Pas Sendiri Sentiasa Main Selamat Mandi Beberapa Kolam


bharian.com.my
Oleh Fahmy A Rosli
[email protected]
 - September 2, 2022 @ 6:15pm
Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi pada Taklimat Presiden UMNO di WTC pada 27 Ogos lalu. - Foto fail NSTP/Aswadi Alias
KUALA LUMPUR: UMNO menuduh PAS mengoyakkan kepercayaan yang menjadi kunci kejayaan dan kestabilan politik menerusi penubuhan Muafakat Nasional (MN).

Presidennya, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, berkata prinsip yang menjadi pegangan kedua-dua parti politik Melayu Islam terbesar negara itu dirobek PAS apabila bertindak memilih bersama BERSATU di bawah payung Perikatan Nasional (PN).

Menceritakan bagaimana MN terbentuk, beliau berkata, MN lahir daripada keperluan mendesak dua parti terbesar Malaysia akibat kehilangan keyakinan rakyat terhadap kerajaan ketika itu.

"Kunci kejayaan dan kestabilan politik MN adalah kepercayaan, tetapi kepercayaan ini dirobekkan oleh PAS apabila memilih untuk menganggotai PN di bawah BERSATU.

"Ia menenggelamkan momentum kerjasama yang dibina bersama UMNO melalui MN," katanya dalam kenyataan di Facebook hari ini.

Ahmad Zahid mengakui kerjasama antara UMNO dan PAS seharusnya menjadi entiti terbaik bagi memimpin jalan ke hadapan dalam kancah politik negara.

Beliau berkata, ini kerana pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14), boleh dilihat jumlah undi kepada Barisan Nasional (BN) dan PAS mencecah hampir 50 peratus, sekali gus mengatasi undi Pakatan Harapan (PH).

Keadaan positif ditambah pula rakyat pada ketika itu tidak yakin dengan janji ditaburkan oleh PH.

"Semangat MN tidak sekadar dimanifestasikan sebagai kerjasama politik, tetapi terjemahan besarnya adalah dalam satu bentuk wadah nasional yang lebih subur dan murni yang dipasakkan kepada sejarah dan watak Malaysia, Rukun Negara dan Keluhuran Perlembagaan.

"Seperti mana idealisme yang terbentuk melalui etos the 'American Dream' yang dimiliki dan dicerapkan dalam kehidupan harian rakyat di Amerika Syarikat (AS). Bukan sekadar retorik politik.

"Apa yang saya lihat kerjasama yang PAS sampaikan hanya satu bentuk kerjasama politik dangkal yang tidak mengambil kira keperluan rakyat sebagaimana semangat MN yang sebenar. Hanya dengan kembali kepada kerjasama asal, barulah keikhlasan PAS dapat dilihat," katanya.

Mengakui ia realiti politik yang perlu dihadapi, Ahmad Zahid berkata, UMNO kini perlu maju ke hadapan bersandarkan keputusan bergerak secara solo akibat tindak-tanduk serta sikap ditonjolkan PAS hingga merosakkan kerjasama berkenaan.

"Tak perlu sedu sedan apabila PAS sendiri sentiasa main selamat dan mandi dalam beberapa kolam," katanya.

Kenyataan Ahmad Zahid dipercayai merujuk kenyataan Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man yang mendakwa Umno tidak akan berada dalam kerajaan tanpa pengorbanan BERSATU yang keluar PH.

Semalam, Tuan Ibrahim berkata apa juga muafakat politik yang ingin diadakan selepas ini, ia tidak boleh mengenepikan sahabat yang telah banyak berjasa sehingga meletakkan parti itu dalam kerajaan.

Tuan Ibrahim berkata, UMNO sewajarnya menghargai mereka yang telah meninggalkan PH bagi membolehkan kerajaan gabungan ketika ini dibentuk.

"Apa juga muafakat politik kita tak boleh ketepikan rakan kita daripada Bersatu, tanpa mereka Umno pun tak mungkin berada dalam Kerajaan Persekutuan hari ini," kata Tuan Ibrahim ketika merasmikan Mukatamar Pemuda PAS.

BERITA BERKAITAN

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/09/pas-sendiri-sentiasa-main-selamat-mandi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ph Gugat Institusi Raja Pas Tiada Isu Main Sentimen Melayu Menjelang Pru 15

Ph Gugat Institusi Raja Pas Tiada Isu Main Sentimen Melayu Menjelang Pru 15

papar berkaitan - pada 24/8/2022 - jumlah : 103 hits
Pas tidak putus putus melakukan fitnah dan memainkan isu perkauman menyerang Pakatan Harapan dengan hujah yang tidak boleh dibuktikan Sehubungan itu Biro Mobilisasi AMANAH Nasional hari ini membuat laporan polis terhadap Ketua Penerangan Pa...
Alhamdulillah Arsalan Dah Ada Adik Jihan Muse Selamat Bersalin Bayi Kedua

Alhamdulillah Arsalan Dah Ada Adik Jihan Muse Selamat Bersalin Bayi Kedua

papar berkaitan - pada 7/9/2022 - jumlah : 139 hits
Selepas menghitung hari untuk bersalin anak kedua Jihan Muse telah selamat melahirkan bayi keduanya di salah sebuah pusat perubatan di Shah Alam Setakat ini isteri kepada Ungku Hariz belum lagi berkongsi secara rasmi perkembangan terkini ke...
Bersatu Setuju Pas Guna Lambang Sendiri Pada Pru 15

Bersatu Setuju Pas Guna Lambang Sendiri Pada Pru 15

papar berkaitan - pada 1/9/2022 - jumlah : 186 hits
bharian com my Ogos 31 2022 10 54pmKetua Badan Pimpinan BERSATU Terengganu Datuk Razali IdrisKUALA TERENGGANU BERSATU negeri ini bersetuju dengan cadangan PAS untuk menggunakan lambang sendiri pada Pilihan Raya Umum Ke 15 akan datang Ketua ...
Pas Sebenarnya Telah Menjatuhkan Maruah Mereka Sendiri

Pas Sebenarnya Telah Menjatuhkan Maruah Mereka Sendiri

papar berkaitan - pada 9/9/2022 - jumlah : 139 hits
Rundingan PAS Umno tak ada kemajuan kata Muhyiddin September 8 2022 Pengerusi PN Muhyiddin Yassin dilihat bersama Presiden PAS Abdul Hadi Awang berkata tiada rundingan rasmi antara PAS dengan Umno PETALING JAYA Rundingan PAS dengan Umno tid...
Buat Sendiri Serbuk Cendawan Tambah Rasa Dalam Masakan Sedap

Buat Sendiri Serbuk Cendawan Tambah Rasa Dalam Masakan Sedap

papar berkaitan - pada 27/8/2022 - jumlah : 144 hits
Sedapnya kalau tambahkan serbuk cendawan dalam masakan Rasanya berbeza dari serbuk perasa atau garam Rasa makanan akan jadi berlemak dan rasanya juga tidak terlalu masin Jika mahu dibeli di pasaran serbuk cendawan dijual dengan harga yang m...
Cara Buat Sendiri Colek Ayam Mangga Ala Thai Mudah Sedap

Cara Buat Sendiri Colek Ayam Mangga Ala Thai Mudah Sedap

papar berkaitan - pada 26/8/2022 - jumlah : 287 hits
Bagaikan terasa masam manis dan pedasnya Colek Ayam Mangga Ala Thai ni tapi selalunya bila teringin kita makan kat restoran Thai je kan Kali ini apa kata anda cuba sendiri di rumah kerana Cikgu Afy Al Habibi sudi berkongsi resipi dan cara m...
Sps Padanan Caruman Perkeso Untuk Orang Bekerja Sendiri

Sps Padanan Caruman Perkeso Untuk Orang Bekerja Sendiri

papar berkaitan - pada 26/8/2022 - jumlah : 221 hits
SPS Padanan Caruman salah satu inisiatif Belanjawan 2022 menyediakan insentif caruman Skim Keselamatan Sosial Pekerjaan Sendiri PERKESO di mana Kerajaan menanggung 80 daripada caruman Pelan 2 SKSPS untuk tempoh setahun Inisiatif ini menyasa...
Isteri Ada Duit Sendiri Suami Wajib Beri Nafkah Biarkan Dia Berbelanja

Isteri Ada Duit Sendiri Suami Wajib Beri Nafkah Biarkan Dia Berbelanja

papar berkaitan - pada 26/8/2022 - jumlah : 124 hits
Biarpun seorang isteri itu bekerja dan mempunyai pendapatan sendiri seorang suami tetap wajib memberikan nafkah kepadanya Memetik artikel dari laman web yang dirujuk melalui penulisan Ustaz Muhammad Fathi Yusof mengenai bab nafkah dalam buk...
Pantang Style Keluarga Malaysia Dapat Mentua Baik Sayang Macam Anak Sendiri

Pantang Style Keluarga Malaysia Dapat Mentua Baik Sayang Macam Anak Sendiri

papar berkaitan - pada 26/8/2022 - jumlah : 182 hits
Tak kaya harta tak apa asalkan dapat keluarga yang baik dan sentiasa hidup berkasih sayang pun dah bersyukur sangat Begitu jugalah bagi pasangan suami isteri ini yang berkahwin campur dan kehidupan mereka sangat harmoni sekali Biasanya caba...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ringgit Opens Lower Ahead Of Bnm S Opr Release

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Kaya Raya Bayar Rm17 Juta Secara Tunai Rumah Mewah Jennie Bp Didedahkan

Jangan Pandang Belakang 2



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Bolehkah Nak Henti Ambil Ubat Tidur Lor Azepam

Kenapa Muhyiddin Kluster Mahkamah Mudah Dapat Passport

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Elak Menyerabutkan Fikiran Sendiri Dengan Mengamalkan 7 Perkara Ini

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users