Patutlah Lepas Bersalin Susah Nak Kurus Walaupun Dah Bertahun Mencuba


Sesetengah anda mungkin takut untuk hamil kerana anda akan kehilangan bentuk tubuh anda. Kebanyakan wanita selepas hamil akan mendapat bentuk tubuh yang lebih besar berbanding sebelum kehamilan mereka. Bagi ramai wanita, kehilangan berat badan selepas kehamilan adalah suatu perkara yang amat sukar. Namun, mengapa biasanya ibu sukar turun berat selepas melahirkan anak?

Sebab mengapa sukar turun berat badan selepas bersalin
Keupayaan setiap ibu untuk menghilangkan berat badan selepas bersalin adalah berbeza. Terdapat ibu yang cepat mendapatkan kembali berat badan mereka sama seperti sebelum mengandung. Walau bagaimanapun, terdapat juga ibu yang memerlukan bertahun-tahun untuk menurunkan berat badan mereka. Hakikatnya, terdapat juga ibu yang terus naik berat badan selepas bersalin, dan akhirnya menjadi obes.
Kehilangan berat badan bukanlah perkara yang mudah. Anda perlu berusaha keras untuk mendapatkan berat badan anda kembali. Antara perkara yang membuatkan anda sukar turun berat selepas bersalin adalah:
Stres dan letih
Kedua-dua ini biasa berlaku kepada ibu bapa baru semasa bulan-bulan terawal selepas kelahiran. Stres dan letih boleh mencetuskan anda untuk makan lebih banyak supaya anda akan dapat simpan banyak kalori dalam tubuh. Ini pastinya membuatkan anda jadi lebih sukar untuk menurunkan berat badan.
Kurang tidur
Kurang tidur juga boleh menyebabkan anda stres dan letih. Ini kemudiannya boleh mempengaruhi tahap hormon dalam tubuh anda yang mengawal atur selera makan anda.
Stres pada tubuh juga boleh menyebabkan hormon kortisol (hormon stres) meningkat. Ini boleh menyebabkan ketidakupayaan dalam tubuh ibu untuk memetabolisma kalori dengan berkesan. Maka, metabolisma tubuh akan lebih perlahan yang membolehkan lebih lemak untuk berkumpul dalam badan. Tahap kortisol dalam tubuh juga boleh meningkat jika ibu bersenam terlalu banyak.
Jarang-jarang bersenam
Tidak pernah, atau jarang bersenam boleh membuka peluang untuk kalori terbina dalam badan, menyebabkan berat menaik. Tidak bersenam juga boleh memperlahankan metabolisma tubuh anda. Tambahan pula, metabolisma anda akan semakin perlahan dengan pertambahan usia anda. Kesemua perkara ini boleh menyebabkan anda tidak turun berat badan dan sebenarnya meningkatkan lagi berat badan anda.
Lemak tersimpan selepas kelahiran
Tubuh ibu menyimpan lemak sebelum kelahiran untuk mempersiapkan tenaga bagi penyusuan. Simpanan lemak ini tidak mudah untuk dihapuskan, terutama bagi anda yang tidak menyusukan bayi secara eksklusif.
Menurut La Leche League International, ibu yang menyusukan bayi boleh turun berat badan 6-7 kg setiap bulan dalam tempoh empat hingga enam bulan terawal selepas bersalin. Sementara itu, ibu yang memberikan susu formula kepada bayinya akan mempunyai lebih kesukaran dalam menggunakan simpanan lemak dan sukar turun berat badan.
Sebagai tambahan, ibu cenderung untuk mengekalkan kenaikan berat badan dari setiap kehamilan. Jika anda mengandung kembar, tubuh anda akan naik lebih berat badan daripada setiap kehamilan dan membuatkan sasaran anda untuk menurunkan berat badan adalah lebih sukar untuk dicapai.
Perubahan tubuh selepas kelahiran
Anda mungkin akan melihat bentuk tubuh anda berubah selepas melahirkan bayi. Ramai ibu yang mengeluh perut mereka masih tidak kembali kepada asal walaupun selepas setahun atau dua tahun selepas kelahiran. Ini boleh jadi disebabkan oleh perubahan dalam otot abdomen anda selepas kelahiran.
Sesetengah wanita pula secara genetiknya mudah terdedah kepada kesan regangan kulit dan kulit kendur. Ini mungkin akan berkurang, tetapi tidak sepenuhnya hilang. Kulit anda akan kehilangan keanjalan selepas anda melahirkan bayi dan seiring dengan peningkatan usia anda. Bagi tidak membiarkan masalah kulit ini bertambah teruk, anda perlu bersenam dengan kerap. Jika tidak, anda mungkin dapati sukar untuk memulihkan otot perut anda.
Selain daripada senaman yang kerap, anda juga perlu untuk menguruskan diet anda dengan baik dan cukup tidur. Elakkan diet yang berlebihan dan senaman yang berlebihan, kerana ia akan memberi tekanan pada tubuh anda dan boleh menyebabkan metabolisma tubuh menjadi perlahan.
Sumber: Hello Doktor
The post Patutlah Lepas Bersalin Susah Nak Kurus Walaupun Dah Bertahun Mencuba appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/patutlah-lepas-bersalin-susah-nak-kurus-walaupun-dah-bertahun-mencuba/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Melawat Ibu Bersalin Di Hospital Che Ta Terasa Nak Balik Ke Rumah Tambah Anak

Melawat Ibu Bersalin Di Hospital Che Ta Terasa Nak Balik Ke Rumah Tambah Anak

papar berkaitan - pada 28/4/2019 - jumlah : 794 hits
Beberapa hari lepas aktres jelita Rozita Che Wan atau Che Ta membuat lawatan ke di Hospital Sungai Buloh Perkongsian ini dibuat Che Ta melalui laman Instagramnya Dia turut berkongsi beberapa foto bersama para ibu di wad bersalin hospital it...
Lepas Bersalin Penat Sakit Suami Tak Perlu Buat Semua Prihatinlah Rajin Bantu

Lepas Bersalin Penat Sakit Suami Tak Perlu Buat Semua Prihatinlah Rajin Bantu

papar berkaitan - pada 6/5/2019 - jumlah : 300 hits
Rasa penat lapar sakit mengantuk dilalui isteri selepas bersalin Keprihatinan suami boleh mengelakkan terjadinya insiden buruk Menurut Dr Nik Salida Suhaila Nik Salleh pensyarah pendakwah beliau berpendapat wanita isteri dalam tempoh selepa...
Tidur Sambil Hisap Susu Gigi Cepat Rosak Kesianlah Anak Nak Mengunyah Pun Susah

Tidur Sambil Hisap Susu Gigi Cepat Rosak Kesianlah Anak Nak Mengunyah Pun Susah

papar berkaitan - pada 22/4/2019 - jumlah : 804 hits
Nampak Gigi Anak Rosak Kena Serius Jika Perlu Paksa Berus Buatlah Kasihanlah Anak Bab jaga gigi anak ramai ibu bapa tak sedar ia berlaku atas kesilapan kita sendiri Disebabkan terlalu ikut apa yang anak nak makan dan membiarkan anak hisap s...
Kerja Kontrak Susah Betul Nak Beli Rumah Betul Ke Ikuti Tip Yang Dikongsi Oleh Lelaki Ini

Kerja Kontrak Susah Betul Nak Beli Rumah Betul Ke Ikuti Tip Yang Dikongsi Oleh Lelaki Ini

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 308 hits
Rumah merupakan suatu keperluan yang perlu ada bagi memberi perlindungan serta tempat untuk berehat selepas seharian berkerja demi mencari sesuap nasi Setiap orang pastinya mengimpikan untuk memiliki rumah sendiri yang selesa dan boleh didi...
Nak Cepat Kurus Sebelum Raya Boleh Cuba 9 Resipi Masakan Ayam Ini

Nak Cepat Kurus Sebelum Raya Boleh Cuba 9 Resipi Masakan Ayam Ini

papar berkaitan - pada 21/4/2019 - jumlah : 716 hits
Bulan Ramadhan pun dah nak dekat lepas tu Hari Raya kan Semua orang mesti nak nampak cantik dan kurus masa menyambut Hari Raya Kalau begitu anda kena mula menjalani gaya hidup sihat bermula dari sekarang Pemakanan harus dijaga dengan makan ...
Cara Nak Elak Kan Perut Buncit

Cara Nak Elak Kan Perut Buncit

papar berkaitan - pada 26/4/2019 - jumlah : 318 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraHa perut buncit ni memang masalah sikit pakai baju terbang angin sikit dah nampak timbul perut tu Cara merawat tu aku tak tau tapi cara mengelak tu aku tahu Cara yang paling mudah untuk elakkan perut bunci...
Tok Guru Tok Wali Pun Sokong Pas Mung Nak Lawan

Tok Guru Tok Wali Pun Sokong Pas Mung Nak Lawan

papar berkaitan - pada 26/4/2019 - jumlah : 1173 hits
Saya bawakan kepada anda koleksi gambar Ulama Pondok dan sesetengahnya dikatakan sebagai Auliya yang berada dalam perjuangan PAS Apa lagi alasan dan tuduhan yang anda nak lemparkan kepada PAS Mungkin kalau saya nyatakan Tuan Guru tuan guru ...
Wifey Nak Berjuang Untuk Negara Jap Penampilan Nora Danish Menarik Perhatian Ramai

Wifey Nak Berjuang Untuk Negara Jap Penampilan Nora Danish Menarik Perhatian Ramai

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 351 hits
Wifey nak Berjuang Untuk Negara Jap Penampilan Nora Danish Menarik Perhatian Ramai sememangnya sudah menjadi satu permainan paling dikenali malah menjadi antara disukai ramai tidak kira umur Menerusi Instagram penampilan seakan pemainan PUB...
Pening Nak Intro Apa Bila Anak Mula Makan Puri Buah Sayur Membuka Selera

Pening Nak Intro Apa Bila Anak Mula Makan Puri Buah Sayur Membuka Selera

papar berkaitan - pada 26/4/2019 - jumlah : 558 hits
Anak mula nak mula makan bila cecah 6 bulan 5 puri buah sayur ini sesuai dicuba Si kecil mesti suka Perkongsian daripada ibu ini boleh dijadikan panduan kepada ibu bapa yang bakal memulakan makanan pelengkap kepada bayi masing masing Puan t...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu

Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita

Waktu Solat Aidil Adha Bila Waktu Sesuai Untuk Bertakbir

Himpunan Resepi Ayam Masak Black Pepper Yang Simple Dan Sedap

Easter Egg Mayat Ant Man Di Paparkan Dalam Trailer Terbaru Deadpool Wolverine