Parlimen Agong Mahu Rakyat Kekal Perpaduan Bangun Negara




Yang di-Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah hari ini menyuarakan kebimbangan kerana negara masih berdepan masalah polarisasi kaum dan mahu rakyat mengekalkan perpaduan dalam ucapan sempena pembukaan persidangan pertama Parlimen selepas pertukaran kerajaan Mac lalu.
“Di sebalik usaha kerajaan, beta berasa bimbang melihat polarisasi kaum yang masih wujud ketika ini.
“Pada hemat beta, sebarang bentuk tindakan provokasi dan fahaman serta nilai yang bertentangan dengan norma, adat dan undang-undang perlu dibendung sebelum ia merebak dan menjadi barah kepada kestabuilan negara,” katanya.
“Beta yakin rakyat akan terus erat bersatu padu dan bersepakat dalam membangunkan negara jika rakyat tidak disogok dengan api permusuhan dan perpecahan.
Sultan Abdullah memulakan ucapan dengan menyorot perkembangan yang membawa kepada tumbangnya kerajaan Pakatan harapan (PH) dan krisis politik yang menyaksikan kelahiran gabungan Perikatan Nasional yang menyokong Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri.
Agong berkata, beliau menggunakan kuasa perlembagaan dalam mengatasi krisis yang berlaku dan berharap ia tidak berterusan.
Katanya, perbezaan pendapat seharusnya dijadikan pencetus idea untuk membangunkan serta menyatukan negara, bukan sebaliknya.
“Sebagai pemimpin, ahli Parlimen perlu menjadi teladan dalam menyemai nilai positif kepada rakyat, perbezaan pendapat tidak seharusnya diakhiri dengan permusuhan dan caci mencaci.
“Ia perlu mempamerkan kematangan dalam berpolitik, termasuklah menjiwai keluh kesah rakyat, membela nasib rakyat, berpegang pada pinsisp keadilan, politik bersih, tidak sentuh sensitiviti agama dan bangsa, kedaulatan dan kedudukan raja-raja Melayu, serta tidak heret negara sekali lagi ke kancah politik yang tidak menentu,” katanya.
Agong berkata, semua pihak harus memahami masalah kritikal yang berlaku kini melibatkan nyawa ramai pihak berikutan isu Covid-19.
“Rakyat jelata berhadapan pelbagai masalah dan cukup sukar iaitu pandemik Covid-19 ini, kerana itu kerajaan menetapkan untuk mesyuarat pertama hanya ada satu urusan majlis sahaja iaitu titah sempena penggal Parlimen yang baru ini.
“Beta yakin semua pihak akan terus bersatu padu dan membangunkan negara dan tidak disokong dengan api perpecahan dan sogokan.
“Sesungguhnya biarlah perpaduan dan keharmonian bermula di dalam Dewan yang mulia ini.
“Pada rakyat jelata, terus jaga kesihatan diri dan keluarga serta persekitaran setempat, amalkan penjarakan sosial, mudah-mudahan Malaysia akan menghadapi Covid-19 dengan jaya,”katanya.
Sebelum ini, pembangkang melalui Dr Mahathir Mohamad mengemukakan usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.
Kesemua 950 orang terdiri daripada ahli Parlimen, senator, warga Parlimen serta petugas media yang dijadualkan berada di Parlimen hari ini dikehendaki menjalani ujian saringan Covid-19 secara berperingkat mulai 13 Mei bagi memastikan mereka yang hadir bebas wabak itu.
Seramai 220 daripada 222 ahli Parlimen disahkan negatif Covid-19, sekali gus membolehkan mereka menghadiri persidangan.
Dua lagi ahli Parlimen tidak menjalani ujian saringan itu kerana sedang menjalani kuarantin kerana dikesan sebagai kontak rapat kes positif Covid-19.
FMT




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/05/18/parlimen-agong-mahu-rakyat-kekal-perpaduan-bangun-negara/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=parlimen-agong-mahu-rakyat-kekal-perpaduan-bangun-negara

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Agong Ingatkan Ahli Parlimen Jangan Bawa Isu Politik Di Saat Negara Menentang Covid19

Agong Ingatkan Ahli Parlimen Jangan Bawa Isu Politik Di Saat Negara Menentang Covid19

