Part 1 Seludup Rohingya Lebih Untung Daripada Penerbangan Mas


PERTAMA SEKALI TAHNIAH YANG SANGAT BESAR DI UCAPKAN KEPADA YB ADUN KUAH, LANGKAWI.

It looks like the Press Conference by the ADUN Kuah, Langkawi recently has created a panic.  It looks like some action will now be taken. Or will it be just another case of hangat-hangat tahi ayam?
The following Media Statement is adapted (and edited lah) from the homepage of the Ministry of Home Affairs or Kementerian Dalam Negeri. How come the statement is not by the Police? Aneh juga. 




SINDIKET bawa 202 Rohingya di L'kawi minggu lalu Kenakan RM2,000 seorangMenteri kata ahli keluarga sudah ada di negara ini perlu bayar tambahan RM13,000 
rancangan bawa masuk pelarian sudah lama dirancang 
perancangan MEMbabitkan sindiket, ejen 
(Rohingya Myanmar) bayar RM2,000 kpd sindiket di Cox Bazar, Bangladeshsampai di sini ahli keluarga kena bayar RM13,000 kepada ejen jumlah dibayar ialah RM15,000
kita akan terus buru sindiket terbabit Menteri kata demikian pada sidang media di IPD Langkawiselepas menyertai pemantauan perairan membabitkan APMM, Polis Marin Turut hadir KSU KDN,  Pengarah KDNKABCD, Ketua Imigresen, Ketua Maritim 

(OSTB : Yang terpaksa dikejutkan daripada lena juga).

KDN dapat maklumat beberapa kapal Rohingya akan masuk dalam tempoh terdekatMenteri kata maklumat hasil soal siasat Rohingya di Kedah, Perlis, Bukit Malut
(OSTB : Habis dulu-dulu tak soal siasat Rohingya yang sudah di tangkap ke? Jangan buat lawak Tuan-Tuan. You must be joking.  Q : Anugerah Oscar Hollywood tahun ini untuk pelakon terbaik nak bagi kepada siapa agaknya? A : Bagi kepada tukang masak atas kapal Rohingya? Bergurau saja ok.)
Kita mengetahui bahawa ini bukan kumpulan terakhir
(OSTB : Genius sungguh lah Menteri kita. Stating the obvious.)
saya akan berbincang dengan badan antarabangsa yang sepatutnya mengambil tahu mengenai isu ini daripada hanya bersikap berdiam diri dan lepas tangan kepada Malaysia supaya isu ini tidak menjadi masalah besar,” katanya - BernamaSumber: https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2020/04/564961/etnik-rohingya-bayar-sindiket-rm15000


OSTB : Huh? Apa benda lah Menteri ini cakap. Ini tak ada kena mengena badan-badan antarabangsa-lah brader.  Badan antarabangsa yang mana pula tahu waktu pelayaran kapal seludup Rohingya dari Cox Bazaar? Yunaitad Nesyen pun tak tahu. Maybe, just maybe badan antarabangsa IRSS-APR kut? International Rohingya Smuggling Syndicate - After Payment Received ? Bergurau saja ok? 
Kenyataan ADUN Kuah itu tersangat clear. ADUN Kuah kata sonar itu untuk detect underwater - jarak maksimum mungkin 100 meter. Tetapi radar pula boleh detect bot nelayan Langkawi yang lesennya sudah mati. ADUN Kuah punya andaian radar boleh detect bot nelayan Langkawi yang lesen sudah mati daripada jarak yang jauh pun. Mungkin berkilometer atau berbelas kilometer. 
Tetapi bot Rohingya boleh terlepas daripada kena detect oleh radar. Jadi kalau tanya saya Tuan-Tuan kena berhubung dengan badan antarabangsa IRRO-AAPR atau International Radar Repair Organisation - Also After Payment Received. 
I think I can help you.  Saya pun mempunyai sedikit kepakaran dalam radar. R.A.D.A.R maksudnya R.A.dio D.etection A.nd R.anging. 
Nasihat saya begini - bila kapal peronda keluar buat patrol cari Rohingya, tolonglah switch on radar itu. Kalau radar tutup atau off, maka radar tak boleh detect kapal Rohingya. Itu saja nasihat pakar daripada saya. 
Folks, can you beat this? This activity has been going on for a donkey long time. There are 150,000 Rohingyas in the country. Almost all of whom came by super slow wooden tongkang from Bangladesh and Thailand (?)
Nothing much has been done. 
How do we know that nothing much has been done? 
Because there are already 150,000 of them Rohingyas in the country lah. 
Now suddenly, after the YB ADUN Kuah made that Media Statement (and I highlighted it in this blog) these people are jumping like kera kena belacan.  Lets see just how long this excitement will last.  
Here is some analysis about this kapal seludup Rohingya I received via whatsapp (thank you) : 
SIAPA DALANG DI SEBALIKNYA?
WEB RASMI KDN berkongsi modus operandi sindiket membawa masuk pelarian secara haram dengan bayaran sebanyak RM15,000 untuk 1 kepala. 
Kaedah Bayaran RM2,000 di Bangladesh / Myanmar dan bakinya apabila berjaya mendarat di Malaysia maka ahli keluarga sedia ada di Malaysia perlu membayar lagi RM13,000 untuk 1 kepala sebelum mereka boleh ambil ahli keluarga yg diseludup masuk. 
Bayangkan 1 kapal ada 400 orang maka RM15,000 x 400 = RM6,000,000 (RM6 JUTA!!) adalah satu perniagaan amat menguntungkan. 
Jika dalam 1 tahun sindiket dapat membawa masuk 10,000 orang maka bayaran mereka terima sekitar RM150,000,000 [ RM150 juta ].
Tolaklah kos sewa kapal ikan, makan minum atas kapal dan kos diesel dan kos pelincir lain jika ada adalah 30% bersamaan RM45 juta maka ada baki RM105 juta untung bersih setahun untuk hanya 10,000 kepala sahaja. 
Syarikat MAS / Malindo / Air Asia pun tak boleh nak untung RM105 juta untuk terbangkan 10,000 penumpang sahaja.  
MAS yang mengangkut berjuta-juta penumpang setahun pun masih rugi RM791 juta pada tahun 2018.

OSTB Conclusion :  Jadi apa pula akan berlaku kepada kes-kes pelarian Rohingya yang mana kapalnya sudah selamat sampai di Malaysia  TETAPI 'ahli keluarga mereka' di sini tidak mempunyai duit baki RM13,000 itu untuk "membebaskan" mereka daripada sindiket seludup Rohingya itu?
Takkan pelarian Rohingya itu akan dihantar pulang ke Cox Bazaar? No way.
Sudah tentu sindiket seludup Rohingya itu perlu ada tempat sulit untuk 'penjarakan' pelarian Rohingya sambil menunggu ahli keluarga mencari baki wang RM13,000 untuk 'membebaskan' mereka daripada sindiket. 
Di manakah agaknya "kem-kem tahanan" atau "holding tank" untuk penjarakan pelarian Rohingya yang belum bayar baki RM13,000 itu? Apakah mereka akan di tahan di Ritz Carlton Langkawi? Saya rasa tidak mungkin.
Apakah mereka akan ditahan dalam hutan atas bukit yang jarang di patrol oleh pihak berkuasa?  Saya main agak-agak saja. 
And then kalau ahli keluarga pelarian Rohingya itu tidak mempunyai duit RM13,000 macam mana pula? Apa yang akan berlaku? Apakah mereka akan ditanam dalam mass grave pula? Just thinking of the possibilities ok. Musim MCO ini saya banyak tengok cerita police thriller di Netflix. So imagination liar sikit lah.  
Ataupun apakah mereka boleh minta pinjaman jangka pendek (short term financing) daripada persatuan atau organisasi tertentu yang terlibat dengan business seludup Rohingya ini? Daripada kalangan mereka sendiri lah. Takkan dia pinjam duit daripada Maybank. Dengan kadar interest rate yang berpatutan untuk membayar balik pinjaman duit 'membebaskan' ahli keluarga mereka?  
You see folks, at RM15,000 satu kepala and 150,000 Rohingya in the country it adds up to RM2,250,000,000.00. Kalau tak tahu baca that is RM2.25 BILLION !! 
Katakanlah this figure is off by 90%. 
Say it is only 10% of RM2.25 Billion.That is still RM225 MILLION. 
That is a lot of money.
From my knowledge of the Bazaar Ramadan corruption, it was only millions of Ringgit or tens of millions. Yet the corruption went all the way up up and up. 
This Rohingya human trafficking involves hundreds of millions of Ringgit. 
This has to involve really high, high people. 
Nak angkut dalam satu lori pun tak cukup.Kena angkut dengan kapal Rohingya yang besar sekali.  
Posted by Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2020/04/part-1-seludup-rohingya-lebih-untung.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Mus

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lebih Baik Mati Di Laut Rohingya Kongsi Penderitaan Hanyut Selama 2 Bulan

Lebih Baik Mati Di Laut Rohingya Kongsi Penderitaan Hanyut Selama 2 Bulan

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 290 hits
Lebih baik mati di laut Rohingya kongsi penderitaan hanyut selama 2 bulan Ramai pelarian terjun ke dalam laut lebih rela mati di dalam air daripada mati di dalam kapal
Cubaan Seludup Masuk 200 Pati Etnik Rohingya Berjaya Dipatahkan Oleh Tudm

Cubaan Seludup Masuk 200 Pati Etnik Rohingya Berjaya Dipatahkan Oleh Tudm

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 291 hits
KUALA LUMPUR Tentera Udara Diraja Malaysia mematahkan cubaan kira kira 200 pendatang asing tanpa izin etnik Rohingya menyeludup masuk ke negara ini melalui perairan Langkawi pagi tadi TUDM dalam satu kenyataan melalui Facebook berkata bot d...
Kerajaan Bn Hulur Lebih Rm7 Juta Kepada Pelarian Rohingya

Kerajaan Bn Hulur Lebih Rm7 Juta Kepada Pelarian Rohingya

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 260 hits
Ahmad Zahid Hamidi KUALA LUMPUR Nilai keseluruhan bantuan dihulurkan kerajaan Barisan Nasional kepada pelarian Rohingya lebih RM7 juta termasuk pembinaan hospital medan di Cox Bazaar bernilai RM3 5 juta dan makanan serta peralatan bernilai ...
Kerugian Maskapai Penerbangan Akibat Corona Lebih Dari Usd 1 5 Miliar

Kerugian Maskapai Penerbangan Akibat Corona Lebih Dari Usd 1 5 Miliar

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 144 hits
Ketua Umum Indonesia National Air Carrier Association Denon Prawiraatmadja mencatat kerugian maskapai penerbangan dalam 3 bulan terakhir mencapai lebih dari USD 1 5 miliar Angka tersebut terdiri dari kerugian maskapai domestik mencapai USD ...
Ulasan Pati Dari China Lebih Bahaya Berbanding Rohingya

Ulasan Pati Dari China Lebih Bahaya Berbanding Rohingya

papar berkaitan - pada 26/4/2020 - jumlah : 360 hits
Fokus pd Pendatang CHINA Kenapa Isu Rohingya yg panas Banyak video yg diviralkan berkenaan Rohingya dan rata rata video tersebut adalah video lama terutama semasa solidariti utk Rohingya di Taman Tasik Titiwangsa pada tahun 2016 Isu Rohingy...
Isu Rohingya Lebih Baik Kamu Diam Yb Ustaz Nik Abduh

Isu Rohingya Lebih Baik Kamu Diam Yb Ustaz Nik Abduh

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 462 hits
Rohingya RamadhanJika anda tidak mahu mempertahankan hak saudara semuslim anda bangsa Rohingya maka diam saja Bersuara memburukkan saudara semuslim yang tertindas oleh kezaliman musuh Islam adalah dosa besar DOSA BESAR Ia membunuh nilai Ram...
Lebih 400 Rakyat Thai Ditahan Cuba Seludup Masuk Negara Sendiri

Lebih 400 Rakyat Thai Ditahan Cuba Seludup Masuk Negara Sendiri

papar berkaitan - pada 20/4/2020 - jumlah : 306 hits
Lebih 400 rakyat Thai ditahan cuba seludup masuk negara sendiri Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 19 Apr 2020 11
Mat Hasan Terima Bot Rohingya Hanya Undang Masalah Lebih Besar

Mat Hasan Terima Bot Rohingya Hanya Undang Masalah Lebih Besar

papar berkaitan - pada 20/4/2020 - jumlah : 255 hits
Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan berkata jika kerajaan membenarkan bot membawa pelarian menghampiri sempadan Malaysia lebih banyak kejadian seumpama itu akan berlaku Katanya ketika ini jumlah pelarian Rohingya di Malaysia dianggarkan ad...
Seludup Rohingya Raih Rm150 Juta Setahun

Seludup Rohingya Raih Rm150 Juta Setahun

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 372 hits
KUALA LUMPUR Usaha untuk menyekat kemasukan pelarian etnik Rohingya dilihat bukan mudah kerana aktiviti perniagaan yang wujud di sebalik itu dipercayai meraih RM100 juta hingga RM150 juta setahun Berdasarkan penyelidikan dan maklumat pelbag...
Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar

Nak Rasa Musim Sejuk Jom Bawa Anak Ke Immersive Winterland Tarikan Terbaharu Di I City Shah Alam

Buaya Jantan 5 Meter Tersangkut Pada Pukat

Lori Tanah Jatuh Gaung Wanita Maut Suami Patah Tangan

Nga Asks Saifuddin To Halt Probe On Teoh Beng Hock S Family

Sudah Bersedia Terima Surat Bersatu Apapun Terjadi Tetap Sokong Kepimpinan Pm