Seludup Rohingya Raih Rm150 Juta Setahun



KUALA LUMPUR – Usaha untuk menyekat kemasukan pelarian etnik Rohingya dilihat bukan mudah kerana aktiviti ‘perniagaan’ yang wujud di sebalik itu dipercayai meraih RM100 juta hingga RM150 juta setahun.

Berdasarkan penyelidikan dan maklumat pelbagai pihak, Pakar Kajian Strategik dan Anti Keganasan Universiti Malaysia Perlis (UniMAP), Professor Madya Dr Mizan Mohammad Aslam berkata ramai terlepas pandang kemasukan etnik Rohingya sebagai satu industri penyeludupan manusia yang amat menguntungkan pihak tertentu.

Menurut data-data yang dikumpul dari SUHAKAM, UNHCR dan Human Right Watch dianggarkan 200,000 pelarian Rohingya keluar dari Myanmar antara tahun 2012 hingga 2019.

Katanya, mereka menaiki bot menghala ke selatan menuju Malaysia. Sasaran utama mereka adalah Malaysia, akan tetapi Thailand dan Indonesia juga menjadi pilihan jika terpaksa.

Malah pelayaran mereka ini seperti mengikut tiupan angin, jika angin tolak ke kanan maka tiba di Acheh, jika angin tolak ke kiri maka tiba di Thailand, begitulah sangat mudahnya dan dekat sekali perjalanan etnik Rohingya ini menuju ke Malaysia.

“Bagaimanapun sebahagian besarnya memilih Malaysia kerana lebih banyak peluang dan saudara mara mereka yang telah bertapak di sini.

“sebagaimana yang dianggarkan oleh badan-badan pemantau luar, lebih kurang 10,000 etnik Rohingya tiba di negara ini setahun, bagaimanapun dalam satu bot terdapat juga 20 peratus daripadanya warga Bangladesh dan Myanmar yang tumpang sekali dan mengakui mereka adalah etnik Rohingya.

“Hasil maklumat risikan, rombongan ini dipercayai membayar RM10,000 hingga RM15,000 kepada sindiket malah kosnya mungkin mencecah RM20,000 kerana mereka perlu melepasi beberapa sindiket seperti di Myanmar, Thailand untuk tiba ke negara ini dan setelah tiba masih ada pembayaran kepada sindiket di Malaysia.

“Mengikut maklumat, sebanyak 90 peratus pekerja sektor 3D di pasar borong Selayang adalah PATI yang mejoritinya merupakan etnik Rohingya dan Bangladesh, ini membuktikan adanya permintaan pasaran yang tinggi dari dalam pasar itu sendiri,” katanya kepada MalaysiaGazette.

Tambah Dr Mizan, daripada maklumat yang diterima sindiket penyeludupan ini juga merekrut ejen di dalam kem-kem pelarian untuk membawa mereka keluar dari Myanmar.

“Jika ada yang tidak mampu, saudara atau kawan mereka yang sudah lama bertapak di Malaysia akan menghantar sejumlah wang sebagai pinjaman kepada mereka dan perlu dibayar dengan potongan gaji setelah berada di negara ini.

“Lebih menyedihkan kerana ia satu perniagaan, dipercayai wujud pembabitan tentera, penguatkuasa laut dan kedutaan di Myanmar, Bangladesh, Thailand serta penguatkuasa di negara ini yang memberi laluan kepada mereka keluar ke laut besar dan masuk ke negara ini.

“Jadi tidak hairanlah bagaimana data 200,000 telah keluar dari negara itu sebagai pelarian di Malaysia.

“Tambahan pula bersempena bulan Ramadhan, kemasukan biasanya dilakukan pada waktu hampir untuk berbuka puasa kerana ketika itu umat Islam fokus untuk berbuka,” katanya.

Gelagat kanak-kanak bangsa Rohingya ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Pasar Borong Kuala Lumpur, Selayang, Selangor. foto HAZROL ZAINAL, 20 MAC 2020.

Dalam pada itu, Dr Mizan memberitahu, lebih membimbangkan warga Bangladesh dan Myanmar yang menyertai rombongan pelarian itu turut mendakwa mereka adalah pelarian ketika membuat permohonan kepada UNHCR.

“Pihak UNHCR pula mempunyai kekangan semakan data kerana kebanyakan pemohon mendakwa dokumen status mereka musnah dalam kebakaran dan kekejaman yang dilakukan pihak junta tentera Myanmar.

“Bagaimanapun ada di antara mereka berani mengemukakan dokumen palsu seperti sijil kelahiran, sijil peperiksaan, sijil berhenti sekolah dan lain-lain yang dibekalkan oleh sindiket di Myanmar.

“Saya pernah bertanya pengalaman seorang pelarian Rohingya yang mengakui dia menaiki bot ketika tiba di negara ini tetapi pulang semula ke sana menaiki kapal terbang, bermakna ada sindiket yang mempunyai akses dengan pihak kedutaan mengeluarkan pas pelepasan Imigresen bagi perjalanan sehala untuknya,” katanya.

Sehubungan itu, Dr Mizan mencadangkan kerajaan melakukan penegasan untuk memutuskan rantaian kegiatan penyeludupan dan pemerdagangan warga asing ke negara ini.

“Ambil iktibar insiden di Wang Kelian, tiada keputusan yang berani menyebabkan kegiatan itu masih berlaku hingga ke hari ini.

“Sedar atau tidak pelarian Rohingya sebenarnya dipergunakan sindiket untuk menghalalkan jenayah penyeludupan dan pemerdagangan manusia ke atas mereka.

“Sebenarnya kerajaan Myanmar juga ada menyediakan penempatan relokasi kepada Rohingya dan juga menyediakan platform untuk pendaftaran di kem-kem yang disediakan akan tetapi mereka enggan kerana dorongan datang ke Malaysia lebih banyak.

“Boleh dikatakan hampir semua pelarian yang datang ke negara ini tidak mempunyai niat untuk pulang ke tanah air malah dikukuhkan dengan pelbagai pertubuhan untuk membela nasib mereka sudah wujud di negara ini,” katanya. – MalaysiaGazette



Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/05/seludup-rohingya-raih-rm150-juta-setahun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zahid Nafi Dakwaan Dana As 50 Juta Bantu Rohingya Masuk Akaun Peribadi

Zahid Nafi Dakwaan Dana As 50 Juta Bantu Rohingya Masuk Akaun Peribadi

papar berkaitan - pada 29/4/2020 - jumlah : 325 hits
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi menafikan dakwaan menerima dana berjumlah AS 50 juta daripada Qatar Development Fund yang bertujuan untuk membantu pelarian Rohingya di Malaysia dan dimasukkan ke akaun peribadi Ada beberapa perkongsian di F...
Manfaatkan Olahan Apel Start Up Pertanian Raih Omzet Ratusan Juta

Manfaatkan Olahan Apel Start Up Pertanian Raih Omzet Ratusan Juta

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 213 hits
Kesuksesan dalam berbisnis olahan apel telah dirasakan oleh Syamsul Berbagai prestasi pun telah disematkan kepadanya di antaranya Juara I Wirausaha Muda UKM Award Parasamya Kertanugraha Propinsi Jawa Timur Tahun 2009 Juara I Sari Apel Terba...
Usd50 Juta Dari Qatar Untuk Rohingya Kemana Sebenarnya Ia Pergi

Usd50 Juta Dari Qatar Untuk Rohingya Kemana Sebenarnya Ia Pergi

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 306 hits
Dana dari sebuah negara Timur Tengah yang dijanjikan untuk diberi kepada Malaysia bagi membantu pelarian etnik Rohingya tidak diterima oleh kerajaan ketika Barisan Nasional memerintah Sebaliknya dana dengan jumlah yang besar itu difahamkan ...
Martinez Bakal Meraih Lebih Rm10 Juta Setahun

Martinez Bakal Meraih Lebih Rm10 Juta Setahun

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 266 hits
JURULATIH Belgium Roberto Martinez semakin hampir untuk menyambung kontrak terus mengendalikan negara berkenaan sehingaa Piala Dunia 2022 di Qatar Martinez 46 secara asasnya mencapai kesepakatan dengan Persekutuan Bolasepak Belgium tiga min...
Part 1 Seludup Rohingya Lebih Untung Daripada Penerbangan Mas

Part 1 Seludup Rohingya Lebih Untung Daripada Penerbangan Mas

papar berkaitan - pada 29/4/2020 - jumlah : 358 hits
PERTAMA SEKALI TAHNIAH YANG SANGAT BESAR DI UCAPKAN KEPADA YB ADUN KUAH LANGKAWI It looks like the Press Conference by the ADUN Kuah Langkawi recently has created a panic It looks like some action will now be taken Or will it be just anothe...
Bantuan Rohingya Wan Azizah Jawab Mana Pergi As 50 Juta

Bantuan Rohingya Wan Azizah Jawab Mana Pergi As 50 Juta

papar berkaitan - pada 29/4/2020 - jumlah : 594 hits
KUALA LUMPUR Bekas Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menegaskan wang sumbangan AS 50 juta oleh Qatar bagi bantuan kepada pelarian Rohingya di Malaysia disalurkan terus kepada badan badan bukan kerajaan terlibat Me...
Wan Azizah Kena Jawab Mana Perginya Rm200 Juta Derma Qatar Untuk Pelarian Rohingya

Wan Azizah Kena Jawab Mana Perginya Rm200 Juta Derma Qatar Untuk Pelarian Rohingya

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 436 hits
Terbongkar malah diakui sendiri oleh mantan Timbalan Perdana Menteri DS Wan Azizah Wan Ismail bahawa Pakatan Harapan sewaktu menjadi kerajaan sudah menerima derma USD 50 juta atau lebih RM200 juta dari Kerajaan Qatar untuk membantu Malaysia...
Kastam Patah Cubaan Seludup 9 Juta Batang Rokok Di Pelabuhan Klang

Kastam Patah Cubaan Seludup 9 Juta Batang Rokok Di Pelabuhan Klang

papar berkaitan - pada 29/4/2020 - jumlah : 219 hits
PUTRAJAYA 29 April Jabatan Kastam Diraja Malaysia mematahkan cubaan menyeludup sembilan juta batang rokok putih bernilai RM720 000 dengan cukai berjumlah RM5 7 juta di Pelabuhan Utara Pelabuhan Klang semalam Penolong Ketua Pengarah Kastam D...
Apmm Tahan Empat Lagi Dalang Seludup Etnik Rohingya Ke Malaysia

Apmm Tahan Empat Lagi Dalang Seludup Etnik Rohingya Ke Malaysia

papar berkaitan - pada 6/5/2020 - jumlah : 275 hits
Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia menahan empat lagi lelaki warga Myanmar yang disyaki menjadi dalang dalam penyeludupan 202 etnik Rohingya ke negara ini di perairan Langkawi pada 5 April lepas Timbalan Pengarah Operasi APMM Kedah dan ...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Dilaporkan 10 Orang Terkorban 2 Helikopter Atm Bertembung Di Udara

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara