Pasar Malam Kuala Krai Solat Maghrib Jemaah Suara Merdu Muazzin


Seperti yang sudah kita maklum, Kelantan Darul Naim merupakan salah satu negeri yang majoriti penduduknya adalah Melayu dan beragama Islam. Dengan populasi 95% daripada jumlah penduduknya adalah Melayu, menjadikan negeri sangat terpelihara dengan nilai, budaya dan syiar Islam.
Bahkan tidak hairan jika negeri ini sangat masyhur dengan jolokan Serambi Mekah.Jika bermudik di negeri,, maka terbentanglah bukti keIslamannya. Apa tidaknya, bangunannya semuanya bercorakkan Islam, rasa seperti di tanah Arab.

Di Kelantan banyak terdapat pondok-pondok pengajian agama tradisional dan pusat-pusat pengajian tahfiz al-Quran yang menjadil model bagi negeri-negeri lain yang sekarang sedang tersebar luas ke seluruh negara.
Kelantan adalah negeri yang mencetuskan idea sistem pengajian pusat tahfiz al-Quran yang sekarang menjadi contoh di negeri-negeri lain di dalam negara ini,
Kelantan juga telah berjaya melahirkan insan yang cemerlang dalam kerjaya dan pendidikan agama.
SOLAT JEMAAH DI PASAR MALAM : KUALA KRAI MENERAJUI PERUBAHAN
Jika disebut tentang Jajahan Kuala Krai, pasti ramai yang sudah mengetahu khususnya para perantau. Hal ini kerana Kuala Krai merupakan salah satu laluan utama untuk memasuki Kelantan selepas Jajahan Gua Musang. Merupakan Jajahan Kedua Terbesar di Kelantan selepas Gua Musang dengan keluasan 2,287.10 kilometer persegi.

Bahkan Kuala Krai juga pernah masyhur dengan beberapa fenomena yang pernah melanda daerah ini hingga menjadi bualan perlbagai pihak. Antaranya fenomena Suhu Dingin pada Januari 2014 dan Bah Kuning pada Disember 2014.
Pun begitu Kuala Krai mempunyai keunikannya tersendiri. Jika anda datang ke Pasar Malam di daerah ini, pasti anda akan terasa pelik dan teruja. Hal ini kerana keunikan di sini ialah pasar malamnya akan “break” seketika tatkala masuk azan maghrib bagi memberikan laluan kepada para peniaga dan pengunjung untuk mengerjakan Solat Maghrib Berjemaah yang mungkin tidak berlaku ditempat yang lain.
KEUNIKAN PASAR MALAM CINA KUALA KRAI
Pasar Malam Cina merupakan antara Pasar Malam yang paling meriah di Kuala Krai. Mungkin sama kemeriahannya dengan Pasar Pagi Sabtu yang diadakan di Taman Sri Guchil. Beroperasi pada setiap hari Rabu bertempat di Bandar Kuala Krai, pasar malam ini berjaya menarik ribuan pengunjung bahkan akan sentiasa penuh sesak tidak kira pada hari biasa atau cuti sekolah.

BENTANG TIKAR DI TENGAH LALUAN PASAR MALAM
Bagi yang tidak biasa dengan situasi ini, ada yang terasa tiba-tiba terkejut. Kenapa tepat jam 7.00 penguatkuasa PBT tiba-tiba meniupkan wisel dan memberi isyarat kepada para peniaga menghentikan operasi. Seperti di Mekah, sebaik wisel ditiup, para peniaga akan menutup gerai-gerai mereka dan bergegas mengambil wuduk. Bahkan ada para pengunjung dan peniaga bersama-sama pihak berkuasa PBT untuk membuat persiapan tempat untuk solat Maghrib.
Dan 10 minit sebelum masuk waktu maghrib, masing-masing sibuk mengambil wuduk.

Ustaz Abdul Latif yang kini Ahli Parlimen Kuala Krai mengimamkan Solat Maghrib di Pasar Malam Cina

Pasar Malam Cina merupakan pencetus amalan Solat Maghrib berjemaah. Namun yang paling perhatian di sini apabila Solat Magrib berjemaah diimamkan sendiri oleh Pimpinan Tempatan; selain daripada Ketua Whip Majlis Daerah Kuala Krai, turut diimamkan oleh Ust Latif Abd Rahman yang juga kini adalah Ahli Parlimen Kuala Krai.

Pasar Malam Sri Guchil setiap Ahad bertempat di Tapak Pasar Borong, Sri Guchil
SUARA AZAN MERDU MUAZZIN MUDA JADI PERHATIAN ‘MADRASAH’ PASAR MALAM CINA
Paling mencuri perhatian adalah muazzinnya yang melaungkan azan yang merdu sehingga rakaman tersebut pernah tular di media sosial. Ramai yang tertanya-tanya siapakah kanak-kanak tersebut?
Berikut adalah laungan azan merdu yang dilaungkan kanak-kanak tersebut
(LIHAT VIDEO) AZAN MERDU OLEH MUAZZIN CILIK DI PASAR MALAM CINA KUALA KRAI

Kanak-kanak ini bernama Arif Hanif. Merupakan pelajar Maahad Tahfiz al-Hashimi yang bertempat di Kg Tualang Kuala Krai. Selain melaungkan azan, dia dan rombongan pelajar Maahad nya berkunjung ke Pasar Malam untuk Program Street Dakwah.

Namun kini, kebanyakan Pasar-Pasar Malam seluruh Kelantan sudah memulakan langkah yang sama iaitu memberthentikan operasi seketika ketika untuk memberi laluan Solat Maghrib Berjemaah. Alhamdulillah.
The post (VIDEO) Pasar Malam Kuala Krai : Solat Maghrib Jemaah & Suara Merdu Muazzin appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/video-pasar-malam-kuala-krai-solat-maghrib-jemaah-suara-merdu-muazzin/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Masyaallah Seorang Lelaki Bentang Tikar Di Tengah Laluan Pasar Malam Waktu Itu Hampir Masuk Waktu Maghrib

Masyaallah Seorang Lelaki Bentang Tikar Di Tengah Laluan Pasar Malam Waktu Itu Hampir Masuk Waktu Maghrib

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 710 hits
Kelantan Negeri Serambi Mekah dikatakan negeri di perintah oleh Kerajaan Islam Tidak ada negeri yang lebih Islamik di Tanah Melayu kecuali negeri itu Jika bermudik di negeri yang dinamakan Negeri Serambi Mekah itu maka terbentanglah bukti k...
Abdul Hadi Imamkan Solat Hajat Perdana Malam Esok

Abdul Hadi Imamkan Solat Hajat Perdana Malam Esok

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 326 hits
Tangkis serangan fitnah terhadap Pas Kepemimpinan Pas bersama ahli serta para penyokong parti itu akan mengadakan solat hajat perdana di Masjid Rusila Marang malam esok 7 Mac bagi menangkis serangan fitnah terhadap Pas Solat hajat itu diada...
Menjengok Pasar Malam Sungai Udang Melaka

Menjengok Pasar Malam Sungai Udang Melaka

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 377 hits
Assalammualaikum Dunia Meh nak share untuk yang suka hunting food kat pasar malam korang mesti tau kan pasar malam lah tempat kita nak makan segala jenis makanan suka suka suka Rayyan dah siap siap nak pilihKat Sungai Udang Pasar malam semi...
Solat Terbatal Ketika Sedang Solat Bagaimana Nak Keluar Dari Jemaah Dan Saf

Solat Terbatal Ketika Sedang Solat Bagaimana Nak Keluar Dari Jemaah Dan Saf

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 599 hits
Solat Terbatal Ketika Sedang Solat Bagaimana Nak Keluar Dari Jemaah Dan Saf Salam Semua Alhamdulillah dah masuk bulan Rejab lagi 60 hari nak puasa kan Lama rasanya tak kongsi entri sudut agama Kongsi entri lain banyak nak kongsi pasal hal h...
Hiburan Sangat Kusyuk Dan Berdoa Lebih 3 Minit Lelaki Ini Kongsi Detik Solat Jemaah Dengan Remy Ishak

Hiburan Sangat Kusyuk Dan Berdoa Lebih 3 Minit Lelaki Ini Kongsi Detik Solat Jemaah Dengan Remy Ishak

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 303 hits
Wajah tampan pada lelaki memang digilai ramai tetapi menjadi bonus adalah sikap dan keperibadian yang baik Seperti Remy Ishak beliau tetap menjalakan tanggungjawab menunaikan solat meskipun mempunyai jadual penggambaran yang padat Terbaru s...
Viral Di Media Sosial Satu Rakaman Suara Minta Diadakan Solat Hajat

Viral Di Media Sosial Satu Rakaman Suara Minta Diadakan Solat Hajat

papar berkaitan - pada 14/3/2019 - jumlah : 439 hits
Isu pencemaran bahan kimia di Sungai Kim Kim Pasir Gudang sejak Khamis lalu menggemparkan negara Dalang penyebaran sisa kimia sudah pun ditangkap dan bakal didakwa Malah dikatakan inilah kes kali pertama kes dibawa ke mahkamah atas tuduhan ...
Pernah Merempat Di Jepun Kini Anak Kuala Krai Ini Orang No 3 Honda Malaysia

Pernah Merempat Di Jepun Kini Anak Kuala Krai Ini Orang No 3 Honda Malaysia

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 646 hits
Bgi pemilik kenderaan jenama Honda di Malaysia pastinya pernah terlihat wajah kacak Mohamed Akkbar Danial di Buletin Honda ataupun pada laporan media mengenai jenama tersebut Honda jenama nombor satu di Malaysia dan nombor dua bagi keseluru...
Jalan Jalan Pantai Batu 4 Port Dickson Pasar Malam Batu 4

Jalan Jalan Pantai Batu 4 Port Dickson Pasar Malam Batu 4

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 1687 hits
Hi korang Last week SA bawak Mak abah dan Dania pi Port Dickson Pergi jenjalan semata mata nak amik gambar product di tepi pantai hahaha mengada kan lagipun boring duduk kat rumah sebab takde siapa yang balik Nak lepak je cuaca panas plak m...
Cantiknya 10 Wajah Terkini Barbie Doll Malaysia Suara Pun Merdu Boleh Lawan Wany Hasrita

Cantiknya 10 Wajah Terkini Barbie Doll Malaysia Suara Pun Merdu Boleh Lawan Wany Hasrita

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 1560 hits
Cantik seperti anak patung dan rambut panjang bak Rapunzel netizen terpukau dengan kecantikan Hannah Delisha Akstres dan model jelita Hannah Delisha kini menjadi tumpuan dalam industri hiburan dek kerana kecantikan wajahnya persis anak patu...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Penuhkan Keseniangan Anda Dengan Kedatangan Terbaru Vivo V30e 5g Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Cara Guna Baki Gas Dalam Tong Gas Yang Hampir Habis

The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India

Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch