulan penceroboh kemudian dapat dipintas informer polis yang mendengar satu serangan ala gerila akan dilakukan oleh kumpulan penceroboh. Informer polis ini memahami perbualan disebabkan mahir dalam bahasa Bajau dan Sulu.
Panggilan telefon kedua antara suspek dan kumpulan penceroboh kemudian dapat dipintas informer polis yang mendengar satu serangan ala gerila akan dilakukan oleh kumpulan penceroboh.
Bagaimanapun, untuk pengetahuan anda, informer polis ini memahami perbualan disebabkan mahir dalam bahasa Bajau dan Sulu.
Info serangan gerila yang akan dibuat diterima suspek, tetapi sekali lagi info ini tidak dilaporkan kepada ketua suspek, ketua polis special branch. Atas kelalaian suspek inilah, suspek ditahan dan didakwa. Kata peguam ini, suspek didakwa atas kesalahan gagal mendedahkan maklumat mengenai tindakan pengganas di bawah seksyen 130M Kanun Keseksaan dah dijatuhkan hukuman penjara 7 tahun kepada suspek oleh Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu.
Lepas dijatuhkan hukum, suspek membuat rayuan atas sabitan dan hukuman penjara yang dikenakan Mahkamah Tinggi namum, peguam suspek berhujah maklumat yang diberikan oleh kedua-dua informer polis adalah tidak sah dan tidak boleh digunapakai.
Mahkamah Rayuan memutuskan info yang diberikan informer polis adalah info yang sahih dan boleh digunapakai. Info pengganas dalam panggilan telefon adalah sah disebabkan keterangan yang diperoleh secara tidak sah adalah boleh diterima jika ia relevan dengan isu (sec 24 SOSMA).
Informer-informer polis telah diarahkan untuk memberi segala maklumat tentang pengganas kepada suspek. Kegagalan suspek melaporkan maklumat pengganas membawa padah kerana insiden pencerobohan benar-benar terjadi.
Disebabkan kesalahan gagal mendedahkan info pengganas dengan sengaja, suspek dikenakan hukuman penjara 7 tahun. Hukuman penjara ke atas suspek dikekalkan oleh panel hakim Mahkamah Rayuan pada Februari 2018.
Sumber: Twitter Kamarul14


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/09/11/peguam-bongkar-kisah-seorang-anggota-polis-special-branch-dipenjara-didakwa-rahsiakan-pengganas-ceroboh-lahad-datu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Polis Buru Saki Baki Anggota Sindiket Mykad Sijil Lahir Tak Sah

Polis Buru Saki Baki Anggota Sindiket Mykad Sijil Lahir Tak Sah

papar berkaitan - pada 13/9/2019 - jumlah : 283 hits
RM100 000 hingga RM600 000 dikenakan untuk miliki kad pengenalanGEORGE TOWN Polis sedang mengesan beberapa lagi anggota sindiket yang disyaki terbabit dengan aktiviti pengeluaran sijil kelahiran dan kad pengenalan secara tidak sah dipercaya...
Polis Siasat Insiden Anggota Tentera Maut Tertembak

Polis Siasat Insiden Anggota Tentera Maut Tertembak

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 260 hits
KOTA KINABALU Polis sedang menyiasat seorang anggota tentera berhubung insiden tertembak ketika membuat aksi gimik sempena Pelancaran Divisyen Kelima Infantri Malaysia dan Briged Ke 13 Infantri Malaysia di Kem Lok Kawi di sini pagi tadi seh...
Terkini Sindiket Jual Mykad Kepada Warga Asing Seorang Penolong Pengarah Jpn P Pinang Akan Didakwa Di Mahkamah

Terkini Sindiket Jual Mykad Kepada Warga Asing Seorang Penolong Pengarah Jpn P Pinang Akan Didakwa Di Mahkamah

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 493 hits
BERNAMA sebentar tadi melaporkan seorang penolong pengarah Jabatan Pendaftaran Negara Pulau Pinang bakal didakwa esok di Mahkamah Sesyen berhubung dakwaan terlibat dalam sindiket penjualan MyKad kepada warga asing di negeri itu Perkara berk...
Kisah Menegangkan Seorang Bocah Yang Berhasil Lolos Dari Terkaman Singa Gunung Wajahnya Hancur

Kisah Menegangkan Seorang Bocah Yang Berhasil Lolos Dari Terkaman Singa Gunung Wajahnya Hancur

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 255 hits
Ada darah di sekujur tubuhnya Kulit kepalanya robek di beberapa tempat kata ayah bocah itu
Kisah Bayi Bayi Merdeka Yang Seorang Kongsi Birthday Dengan Nenek Yang Satu Lagi Beratnya 4 4kg

Kisah Bayi Bayi Merdeka Yang Seorang Kongsi Birthday Dengan Nenek Yang Satu Lagi Beratnya 4 4kg

papar berkaitan - pada 1/9/2019 - jumlah : 390 hits
Biarpun hari kemerdekaan adalah semalam Pa Ma ingin berkongsi sebuah kisah gembira seorang nenek yang teruja berkongsi tarikh lahir yang sama dengan cucu baharunya Seorang nenek di Kuantan Pahang melahirkan rasa syukurnya apabila cucu bahar...
Zynakal Didenda Rm2 800 Kerana Cekik Staff Stesen Minyak Halang Anggota Polis Jalankan Tugas

Zynakal Didenda Rm2 800 Kerana Cekik Staff Stesen Minyak Halang Anggota Polis Jalankan Tugas

papar berkaitan - pada 30/8/2019 - jumlah : 541 hits
The ReporterSemalam seorang penyanyi yang dilabelkan sebagai budak baru nak up ditahan polis kerana mencekik pekerja stesen minyak di Ampang dalam kejadian jam 4 petang semalam Zynakal 21 ditahan polis selepas pengurus stesen minyak di Pand...
Polis Tahan Pegawai K Jaan Bawah Sosma Didakwa Jual Mykad

Polis Tahan Pegawai K Jaan Bawah Sosma Didakwa Jual Mykad

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 228 hits
Polis menahan beberapa pegawai kerajaan berpangkat tinggi dan kakitangan jabatan kerajaan termasuk dari Putrajaya di bawah Akta Kesalahan Keselamatan 2012 Harian Metro melaporkan penahanan itu berhubung dakwaan sindiket penjualan MyKad kepa...
Mat Rempit Kena Belasah Kacau Ketenteraman Di Pantai Makuow Lahad Datu

Mat Rempit Kena Belasah Kacau Ketenteraman Di Pantai Makuow Lahad Datu

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 495 hits
Viral di media sosial baru baru ini video sekumpulan penunggang motosikal dibelasah orang awam kerana didakwa menganggu ketenteraman pengunjung di Pantai Makuow Lahad Datu Sabah Mat Rempit kena belasah Viral di media sosial baru baru ini vi...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Patut Tak Boleh Daftar



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord