Pasca Prn Johor Mood Pengundi Cina Berubah Ph Perlu Ubah Strategi





Kekalahan Pakatan Harapan (PH) dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor baru baru ini disebabkan perubahan arah sokongan dalam kalangan semua kaum.





Meskipun PH menerima undi kurang memberansangkan dari kaum Melayu yang mereka dapat sekitar 27% pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke 14 lalu dan kali ini kurang 10%, namun pengundi Cina juga didapati telah beralih arah dengan mengurangkan sokongan terhadap PH.





Bagi Ketua Penyelidik Ilham Centre, Profesor Madya Dr Mohd Yusri Ibrahim, trend peralihan undi Cina itu turut berlaku dalam kalangan pengundi muda, sama ada pada usia 18 atau 21 tahun.





"(Berdasarkan kajian) dalam PRU 14 etnik Cina memberi undi kepada PH sehingga 89% tetapi dalam PRN Johor mereka hanya memberi undi 69%. Kejatuhan sekitar 19%





"Ini adalah satu peralihan agak besar menuju PRU 15, yang ada waktu lagi untuk gerakan lain dilakukan. Bagaimanapun ini memberi kesan besar kepada kerusi di kawasan bandar, contohnya kawasan bercampur majoriti Melayu tetapi ada pengundi Cina agak besar.





"Ini menyebabkan MCA boleh menempatkan diri sebagai pemenang," katanya dalam forum maya mengupas peralihan sokongan etnik Cina dalam PRN Johor terbitan Sumberkini, malam tadi.





Berdasarkan kajian yang dilakukan, menurut Prof Yusri, anak muda Cina didapati lebih memikirkan masa hadapan mereka berbanding isu lain, terutama peluang mendapat pekerjaan dan ekonomi pasca pandemik Covid 19 yang diterjemahkan sebagai undi pada 12 Mac lalu.





"Bila kita tanya, mereka beritahu tentang masa hadapan, yang mereka sedang fikir, sedang mereka bimbang adalah ekonomi, iklim perniagaan dan peluang pekerjaan. Tetapi PH masih lagi kempen berkenaan integriti, isu rasuah, pentadbiran telus, kluster mahkamah dan sebagainya.





"Kempen itu bagi sebahagian anak muda Cina mereka 'tak masuk'. Undi 18 juga, anak muda sekitar umur 20 tahun ada sedikit behavior untuk bergerak kepada BN berbanding PH," katanya.





Mengenai pertanyaan moderator mengenai trend kemerosotan undi Cina kepada PH berdasarkan beberapa siri PRN, Dr Yusri menjelaskan, isu yang menyebabkan dampak kemerosotan itu berbeza beza.





Katanya, di Melaka terdapat isu beberapa ahli politik BN yang melompat diterima PH sebagai calon, manakala di Johor mengikut kajian lebih kepada isu logo bersama yang tidak digunapakai.





Bagaimanapun, kata Yusri, hal itu tidak menunjukkan secara muktamad pengundi Cina sudah tidak lagi terkesan dengan isu isu tatakelola pentadbiran, jenayah pemimpin BN dan sebagainya.





Cuma pada PRN, kata Dr Yusri, settingnya berlainan. Katanya, pengundi tidak lagi mahu dibawakan isu yang mereka telah buat keputusan dalam PRU lalu. Pada PRN mereka hendak tengok polisi ekonomi, kos sara hidup, harga barang dan beberapa isu tempatan lainnya.





Namun, Dr Yusri mengingatkan BN agar tidak terlalu yakin diri setelah memperolehi kemenangan besar kerana dalam PRU 15 sokongan Cina mungkin berubah kembali.





"Orang mengundi PRN, PRK lebih kepada isu setempat. Yang mengundi kerana agenda reformasi dan sebagainya kadang kadang menjauhkan diri. Mereka tak balik, tak keluar mengundi, etnik Cina beralih sedikit kepada BN





"Tetapi ini bukan bersifat kekal. Dalam kajian kami etnik Cina mereka betul betul mengundi secara strategik, iaitu apa yang mereka mahu capai.





"Apa sahaja yang berlaku menjelang PRU 15 boleh merobah sikap pengundi Cina asalkan PH boleh menawarkan kepada kelompok ini (sesuatu yang bagus). Saya tidak terkejut sekiranya mereka kembali kepada PH.





"Sebab PRU akan menentukan jatuh bangun negara, soal ekonomi, pelaburan dan sebagainya. (Dalam PRU) sama ada PH atau BN, siapa yang memberi tawaran terbaik, tidak lagi meratib perkara yang telah diketahui umum, saya tidak terkejut kalau etnik Cina kembali undi PH.





"Tetapi saya juga tidak terkejut jika BN tawar yang terbaik, mereka akan undi BN," katanya lagi.

 




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/03/pasca-prn-johor-mood-pengundi-cina.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pasca Prn Johor Kebanyakan Rakyat Merupakan Pengundi Ekonomi

Pasca Prn Johor Kebanyakan Rakyat Merupakan Pengundi Ekonomi

papar berkaitan - pada 21/3/2022 - jumlah : 91 hits
Kajian data menunjukkan majoriti pengundi di Malaysia adalah pengundi yang cenderung kepada isu isu ekonomi dan tidak terlalu setia kepada satu satu parti Hal ini diungkapkan oleh aktivis KEADILAN Rafizi Ramli dalam forum Terus Terang malam...
Prn Johor Hampir 40 Pengundi Selesai Sehingga Jam 2

Prn Johor Hampir 40 Pengundi Selesai Sehingga Jam 2

papar berkaitan - pada 12/3/2022 - jumlah : 182 hits
Sebanyak 40 peratus pengundi di Johor telah menunaikan tanggungjawab mereka setakat jam dua petang menurut Suruhanjaya Pilihan Raya Bernama melaporkan pengundi mula beratur di pusat mengundi seawal 7 pagi tadi walaupun pengundian dibuka sec...
Prn Johor 5 Parti Hilang Semua Deposit

Prn Johor 5 Parti Hilang Semua Deposit

papar berkaitan - pada 13/3/2022 - jumlah : 463 hits
Malaysiakini Kehilangan wang deposit pilihan raya merupakan sesuatu yang memalukan bagi calon pilihan raya Bagaimanapun beberapa parti semasa pilihan raya negeri Johor menyaksikan ramai calon menerima nasib sedemikian Pejuang parti yang dik...
Prn Melaka Johor Jelaskan Siapa Musuh Bersama Ph Dan Pn

Prn Melaka Johor Jelaskan Siapa Musuh Bersama Ph Dan Pn

papar berkaitan - pada 13/3/2022 - jumlah : 149 hits
BORHAN AHMADPilihan Raya Negeri Johor telah selesai Pada jam 12 malam tadi keputusan menunjukkan Barisan Nasional telah berjaya mendapat kemenangan dua pertiga manakala Pakatan Harapan 11 dan Perikatan Nasional 3 kerusi Sepanjang kempen ber...
Keputusan Prn Johor Bn Kekal Mendahului Di 42 Kerusi

Keputusan Prn Johor Bn Kekal Mendahului Di 42 Kerusi

papar berkaitan - pada 13/3/2022 - jumlah : 378 hits
JOHOR BAHRU Barisan Nasional mendahului majoriti kerusi Dewan Undangan Negeri dalam Pilihan Raya Negeri Johor Menerusi keputusan tidak rasmi setakat jam 8 00 malam pada Sabtu BN dilihat mendahului sebanyak 42 daripada 56 kerusi DUN yang dip...
Keputusan Rasmi Prn Johor 2022

Keputusan Rasmi Prn Johor 2022

papar berkaitan - pada 13/3/2022 - jumlah : 450 hits
PILIHAN RAYA NEGERI kali ini telah membabitkan sebanyak 11 parti yang bertanding di kawasan DUN masing masing ini termasuklah parti Bebas dan Muda Jumlah keseluruhan calon yang bertanding pada PRN Johor ini adalah seramai 239 orang Korang b...
Pm Pakai Baju Bn Tinjau Prn Johor Satu Kesalahan P Raya Bersih

Pm Pakai Baju Bn Tinjau Prn Johor Satu Kesalahan P Raya Bersih

papar berkaitan - pada 13/3/2022 - jumlah : 226 hits
BERITAPRN JOHOR Kehadiran Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob meninjau proses pengundian berhampiran kawasan pusat mengundi hari ini merupakan satu bentuk kesalahan pilihan raya dakwa kumpulan reformasi pilihan raya Bersih Ini selepas Ismai...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Sambutan Ulang Tahun Vivo Malaysia Yang Ke 10 Dan Berpeluang Untuk Menang Perjalanan Ke Shenzhen China

Tahniah Izzat Upkk

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura

Kangen Band Setengah Mati Mengejar Dia Chord