Patut Ke Ibu Lepas Bersalin Berpantang Karut Atau Perlu


Budaya berpantang selepas bersalin merupakan tradisi turun temurun yang kebiasaannya diamalkan wanita di Asia, Afrika, Timur Tengah dan sebahagian Eropah dan biasanya melibatkan waktu rehat untuk si ibu selama 30 hari. Kerja-kerja rumah diagihkan kepada keluarga terdekat atau pengurus profesional yang memasak, membersih dan membantu penjagaan bayi.

Fahaman berpantang dalam tradisi dunia Fahaman tentang kestabilan ‘panas dan sejuk’ adalah konsep dalam teori kesihatan kuno yang didapati wujud dalam budaya tradisional Latin Amerika, Asia dan Afrika. Dalam perubatan Yunani, teori humoral yang menyebut tentang empat elemen tubuh manusia juga membincangkan kestabilan ‘panas dan sejuk’.
Disebabkan darah dilihat sebagai ‘panas’, wanita yang baru melahirkan dan telah banyak kehilangan darah dianggap sebagai berada dalam keadaan ‘sejuk’. Disebabkan itu, berpantang selepas bersalin dilihat sebagai bertujuan untuk memastikan si ibu dihangatkan dengan mencukupi untuk kestabilan elemen humoral badan.
Di pedalaman Guatemala contohnya, bidan akan mengarahkan ibu yang baru melahirkan mandi dengan air panas untuk menghangatkan badan mereka di samping membantu penyusuan susu badan. Keutamaan makanan panas ini juga dapat dilihat dalam masyarakat Timur Tengah yang beranggapan bahawa makanan sejuk selepas bersalin meningkatkan risiko mendapat artritis atau rehumatisme.
Budaya berpantang masyarakat Asia Meskipun terdapat beberapa perbezaan dalam tempoh masa, diet dan pantang-larang yang diamalkan, konsep berpantang antara kumpulan etnik utama di Malaysia iaitu Melayu, Cina dan India adalah lebih kurang sama. Pada asasnya berpantang selepas bersalin dalam masyarakat ini dilihat bertujuan untuk mengeluarkan angin daripada badan selepas bersalin, menggalakkan peredaran darah, menguatkan sendi dan menggalakkan susu ibu di samping mengelakkan makanan yang menyejukkan.

Keterbatasan ilmu tradisional dan sains moden Pantang-larang dan makanan yang disarankan sewaktu berpantang tidak disokong dengan kajian saintifik yang menyeluruh. Bahkan terdapat pantang-larang yang sebenarnya boleh memudaratkan si ibu. Pengambilan air yang mencukupi, contohnya, merupakan suatu keperluan penting untuk ibu menyusu.
Terdapat amalan berpantang yang mungkin mempunyai rasional suatu masa dahulu tetapi perkembangan dalam prosuder kelahiran dan teknologi yang digunakan membuatkannya tidak relevan lagi. Sebagai contoh, benang jahitan masa kini tidak lagi menggunakan bahan yang boleh menyebabkan keradangan sehingga para ibu perlu berpantang makanan untuk mengelakkan kegatalan dan berpantang daripada hubungan kelamin untuk tempoh sehingga 100 hari.
Meskipun tidak disokong oleh kajian saintifik, ini tidak bermakna amalan berpantang selepas bersalin adalah karut semata. Salah satu aspek dalam amalan berpantang, iaitu persoalan pemakanan ialah persolan yang sangat mengundang debat walaupun dalam kalangan pakar. Kompleksiti setiap makanan yang bukan sekadar terdiri daripada makronutrien (karbohidrat, protein, lemak) serta perbezaan metabolisme dan mikroorganisme dalam sistem pencernaan manusia bererti terdapat perbezaan luas dalam kesan pengambilan makanan terhadap individu.
Patutkah saya berpantang? Dalam satu perbandingan kajian yang mengkaji kaitan risiko kemurungan dalam wanita Cina yang berpantang, 8 kajian mendapati berpantang membantu mengurangkan risiko manakala 4 kajian mendapati berpantang boleh meningkatkan risiko.
Jelasnya, terdapat aspek amalan berpantang yang mengurangkan tekanan bagi si ibu, manakala aspek lain seperti konflik dengan ibu mertua, pantang-larang yang memudaratkan si ibu boleh memburukkan keadaan.
Oleh itu, jadilah lebih fleksibel dengan membentuk amalan berpantang yang sesuai dengan anda. Kebanyakan ibu baru akan berasa gembira dimanjakan dengan sistem sokongan sosial yang mengambil alih tugas-tugas rumah dan memberikannya peluang untuk menumpukan perhatian kepada bayi yang baru lahir.
Anda berhak untuk berpantang dengan erti kata diberi peluang untuk pulih dan fokus kepada bayi, bukannya berpantang dengan erti kata mengikuti senarai perkara yang boleh dan tidak boleh dilakukan secara membuta tuli.
Sumber: Hello Doktor
The post Patut Ke Ibu Lepas Bersalin Berpantang? Karut Atau Perlu? appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/patut-ke-ibu-lepas-bersalin-berpantang-karut-atau-perlu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tolong Delete Atau Segera Hapuskan Gambar Mami Anak Minta Henti Sebar Gambar Ibu Kemalangan

Tolong Delete Atau Segera Hapuskan Gambar Mami Anak Minta Henti Sebar Gambar Ibu Kemalangan

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 335 hits
Tolong Delete Atau Segera Hapuskan Gambar Mami Anak Minta Henti Sebar Gambar Ibu Kemalangan Pagi ini kita dikejutkan dengan berita pemergian pengasas kepada produk kosmetik terkenal Dnars Skincare Faziani Rohban Ahmad Beliau dilaporkan terl...
Kegatalan Kulit Melampau Lepas Bersalin Memang Tak Selesa Bidan Kongsi Cara Legakan Kegatalan

Kegatalan Kulit Melampau Lepas Bersalin Memang Tak Selesa Bidan Kongsi Cara Legakan Kegatalan

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 814 hits
Makin kerap pula kes kes sakit kulit berlaku kepada ibu selepas bersalin Kebiasaannya ibu akan mula mengalami masalah kegatalan melampau diikuti dengan timbulnya bintik bintik merah yang gatal di kawasan badan leher pelipat pelipat lengan d...
Lepas Salam Tak Semestinya Dapat Duit Raya Ibu Ayah Kena Betulkan Mindset Anak

Lepas Salam Tak Semestinya Dapat Duit Raya Ibu Ayah Kena Betulkan Mindset Anak

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 755 hits
Kala sambutan raya kanak kanaklah menjadi orang yang paling seronok Girang gembira dan teruja elok juga dingatkan beberapa pesanan penting supaya menjaga adab Manisnya menyambut hari raya buat kanak kanak kenangan yang akan terpahat dalam i...
Sebenarnya Cukup Bukti Atau Tak Ada Bukti Sampai Terpaksa Serbu Ibu Pejabat Deloitte Malaysia Wahai Tuan Peguam Negara

Sebenarnya Cukup Bukti Atau Tak Ada Bukti Sampai Terpaksa Serbu Ibu Pejabat Deloitte Malaysia Wahai Tuan Peguam Negara

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 544 hits
Sehari dua ini cerita tentang Tommy Thomas kembali hangat diperkatakan di celah celah kehangatan dan kemarahan rakyat terhadap kenaikan tarif elektrik yang diterjemahkan dengan bil elektrik yang tinggi oleh TNB serta penjelasan TNB yang han...
Setiap Hari Nak Roti Biskut Lepas Ibu Ini Buat Beberapa Cara Anak Dah Tak Susah Makan

Setiap Hari Nak Roti Biskut Lepas Ibu Ini Buat Beberapa Cara Anak Dah Tak Susah Makan

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 540 hits
Kebanyakan ibu rata ratanya mengalami masalah anak tak berselera makan ataupun susah nak makan Mereka memang akan lupa pasal makan terutamanya kalau tengah main Kalau anak makan pun mesti makan makanan yang kurang khasiat seperti keropok co...
Ibu Sudah Meninggal Dunia 6 Beradik Lepas Rindu Jumpa Bapa Di Penjara

Ibu Sudah Meninggal Dunia 6 Beradik Lepas Rindu Jumpa Bapa Di Penjara

papar berkaitan - pada 31/5/2019 - jumlah : 470 hits
KERINDUAN enam beradik untuk bertemu bapa yang menjalani hukuman penjara baru baru ini terubat apabila mereka dipertemukan dalam satu majlis khas di Penjara Sungai Udang di Melaka Pertemuan itu mengundang emosi apabila Mohd Fauzi 33 tahun b...
Due Date 15 May Tapi Sepakat Pilih 9 May Untuk Bersalin Allah Makbulkan Tya Arifin Nasihat Ibu Hamil Perlu Positif

Due Date 15 May Tapi Sepakat Pilih 9 May Untuk Bersalin Allah Makbulkan Tya Arifin Nasihat Ibu Hamil Perlu Positif

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 425 hits
Pelakon dan juga selebriti Tya Arifin berkongsi pengalamanya di instagram tentang saat saat melahirkan anak kedua iaitu Azzahra Jiwa Dia berkongsi jangkaan untuk melahirkan Azzahra sebenarnya pada 15 May namun bayi perempuanya selamat dilah...
Pengalaman Sendiri Tumpah Darah Lepas Bersalin

Pengalaman Sendiri Tumpah Darah Lepas Bersalin

papar berkaitan - pada 23/5/2019 - jumlah : 384 hits
Pengalaman tumpah darah saya ini adalah masa bersalin anak ke tiga saya Pengalaman yang tak mampu saya lupakan dan boleh terasa serik sangat Serik ke nak mengandung Opsss Hihihi Sejarah bersalin untuk anak anak saya memang size berat bayi k...
Hamilkan Bayi Lelaki Ibu Berisiko Overdue Nak Bersalin Cepat Banyakkan Jalan Kaki

Hamilkan Bayi Lelaki Ibu Berisiko Overdue Nak Bersalin Cepat Banyakkan Jalan Kaki

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 374 hits
Bila kandungan melepas tarikh jangkaan bersalin ibu berdebar Macam macam yang bermain di fikiran Bimbangkan si kecil proses bersalin nanti Ibu yang kandungan overdue Jangan abaikan perihal berkaitan usia kandungan Kandungan melepasi tarikh ...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Masih Beraya

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Continuous Learning

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

2 Minute Microwave Onsen Tamago