Pegangan Kwsp Melayu Bertambah Kurang Selepas Covid 19


 


Pelbagai pengeluaran berkaitan pandemik COVID-19, dengan ketara menghakis tahap simpanan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bagi kaum Bumiputera dan India di negara ini.
Penengah atau median simpanan pencarum secara keseluruhannya menurun pada tahun lalu, berbanding sebelum pandemik, dengan Bumiputera mencatatkan penurunan tertinggi iaitu sebanyak 70 peratus.
Ketua Pegawai Eksekutif KWSP, Datuk Seri Amir Hamzah Azizan, berkata sebelum COVID-19, PEGANGAN KWSP MELAYU BERTAMBAH KURANG SELEPAS COVID-19
Ia diikuti kaum India dengan penurunan 40 peratus, iaitu RM25,700 sebelum COVID-19 dan RM14,900 selepas COVID-19.
"Kaum Cina mencatatkan penurunan median simpanan terendah iaitu satu peratus, iaitu RM45,800 sebelum COVID-19 dan RM45,200 selepas COVID-19," katanya pada taklimat prestasi kewangan KWSP di Menara KWSP di sini, hari ini.
Pada 16 Februari lalu, Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Seri Ahmad Maslan berkata, median simpanan 8.1 juta ahli KWSP membabitkan semua kaum direkod menurun 50 peratus iaitu daripada RM16,600 pada 2016 kepada RM8,100 tahun lalu.
Ia susulan pengeluaran RM145 bilion daripada dana simpanan KWSP ketika negara berdepan pandemik COVID-19.

Justeru, katanya ia menjadi antara sebab mengapa kerajaan tidak lagi membenarkan pengeluaran dilakukan terhadap simpanan KWSP ketika ini.


Selain itu, Timbalan Menteri Kewangan, Ahmad Maslan pada Februari 2023 dilaporkan berkata, simpanan median KWSP dalam kalangan Melayu menurun daripada RM16,900 kepada RM5,500 susulan pengeluaran ketika pandemik Covid-19.

Timbul persoalan adakah KWSP Melayu sikit seperti yang dikatakan? Dan adakah kaum Melayu boros selain tidak pandai menguruskan kewangan?


KENAPA PEGANGAN KWSP MELAYU BERTAMBAH KURANG SELEPAS COVID-19Diatas adalah berita mengenai pegangan Melayu di KWSP bertambah kurang selepas COVID-19.
Dunia telah mengalami perubahan dramatik sejak penularan wabak COVID-19. Impaknya terasa tidak hanya dari segi kesihatan tetapi juga ekonomi. Salah satu aspek yang banyak diperbincangkan ialah bagaimana pegangan KWSP Melayu telah berkurang selepas penularan wabak ini.


1. Impak Terhadap PekerjaSebilangan besar pekerja Melayu mungkin telah mengalami kehilangan pendapatan atau terpaksa bekerja separuh masa akibat kesan ekonomi daripada pandemik COVID-19. Ini mungkin telah menyebabkan mereka terpaksa menggunakan simpanan KWSP untuk menampung keperluan asas.


2. Kecemasan dan KetidakpastianKetidakpastian ekonomi yang berterusan boleh menyebabkan orang Melayu merasa kurang yakin untuk melabur dalam instrumen kewangan seperti saham, lebih memilih untuk menyimpan simpanan mereka dalam akaun KWSP untuk menjaga kestabilan kewangan mereka.


3. Penurunan PendapatanBanyak sektor perniagaan telah terjejas teruk akibat penularan COVID-19, menyebabkan ramai pekerja Melayu mengalami penurunan pendapatan. Hal ini mungkin juga menjadi faktor utama mengapa pegangan KWSP mereka berkurang.


4. Persediaan untuk KebuluranBeberapa individu mungkin telah menggunakan sebahagian daripada simpanan KWSP mereka sebagai persediaan tambahan untuk menghadapi kemungkinan krisis ekonomi yang lebih teruk di masa depan.


5. Pemindahan Ke Aset LainAdalah penting untuk diingat bahawa beberapa individu mungkin telah memindahkan sebahagian daripada simpanan KWSP mereka ke dalam aset lain yang dianggap lebih stabil atau memberikan pulangan pelaburan yang lebih baik.


6. Peluang Pelaburan yang TerhadKetika ekonomi tidak stabil, peluang pelaburan yang biasa mungkin tidak memberikan pulangan yang diinginkan, menyebabkan sesetengah individu memilih untuk mengekalkan simpanan dalam akaun KWSP sebagai alternatif yang lebih selamat.


Inilah sebabnya ramai Melayu TERPAKSA mengeluarkan simpanan jaminan hari tua mereka. Bukannya mereka ini boros atau tidak faham tetapi keadaan memaksa mereka memohonnya.


6. Kadar Upah Yang BerbezaBagi penulis kewangan, Mohd Kauthar Rozmal, beliau berpendapat bahawa kadar gaji yang diterima kaum Melayu didakwa lebih rendah berbanding kaum lain merupakan faktor sebenar kepada permasalahan itu.
"Berdasarkan data Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM), median gaji Cina (RM4,000) dengan potongan KWSP (RM960). Median gaji Melayu (RM2,000) dengan potongan KWSP (RM480)," tulisnya.

Untuk rekod, laporan Statistik Upah Pekerja (Sektor Formal) Suku Pertama 2023 menyebut bahawa kaum Cina memperoleh median upah bulanan tertinggi sebanyak RM4,000, etnik India menerima median upah sejumlah RM2,500 dan Bumiputera (RM2,200).








