Pas Perak Serah Turuti Maklum Balas Pas Pusat



(Harakah) – PAS Negeri Perak menyerahkan serta menuruti segala maklum balas yang akan dikeluarkan oleh pihak PAS Pusat, demikian kenyataan ringkas Pesuruhjaya PAS Perak, Razman Zakaria.
“Mengambil kira kemelut politik yang berlaku dalam pembentukan Kerajaan Negeri Perak ketika ini, (maka) segala pendirian rasmi daripada PAS Perak adalah selari dengan apa yang diputuskan oleh PAS Pusat.
“PAS Perak mendoakan semoga Negeri Perak terus sejahtera dan rakyat Negeri Perak kekal aman dan diberkati,” ujar beliau yang juga merupakan ADUN Gunung Semanggol dan bekas EXCO Kerajaan Negeri Perak.
Dalam perkembangan berkaitan, Ahli Dewan Negara Perak. Datuk Seri Mohd Annuar Zaini memaklumkan bahawa Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah menitahkan wakil daripada ADUN BERSATU dan PAS menghadap baginda, hari ini.
Menurut beliau, pihak istana sedang menunggu wakil-wakil daripada kedua-dua parti untuk menghadap Sultan Nazrin pada bila-bila masa bagi mendengar pendirian mereka mengenai penubuhan kerajaan negeri yang baharu.
“Presiden Umno, Dato’ Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Perak, Datuk Saarani Mohamad telah memaklumkan status terkini pagi tadi dan status terkini yang dipersembahkan (kepada Sultan Perak) memang perlu meyakinkan.
“Dengan itu, selanjutnya baginda telah menitahkan wakil daripada BERSATU dan PAS untuk menghadap pada bila-bila masa hari ini,” katanya sebagaimana dilaporkan Bernama.
Mengenai istiadat mengangkat sumpah jawatan Menteri Besar Perak, Mohd Annuar berkata majlis itu hanya akan dilaksanakan setelah Sultan Nazrin yakin akan majoriti mudah yang diperoleh calon bagi menubuhkan kerajaan.
DUN Perak mempunyai 59 ADUN dan majoriti mudah adalah sebanyak 30 di mana jawatan Menteri Besar Perak kini kosong selepas Dato’ Seri Ahmad Faizal Azumu meletak jawatan Sabtu lepas.
Ia setelah beliau gagal mendapat sokongan dalam usul undi kepercayaan majoriti Ahli Dewan terhadap Menteri Besar semasa Persidangan DUN sehari sebelumnya.
Menerusi usul yang dibawa Dato’ Abd Manap Hashim (BN-Pengkalan Baharu), Ahmad Faizal yang juga ADUN Chenderiang hanya memperoleh 10 sokongan berbanding 48 menentang, manakala satu berkecuali.
DUN Perak merangkumi 25 BN, DAP (16), PAN (5), BERSATU (5), PKR (3) dan PAS (3), manakala Gerakan dan Bebas masing-masing satu kerusi.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2020/12/08/pas-perak-serah-turuti-maklum-balas-pas-pusat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kemelut Politik Perak Pimpinan Bersatu Pas Perak Sokong Keputusan Pusat Angkat Saarani

Kemelut Politik Perak Pimpinan Bersatu Pas Perak Sokong Keputusan Pusat Angkat Saarani

papar berkaitan - pada 10/12/2020 - jumlah : 407 hits
IPOH Ahli Dewan Undangan Negeri dari Parti Pribumi Bersatu Malaysia dan PAS mengambil pendirian bersama dan menyokong ketetapan yang diputuskan kepemimpinan tertinggi parti Pesuruhjaya PAS Perak Razman Zakaria berkata sokongan kepada Menter...
Mb Perak Bertukar Pas Tunggu Arahan Pusat

Mb Perak Bertukar Pas Tunggu Arahan Pusat

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 136 hits
PAS Perak mengakui mereka tidak menjangkakan majoriti Adun dalam DUN Perak akan mengundi menolak usul percaya ke atas Menteri Besar Ahmad Faizal Azumu hari ini Pesuruhjayanya Razman Zakaria juga berkata mereka tidak tahu siapa yang membuat ...
Krisis Perak Umno Belit Tengkuk Pas Nak Terlepas Kerat Tali

Krisis Perak Umno Belit Tengkuk Pas Nak Terlepas Kerat Tali

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 222 hits
Di sebalik pengumuman daripada pemimpin Umno dan PH yang memberi bayangan kemungkinan kerajaan baru ditubuhkan melibatkan kerjasama kedua dua pihak nampaknya gabungan PN masih sedia berunding dengan Umno untuk mengekalkan kerajaan sedia ada...
Selepas Serang Rakan Pn Dan Pas Mkt Membuat Keputusan Kerajaan Pn Di Perak Perlu Dipertahankan

Selepas Serang Rakan Pn Dan Pas Mkt Membuat Keputusan Kerajaan Pn Di Perak Perlu Dipertahankan

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 237 hits
KUALA LUMPUR Majlis Kerja Tertinggi UMNO memutuskan kerajaan Perikatan Nasional membabitkan UMNO PAS dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia di Perak perlu terus dipertahan Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan berkata mesyuarat MKT UMNO...
Umno Perak Jangan Pucat Lesi Sembang Kari Seperti Umno Pusat

Umno Perak Jangan Pucat Lesi Sembang Kari Seperti Umno Pusat

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 426 hits
Di pusat UMNO dabik dada sembang kari kerusi banyak tetapi jawatan TPM pun tak dapat dikatakan Muhyiddin buli Ini kali peluang UMNO Perak unduk duduk kerusi MB dalam undi percaya MB Perak di DUN 4 12 20 Do it now Kalau MB Perak sekarang kek...
Istana Perak Mahu Bukti Sokongan Pas Ppbm Pada Calon Pilihan Umno

Istana Perak Mahu Bukti Sokongan Pas Ppbm Pada Calon Pilihan Umno

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 306 hits
Shaq IsmailIPOH Istana Perak mahu melihat bukti sokongan ADUN PAS dan PPBM pada calon pilihan UMNO selepas presiden parti Melayu itu selesai menghadap Sultan Nazrin Muizzuddin Shah pagi tadi Ahli Dewan Negara Perak Mohd Annuar Zaini memberi...
Bersatu Seeks Closer Ties With Pas In Perak Mum On Co Operation With Umno

Bersatu Seeks Closer Ties With Pas In Perak Mum On Co Operation With Umno

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 315 hits
Parti Peribumi Bersatu Malaysia will strengthen cooperation with its Islamist ally PAS in Perak where the state government is left rudderless after its deputy president was ousted as mentri besar Bersatu secretary general Datuk Seri Hamzah ...
Pergolakan Politik Perak Satu Ujian Kepada Mn Dewan Ulama Pas

Pergolakan Politik Perak Satu Ujian Kepada Mn Dewan Ulama Pas

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 137 hits
mykmu netKerjasama politik antara UMNO dan Pas dalam Muafakat Nasional masih baharu dan kini perpaduan di antara mereka sedang diuji apabila pentadbiran Kerajaan Perikatan Nasional Perak bergolak Menurut Ketua Penerangan Dewan Ulama Pas Pus...
Pas Claims Dap Amanah Taking Advantage Of Umno S Small Majority In Perak

Pas Claims Dap Amanah Taking Advantage Of Umno S Small Majority In Perak

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 303 hits
Pas vice president Datuk Mohd Amar Nik Abdullah NSTP File PixKOTA BARU Pas believes DAP and Parti Amanah Negara are out to take advantage of Umno s slim majority in Perak by showing interest in becoming part of the new state government Pas ...
Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Pertumbuhan Berterusan Wall Street Hijau Untuk Hari Ketiga Berturut Turut

218 Fibonaci

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Resipi U S Waffle Cut Fries With Zesty Mango Blueberry Salsa Istimewa Hari Ibu

Resepi Makaroni Bakar

Tiga Simbol Terpapar Di Dashboard Kereta

Apakah Surat Asy Syu Ara Disebut Juga Surat Pemusik

Terapkan Budaya Kemas Dan Susun Di Mana Saja Anda Berada

Selepas Bersara Setiap Ringgit Berguna