Pau2019 Zahid Pertegas Strategi Muafakat Nasional


HASPAIZI ZAIN

ULASAN | Presiden Umno, Dr Ahmad Zahid Hamidi pada ucapan dasar Perhimpunan Agung Umno (PAU) 2019 sekali menekankan bahawa Umno, BN dan Muafakat Nasional tidak sama sekali mengimpikan untuk memasuki Putrajaya melalui pintu belakang

Ucapan Zahid itu memberi isyarat jelas kepada "segelintir" pemimpin Umno yang berminat untuk membentuk pakatan dengan parti-parti lain.

Bahtera Umno hanya mempunyai satu nakhoda, itu penegasan jelas Zahid bahawa segala perkara yang berkait dengan urusan parti hanya akan ditentukan oleh pucuk pimpinan Umno dan jangan ada anak kapal yang ingin mengubah haluan bahtera Umno.

Penegasan Zahid itu amat penting, ketika mana bahtera Umno yang hampir karam kembali pulih kini dalam perjalanan menunju ke destinasi yang ditetapkan dan sememanganya perlu bebas daripada sebarang gangguan ataupun ancaman.

Jika ada kelasi yang cuba mengubah haluan bahtera itu ataupun cuba merosakkan layarnya, maka bahtera yang baru pulih daripada dibadai "ombak kekalahan" pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 lalu akan karam di tengah samudera.
Penegasan sebegitu penting bagi memastikan ahli dan pemimpin Umno bergerak dalam satu saf dan akur kepada kalifah yang memimpin mereka.

Kehadiran veteran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah di pentas Majlis Tertinggi (MT) selepas lebih 32 tahun berada di kerusi bawah menarik perhatian perwakilan dan pemerhati.

Begitu juga bekas perdana menteri, Najib Razak turut diletakkan di pentas utama bersama barisan MT.

Dalam hal ini, Zahid patut diberi kredit kerana percaturan yang bijak membawa kembali dua tokoh ini supaya turut memainkan peranan utama dalam Umno.

Tengku Razaleigh ataupun Ku Li mempunyai pengaruh dan kekuatannya yang tersendiri, begitu juga dengan Najib yang sembilan tahun mengemudi kerajaan selain "Bossku" berjaya menarik kembali sokongan rakyat.

Seperti kata Ketua Pemuda Umno, Dr Asyraf Wajdi Dusuki, dalam Umno semua pihak ada peranan dan kelebihan masing-masing. Dan pastinya dalam menghadapi Pakatan Harapan (PH) yang dikemudi pakar strategi Dr Mahathir Mohamad, keupayaan Ku Li, Najib dan semua pihak harus digembeleng bagi memperkuatkan Umno.
Muafakat Nasional jelas cuba ditonjolkan Umno betapa kini mereka mempunyai persefahaman dan sedia untuk mengambil alih kerajaan.

Dengan menampilkan Presiden PAS, Abdul Hadi Awang, Presiden MCA Dr Wee Ka Siong dan Presiden MIC, SA Vigneswaran ia bagaikan memberi isyarat bahawa mereka telah serasi di bawah payung Muafakat Nasional.

Umno juga semalam, dalam usaha memperkasakan parti itu selepas dilanda badai dalam PRU ke-14 lalu dengan meminda 13 perkara dalam perlembagaannya.

Ia bagi memastikan Umno bersifat lebih inklusif, mesra rakyat, mudah didampingi serta memenuhi selera anak muda masa kini dalam era digital.

Antara pindaan perlembagaan yang dilakukan adalah, meletakkan Islam di depan dalam perjuangan kebangsaan mereka, mempermudahkan urusan pendaftaran keahlian melalui pendaftaran secara dalam talian.

Mood perwakilan kali ini agak ceria selepas parti itu melalui BN berjaya memenangi empat pilihan raya kecil (PRK), bagaimanapun kehangatan PAU 2019 tidak lagi seperti mana ketika Umno berada di tampuk kuasa.

*HASPAIZI ZAIN ialah wartawan Malaysiakini.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/12/pau2019-zahid-pertegas-strategi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pau2019 Muafakat Nasional Pemacu Politik Malaysia Teks Ucapan Dasar Presiden

Pau2019 Muafakat Nasional Pemacu Politik Malaysia Teks Ucapan Dasar Presiden

papar berkaitan - pada 7/12/2019 - jumlah : 314 hits
MUAFAKAT NASIONAL PEMACU POLITIK MALAYSIA SEGALA PUJI KEPADA ALLAH SWT PEMILIK SEMESTA ALAM SALAM DAN SELAWAT TERHADAP JUNJUNGAN BAGINDA RASULULLAH SAW 1 Saya juga mengalu alukan kehadiran teman setia kita dari MCA dan MIC serta teman bahar...
Zahid Muafakat Nasional To Forge Path Using Front Door

Zahid Muafakat Nasional To Forge Path Using Front Door

papar berkaitan - pada 7/12/2019 - jumlah : 237 hits
United front Zahid delivering the presidential address at the opening of the Umno General Assembly in PWTC Joining him on stage are Dr Wee Hadi and Vigneswaran MUAFAKAT Nasional is the new medium for Umno to make a return to Putrajaya but t...
Pas Tak Akan Keluar Bn Muafakat Nasional Kata Abdul Hadi

Pas Tak Akan Keluar Bn Muafakat Nasional Kata Abdul Hadi

papar berkaitan - pada 4/12/2019 - jumlah : 227 hits
Kita tak akan keluar BN dan Muafakat Nasional Itu reaksi Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengulas berhubung masa depan Pas bersama Barisan Nasional dan Muafakat Nasional pada sesi Pidato Bicara Ini Demi Perpaduan di Dewan Karangkra...
How To Strengthen Muafakat Nasional Marry Pas Girls Ahmad Maslan Tells Umno Youth Reps

How To Strengthen Muafakat Nasional Marry Pas Girls Ahmad Maslan Tells Umno Youth Reps

papar berkaitan - pada 6/12/2019 - jumlah : 405 hits
Provided by Malay Mail In his adjournment speech during the Umno Youth assembly Datuk Seri Ahmad Maslan made the recommendation in a bid to strengthen the unity between Malaysia s two largest Malay based parties Picture by Mukhriz HazimKUAL...
Belum Ada Keputusan Institusikan Muafakat Nasional Kata Mat Hasan

Belum Ada Keputusan Institusikan Muafakat Nasional Kata Mat Hasan

papar berkaitan - pada 6/12/2019 - jumlah : 161 hits
Belum ada keputusan institusikan Muafakat Nasional kata Mat Hasan Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 5 Dec 2019 1
Ka Siong No Reason For Mca To Reject The Spirit And Values Espoused By Muafakat Nasional

Ka Siong No Reason For Mca To Reject The Spirit And Values Espoused By Muafakat Nasional

papar berkaitan - pada 7/12/2019 - jumlah : 288 hits
MCA is comfortable with the spirit of cooperation under Muafakat Nasional as it is based on positive universal values said its president Datuk Seri Dr Wee Ka Siong He stressed that it was not a formal coalition or pact but was done based on...
Muafakat Nasional Bukan Gabungan Rasmi

Muafakat Nasional Bukan Gabungan Rasmi

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 244 hits
MCA berpandangan kerjasama Muafakat Nasional terbentuk antara Pas dan UMNO adalah merujuk semangat solidariti kebersamaan antara parti parti pembangkang di negara ini dan bukan satu gabungan rasmi Presidennya Datuk Seri Dr Wee Ka Siong berk...
Muafakat Nasional Struktur Empat Negeri Akan Diubah Untuk Dijadikan Contoh

Muafakat Nasional Struktur Empat Negeri Akan Diubah Untuk Dijadikan Contoh

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 333 hits
TIMBALAN Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan memberi bayangan akan berlaku perubahan struktur di empat negeri yang dikuasi oleh Barisan Nasional dan Pas Tujuannya supaya rakyat mempunyai gambaran bentuk negeri dan negara yang bakal diben...
Penerusan Agenda Muafakat Nasional Antara Tumpuan Pau 2019

Penerusan Agenda Muafakat Nasional Antara Tumpuan Pau 2019

papar berkaitan - pada 27/11/2019 - jumlah : 334 hits
Penerusan agenda muafakat nasional antara tumpuan PAU 2019 nbsp Dikemas kini 9 minit yang lalu Diterbitkan pada 26 Nov 2019
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Rm1 500 Pay And No Retirement Plan Why Teachers In Pas Linked Kindergarten Pasti Are Disgruntled

A Tale Of Two Leaders

Artis Cahaya Manis Music Duruk Ngabang Chord

Yoursay Time And Patience Running Out For Anwar

Put Targeted Subsidy Plan In Place Quickly To Combat Diesel Smuggling Govt Urged

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training