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://hanifidrus.blogspot.com/2024/02/pegangan-kwsp-melayu-bertambah-kurang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lelaki Gigit Anggota Polis Selepas Ditahan Tidak Pakai Topi Keledar

Lelaki Gigit Anggota Polis Selepas Ditahan Tidak Pakai Topi Keledar

papar berkaitan - pada 14/2/2024 - jumlah : 98 hits
KOSMO SEORANG penunggang skuter menggigit jari anggota polis di Bengaluru baru baru ini Foto AFPNEW DELHI nbsp Satu rakaman video tular di media sosial memaparkan tindakan seorang lelaki menggigit jari anggota polis trafik di Bengaluru Indi...
Saya Dah Tak Nak Pakai Park Shinhye Kongsi Cerita Kembali Berlakon Selepas Jadi Ibu

Saya Dah Tak Nak Pakai Park Shinhye Kongsi Cerita Kembali Berlakon Selepas Jadi Ibu

papar berkaitan - pada 14/2/2024 - jumlah : 109 hits
Walaupun dah mencecah 30 an namun ramai pelakon Korea yang masih selesa membawa watak pelajar sekolah ARTIKEL BERKAITAN Antara dari mereka ialah Park Shin hye dan Park Hyung shik dalam drama Doctor Slump Komen para pelakon itu dalam program...
Lelaki Taiwan Hilang Selepas Melakukan Penyiaran Langsung Di Hostel

Lelaki Taiwan Hilang Selepas Melakukan Penyiaran Langsung Di Hostel

papar berkaitan - pada 14/2/2024 - jumlah : 95 hits
Seorang pencipta kandungan Taiwan dilaporkan menghilang selepas siaran langsung dari sebuah hostel di Kemboja yang didakwa menjadi tempat mangsa mangsa penipuan kerja Siaran selama 70 minit disiarkan di akaun Facebook beliau pada malam 12 F...
Doa Selepas Solat Fardhu Yang Mudah Jabatan Agama Islam Wp

Doa Selepas Solat Fardhu Yang Mudah Jabatan Agama Islam Wp

papar berkaitan - pada 13/2/2024 - jumlah : 207 hits
Berzikir dan membaca doa selepas solat fardhu adalah amalan yang digalakkan Ini adalah berdasarkan beberapa riwayat hadis dan athar berkaitan galakan dan kelebihan amalan zikir dan berdoa selepas Kelebihan Zikir Doa Selepas Solat Fardhu Men...
Tak Suka Bersaing Ramai Perasan Song Jihyo Lebih Aktif Selepas Jeon Somin Keluar Running Man

Tak Suka Bersaing Ramai Perasan Song Jihyo Lebih Aktif Selepas Jeon Somin Keluar Running Man

papar berkaitan - pada 13/2/2024 - jumlah : 165 hits
Sedar tak sedar sudah lebih 3 bulan Jeon So min meninggalkan Running Man dengan alasan mahu berehat seketika sebelum memberikan fokus pada dunia lakonan ARTIKEL BERKAITAN Baru baru ini dilihat beberapa penonton setia rancangan berkenaan mel...
Lebah Akan Mati Selepas Menyengat Musuh

Lebah Akan Mati Selepas Menyengat Musuh

papar berkaitan - pada 13/2/2024 - jumlah : 133 hits
Setiap binatang mempunyai cara mempertahanan diri termasuk lebah Serangga penghasil madu ini biasanya akan menyengat binatang lain maupun manusia ketika berasa terancam namun lebah akan mati setelah itu Pada dasarnya lebah tidak menyengat k...
Penunggang Motosikal Melambung Selepas Rempuh Kereta Tiba Tiba Tukar Laluan

Penunggang Motosikal Melambung Selepas Rempuh Kereta Tiba Tiba Tukar Laluan

papar berkaitan - pada 13/2/2024 - jumlah : 128 hits
Alias Abd Raniam hmetro com myBatu Pahat Penunggang motosikal melambung selepas merempuh kereta dipandu warga asing yang menukar laluan secara tiba tiba di Kilometer 123 2 Lebuhraya Utara Selatan arah Yong Peng dekat sini semalam Insiden 1 ...
Penjawat Awam Maut Selepas Terjun Dari Tingkat 21

Penjawat Awam Maut Selepas Terjun Dari Tingkat 21

papar berkaitan - pada 18/2/2024 - jumlah : 194 hits
PETALING JAYA Seorang penjawat awam maut dipercayai terjun dari tingkat 21 di sebuah kondominium di sini semalam Polis menerima maklumat berhubung kejadian itu pada pukul 9 malam Ketua Polis Daerah Cheras Asisten Komisioner Zam Halim Jamalu...
Isma Jauhkan Diri Selepas Pemimpin Aman Palestin Didakwa

Isma Jauhkan Diri Selepas Pemimpin Aman Palestin Didakwa

papar berkaitan - pada 19/2/2024 - jumlah : 172 hits
HarapandailySelepas pemimpin Aman Palestin didakwa di mahkamah Isma menegaskan bahawa pertubuhan itu tidak pernah dan pada bila bila masa mengendalikan syarikat Aman Palestin Menerusi kenyataan hari ini Isma menafikan sepenuhnya dakwaan bah...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Negara Paling Banyak Menang Tilawah Al Quran Peringkat Antarabangsa

Duit Syiling Peringatan 50 Tahun Lembaga Pertubuhan Peladang

Pulut Sambal

Plaza Premium Group Kembangkan Jenama Restoran Flight Club Di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Apa Saja Yang Anda Berikan Tumpuan Dalam Fikiran Akhirnya Akan Jadi Kenyataan

Contact Lens Trial Experience The Difference Risk Free