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 288 hits
Selepas sekian lama tidak bersidang hari ini merupakan hari Istiadat Pembukaan Parlimen untuk kerajaan baru di bawah parti Perikatan Nasional dan ia merupakan mesyuarat kali pertama penggal ketiga Parlimen ke 14 Seperti biasa istiadat ini a...
Kenang Jasa Frontliner Kdymm Agong Bangun Tepuk Tangan Tanda Penghormatan

Kenang Jasa Frontliner Kdymm Agong Bangun Tepuk Tangan Tanda Penghormatan

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 286 hits
Dalam Istiadat Pembukaan Mesyuarat Penggal Ketiga Parlimen ke 14 ketiga pagi tadi KDYMM Baginda Agong telah menzahirkan pengiktirafan dan juga ucapan terima kasih kepada barisan hadapan negara dalam menangani pendemik Covid 19 Baginda serta...
750 Wakil Rakyat Petugas Parlimen Sudah Jalani Ujian Covid 19

750 Wakil Rakyat Petugas Parlimen Sudah Jalani Ujian Covid 19

papar berkaitan - pada 17/5/2020 - jumlah : 243 hits
Dewan Rakyat bersidang satu hari 18 Mei ini berikutan pelaksanaan PKP Foto Arkib PUTRAJAYA Seramai 750 wakil rakyat dan petugas yang menyertai sidang Parlimen pada Isnin sudah menjalani ujian saringan Covid 19 Ketua Pengarah Kesihatan Datuk...
Agong Titah Tambah Baik Proses Pelaburan Rancak Ekonomi Negara

Agong Titah Tambah Baik Proses Pelaburan Rancak Ekonomi Negara

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 246 hits
KUALA LUMPUR 18 MEI Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Riayatuddin Al Mustafa Billah Shah hari ini bertitah proses kelulusan pelaburan terutama projek berimpak tinggi hendaklah ditambah baik agar lebih cekap dan pantas Seri Paduka ber...
Parlimen Tanpa Sidang Rampas Mandat Rakyat

Parlimen Tanpa Sidang Rampas Mandat Rakyat

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 228 hits
Sebagai mengulas mengenai sekatan tersebut PAKATAN HARAPAN BERSATU dan WARISAN telah mengeluarkan kenyataan bersama pada 14 Mei 2020 Arahan ini amat dikesali dan cukup mendukacitakan kerana Parlimen seharusnya berfungsi sebagai wahana bagi ...
Menunda Sidang Parlimen Menjadikan Rakyat Tidak Lagi Diutama Hanya Ahli2 Parlimen Kaut Laba

Menunda Sidang Parlimen Menjadikan Rakyat Tidak Lagi Diutama Hanya Ahli2 Parlimen Kaut Laba

papar berkaitan - pada 17/5/2020 - jumlah : 247 hits
Jika sidang Parlimen pada 18 Mei ini tidak dihadkan hanya untuk titah perasmian oleh Yang Dipertuan Agong saja barangkali soal keabsahan Perdana Perdana akan dapat diputuskan pada hari tersebut Dengan yang demikian sama Muhyiddin Yassin dap...
Muhyiddin Layak Dilantik Sebagai Perdana Menteri Kerana Mendapat Kepercayaan Majoriti Ahli Dewan Rakyat Agong

Muhyiddin Layak Dilantik Sebagai Perdana Menteri Kerana Mendapat Kepercayaan Majoriti Ahli Dewan Rakyat Agong

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 363 hits
Muhyiddin layak dilantik sebagai Perdana Menteri kerana mendapat kepercayaan majoriti Ahli Dewan Rakyat AgongYDPA sedang bertitah kepada Parlimen Malaysia Agong pilih Muhyiddin sebagai Perdana MenteriPresiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia ...
Parlimen Rakyat Adakah Pelepasan Riza Aziz Buka Jalan Kepada Najib

Parlimen Rakyat Adakah Pelepasan Riza Aziz Buka Jalan Kepada Najib

papar berkaitan - pada 17/5/2020 - jumlah : 303 hits
Kes pengubahan wang haram anak tiri bekas Perdana Menteri Najib Razak yang mendapat jalan keluar beberapa hari lalu terus mengundang kontroversi Bagi William Leong Jee Keen soalan mengenai pelepasan Riza Abdul Aziz daripada kes berkenaan se...
Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024