Parti Politik Mengelirukan Pengundi Hilang Sudah Moral Dan Nilai Perjuangan


agendailt.com25/11/2022
Kemesraan Rafizi Ramli dengan Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.
Semasa berkempen bercakap lain tetapi selepas menang lain pula dibuatnya, itu yang boleh diperkatakan terhadap sikap parti politik yang bertanding semasa Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15) baru-baru ini.

Ketika kempen PRU-15, ahli-ahli politik berkempen bermati-matian dengan pelbagai janji dibuat, malah sehingga ada yang sanggup bersumpah dengan nama tuhan demi memastikan pengundi percaya kepada setiap kata-kata mereka.

Semasa berkempen, ia sememangnya menjadi lumrah bagi mana-mana parti dan calon untuk berjanji langit dan bintang kepada pengundi asalkan cita-cita untuk berkuasa menjadi kenyataan.

Namun, wajarkan sesebuah parti politik menukar prinsip dan menggadaikan ideologi kepartian mereka hanya demi kepentingan peribadi, bukankah parti politik perlu mempunyai jati diri dan asas perjuangan yang jelas untuk ahli-ahli mereka?


Jika ideologi dan asas perjuangan yang diletak sebagai batu asas untuk sesebuah parti itu pun dilanggar hanya kerana kepentingan seseorang individu, bagaimana pula ahli dan penyokong parti mahu menghormati pemimpin dalam parti tersebut?

Sebagai sesebuah organisasi, tidak sewajarnya pemimpin utama melanggar perjuangan parti kerana ia akan memberikan satu isyarat tidak baik dan tidak mustahil bakal hilang kepercayaan sepenuhnya selepas ini.

Yang pastinya, buat kali pertama dalam sejarah rakyat dapat melihat mereka ditipu hidup-hidup hanya kerana cita-cita seorang individu dan dibantu pula oleh rakan sekongkolnya.

Penipuan yang dilakukan oleh parti politik tersebut bukan sahaja menyebabkan rakyat sudah hilang rasa hormat kepada pemimpin mereka, malah ia juga menyebabkan rakyat terhakis kepercayaan terhadap sistem demokrasi negara.

Adakah corak sistem ini yang mahu dijadikan contoh kepada rakyat apabila pemimpin sendiri tidak menunjukkan contoh baik kepada rakyat?

Siapa lagi rakyat mahu percayai selepas ini, apabila lain yang dicakap semasa berkempen tetapi lain pula yang dibuat selepas itu.

Kerajaan baharu ini bukan sahaja perlu mengambil langkah pemulihan ekonomi dengan kadar segera, tetapi juga perlu mengambil langkah untuk memulihkan keyakinan rakyat terhadap sistem yang dirosakkan oleh orang politik.

Parti politik yang menipu kepada pengundinya tidak mustahil akan dihukum balik selepas ini kerana sudah tidak lagi boleh dipercayai, jangan lah anggap pengundi cepat melupakan apa yang berlaku.

Apa yang jadi hari ini akan menjadi kayu pengukur kepada pengundi dalam tempoh lima tahun lagi, kena tipu sekali jangan ingat pengundi boleh ditipu sekali lagi.

Menang sekarang tidak bermakna akan menang lagi pada masa depan, rakyat sekarang sudah celik dan bijak untuk menilai mana satu pemimpin jujur dan tidak jujur dalam kata-kata.

Menggunakan retori kononnya untuk melihat negara stabil adalah tidak masuk akal apabila parti politik yang dipilih untuk bergabung tersebut juga sebelum ini menjadi punca ketakstabilan.

Kepada rakyat, nilai dan adili parti politik yang akan memperjuangkan hak anda dengan sebaiknya selepas ini untuk elak ditipu.

Bukan parti politik yang hanya pandai beretorik pandai cakap tetapi apabila sudah menang, lain pula dibuatnya


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/11/parti-politik-mengelirukan-pengundi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Ph Jauh Dahului Sokongan Pengundi Berbanding Parti Lain

Anwar Ph Jauh Dahului Sokongan Pengundi Berbanding Parti Lain

papar berkaitan - pada 15/11/2022 - jumlah : 227 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Anwar Ibrahim mendakwa Pakatan Harapan sedang jauh mendahului sokongan pengundi berbanding parti lawan menjelang hari mengundi pilihan raya umum ke 15 Sabtu ini Menurut Utusan Malaysia pengerusi PH itu berkata mak...
Gelombang Penolakan Pengundi Punca Parti Tidak Peroleh Majoriti Di Pahang

Gelombang Penolakan Pengundi Punca Parti Tidak Peroleh Majoriti Di Pahang

papar berkaitan - pada 21/11/2022 - jumlah : 101 hits
GELOMBANG penolakan pengundi Melayu kepada Barisan Nasional dilihat menjadi faktor hinggakan buat pertama kalinya kerajaan negeri Pahang tergantung selepas tiada parti berjaya memperoleh majoriti mudah untuk membentuk kerajaan negeri Gelomb...
Terbukti Pengundi 18 Tahun Gagal Memahami Politik Utusan Malaysia 28 11 2022

Terbukti Pengundi 18 Tahun Gagal Memahami Politik Utusan Malaysia 28 11 2022

papar berkaitan - pada 30/11/2022 - jumlah : 167 hits
SAUDARA PENGARANG SAYA amat menyokong pandangan oleh Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia Datuk Nadzim Johan bertajuk punca politik kucar kacir yang diterbitkan Utusan Malaysia pada 23 November lalu Bagi Nadzim pada usia 18 tahun...
Jangan Hilang Semangat Teruskan Perjuangan Untuk Bangsa Agama

Jangan Hilang Semangat Teruskan Perjuangan Untuk Bangsa Agama

papar berkaitan - pada 27/11/2022 - jumlah : 102 hits
ismaweb netWalaupun tidak ramai ia tidak bermakna perjuangan kita tidak benarASSALAMUALAIKUM warahmatullahi wabarakatuh dan salam sejahtera 1 Saya mengutus surat ini untuk 4 566 pengundi pengundi yang telah memberi undi mereka kepada saya d...
Zahid Nafi Bn Akan Sokong Pn Tubuh Kerajaan Persekutuan Ahli Parlimen Bn Ingkar Parti Akan Auto Hilang Kerusi

Zahid Nafi Bn Akan Sokong Pn Tubuh Kerajaan Persekutuan Ahli Parlimen Bn Ingkar Parti Akan Auto Hilang Kerusi

papar berkaitan - pada 21/11/2022 - jumlah : 209 hits
Walaupun ramai yang menggesanya meletak jawatan susulan kekalahan teruk di PRU15 Pengerusi BN Ahmad Zahid Hamidi berkata pihaknya tidak pernah berunding dengan Gabungan Parti Sarawak untuk menyokong Perikatan Nasional membentuk kerajaan per...
Lengah Bayaran Mengundi Orang Ramai Maki Hamun Petugas Parti Politik Di Tanah Merah

Lengah Bayaran Mengundi Orang Ramai Maki Hamun Petugas Parti Politik Di Tanah Merah

papar berkaitan - pada 21/11/2022 - jumlah : 150 hits
Setiap kali diadakan Pilihan Raya Umum sambutan dari rakyat Malaysia sangat mengagumkan Perantau sanggup menempuh perjalanan jauh pulang ke negeri masing masing walaupun berdepan dengan kesesakan lalu lintas yang luar biasa Semangat dan kei...
Dari Segi Moral Tok Mat Lebih Sesuai Jadi Tpm Kata Penganalisis Politik

Dari Segi Moral Tok Mat Lebih Sesuai Jadi Tpm Kata Penganalisis Politik

papar berkaitan - pada 1/12/2022 - jumlah : 73 hits
agendaily com30 11 2022Dr Syed Agil Alsagoff berpendapat Datuk Seri Mohamad Hasan lebih layak diangkat sebagai Timbalan Perdana Menteri berbanding Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan lebih layak men...
Parti Politik Hentikan Main Isu Perkauman Tumpu Kebajikan Rakyat

Parti Politik Hentikan Main Isu Perkauman Tumpu Kebajikan Rakyat

papar berkaitan - pada 30/11/2022 - jumlah : 141 hits
Parti parti politik di Malaysia perlu lebih bertanggungjawab dalam mengendalikan sokongan rakyat ke atas mereka Menurut Ketua Penerangan Angkatan Muda KEADILAN Setiawangsa Muhammad Azha Salahudin parti politik terutama pembangkang tidak per...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms