Pas Jangan Dikurung Dalam Sebarang Muafakat Tertutup


 Siti Fatimah
Apa faedah jika dapat sokongan majoriti besar tapi tak berintegriti KUALA TERENGGANU – PAS tidak seharusnya dikurung dalam sebarang permuafakatan yang tertutup dan sekadar menjadi penumpang dalam perjalanan politik tanah air, kata Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.
Beliau berkata, sebaliknya parti itu perlu mempunyai hala tuju dengan menjadi pemimpin bersama pihak lain sehingga berjaya menarik sokongan rakyat.
“Untuk mendapat jaminan paling kuat bagi menegakkan konsep kepimpinan Islam yang berprinsip, maka PAS wajib berusaha sekurang-kurangnya menjadi penentu dalam keputusan Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) berasaskan jumlah kerusi yang menang, bukannya banyak jumlah kerusi yang bertanding tanpa kerusi yang dimenangi,” katanya dalam ucapan dasar Muktamar Tahunan PAS Ke-67 di sini hari ini.
Muktamar PAS bertemakan Islam Menyatukan Ummah berlangsung dua hari bermula hari ini yang diadakan secara hibrid dengan 694 daripada 1,546 perwakilan hadir secara fizikal manakala selebihnya secara maya.
Perwakilan negeri berada di negeri masing-masing kecuali perwakilan dari Terengganu, Kelantan dan Pahang serta kesemua 197 Yang Dipertua PAS kawasan yang hadir secara fizikal.
Abdul Hadi berkata, kemunculan Muafakat Nasional (MN) pada mulanya hanya dianggotai oleh PAS dan UMNO sebelum bersetuju menjemput Bersatu dan seterusnya dilangsungkan kepada pembentukan gabungan yang lebih majmuk iaitu Perikatan Nasional (PN) bersama parti-parti yang mewakili pelbagai agama dan kaum yang berjaya mengambil alih kerajaan.
Beliau berkata, gabungan itu menerima asas Perlembagaan Persekutuan dan terbuka penyertaannya kepada semua parti yang tidak menyeleweng daripada Perlembagaan dan itulah acuan perpaduan nasional yang ingin diperkenalkan kepada semua.
“Oleh itu, kita menolak sebarang usaha untuk membentuk penjajaran baharu dengan pelbagai jenama atau perubahan yang dicadangkan. Secara tegas, dinyatakan bahawa kita baru sahaja menubuhkan MN mengikut acuan asal yang lengkap sebagai pendahuluan mengikut Piagam yang terbuka bukan tertutup.
“Kita berjaya menubuhkan PN yang lebih terbuka dan kuat, sehingga berjaya mengambil alih Kerajaan Persekutuan, laksana menanam benih yang baru tumbuh dengan subur.
“Maka, sebarang cadangan lain laksana tumbuhan liar yang mesti dihapuskan atau makhluk perosak yang wajib dimusnahkan,” katanya.
Beliau berkata, PAS perlu konsisten dengan menampilkan pendekatan politik yang jujur dan bersih untuk memulihkan negara.
“Apakah faedahnya jika sekadar mendapat jumlah sokongan majoriti yang besar tetapi tidak berintegriti, sekiranya pada awal lagi sudah mula berbohong kepada rakyat untuk mendapatkan sokongan majoriti.
“Berbohong itu sahaja sudah cukup untuk menjadi tanda hilangnya integriti, yang pasti mengundang semua perangai buruk yang lain, termasuk menjadi kleptokrat,” katanya.
Sementara itu,  Abdul Hadi berkata, Muktamar PAS kali ini adalah muktamar terpenting dan mungkin yang terakhir sebelum menghadapi PRU15 serta menjadi hala tuju untuk terus memimpin dengan mengekalkan Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri yang dimenangi PAS serta menambah bilangan kerusi dan pengaruh di negeri-negeri lain.
Mengenai calon pilihan raya, beliau berkata, PAS akan menyediakan calon berwibawa yang mempunyai ciri-ciri beristiqamah dengan parti, berintegriti, berakhlak mulia, mempunyai aqidah yang kuat dan bertahan dengan parti.
“Kalangan yang berwibawa dalam PAS tidak akan tercicir kerana konsep Kerajaan Teknokrat yang kita telah perkenalkan tetap memberi tempat masing-masing, tidak semestinya menjadi calon dan wakil rakyat sahaja. Manakala mereka yang menjadi calon pula sedia berkorban menghadapi segala kemungkinan apabila ditugaskan,” katanya. – Bernama


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/11/pas-jangan-dikurung-dalam-sebarang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Kurung Pas Dalam Muafakat Parti Itu Akan Berusaha Jadi Penentu Pada Pru15 Nanti

Jangan Kurung Pas Dalam Muafakat Parti Itu Akan Berusaha Jadi Penentu Pada Pru15 Nanti

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 209 hits
KUALA TERENGGANU Datuk Seri Hj Abdul Hadi Awang tidak mahu kerjasama yang mengekang PAS daripada mencapai matlamat politiknya mengatakan parti itu mesti berusaha untuk sekurang kurangnya menjadi penentu pada PRU Presiden PAS itu dalam ucapa...
Jangan Sedih Umno Sepatutnya Berterima Kasih Kepada Pas

Jangan Sedih Umno Sepatutnya Berterima Kasih Kepada Pas

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 166 hits
Rasa kecewa UMNO berikutan pendirian Pas yang mengumumkan akan menggunakan lambang PN dalam PRN Melaka sekaligus menolak bekerjasama dengan BN mungkin boleh difahami tetapi adalah dinasihatkan mereka tidak mengecam atau mengutuk parti Islam...
Risau Pn Kalah Teruk Dalam Prn Melaka Ulamak Pas Merayu Jangan Berlaku Tiga Penjuru

Risau Pn Kalah Teruk Dalam Prn Melaka Ulamak Pas Merayu Jangan Berlaku Tiga Penjuru

papar berkaitan - pada 25/10/2021 - jumlah : 203 hits
October 25 2021 Ketua Dewan Ulama PAS Kelantan Hassan Mohamood menyuarakan harapan supaya partinya Umno dan Bersatu dapat mencari jalan bekerjasama dalam menghadapi PRN Melaka dan PRU15 akan datang Berpakat membawa rahmat dan kemenangan man...
Umno Pas Kekal Muafakat Kami Teras Kekuatan

Umno Pas Kekal Muafakat Kami Teras Kekuatan

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 127 hits
SHAH ALAM UMNO dan Pas terus kekal muafakat walaupun apa jua tohmahan dan fitnah yang cuba dilontarkan untuk menggagalkannya Ketua Pemuda UMNO Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata komitmen itu disuarakan dalam pertemuan antara pimpinan tert...
Pas Jangan Sibuk Sibuk Di Prn Melaka

Pas Jangan Sibuk Sibuk Di Prn Melaka

papar berkaitan - pada 25/10/2021 - jumlah : 247 hits
Sama seperti di Sabah Pas juga tidak pernah menang sebarang kerusi di Melaka Lantaran tiada kerusi dimenangi di Sabah itulah menyebabkan Pas sedia beralah dan tidak menyertai PRN negeri itu yang diadakan pada tahun lalu Ia adalah sebagai ja...
Pas Jangan Bermusuh Lagi Dengan Umno Jangan Lagi Kapirkan Orang Yang Tidak Sehaluan

Pas Jangan Bermusuh Lagi Dengan Umno Jangan Lagi Kapirkan Orang Yang Tidak Sehaluan

papar berkaitan - pada 5/11/2021 - jumlah : 153 hits
Pas kata tindakan parti itu memilih bersama PN bukannya bersama Umno bukan bermakna Pas memusuhi Umno Lucu kan Pas tahu Umno tengah berlawan dengan Bersatu Pas berada bersama Bersatu tetapi tidak memusuhi Umno Dia cuma nak perkuatkan Bersat...
Muafakat Exists Only In Name Says Umno Veep Khaled After Pas Sides With Perikatan In Melaka Poll

Muafakat Exists Only In Name Says Umno Veep Khaled After Pas Sides With Perikatan In Melaka Poll

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 233 hits
The Umno vice president said while MN s constant claim of championing unity of the Muslim community is music to one s ears the fact remains that other interests take precedence in politics PAS decision to stick with Perikatan Nasional and d...
Report Tengku Razaleigh Claims Muafakat Nasional Coalition Is Dead Due To Pas Insincerity

Report Tengku Razaleigh Claims Muafakat Nasional Coalition Is Dead Due To Pas Insincerity

papar berkaitan - pada 7/11/2021 - jumlah : 176 hits
Gua Musang MP Tan Sri Tengku Razaleigh Hamzah speaks at a press conference in Kuala Lumpur September 21 2021 Bernama picKUALA LUMPUR Nov 7 To Umno veteran Tengku Razaleigh Hamzah the Muafakat Nasional accord his party inked with PAS is dead...
Hadi Pas To Stay With Perikatan And Muafakat For Ge15 Any Proposals For New Alliances Must Be Nipped In Bud

Hadi Pas To Stay With Perikatan And Muafakat For Ge15 Any Proposals For New Alliances Must Be Nipped In Bud

papar berkaitan - pada 7/11/2021 - jumlah : 234 hits
PAS president Datuk Seri Abdul Hadi Awang said today the Islamist party will stay with Perikatan Nasional as well as enhancing their ties with Umno through Muafakat Nasional for the 15th general election In his policy speech for PAS 67th Mu...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Lindungi Peranti Galaxy Anda Dengan Samsung Care

Khutbah Jumat Jika Seorang Muslim Memperhatikan Shalat Asalnya Agama Dia Itu Baik

Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