Pasangan Jadikan Anda Trofi Kemegahan Cinta Sahaja Tidak Cukup


Dalam Bahasa melayu bila kita sebutkan perkataan “kehormatan” nadanya seakan berkaitan tentang maruah diri dan majlis keramaian. Namun dalam Bahasa inggerisnya “Respected” pada saya sendiri ada banyak makna iaitu yang ditekankan disini bermaksud “rasa dimuliakan dan dijaga harga diri”. Ini yang barangkali tepat dalam konteks tajuk yang saya ingin huraikan.
Pernah tidak, anda mengenali sosok pasangan yang selalu jadikan anda sebagai barang ‘trofi’ kejayaan bagi dia? Sebagai contoh, bila hendak memperkenalkan siapa anda dalam kalangan rakan-rakannya atau orang sekeliling, dia akan perkenalkan anda dari sudut naratif yang dia boleh banggakan semata-mata seperti faktor luaran sahaja.
Misalnya, anda bekerjaya hebat atau anda seorang yang cantik, atau anda memiliki latar belakang yang dipandang mulia secara luaran. Dia akan sebut-sebutkan hal itu di depan rakan taulannya malah enggan mempamerkan peribadi anda yang asli.
Memperdagangkan apa pekerjaan anda, bagaimana rupa anda di sosial media, siapa anda dalam pandangan masyarakat itu semua menjadi keutamaannya. Maka barangkali anda bersama dengan seorang yang bersikap narsistik (pentingkan diri dan rasa diri hebat).
Dalam sebuah esei psikologi yang ditulis oleh Theresa E. DiDonato (PHD) seorang ahli psikologi sosial telah melakukan ulasan kepada sebuah kajian mengenai keterkaitan antara sikap narsistik dengan menjadikan pasangan sebagai objek/barang dagangan semata-mata.
Dalam ulasan itu, beliau memberitahu bahawa ada dua petunjuk dalam kajian bahawa orang yang bersikap narsistik ada kecenderungan untuk menghinjak maruah pasangannya demi meraih harga dirinya di hadapan orang lain.
Keduanya, pasangan yang bersikap narsistik akan menganggap anda sebagai pesaingnya dalam mendapatkan validasi pujian orang lain semasa dia cuba tonjolkan perhubungan dia dan anda di sosial media atau secara umum.
Dua Stratergi Pasangan Narsistik Untuk Menonjolkan “Self-Inflated” (Mempotretkan Diri)
1. Kedepankan Kekaguman Diri : Contohnya dia akan promosi diri dia di hadapan orang ramai dan betapa beruntungnya anda dapatkan orang yang kacak, bergaya, berjaya macam dia. Cara ini lebih dekat dengan cara menghinjak atau merendahkan harga diri anda dalam nada yang ‘subtle’ (tak nampak sangat tapi rasanya kuat).
2. Bersaing Dengan Anda Dalam Perhubungan : Dia jadikan anda sebagai pesaingnya, jika anda ada kelebihan dia cuba ambil itu sebagai peluang untuk dia tertonjol dan mendapat keistimewaan. Dan jadikan kelemahan anda sebagai alasan untuk menutup kelemahan diri dia pada tatapan umum.
Hakikatnya dalam perhubungan selain cinta, kita juga perlukan rasa ‘sense of respected’ (dihormati, dihargai, dimuliakan) namun malangnya seorang yang bersikap narsistik hanya pandai buat anda jatuh cinta melalui watak karismatiknya, seni pertuturannya dan manis bicaranya namun dia seorang yang gagal untuk menunjukkan penghargaan dan komitmen yang berpanjangan.
Seorang yang narsistik amat sukar untuk mewujudkan naratif perhubungan yang bersifat berpanjangan. Anda akan selalu rasa kecewa dan sedikit ragu apabila dia mula berubah sikap apabila di pelbagai situasi.
Mungkin ada yang berfikir yang cinta itu akan selesaikan semua perkara. Sebenarnya tidak, dia akan layan kita seumpama kanak-kanak. Kita mungkin cintakan kanak-kanak, tetapi kadangkala kita tidak hormat kanak-kanak kerana keterbatasan pengetahuan dan kematangan kanak-kanak itu sendiri. Begitulah bila rasa hormat itu jelas hilang dari radar perhubungan.
Sedangkan Nabi Muhammad SAW seorang yang sangat menghormati para isteri baginda selain mencintai mereka. Contohnya peristiwa perjanjian Hudaibiyah, dimana Nabi SAW menerima cadangan isterinya Ummu Salamah untuk bertahallul ketika mana baginda SAW ada sedikit perselisihan dengan Umar al-Khattab. Sama juga saat Nabi SAW meminta pandangan Khadijah setelah menerima wahyu. Dan banyak lagi peristiwa yang menunjukkan adakalanya Nabi SAW memerlukan hemat pandangan isterinya, itu adalah tanda kehormatan yang amat tinggi.
Menurut Stephen Hussey, beza antara cinta dan hormat ialah :
Cinta : “Saya perlukan kamu, dan saya mahukan yang terbaik buat kamu”
Hormat : “Saya kagum dengan diri kamu sedia ada, dan saya sentiasa hargai setiap apa yang kamu katakan”
Kita perlukan kedua-dua elemen ini dalam satu masa. Jika hanya ada cinta, dia mungkin menunjukkan dia paling indah dan romantik sewaktu makan malam namun selepas itu dia akan layan anda seperti tiada nilai kehormatan. Jadi perhubungan begini biasanya seperti roller coster.
Disini ada beberapa cadangan supaya “sense of respected” itu sentiasa bersinar, mekar dan bercahaya dalam perhubungan kita sehari-hari.
1. Maksudkan betul-betul apa yang kita cakap : Kalau kita ada beritahu sesuatu, buat selepas itu. Bukan hanya bercakap, bermadah dan hilang begitu sahaja.
2. Tunjukkan prinsip anda itu dimana-mana sahaja anda berada : Bila anda bersama pasangan secara berduaan, atau dengan keluarga atau dengan rakan taulan layanlah pasangan anda sama sahaja. Bukan apabila berdua sahaja berlakon baik, namun apabila depan ahli keluarga, kita merendahkan dia.
3. Selalu mewujudkan perbualan mendalam : orang akan rasa tidak dihormati apabila dia tidak dianggap penting atau diabaikan. Perasaan diabaikan seperti acuh tak acuh akan membuatkan nilai dirinya jatuh dengan mendadak.
 
Sumber: tzkrh.com
The post Pasangan Jadikan Anda ‘Trofi’ Kemegahan? Cinta Sahaja Tidak Cukup appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.islamituindah.my/pasangan-jadikan-anda-trofi-kemegahan-cinta-sahaja-tidak-cukup/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hubungan Cinta Natural Ini 10 K Drama Papar Pasangan Romantik Realistik

Hubungan Cinta Natural Ini 10 K Drama Papar Pasangan Romantik Realistik

papar berkaitan - pada 26/7/2022 - jumlah : 213 hits
K Drama romantik dan juga pasangan teraju utama yang berjaya mempamerkan chemistry luar biasa sememangnya adalah antara healing drama yang menjadi pilihan Keserasian antara pasangan adalah sangat penting dalam menghasilkan drama romantik ke...
Tips Muka Glowing Guna Produk Ini Sahaja

Tips Muka Glowing Guna Produk Ini Sahaja

papar berkaitan - pada 1/8/2022 - jumlah : 395 hits
Tips Muka Glowing Siapa tak nak muka glowing kan Kulit licin dan flawless bak kulit telur Tidak kiralah apa warna kulit sekali pun sama ada putih sawo matang atau gelap Memiliki kulit flawless buat kita lebih yakin di khalayak ramai Bukan i...
Kita Perhatikan Sahaja Siapa Yang Kena Kali Ini

Kita Perhatikan Sahaja Siapa Yang Kena Kali Ini

papar berkaitan - pada 2/8/2022 - jumlah : 188 hits
Kalau Zahid masih Presiden semasa PRU15 kenyataan ITU mungkin benar
Elok Batalkan Sahaja Mou Tak Berguna Pun

