Parenting Tip Bawa Anak Ke Majlis



Parenting: Tip Bawa Anak Ke Majlis | Selalu sangat baca keluh kesah ibu muda yang risau nak bawa anak kecil ke majlis kawan-kawan mahupun saudara mara. Risau tak dapat kawal anak dan merosakan majlis orang sebenarnya


Aku pun tak terkecuali dan pernah merasa takut nak ke majlis orang walaupun anak aku tak la teruk mana perangai. Aku sanggup tak pergi dari rosakan mood.  

Dulu masa aku anak satu, masih berani nak bawa ke majlis yang ramai orang, tapi bila masuk anak ke dua aku jadi penakut. Ye lah selain tak cukup tangan dan belum penuh ilmu di dada memang tak berani amik risiko.

Kadang-kadang bila fikir semula rasa kelakar pun ada. Kami sanggup tak hadiri jemputan risau anak-anak buat perangai.

Bila fikir semula alangkah ruginya aku lepaskan peluang kami sebagai ibubapa nak tambah pengalaman dan juga peluang untuk anak-anak nak kenal dunia luar.


Silapnya satu, kami sebagai ibubapa tak penuhkan ilmu keibubapaan. Baru sekarang rajin nak membaca buku psikologi ibu bapa, baca buku tentang anak-anak. Tak apalah, kata orang biar lambat jangan langsung tak buat kan?

Aku nak kongsikan tip yang aku dapat melalui pembacaan dan juga pengalaman aku sendiri melalui saat getir dan juga persediaan sebelum bawa anak ke majlis. Tip ni juga terguna pakai bila anak berada dalam kereta dalam waktu yang lama contohnya perjalanan balik ke kampung.


Tip Mudah Bawa Anak Ke Majlis 


#1 Alas Perut Anak Sebelum Keluar Rumah

Dah jadi kebiasaan kalau dapat undangan rumah terbuka buat apa nak makan dekat rumah kan? Makan je lah dekat rumah orang. Sebenarnya cara ini kurang tepat. Anak-anak akan mula buat perangai bila perut kosong. Kalau sesat nak ke lokasi majlis dah jadi satu hal.

Nak kurangkan masalah semasa dalam perjalanan dan bila berada di dalam majlis pastikan alas perut anak dahulu. Cukup dengan buah-buahan sebab ianya tak menggangu selera makan.

#2 Sentiasa Pastikan Bawa Bekal Air Kosong

Limitkan pengambilan air bergula terutama air gas. Gula tu kan pencetus tenaga. Bila lebih gula lebih tenaga makin payah nak kawal anak-anak. Selalu aku kalau tertekan atau kering idea aku akan minum air banyak-banyak supaya aura negatif tu mengalir keluar.

#3 Sediakan Aktiviti Dalam Kereta

Aktiviti paling mudah ialah bawak buku mewarna atau komik. Untuk anak aku paling kecil biasanya aku bawa mainan dia yang paling kecil senang dia nak pegang. Agak-agak dah separuh perjalanan, beri mereka buat aktiviti tadi.

#4 Adap Makan

Ajar anak supaya menghormati rezeki. Ambil makanan secukupnya dan elak pembaziran. Tuan rumah mesti stress bila kemas pinggan mangkuk nampak ketulan ayam dan daging terbuang begitu sahaja. Kalau kena dekat diri sendiri mesti sedih kan?

#5 Datang Kerana Menghormati Jemputan Tuan Rumah

Jangan berlama-lama dalam sesuatu majlis. Kena faham yang anak-anak kecil ni cepat bosan. Dapat tunjuk muka dan bersalam salaman dengan tuan rumah dah cukup baik. Tuan rumah faham dan gembira sebab boleh layan tetamu lain pula.

#6 Bawa Pakaian Spare

Sentiasa amalkan bawa baju spare bila keluar rumah. Memang tak terjangka perkara malang kan? Selalu aku kena, bila bawa baju spare anak aku behave je. Tapi bila aku terlupa bawa, waktu tu la dia akan comotkan baju dia.

Semulajadi sangat. Para ibu pun kena bawa baju spare. Selalu ibu la akan jadi mangsa. Anak muntah dalam kereta contohnya.

#7 Sentiasa Amalkan Pemikiran Positif

Perkara paling penting sebenarnya adalah sikap ibubapa sendiri. Sentiasa amalkan pemikiran positif, terbuka untuk belajar benda baru, dan percaya setiap perkara sentiasa ada saat kali pertama. Bukan mudah, tapi tak la terlalu payah kan?

Tujuh tip dekat atas ni aku sentiasa ualang pakai sampai anak aku dah masuk tiga orang. Aku buat semua persediaan dekat atas walaupun hanya keluar ke pasar. Pengurusan tu penting ok.

Aku akan rasa sakit hati bila keluar rumah dan porak peranda semasa perjalanan lepas tu terlupa beli barang-barang bila dah sampai rumah.

Apa pun setiap orang ada cara masing-masing. Harapnya perkongsian Tip Bawa Anak Ke Majlis ni berguna dan menambah bakul pahala aku.

Salam sayang dari aku, mama anak tiga.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rodiahamir.com/2019/09/parenting-tip-bawa-anak-ke-majlis.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kali Pertama Bawa Anak Anak Ke Sambutan Merdeka Ke 62 Pulau Pinang

Kali Pertama Bawa Anak Anak Ke Sambutan Merdeka Ke 62 Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 393 hits
Kali Pertama Bawa Anak Anak Ke Sambutan Merdeka ke 62 Pulau Pinang Hai korang Masih bercuti lagi ke Mommy dah masuk kerja Cuti baru ni just bawa anak anak ke Sambutan Merdeka yang ke 62 di Buttterworth Pulau Pinang Ini pun anak anak yang re...
Mencabar Tapi Kenangan Indah Ibu Ini Kongsi Tipnya Bawa Anak Kecil Pergi Umrah

Mencabar Tapi Kenangan Indah Ibu Ini Kongsi Tipnya Bawa Anak Kecil Pergi Umrah

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 556 hits
Pergi umrah dengan bayi Tak menyusahkan ke Walaupun mencabar tapi tiada yang lebih manis melainkan kenangan mengerjakan umrah dengan membawa bayi bersama Cabaran memang ada bagi keluarga yang membawa anak kecil mengerjakan umrah namun keser...
Tak Payah Asingkan Nanti Tertinggal Sediakan Medical Kit Macam Ni Bila Bawa Anak Travel Selamat

Tak Payah Asingkan Nanti Tertinggal Sediakan Medical Kit Macam Ni Bila Bawa Anak Travel Selamat

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 781 hits
Kalau nak bercuti atau travel ke mana mana bukan hanya kelengkap baju dan makanan anak sahaja paling utama adalah ubat ubatan Jangan sekali kali tertinggal di rumah Nak elakkan daripada tertinggal ada baiknya mak ayah sediakan bekas comel s...
Duit Tak Cukup Bapa Bawa Anak Sakit Jantung Naik Motor Dari Ijn Balik T Ganu

Duit Tak Cukup Bapa Bawa Anak Sakit Jantung Naik Motor Dari Ijn Balik T Ganu

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 259 hits
Dugaan dan cabaran hidup setiap orang adalah berbeza beza Kadang kala ada sesetengah individu diuji dengan begitu besar cabaran namun masih lagi mampu tersenyum serta berusaha memberikan yang terbaik dalam setiap apa yang dilakukan Hal ini ...
Anak Oku Suami Hidap Kanser Kronik Wanita 60 Tahun Cari Duit Bawa Grab

Anak Oku Suami Hidap Kanser Kronik Wanita 60 Tahun Cari Duit Bawa Grab

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 218 hits
Hendak seribu daya tak hendak seribu dalih Perumpamaan orang dahulu kala memang kerap mengena dengan situasi yang dihadapi oleh manusia sepanjang zaman Bagi meneruskan kehidupan sudah pasti sesiapa sahaja akan melakukan pekerjaan bagi mempe...
Minum Susu Ibu Tak Bermakna Anak Kebal Tetap Kena Bawa Cucuk Berjadual

Minum Susu Ibu Tak Bermakna Anak Kebal Tetap Kena Bawa Cucuk Berjadual

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 428 hits
Memang benar susu ibu mempunyai kepelbagaian nutrisi yang baik buat bayi anda Pun begitu tidak bermaksud anak itu tidak perlu divaksinkan Ikuti perkongsian Kaunselor Laktasi Pn NurDiana Mohd Rasid tentang isu ini Semoga ia dapat membantu an...
Tak Ada Istilah Honeymoon Berdua Nak Bercuti Isteri Lagi Suka Bawa Semua Anak

Tak Ada Istilah Honeymoon Berdua Nak Bercuti Isteri Lagi Suka Bawa Semua Anak

papar berkaitan - pada 22/8/2019 - jumlah : 576 hits
Pelakon Memey Suhaiza terpaksa menolak ajakan suaminya Norman Hakim yang mahu bercuti berdua sahaja sempena menyambut ulang tahun perkahwinan mereka bulan hadapan Menurut Memey ia tidak mungkin terjadi kerana anak bongsunya Mikayla Delisha ...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord