Pas Akan Buat Pertimbangan Serius Sebelum Memutuskan Hubungan Politik Dengan Umno




PETALING JAYA - PAS hanya akan memutuskan hubungan politiknya bersama UMNO selepas melakukan beberapa pertimbangan serius apabila tercetus pengkhianatan sebilangan pemimpin UMNO termasuk menjatuhkan kerajaan Perikatan Nasional (PN).
Ketua Penerangan PAS, Khairil Nizam Khirudin, berkata kesabaran PAS berhubung tindakan UMNO dalam Muafakat Nasional (MN) dan PN berdasarkan pertimbangan.
Katanya, pertimbangan itu akan diambil kira sebelum proses memutuskan hubungan dengan UMNO dibuat.
“Maknanya kesabaaran PAS itu akan ada pertimbangan, pertimbangan-pertimbangan ini akan diambil kira kerana struktur PAS…kita mengambil kira sekiranya ia memberi defisit kepada Islam khususnya terhadap perpaduan ummah kita tidak teragak-agak mengambil tindakan terhadap hubungan kita dengan UMNO.
“PAS mempunyai struktur Majlis Syura Ulamak dan kita ada kepemimpinan eksekutifnya dan kita ada muktamar itu sendiri, penyatuan ummah ini satu gagasan dibawa dalam Muktamar PAS, dipersetujui dalam muktamar dan diangkat dalam Majlis Syura Ulamak dan membolehkan kita bertaawun dengan sesiapa sahaja yang mahukan kepada keadilan Islam dan menerima kepimpinan Islam,” katanya.
Beliau berkata demikian dalam sesi dialog bersama Ketua Penerangan Bersatu Wan Saiful Wan Jan.
Ketika ditanya Wan Saiful berhubung penamat kepada “kesabaran” PAS terhadap UMNO, Khairil berkata “turning point” bagi PAS memerlukan kepada prosedur.
“Perkara-perkara ini sedang dalam penelitian dan sekiranya ia diangkat secara kuat barangkali akan berlakunya muktamar khas untuk perbincangan kembali dan diangkat kertasnya kepada Majlis Syura Ulamak untuk membuat penentuan terhadap dasar,” katanya.
Justeru, beliau mengharapkan ahli partinya termasuk juga daripada Bersatu bersabar kerana tindakan diambil adalah secara berstrategi dan berperingkat.
“Jangan terlampau gopoh,” katanya.
Kluster mahkamah merosakkan negara
Khairil secara berterus terang menyerang “kluster mahkamah” dalam UMNO yang dianggap merosakkan negara.
“Ketidakstabilan itu diganggu oleh mereka yang mempunyai kepentingan mereka yang kalah pilihan raya, berdepan kes mahkamah dan memalukan negara di peringkat dunia dengan kes rasuah, salah guna berlaku dan dihukum rakyat (pada pilihan raya umum ke-14),” katanya.
Beliau berkata, penghormatan PAS kepada UMNO adalah kepada kluster yang mahukan kepada penyatuan Ummah antara mereka kini berada dalam kerajaan sekarang.
Mengulas berhubung pembabitan anak muda dalam politik, Khairil berkata cabaran sebenar adalah memastikan mereka tidak bosan dengan politik, lebih-lebih lagi tidak mengangkat individu terbukti kesalahannya di mahkamah sebagai pemimpin.
“(Pemimpin) nak lari daripada mahkamah dan kita angkat sebagai tokoh yang menyebabkan anak muda ini fikir…bolehkah rasuah?” katanya.
Khairil juga menyentuh mengenai kekalahan PN dan kemenangan pemimpin UMNO di Melaka yang terpalit dengan isu pasir pada pilihan raya negeri (PRN) Melaka, November lalu.
“Orang yang memalukan negara, parti yang memalukan negara boleh diangkat kembali…kalau di Melaka ‘first past the post’ itu sifat demokrasi di negara ini, kalau menang satu undi pun, kamu menang.
“Cuma kita tak cukup untuk membuat lompatan baharu daripada BN kepada PN apatah lagi Melaka dan Johor terkenal dengan kekuatan akar umbi UMNO. Jadi, tak boleh menyalahkan pengundi di Melaka, dengan peratusan pengundi rendah, undi luar tidak balik, kebimbangan kita bukan kepada UMNO itu, tetapi kebimbangan kita pengundi baharu yang bosan dengan politik,” katanya.
Katanya, sekiranya pengundi baharu Melayu tidak keluar mengundi, kesempatan terbabit diambil pengundi teras parti dengan memilih pemimpin terpalit dengan isu pasir di Melaka, sekali gus mengekalkan mereka sebagai pemimpin. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2022/02/pas-akan-buat-pertimbangan-serius.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
We Ll Talk With Umno If Polls Called In Johor Says Pas

We Ll Talk With Umno If Polls Called In Johor Says Pas

papar berkaitan - pada 21/1/2022 - jumlah : 712 hits
PAS says it is ready for polls in Johor but discussions on cooperation with Umno will continue SHAH ALAM PAS deputy president Tuan Ibrahim Tuan Man has hinted that the Islamist party could work with Umno should state elections be called in ...
Hubungan Pas Umno Makin Tegang

Hubungan Pas Umno Makin Tegang

papar berkaitan - pada 31/1/2022 - jumlah : 121 hits
Johor mungkin menjadi medan tempur antara PAS Umno sekiranya pertelingkahan antara dua parti berkenaan tidak diperbetulkan kata penganalisis politik PETALING JAYA Dua penganalisis politik berbeza pandangan sama ada hubungan Umno dan PAS sud...
Umno Kelantan Putus Hubungan Dengan Pas Lepas Jumpa Ismail Sabri

Umno Kelantan Putus Hubungan Dengan Pas Lepas Jumpa Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 23/1/2022 - jumlah : 155 hits
agendaily com22 1 2022UMNO Kelantan memutuskan hubungan kerjasama dengan PAS negeri itu berkuat kuasa serta merta selepas bertemu Naib Presiden UMNO Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob di Kota Bharu hari ini Badan Perhubungan UMNO Kelantan menga...
Pas Tak Boleh Diperbodohkan Politik Sempit Umno Hadi Awang

Pas Tak Boleh Diperbodohkan Politik Sempit Umno Hadi Awang

papar berkaitan - pada 3/2/2022 - jumlah : 118 hits
agendaily com2 2 2022Semua mengetahui mengapa UMNO mahukan PAS sahaja kata Presiden PAS Tan Sri Abdul Hadi Awang UMNO masih lagi membawa pendekatan asabiyyah Melayu yang hanya melibatkan UMNO dan PAS sahaja serta meminggirkan sahabatnya sen...
Hubungan Umno Pas Sudah Di Penghujung

Hubungan Umno Pas Sudah Di Penghujung

papar berkaitan - pada 25/1/2022 - jumlah : 169 hits
Masa depan Muafakat Nasional kini hampir terkubur apabila hubungan UMNO dan Pas ibarat retak menanti belah Manakan tidak apabila satu demi satu Badan Perhubungan UMNO Negeri yang sudah membakar jambatan dan menamatkan kerjasama secara rasmi...
Umno Kelantan Mengambil Keputusan Memutuskan Kerjasama Dengan Pas Kelantan Berkuat Kuasa Serta Merta

Umno Kelantan Mengambil Keputusan Memutuskan Kerjasama Dengan Pas Kelantan Berkuat Kuasa Serta Merta

papar berkaitan - pada 23/1/2022 - jumlah : 132 hits
UMNO Kelantan mengambil keputusan memutuskan kerjasama dengan Pas Kelantan berkuat kuasa serta merta SINARHARIAN COM MYTiada lagi hubungan UMNO dan Pas di KelantanKOTA BHARU UMNO Kelantan mengambil keputusan memutuskan k
Hubungan Pas Umno Di Perak Baik

Hubungan Pas Umno Di Perak Baik

papar berkaitan - pada 27/1/2022 - jumlah : 124 hits
PARIT BUNTAR Pas Perak menyifatkan hubungan mereka dengan UMNO Perak masih baik Pesuruhjaya Pas Perak Razman Zakaria berkata setakat ini mereka tidak mempunyai sebarang masalah untuk bekerjasama dengan UMNO dalam pentadbiran negeri Menurutn...
Mat Hasan Majority In Umno Against Partnering With Pas For Polls

Mat Hasan Majority In Umno Against Partnering With Pas For Polls

papar berkaitan - pada 26/1/2022 - jumlah : 238 hits
PAS may still be harbouring hope for an electoral pact but Umno deputy president Mohamad Hasan said most Umno divisions in Johor prefer to go solo in the state polls Mohamad was asked to respond to the differing opinions in Umno on whether ...
Hukum Memakai Pendakap Gigi

Jangan Bersangka Sudah Beriman

Aku Menyesal Kahwin Dengan Warga Asing Enggan Tunaikan Nafkah Sebab Tak Tahu

Laporan Dosm Inflasi Malaysia Naik 2 Mei 2024

Alliance Bank Rakan Mytaman Untuk Meluaskan Kebolehcapaian Kad Kredit Maya Kepada 150 000 Pengguna

Kak Jane Pergi Selamanya

Bila Allah Tarik Nikmat Ibadah

Pac Sahkan Penangkapan Pegawai Felcra Isu Projek Rm1 2 Bilion



10 Fakta Biodata Harissa Adlynn Halim Pelakon Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Astro Ria Gandingan Redza Rosli

6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara

10 Filem Komedi Lawak Terbaru Yang Best Juga Tersedia Online Netflix Prime Video HBO GO Dengan Sarikata Bahasa Melayu

Info Dan Sinopsis Filem Ipar Adalah Maut 2024 Kini Di Pawagam Malaysia

Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu


Kebiasaan Buruk Yang Harus Dihindari Untuk Kesehatan Tubuh

Canon Meningkatkan Kesedaran Laut Melalui Bengkel Fotografi Dan Pameran Yang Menarik

Unveiling Malaysia S Hidden Gems With A Travel Pass

15 Patriotic Centerpiece Ideas For Every Style

Pemulihan Ekonomi Berjaya Malaysia Jadi Negara Maju 2028

Kad Pat G Cara Daftar Akaun Semak Permohonan Baru Renew