Pas Umno Adik Beradik Mana Boleh Kahwin




KL:PAS dan UMNO tidak akan ‘berkahwin’ kerana kerjasama kedua-dua parti itu umpama ikatan adik-beradik yang diharamkan melangsungkan perkahwinan.
Presidennya, Datuk Seri Hadi Awang, berkata penggabungan PAS dan UMNO adalah ‘haram’ umpama perbuatan sumbang mahram antara adik-beradik yang bertentangan dengan hukum syarak mengikut ajaran Islam.
“Macam-macam khabar angin dan ungkapan dilabelkan kepada kerjasama PAS dan UMNO seperti ‘PAS nak kahwin dengan UMNO’.
“Sebenarnya kerjasama PAS dan UMNO umpama adik-beradik macam mana nak berkahwin? Kalau perkahwinan berlaku maka ia ibarat perbuatan sumbang mahram antara adik-beradik,” katanya.
Ahli Parlimen Marang itu berkata demikian ketika menjawab pertanyaan orang ramai mengenai dakwaan kononnya PAS akan membentuk gabungan pakatan pembangkang baharu bersama UMNO dan parti komponen BN lain termasuk MIC dan MCA untuk menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) sempena program Wacana Islam dan Isu Semasa bertajuk Kesatuan Umat Islam di Malaysia: Prospek dan Cabaran anjuran Persatuan Ulama Malaysia (PUM) di sini, malam tadi.
Yang turut hadir, Yang Dipertua (YDP) PUM, Datuk Sheikh Abdul Halim Abdul Kadir dan timbalannya, Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz.
Ditanya mengenai pendedahan dibuat PAS berhubung kemungkinan ada pihak tertentu dalam Pakatan Harapan (PH) akan mengemukakan undi tidak percaya terhadap Tun Dr Mahathir Mohamad di Dewan Rakyat, tidak lama lagi, Abdul Hadi menjelaskan ia bukan idea PAS sebaliknya oleh individu tertentu yang mahu merebut jawatan Perdana Menteri.
“Yang nak buat undi tidak percaya bukannya wakil rakyat PAS tetapi orang lain kerana berlaku pertembungan dalam PH yang mahu merebut jawatan Perdana Menteri.
“Kita tidak pernah sebut (bercita-cita) mahu menjadi Perdana Menteri, sebaliknya PAS akan menyokong mana-mana pemimpin dalam kalangan orang Islam yang memegang jawatan Perdana Menteri.
“Kita akan menyokong sesiapa saja mahu menjadi Perdana Menteri dengan syarat mereka mahu melaksanakan ajaran Islam sebaik mungkin tanpa mengira daripada parti mana.
“Kita juga mengambil kira perkembangan mutakhir dan siapa yang lebih aslaf (berpihak) kepada umat Islam dan membawa kemakmuran kepada negara. Soal siapa yang bakal kita pilih tunggu masa dan ketikanya akan tiba,” katanya.
Mengulas lanjut, Hadi berkata, biarpun kerajaan sekarang dikuasai PH, orang Melayu/Islam masih memegang kuasa politik jika mereka bersatu kerana secara keseluruhannya terdapat 130 kerusi Parlimen dimenangi mereka dalam PRU-14.
“Saya percaya orang Melayu Islam masih mempunyai kuasa penentu hala tuju politik jika mereka bersatu hati kerana kita masih dominan dan menjadi majoriti di ahli parlimen sekarang,” katanya. (PS)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2019/03/pasumno-adik-beradik-mana-boleh-kahwin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Malaysia Pas Umno Adik Beradik Kalau Kahwin Sumbang Mahram Kata Hadi

Malaysia Pas Umno Adik Beradik Kalau Kahwin Sumbang Mahram Kata Hadi

papar berkaitan - pada 19/3/2019 - jumlah : 383 hits
Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata hubungan PAS dan Umno lebih ke arah ikatan adik beradik dan bukan sebuah perkahwinan Presiden PAS berkata parti Islam itu tidak boleh berkahwin dengan Umno kerana ia umpama hubungan sumbang mahram Macam m...
Pas Dan Umno Kahwin Juga Akhirnya Tapi Rasa Rasanya Boleh Bertahan Berapa Lama

Pas Dan Umno Kahwin Juga Akhirnya Tapi Rasa Rasanya Boleh Bertahan Berapa Lama

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 279 hits
Bermula semalam UMNO dan Pas diisytiharkan telah berkahwin secara rasminya Timbalan Presiden UMNO Mohamad Hassan mengumumkan perkara tersebut selepas selesai mengadakan pertemuan dan perbincangan dengan rombongan lima pemimpin Pas yang sudi...
Hadi Pas Umno Umpama Adik Beradik Tak Akan Berkahwin

Hadi Pas Umno Umpama Adik Beradik Tak Akan Berkahwin

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 275 hits
KUALA LUMPUR PAS dan UMNO tidak akan berkahwin kerana kerjasama kedua dua parti itu umpama ikatan adik beradik yang diharamkan melangsungkan perkahwinan Presidennya Datuk Seri Hadi Awang berkata penggabungan PAS dan UMNO adalah haram umpama...
Kerjasama Umno Pas Boleh Gugat K Jaan Negeri Perak Kedah

Kerjasama Umno Pas Boleh Gugat K Jaan Negeri Perak Kedah

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 359 hits
MALAYSIAKINI PAS memberi bayangan bahawa kerajaan negeri Perak yang ditadbir Pakatan Harapan hari ini boleh bertukar tangan sekiranya parti itu menyatakan persetujuan untuk bergabung dengan Barisan Nasional Portal Utusan Malaysia memetik Ke...
Perkahwinan Pas Umno Tak Ke Mana

Perkahwinan Pas Umno Tak Ke Mana

papar berkaitan - pada 12/3/2019 - jumlah : 282 hits
DENYUT REFORMASI WALAUPUN sudah 10 bulan Pakatan Harapan mengambil alih pentadbiran negara kerajaan pimpinan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad terus terusan diserang dari pelbagai sudut dengan isu sensitif dan berbentuk spekulasi Bahk...
Umno Cadang Wujud Kerajaan Campuran Dengan Pas

Umno Cadang Wujud Kerajaan Campuran Dengan Pas

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 264 hits
Oleh Amir MamatJASIN UMNO bercadang untuk mewujudkan kerajaan campuran di empat negeri yang ditadbir Barisan Nasional dan PAS ketika ini Timbalan Presidennya Datuk Seri Mohamad Hasan berkata cadangan itu sudah dikemukakan kepada PAS baru ba...
Patriot Wants Umno Pas And Ppbm To Be Closed Down

Patriot Wants Umno Pas And Ppbm To Be Closed Down

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 274 hits
The National Patriots Association has called on all parties to abandon race based politics saying that racism and racial politicking have crossed into the danger zone Noting recent developments among the major parties Patriot president Arsh...
Kerjasama Pas Umno Ibarat Taliban Di Afghanistan Kata Nga Kor Ming Viralhancing

Kerjasama Pas Umno Ibarat Taliban Di Afghanistan Kata Nga Kor Ming Viralhancing

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 303 hits
Kerjasama UMNO dengan Pas akan memecah belahkan rakyat dan menyebabkan negara menjadi seperti Afghanistan yang diperintah oleh Taliban jika dua parti itu berjaya membentuk kerajaan Timbalan Speaker Dewan Rakyat Nga Kor Ming berkata pembentu...
Lge Pemuda Pas Umno Mic Lapor Polis

Lge Pemuda Pas Umno Mic Lapor Polis

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 341 hits
KAMI hari ini melahirkan rasa kesal dan marah dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh YB Lim Guan Eng yang mengatakan Umno dan PAS telah mengisytiharkan perang kepada orang masyarakat bukan Melayu Kenyataan ini jelas biadab rasis dan tidak b...
Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Gear Up For Standard 1 Registration

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Suami Tukang Masak Dadah Isteri Tolong Edar

Tahukah Anda Fasal Bas Dari London Ke Calcutta



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


10 Tahanan Berkait Lelaki Israel Dirujuk Agc Minggu Ini Kp Kl

Pj Mayor Denies Being Rude To Residents Group

Police To Meet Ag On Further Action Against 10 Sosma Detainees Linked To Israeli Man Says Kl Top Cop

Don T Use Mosques Suraus For Political Activities Reminds Jais

There Is An Awakening

2 Aidilfitri 2024