Elok Batalkan Sahaja Mou Tak Berguna Pun

papar berkaitan - pada 28/7/2022 - jumlah : 151 hits
MoU masih berkuat kuasa atau sudah batal soal Fahmi July 28 2022 Pengarah Komunikasi PKR Fahmi Fadzil berkata menurut MoU itu selagi Parlimen belum dibubarkan perjanjian sedia ada akan terus berkuatkuasa PETALING JAYA Pengarah Komunikasi PK...
Apa Masalahnya Kedai Dobi Muslim Sahaja

Apa Masalahnya Kedai Dobi Muslim Sahaja

papar berkaitan - pada 3/8/2022 - jumlah : 154 hits
Terkilan juga dengar komen orang yang kritik kedai dobi di Johor yang meletakkan papan tanda Muslim Sahaja Pada papan tanda tersebut juga dinyatakan bahawa ia untuk menjaga kesucian pakaian yang dicuci di sana Tedi rasa tiada masalah sebab ...
Resipi Aiskrim Nutella Guna 3 Bahan Sahaja Dah Menjadi

Resipi Aiskrim Nutella Guna 3 Bahan Sahaja Dah Menjadi

papar berkaitan - pada 22/7/2022 - jumlah : 102 hits
Cuaca panas memang sedap kalau dapat makan aiskrim kan Kalau buat sendiri dirumah rasa lebih puas hati sebab boleh buat lebih dan simpan dalam peti kalau terasa nak makan tinggal ambil je Resipi Aiskrim Nutella yang dikongsikan oleh di Face...
Malaysia Di Kedudukan Ke 69 Dengan Keluasan Daratan Hanya Liputi 0 065 Sahaja Permukaan Bumi

Malaysia Di Kedudukan Ke 69 Dengan Keluasan Daratan Hanya Liputi 0 065 Sahaja Permukaan Bumi

papar berkaitan - pada 18/7/2022 - jumlah : 197 hits
Permukaan Bumi meliputi lebih daripada 510 juta kilometer persegi tapi kurang dari 30 sahaja Bumi diliputi oleh daratan Selebihnya permukaan Bumi diliputi dengan air termasuklah air tawar dan lautan Laman Visual Capitalist memberikan gambar...
Resipi Ayam Cili Hijau Guna Air Fryer Sahaja Kurang Minyak Lebih Sedap

Resipi Ayam Cili Hijau Guna Air Fryer Sahaja Kurang Minyak Lebih Sedap

papar berkaitan - pada 19/7/2022 - jumlah : 216 hits
Ramaikan yang dah ada dekat rumah dah masak resipi apa je tu guna Kalau admin memang suka guna air fryer kalau nak goreng ayam supaya jimat minyak maklumlah harga minyak dah naik ni bolehlah kurangkan guna minyak masak Mudah sangat resipi a...
7 Cara Semarakkan Cinta Suami Isteri

7 Cara Semarakkan Cinta Suami Isteri

papar berkaitan - pada 15/7/2022 - jumlah : 347 hits
7 Cara Semarakkan Cinta Suami Isteri Cinta suami isteri anugerah Allah Allah akan pelihara rumahtangga kita selagi kita ingat Allah Tapi bagi yang dah kahwin lama rasa cinta tu turun naik Kena usaha untuk maintainkan rasa cinta tu supaya ta...
Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga

Mahalini Dah Peluk Islam

Fiersa Besari April Chord

Ibu Meraung Luluh Hati Lihat Kaki Anak Putus Akibat Kemalangan Motorsikal Depan Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Lunch Di Ayam Gepuk Tooyu Jitra Kedah

Poll Who Will Win The Kuala Kubu Bharu By Election

Jadi Andalan Banyak Orang Inilah Berbagai Fitur Menarik Laptop Tipis Zenbook S 13 Oled Ux5304

How To Maximize Retirement Planning In Malaysia

Amd Ryzen 7 5800u Processor Gaming Yang Menyaru

Anak Bongsu Darjah 1