Pbs Sejauh Mana Kejujuran Guru Mentaksir Menilai Murid


FAIEZ ALI, 
Jurucakap TFTNSAUDARA PENGARANG,

PERTUBUHAN bukan kerajaan (NGO), Teach For The Needs (TFTN) menyambut baik langkah Kementerian Pendidikan memansuhkan peperiksaan sumatif (hasil tambah) tahap satu dan beralih kepada pentaksiran sekolah rendah secara formatif.

Dengan melaksanakan pemansuhan peperiksaan berpusat dan memperkasakan pentaksiran formatif dalam kelas, diharapkan agar guru mempunyai lebih autoriti untuk memilih dan melaksana pentaksiran murid serta tidak hanya terikat kepada mana-mana standard atasan yang penuh birokrasi.
Namun begitu, kementerian perlu memastikan perubahan ini berlaku secara struktural dan bukan hanya penjenamaan semata-mata.

Berdasarkan infografik yang dikeluarkan oleh kementerian, lima fokus digariskan berkaitan pelaksanaan pentaksiran bilik darjah tahap satu iaitu kemahiran membaca, menulis, mengira, menaakul dan pengamalan nilai rutin harian.

Sebenarnya, jika disemak semula, kelima-lima faktor yang digariskan itu sudah pun terkandung dalam pelaksanaan kurikulum di peringkat sekolah sebelum ini.

Kemahiran 3M (membaca, menulis dan mengira) telah wujud dalam kurikulum prasekolah dan sekolah rendah. Kemahiran menaakul pula dikenali sebagai Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) manakala pengamalan nilai rutin harian juga sudah diterapkan sekian lama dalam subjek seperti Bahasa Melayu, Moral dan Pendidikan Islam.

Justeru, TFTN berpendapat kementerian wajar memberi penerangan lanjut mengenai perubahan ini agar masyarakat faham apakah perbezaan antara pendekatan kurikulum sebelum ini dan kesan langsung yang dapat dilihat daripada perubahan itu selain daripada sekadar penjenamaan semula.

Kementerian perlu menerangkan mengenai visi besar yang ingin dicapai dalam meneraju perubahan ini agar semua pihak terlibat terutamanya guru, ibu bapa dan murid-murid boleh bekerja menuju ke arah visi yang sama.

Dalam masa sama, kementerian perlu bersedia menangani isu berkaitan kebolehpercayaan keputusan pentaksiran sekolah dalam menilai pencapaian murid secara efektif dan jujur.

Terdapat kebimbangan sekiranya pelaksanaan perubahan ini masih melibatkan pendekatan atas ke bawah (top-down) dan birokrasi dokumentasi, maka keputusan penilaian akan dicantikkan di peringkat sekolah untuk tatapan pihak atasan.

Ini seperti dilaporkan berlaku dalam Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dan Saringan Literasi dan Numerasi (Linus) yang mana akhirnya menyebabkan keputusan dikeluarkan tidak menggambarkan keadaan sebenar di sekolah.

Apakah langkah yang akan diambil kementerian bagi memastikan keadaan ini tidak berulang?

FAIEZ ALI

Jurucakap TFTN

Sumber: Utusan
loading..


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.cikgushare.com/2019/01/pbs-sejauh-mana-kejujuran-guru.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Seksa Murid Dengan Jarum Guru Dipenjara 18 Bulan

Seksa Murid Dengan Jarum Guru Dipenjara 18 Bulan

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 370 hits
30 12 2018 Gambar hiasan Beijing Seorang guru Taman Didikan Kanak kanak di dijatuhi penjara 18 bulan kerana menyeksa kanak kanak dengan jarum Hukuman yang dinilai terlalu ringan itu memancing kritikan publik secara online Seperti dilansir A...
Sejauh Mana Survival Bersatu

Sejauh Mana Survival Bersatu

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 279 hits
THE MALAYSIAN TIMES KUALA LUMPUR Isu survival Parti Pribumi Bersatu Malaysia parti politik termuda di negara pernah menjadi tanda tanya di awal penubuhannya dengan ada yang beranggapan ia akan terkubur dengan sendiri selepas Pilihan Raya Um...
Pernikahan Siri Guru Dengan Murid Di Tangerang Terbongkar Usai Korban Hamil 2 Bulan

Pernikahan Siri Guru Dengan Murid Di Tangerang Terbongkar Usai Korban Hamil 2 Bulan

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 235 hits
Bs guru agama di Kecamatan Solear Kabupaten Tangerang Banten menikahi muridnya N tanpa sepengetahuan orang tua Keduanya menikah secara siri Komisi Nasional Perlindungan Anak mengecam perbuatan guru tersebut
Peluang Jadi Pns Sempit Guru Honorer Asal Kebumen Gugat Uu Asn Ke Mk

Peluang Jadi Pns Sempit Guru Honorer Asal Kebumen Gugat Uu Asn Ke Mk

papar berkaitan - pada 28/12/2018 - jumlah : 136 hits
Dengan terbitnya UU ASN telah mempersempit ruang dan peluang tenaga honorer untuk diangkat menjadi CPNS karena mensyaratkan batasan usia 35 tahun dan minimal berpendidikan sarjana strata 1
Bupati Aa Umbara Diduga Minta Guru Honorer Dukung Anak Adiknya Di Pileg

Bupati Aa Umbara Diduga Minta Guru Honorer Dukung Anak Adiknya Di Pileg

papar berkaitan - pada 28/12/2018 - jumlah : 183 hits
Beredar video Bupati Bandung Barat Aa Umbara diduga meminta guru honorer membantu pemenangan anak dan adiknya dalam Pilihan Legislatif 2019 Hal itu membuatnya dilaporkan ke Badan Pengawas Pemilu
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang