Pasangan Eur Usd Dolar Kembali Melemah Manakala Euro Dibelenggu Oleh Isu Paip Gas



Kembali pada awal tahun lepas, dolar AS didagangkan pada paras terendah lima tahun, dan beberapa penganalisis boleh membayangkan bahawa dolar AS kemudiannya akan menunjukkan peningkatan yang kukuh.
Berbanding Januari tahun lalu, dolar AS telah meningkat dalam harga berbanding kumpulan mata wang utama sebanyak hampir 20%, setelah baru-baru ini mencapai paras tertinggi dalam 20 tahun di rantau 109.30 mata.
Lebih daripada dua pertiga daripada pertumbuhan USD berlaku pada tahun semasa. Ini sebahagian besarnya disebabkan oleh sikap hawkish Rizab Persekutuan, yang telah menaikkan kadar utamanya sebanyak 1.5% sejak bulan Mac, cuba membendung inflasi dan memperoleh kadar pengetatan dasar monetari tertinggi sejak awal tahun 1980.
Semua perkara lain adalah sama, negara dengan kadar yang lebih tinggi harus mempunyai mata wang yang lebih kukuh, kerana aset di negara ini membawa pulangan yang lebih tinggi, dengan itu menarik lebih banyak aliran masuk modal.
Dalam tempoh 12 bulan hingga pertengahan bulan Julai, jurang antara hasil bon kerajaan AS dan Jerman dua tahun meningkat kira-kira 2 mata peratusan penuh memihak kepada dolar, mencapai jumlah puncak 270 mata asas. Ini bertepatan dengan pasangan mata wang EUR/USD jatuh lebih daripada 18%.
Perbezaan dalam dasar monetari di kedua-dua belah Atlantik bukan sahaja menjelaskan mengapa dolar telah mengukuh begitu banyak berbanding euro, tetapi juga mencerminkan perbezaan yang mendalam dalam asas ekonomi.
Di Amerika Syarikat, permintaan yang berlebihan, sebahagiannya didorong oleh rangsangan fiskal dan monetari semasa pandemik, nampaknya telah memainkan peranan penting dalam memacu inflasi.

Walaupun inflasi adalah setinggi di kawasan euro seperti di Amerika, di zon euro terutamanya disebabkan oleh kenaikan harga gas. Menaikkan kadar faedah tidak akan mengurangkan kos tenaga, tetapi akan meningkatkan peluang kemelesetan.


Inflasi teras, yang tidak mengambil kira harga makanan dan tenaga yang tidak menentu, meningkat kepada 5.9% di Amerika Syarikat pada bulan Jun, dan hanya kepada 3.7% di zon euro. Oleh itu, pengetatan dasar monetari nampaknya menjadi isu yang lebih mendesak bagi Amerika berbanding Eropah.
Walau bagaimanapun, bank pusat di Frankfurt am Main nampaknya tidak bersetuju dengan perumusan ini, yang minggu lepas menunjukkan berakhirnya percubaan lapan tahun dengan kadar faedah negatif.
Khamis lalu, Bank Pusat Eropah meluluskan peningkatan yang lebih ketara daripada jangkaan dalam kos pinjaman, yang mengembalikan kadar deposit dalam bank perdagangan kepada sifar.
"Sebab kami memutuskan untuk beralih daripada isyarat yang kami berikan kembali di Amsterdam adalah dua kali ganda. Pertama, kami mempunyai kesedaran yang jelas tentang risiko inflasi yang meningkat. Dan saya boleh memberikan anda senarai keseluruhan contoh sedemikian," Presiden ECB Christine Lagarde berkata pada sidang media terakhir.
"Kedua, euro telah jatuh secara mendadak berbanding dolar dalam beberapa minggu kebelakangan ini. Ini mempunyai pengaruh ke atas prospek inflasi. Jadi kami membuat pilihan berdasarkan koleksi pembolehubah yang berkaitan dengan dasar monetari ini," katanya.
Kejatuhan mata wang tunggal dari atas AS$1.04 kepada di bawah keseimbangan berbanding dolar pada bulan Julai, nampaknya, meningkatkan kebimbangan dalam barisan ECB tentang kemerosotan mendadak dalam euro pada tahun 2022. Yang terakhir ini membawa kepada peningkatan dalam kos barangan import, termasuk tenaga dan bahan api, dan mempunyai kesan negatif terhadap prospek inflasi.
Pada 14 Julai, pasangan mata wang EUR/USD jatuh ke nilai terendah sejak bulan Disember 2002 di kawasan 0.9950, tetapi sejak itu ia telah pulih sedikit.
Kenaikan kadar ECB sebanyak 50 mata asas sekali gus menyumbang kepada fakta bahawa sesetengah peniaga menutup kedudukan jual mereka pada euro. Ini berfungsi sebagai pendorong untuk mata wang tunggal dan membantunya naik ke paras tertinggi dua minggu dalam kawasan AS$1.0270-1.0280.

Walau bagaimanapun, hanya pertumbuhan EUR/USD di atas 1.0350 akan menjadi isyarat penting bagi kemenangan kenaikan harga. Sementara itu, kita hanya boleh bercakap tentang pembetulan teknikal selepas terlebih jual yang kuat.


"Minat dalam pembelian mata wang tunggal selepas keputusan ECB melemah sekitar AS$1.0275. Oleh demikian, ia tidak kembali ke kawasan 1.0300-1.0340, yang mana kejayaannya diperlukan untuk melancarkan pemulihan yang lebih mampan," kata pakar strategi UniCredit.
Menurut ramalan bank itu, kadar pertukaran euro berbanding dolar AS akan menjadi AS$1.03 menjelang akhir bulan September, menjelang pemulihan beransur-ansur kepada AS$1.06 menjelang akhir tahun.
"Kami percaya bahawa tema pemulihan beransur-ansur ini berlanjutan hingga 2023. Kami menjangkakan euro menghampiri AS$1.12 pada tahun hadapan," kata UniCredit.
Menurut beberapa pakar, pengukuhan sikap hawkish ECB mencabar eksklusiviti Fed, serta mereka yang berpandangan menurun mengenai prospek untuk pasangan EUR/USD.
Walau bagaimanapun, persoalan utama ialah sama ada ECB akan dapat bersaing dengan rakan sejawatannya di AS.
Euro kekal di atas keseimbangan berbanding dolar yang dicapai awal bulan ini, tetapi pakar strategi ING memberi amaran bahawa pelabur mungkin mula menimbang semula jangkaan untuk kenaikan kadar oleh ECB.
Pasaran wang kini meramalkan peningkatan kos peminjaman di zon euro sebanyak 39 mata asas pada bulan September berbanding 50 mata asas minggu lepas dan menjangkakan kenaikan sebanyak 100 mata asas menjelang akhir tahun.
Penganalisis ING menjelaskan kehilangan momentum dolar baru-baru ini oleh tindakan peniaga yang mengurangkan kedudukan beli yang terlalu tinggi dalam mata wang AS.
"Pencetus untuk penjajaran kedudukan pada USD boleh menjadi penilaian semula masa mencapai tahap had mengikut kadar AS dan perbincangan mengenai pengurangannya," kata mereka.
Niaga hadapan kadar dana persekutuan menunjukkan bahawa kadar akan memuncak pada Januari 2023. Di samping itu, pasaran mula meletakkan harga jangkaan pengurangan kadar di Amerika Syarikat, bermula pada musim bunga tahun depan.
"Tetapi Fed mempunyai lebih sedikit peluang untuk kejutan dovish berbanding ECB. Penetapan harga kadar Fed lebih kurang sepadan dengan carta titik bank pusat dan ramalan inflasi/pertumbuhan ekonomi," lapor ING.

Dolar AS berundur kira-kira 2% daripada paras tertinggi 20 tahun yang dicapai berbanding sekumpulan mata wang utama kurang daripada dua minggu lalu.
Indeks USD jatuh sebanyak 0.24% kepada 106.42 mata pada hari Isnin.
Pada hujung minggu, Setiausaha Perbendaharaan AS Janet Yellen memberi amaran tentang kelembapan dalam ekonomi negara, walaupun dia berkata bahawa kemelesetan tidak dapat dielakkan.
Komen-komen ini membuatkan pedagang tertanya-tanya sama ada kelembapan dalam ekonomi AS mungkin mengalihkan tumpuan daripada inflasi dan menandakan kadar kenaikan kadar Fed yang lebih perlahan pada masa hadapan.
Kelemahan luas dolar membolehkan euro mengenepikan laporan IFO bahawa semangat perniagaan di Jerman jatuh pada Julai ke paras terendah dalam tempoh lebih dua tahun pada 88.6 mata.
Di samping itu, pada hari Isnin diketahui bahawa bekalan gas ke EU melalui saluran paip Nord Stream-1 akan dikurangkan kepada 20% daripada kapasiti. Bagaimanapun, reaksi mata wang tunggal terhadap berita ini dihalang.
"Mungkin ini mencerminkan keinginan peserta pasaran untuk menunggu dan melihat betapa sementara pengurangan bekalan akan berlaku, walaupun ketidakpastian mengenai bekalan dalam beberapa bulan akan datang akan menjejaskan pertumbuhan ekonomi, kerana pemimpin Eropah perlu mengekang permintaan tidak kira apa yang berlaku. Ia juga mungkin saiz kedudukan jual pada euro akhirnya cukup besar, selepas satu lagi peningkatan pada minggu lepas, untuk mengurangkan kelemahan mata wang tunggal itu," kata penganalisis Societe Generale.
Berikutan keputusan dagangan semalam, euro meningkat berbanding dolar AS sebanyak 0.14% kepada $ 1.0220.
Walau bagaimanapun, penurunan harga dengan cepat kembali kepada mata wang tunggal dan mendahului pasangan EUR/USD ke paras terendah berbilang hari sekitar 1.0100 pada hari Selasa.
Ini berlaku selepas negara anggota EU memutuskan untuk mengurangkan permintaan gas Rusia sebanyak 15% dari Ogos hingga Mac - pertama secara sukarela, dan kemudian, jika perlu, secara paksa.
Keputusan ini telah menimbulkan kebimbangan mengenai kelembapan pertumbuhan ekonomi di zon euro, dan beberapa bank utama kini menjangkakan zon euro akan memasuki kemelesetan pada satu ketika pada Q4.

"Kisah gas Rusia adalah "black swan", ancaman berterusan yang menguasai euro," kata penganalisis ING.
"Walaupun aliran gas tidak disekat sepenuhnya dan ia tidak sampai kepada catuan, ekonomi Eropah telah pun mengalami kerosakan yang besar," tambah mereka.
Penganalisis Citi mempunyai pandangan yang sama.
"Kaji selidik perniagaan IFO yang suram untuk Jerman yang diterbitkan pada hari Isnin kemungkinan besar disebabkan oleh ketidakpastian mengenai bekalan gas Rusia pada masa hadapan. Pemotongan bekalan terkini sekurang-kurangnya akan mengekalkan ketidakpastian ini pada tahap yang tinggi," kata mereka.
Menurut anggaran IMF, terputusnya sepenuhnya Eropah daripada bekalan gas Rusia akan membawa kesan buruk kepada ekonomi negara-negara di rantau ini. Khususnya, dua belas bulan tanpa gas Rusia mungkin membebankan beberapa negara Eropah beberapa mata peratusan KDNK.
Dalam senario terburuk, jika EU gagal menggantikan bekalan gas saluran paip Rusia dengan cepat dengan bekalan LNG, dan pada masa yang sama Brussels memutuskan untuk melindungi bukan sahaja industri tetapi juga isi rumah persendirian daripada kekurangan gas, maka KDNK bagi negara di rantau ini mungkin berkurangan sebanyak lima hingga enam mata peratusan.
"Kami menjangkakan bahawa euro akan kekal di bawah tekanan menurun dalam tempoh terdekat, disebabkan oleh kebimbangan berterusan tentang gangguan dalam ekonomi zon euro akibat sekatan ke atas bekalan tenaga," kata penganalisis MUFG.
"Ia menjadi semakin biasa bahawa harga yang EU perlu bayar untuk menyokong Ukraine adalah catuan bekalan gas," kata penganalisis Rabobank.
Mereka baru-baru ini menyemak semula ramalan mereka untuk EUR/USD, menunjukkan risiko bahawa pasangan itu boleh jatuh kepada 0.95 semasa musim panas.
Rabobank menjangkakan bahawa pengukuhan dolar secara keseluruhan akan lemah pada awal tahun depan, yang akan membolehkan pasangan EUR/USD pulih ke tahap 1.0500 pada ufuk enam bulan.
Walaupun ketidakpastian tentang keselamatan tenaga Eropah masih kekal seperti ancaman terhadap mata wang tunggal, dolar AS disokong oleh tanda-tanda kemerosotan ekonomi global. Kebimbangan seperti itu diperkukuh pada hari Selasa oleh data mengenai Amerika Syarikat.
Indeks keyakinan pengguna Amerika, yang dijejaki oleh Lembaga Persidangan, jatuh kepada 95.7 mata pada bulan Julai, dan jualan rumah baharu merosot 8.1% sepanjang bulan pada bulan Jun.
Semasa tempoh kegawatan kewangan, USD sering berkembang sebagai tempat selamat, kerana pelabur percaya mereka boleh mengatasi sebarang ribut dalam pasaran wang Amerika yang dikawal dengan baik dan sangat cair.
Model yang dibangunkan oleh Standard Chartered menunjukkan bahawa kira-kira 45% daripada kekuatan dolar dalam beberapa tahun kebelakangan ini adalah disebabkan statusnya sebagai mata wang selamat.
Pada hari Selasa, dolar AS meninggalkan tiga penarikan semula harian berturut-turut dan kembali ke kawasan di atas 107.00.
Selanjutnya, tiada halangan yang ketara sehingga ke paras tertinggi berbilang tahun di kawasan 109.30. Penembusan di atas akan membawa markah 109.75 dan 110.00 ke dalam permainan.
Sementara itu, sokongan awal adalah pada 106.40, diikuti oleh 106.10 dan 105.80.
Bagi pasangan mata wang EUR/USD, sokongan terdekat ialah paras 1.0115, diikuti oleh paras 1.0000 yang penting dari segi psikologi dan, akhirnya, 0.9952 (rendah berbilang tahun dari 14 Julai).
Sebaliknya, penembusan di atas 1.0280 akan membolehkan kenaikkan untuk mengambil laluan pada 1.0445 (purata pergerakan 55 hari), dan kemudian mensasarkan pada 1.0615 (tinggi mingguan pada 27 Jun).
The material has been provided by InstaForex Company - www.instaforex.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://jomforex2u.blogspot.com/2022/07/pasangan-eurusd-dolar-kembali-melemah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Analisis Teknikal Pasangan Eur Usd Untuk 25 Julai 2022

Analisis Teknikal Pasangan Eur Usd Untuk 25 Julai 2022

papar berkaitan - pada 26/7/2022 - jumlah : 169 hits
Gambaran Keseluruhan Trend pergerakan pasangan mata wang EUR USD adalah kontroversi kerana ia berlaku dalam saluran mendatar yang kecil pasaran menunjukkan tanda tanda ketidakstabilan Di tengah tengah acara sebelumnya harga masih bergerak a...
Pasangan Eur Usd Ramalan Terkini Pada 25 Julai 2022

Pasangan Eur Usd Ramalan Terkini Pada 25 Julai 2022

papar berkaitan - pada 26/7/2022 - jumlah : 229 hits
Bank Pusat Eropah telah hampir menghantar euro ke dalam senario tidak menentu dengan keputusannya untuk melancarkan program pembelian bon baharu Semua harapan untuk pertumbuhannya telah pudar Namun begitu mata wang itu secara tidak langsung...
Eur Usd Peningkatan Jualan Bagaimana Untuk Berdagang Mata Wang Euro Minggu Ini

Eur Usd Peningkatan Jualan Bagaimana Untuk Berdagang Mata Wang Euro Minggu Ini

papar berkaitan - pada 2/8/2022 - jumlah : 170 hits
Euro telah jatuh lebih daripada 10 berbanding dolar AS tahun ini Prospek selanjutnya kekal pesimis ramai penganalisis menjangkakan kemerosotan dalam euro yang kini mampu meningkat di atas pariti disebabkan oleh penurunan dolar AS Minggu ini...
Eur Usd Euro Bangkit Selepas Mengalami Kemerosotan Ecb Harus Berusaha Keras Untuk Membantu Mata Wang Tunggal

Eur Usd Euro Bangkit Selepas Mengalami Kemerosotan Ecb Harus Berusaha Keras Untuk Membantu Mata Wang Tunggal

papar berkaitan - pada 22/7/2022 - jumlah : 93 hits
Minggu lepas pasangan mata wang EUR USD berdagang secara tidak menentu dengan keseimbangan malah penurunan harga di tahap bawah penting untuk dua kali mencapai tahap terendah sejak Disember 2002 di kawasan 0 9950 Selepas saluran paip gas No...
25 Julai 2022 Analisis Teknikal Intraday Pasangan Eur Usd Dan Rancangan Dagangan

25 Julai 2022 Analisis Teknikal Intraday Pasangan Eur Usd Dan Rancangan Dagangan

papar berkaitan - pada 26/7/2022 - jumlah : 124 hits
Pergerakan baru baru ini ke arah 1 1200 telah dicadangkan untuk satu lagi peluang JUAL yang telah mencapai sasarannya melebihi tahap harga 1 0400 Pergerakan menaik sebelumnya di atas 1 0360 membolehkan peningkatan selanjutnya ke arah 1 0800...
Pasangan Eur Usd Kemungkinan Lebih Banyak Penurunan

Pasangan Eur Usd Kemungkinan Lebih Banyak Penurunan

papar berkaitan - pada 15/7/2022 - jumlah : 124 hits
Pasangan mata wang EUR USD didagangkan dalam zon merah pada 0 9988 pada carta H1 semasa penulisan Harga menjunam hari ini dan mencapai paras rendah baharu 0 9952 apabila Indeks Dolar meningkat ke arah paras tertinggi baharu Seperti yang and...
Isu Ptptn Kembali Tuduh Menuduh Bermula

Isu Ptptn Kembali Tuduh Menuduh Bermula

papar berkaitan - pada 16/7/2022 - jumlah : 185 hits
Bekas ahli lembaga pengarah Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional Johan Jaaffar berkata kenyataan Wan Saiful Wan Jan berhubung sumbangan beliau selaku pengerusi perbadanan itu selama empat tahun tidak lebih daripada gendang kosong ya...
Dolar Tidak Berputus Asa Di Bawah Serangan Fed Euro Dan Pound Tidak Mampu Melepasi Keupayaannya

Dolar Tidak Berputus Asa Di Bawah Serangan Fed Euro Dan Pound Tidak Mampu Melepasi Keupayaannya

papar berkaitan - pada 29/7/2022 - jumlah : 206 hits
Dolar menjunam dan bagaimana ia menamatkan sesi dagangan Khamis akan bergantung pada dinamik selanjutnya Suasana agresif Rizab Persekutuan tidak menjadi kenyataan dan pemain pasaran nampaknya telah mula mengambil kira perjalanan kemuncak in...
Nzd Usd Mata Wang Komoditi Menurun Berbanding Dolar

Nzd Usd Mata Wang Komoditi Menurun Berbanding Dolar

papar berkaitan - pada 22/7/2022 - jumlah : 203 hits
Selepas mengalami kejatuhan di dagangan Asia indeks dolar sekali lagi bertukar kepada pertumbuhan pada awal sesi dagangan Eropah Khamis Pada satu ketika niaga hadapan DXY didagangkan berhampiran 107 10 87 mata di atas paras terendah dalam m...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Vivo Y200i Smartphone Specifications And Prices

Inisiatif Tanggungjawab Sosial Korporat Pacific Senior Living Bersinar Semasa Sambutan Hari Raya

M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb