Pas Gagal Jika Pru 15 Tahun Ini



Pas bersama sekutunya dalam Muafakat Nasional, BN beranggapan akan menang mudah sekiranya pilihan raya umum diadakan dalam tempoh beberapa bulan mendatang.
Namun tanggapan itu dibantah oleh ADUN Permatang Pasir, Faiz Fadzil. Anak Presiden Pas, Datuk Fadzil Noor itu berkata, rekod Pas yang gagal mentadbir Kelantan, Terengganu dan Kedah akan memburukkan imej mereka di peringkat nasional
Beliau memberitahu, kegagalan PAS di tiga negeri itu antaranya dalam mengatasi masalah air bersih, sistem bekalan air, isu pembelian Mercedes, isu kemiskinan dan pembalakan serta gagal membawa masuk pelaburan baharu akan menjadi perhatian rakyat lantaran parti itu kali ini merupakan sebahagian Kerajaan Persekutuan.
Faiz juga mendakwa, PAS tidak kompeten mentadbir negeri berkenaan apabila tidak meletakkan agenda kebajikan rakyat dan kemakmuran negeri sebagai agenda utama pentadbiran.
Dalam pada itu, katanya, pakatan PAS dan UMNO melalui Muafakat Nasional juga masih dalam keadaan rapuh malah tiada struktur organisasi yang tersusun seperti Pakatan Harapan (PH).
“Mereka juga bertindih kerusi yang sama dan sukar untuk mana-mana parti beralah. Mereka juga tiada dasar politik yang jelas dan masih tiada manifesto. Tiada apa-apa agenda rakyat dan pembangunan negara dibentangkan.
“Muafakat Nasional hanya bergantung kepada sentimen untuk mendapatkan sokongan orang Melayu. Saya yakin orang Melayu semakin sedar bahawa muafakat semata-mata perkauman tidak menguntungkan orang Melayu,” katanya dipetik Sinar Harian.
Sebelum ini, spekulasi Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15) akan diadakan dalam masa terdekat mula tercetus apabila Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi memberi isyarat bahawa parti itu telah bersedia untuk menghadapi PRU.
Kenyataan itu dibuat Ahmad Zahid di laman sosial Facebooknya selepas menerima kunjungan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan dua adik Najib, Datuk Nazim dan Datuk Nizam serta Ketua Pemuda UMNO Bahagian Titiwangsa, Datuk Nazir Hussin Akhtar Hussin.
Menariknya, kenyataan itu dikeluarkan di tengah-tengah spekulasi akan berlaku semula perubahan kerajaan serta krisis politik membabitkan kepimpinan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Tun Dr Mahathir Mohamad yang mendakwa dirinya masih Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu).
Menjelaskan perkara itu, Najib dalam catatannya di Facebooknya pula berkata, PRU-15 adalah jalan terakhir bagi mengembalikan kestabilan politik negara jika PH terus menggugat kerajaan Perikatan Nasional.
Najib berkata, sokongan UMNO dan BN kepada Perikatan Nasional juga telah dizahirkan sehingga PRU-15.
Dalam perkembangan terbaharu, UMNO dan PAS didakwa mengadakan mesyuarat jawatankuasa perundingan Muafakat Nasional bagi memperkemaskan persiapan gabungan parti itu dalam menghadapi PRU-15 malam kelmarin.
Menurut sumber parti itu yang dipetik Malaysiakini, Muafakat Nasional yang terdiri daripada dua parti itu menjangkakan PRU-15 akan diadakan dalam masa terdekat berikutan kemelut politik negara yang tidak berkesudahan.
“Mesyuarat malam semalam membincangkan persiapan PRU-15 yang dijangka akan diadakan dalam masa terdekat. PRU15 dijangka akan diadakan selepas hal-hal berbangkit dalam Perikatan Nasional dan Bersatu (Parti Pribumi Bersatu Malaysia) diselesaikan,” kata sumber terbabit.
Sementara itu, Ketua Pemuda UMNO, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki ketika dihubungi Sinar Harian mengesahkan beliau menyertai mesyuarat berkenaan namun tidak mahu mengulas lanjut mengenainya.
Mengulas lanjut, Faiz berkata, PAS dan UMNO dilihat hanya sibuk dengan permainan politik mereka dan dan menjadikan rakyat sebagai mangsa.
“Sebagai contoh, wang rakyat dibazirkan untuk membayar elaun Kabinet Perikatan Nasional yang besar tetapi rakyat dibiarkan merana, pengangguran semakin meningkat sehingga 610,000 orang dan harga barang yang tinggi tidak diselesaikan secara serius,” kata anak bekas Presiden PAS itu lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/28130

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pembalakan Bukti Kerajaan Pas Terdahulu Gagal Urustadbir Kedah

Pembalakan Bukti Kerajaan Pas Terdahulu Gagal Urustadbir Kedah

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 313 hits
Leman Raja Lawan Pembalakan Hutan Simpan Tasik Pedu suatu masa dulu Bukti Kerajaan PAS Kedah Tak Mampu UrusTadbir Negeri Rakyat Negeri Kedah pernah membantah kepimpinan kerajaan PAS Kedah suatu masa dulu dimana masa tu Sanusi selaku Setpol ...
Kerjasama Semakin Kukuh Pas Sedia Hadapi Pru Bersama Pn

Kerjasama Semakin Kukuh Pas Sedia Hadapi Pru Bersama Pn

papar berkaitan - pada 8/6/2020 - jumlah : 292 hits
Takiyuddin Hassan KUALA LUMPUR Parti Islam Se Malaysia melihat kerjasama politik di antara Barisan Nasional dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia semakin mantap dan bersedia untuk menghadapi pilihan raya umum ke 15 Setiausaha Agungnya Datuk...
Pru 15 Pas Agih Kerusi Pn Guna 1 Lambang

Pru 15 Pas Agih Kerusi Pn Guna 1 Lambang

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 460 hits
PAS Pusat tentu agihan kerusi PRU 15KOTA BHARU PAS Kelantan menyerah kepada PAS Pusat untuk membuat pendirian mengenai proses agihan kerusi pada Pilihan Raya Umum 15 Timbalan Pesuruhjayanya Dato Mohd Amar Abdullah berkata PAS negeri hanya b...
Lebih 60 Tahun Jual Petai Dengan Basikal Tua

Lebih 60 Tahun Jual Petai Dengan Basikal Tua

papar berkaitan - pada 6/6/2020 - jumlah : 271 hits
ALOR GAJAH Usia bukan halangan warga emas Saleh Hasan 82 mengayuh basikal ke pasar Alor Gajah menjual petai dan buah buahan walaupun sudah lebih 60 tahun melakukan kerja berkenaan Malah Saleh bersyukur diberi kesihatan yang baik sepanjang t...
Mencecah 2 Tahun Ainul Dah Pandai Belajar Berdiri Keluarkan Suara Lebih Satu Bunyi

Mencecah 2 Tahun Ainul Dah Pandai Belajar Berdiri Keluarkan Suara Lebih Satu Bunyi

papar berkaitan - pada 6/6/2020 - jumlah : 286 hits
Setelah setahun selamat menjalani pembedahan membuang ketumbuhan dalam mulut di London United Kingdom siapa sangka dengan kuasa Allah kini adik Ainul Mardhiah Ahmad Safiuddin dilihat semakin membesar dengan baik Walaupun diusia yang bakal m...
Bocah 9 Tahun Di Sumut Gagalkan Percobaan Bunuh Diri Ayahnya Hingga 3 Kali

Bocah 9 Tahun Di Sumut Gagalkan Percobaan Bunuh Diri Ayahnya Hingga 3 Kali

papar berkaitan - pada 6/6/2020 - jumlah : 273 hits
Seorang bocah perempuan berusia 9 tahun di Kabupaten Deli Serdang Sumut berhasil menggagalkan usaha bunuh diri ayahnya Rizky Nurham Tak tanggung tanggung dalam sehari Rizky sudah berusaha menghabisi nyawanya sendiri sebanyak tiga kali bertu...
Anniversary Kami 16 Tahun Yang Manis Untuk Dikenang

Anniversary Kami 16 Tahun Yang Manis Untuk Dikenang

papar berkaitan - pada 6/6/2020 - jumlah : 336 hits
Anniversary kami 16 tahun Alhamdulillah dah 16 tahun kami bersama sama mengharung suka duka pahit manis masam kelat susah dan senang 16 tahun ea huishh lama 16 tahun kahwin dapat rezeki 5 anak Ok dahla ni masa untuk membesarkan bebudak ni D...
Kadar Pengangguran Dijangka 5 5 Peratus Tahun Ini

Kadar Pengangguran Dijangka 5 5 Peratus Tahun Ini

papar berkaitan - pada 6/6/2020 - jumlah : 346 hits
Sikit Tazkirah Ekonomi KUALA LUMPUR Kadar pengangguran pada tahun ini dijangka akan meningkat kepada 5 5 peratus atau lebih 860 000 penganggur mengikut perangkaan Jabatan Perangkaan Malaysia Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata ...
10 Tips Pilih Buku Untuk Anak 6 Tahun Ke Bawah

10 Tips Pilih Buku Untuk Anak 6 Tahun Ke Bawah

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 343 hits
10 Tips Pilih Buku untuk anak 6 tahun ke bawah Di musim PKP ni umi lihat ramai kawan kawan umi The post appeared first on
Demand Kekayaan Anak Mahkamah Putus Ibu Tak Layak Terima Harta Mendiang Goo Hara

Gsk Sokong Kepentingan Imunisasi Dewasa Dalam Kalangan Rakyat Malaysia

Pm Anwar Meets With Indonesia S Finance Minister For Discussions In Riyadh

Syok Sendiri Demi Kepuasan

Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Gear Up For Standard 1 Registration

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami



5 Adaptasi Permainan Video ke TV dan Filem Paling Berjaya Setakat Ini

10 Fakta Biodata Erysha Emyra Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Cinta Untuk Sekali Lagi Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya


Sprm Tahan Menteri Besar Perlis

Powering Progress How Ev Charging Stations Are Shaping The Transportation Landscape

M A Due Diligence Don T Settle For Smoke And Mirrors Get A Quality Of Earnings Assessment

Tiada Petanda Salah Tinggalkan Anfield

Mb Perlis Tak Direman

Malaysia Middle Or Middling Power