Pantang Makan Akan Sembuhkan Ekzema Itu Tak Betul Cari Punca Dahulu Mama Tanya


Anak saya penghidap ekzema yang teruk, saya dah buntu dan hampir give up! Kadang-kadang saya terpaksa cut-off semua makanan yang berkhasiat untuk baby termasuklah ayam, ikan sebab sedih tengok kulit dia berdarah. Kadang-kadang saya bagi bubur sayur sahaja. Betul ke dengan pantang makan anak saya akan sembuh?
Saya buntu, PJ
Makanan merupakan antara faktor yang boleh mempengaruhi kejadian ekzema atau mencetuskan gejalanya bertambah teruk selain faktor genetik dan persekitaran seperti bahan kimia, debunga, mikroorganisma, suhu, dan stres. Antara makanan yang dikaitkan dengan ekzema adalah kacang tanah, susu lembu, telur, soya, gandum (gluten), makanan laut serta makanan bercangkerang.
Jenis Makanan Yang Mencetuskan Ekzema
Makanan boleh mencetuskan ekzema kerana mengandungi alergen makanan, terutamanya makanan berasaskan hidupan laut mahupun tumbuhan yang tinggi kandungan protein berunsur semula jadi. Allergen makanan ini akan merangsang penghasilan antibodi immunoglobulin E (IgE) bagi melawan alergen tersebut. Pengaktifan IgE akibat alergen makanan boleh mencetuskan ekzema atau menyebabkan gejala ekzema menjadi bertambah teruk. Sumber makanan yang tinggi kandungan histamine seperti kekacang, coklat dan makanan berkaleng serta berpengawet juga meningkatkan risiko keradangan kulit. Masalah kulit ekzema termasuk yang sedia terdedah akibat kegatalan dan digaru, akan menjadi lebih teruk dan sensitif apabila terus dirangsang alergen makanan mahupun persekitaran.
“Pantang” Makan?
Anggapan bahawa ekzema disebabkan alergi makanan semata-mata dan sekatan terhadap makanan tersebut akan menyembuhkan terus ekzema adalah tidak benar, walaupun kebanyakan penghidap ekzema turut mengalami masalah alergi makanan. Selain makanan, alergen daripada faktor persekitaran juga perlu diberi perhatian bagi rawatan ekzema. Amalan pantang larang makanan tidak berfaedah sekiranya punca ekzema individu tersebut adalah bukan daripada faktor makanan. Antara kaedah yang dapat membantu mengurangkan gejala ekzema daripada bertambah teruk adalah penjagaan dan pengurusan pemakanan. Penjagaan pemakanan dapat membantu mengelakkan tercetusnya tindakbalas antibodi yang menyebabkan atau meningkatkan keradangan kulit.
Kanak-kanak yang mengalami ekzema adalah hampir 35% lebih mudah menghadapi alergi makanan. Sebaiknya jalani ujian alergi makanan bagi mengenal pasti secara spesifik makanan yang mengandungi alergen dan bukannya memilih mengelakkan sesuatu makanan secara am atau rawak. Kajian ada membuktikan bahawa mengelakkan putih telur dapat membantu mengawal ekzema daripada menjadi teruk. Mengelakkan sesuatu sumber makanan tanpa bukti ujian alergi, boleh mengundang risiko kekurangan zat makanan seperti osteomalasia (kekurangan vitamin D), kekurangan kalsium, fosforus, zat besi, zink, vitamin K, B, dan C. Ada pesakit ekzema yang turut mengalami tekanan psikologi kerana pilihan makanan yang terhad dan tidak dapat menikmati makanan. Kadangkala ekzema dalam kalangan kanak-kanak boleh menghilang apabila meningkat dewasa. Ada juga pesakit yang hanya mula menghidap ekzema semasa remaja atau dewasa tetapi mempunyai alahan lain seperti asma sewaktu kanak-kanak.
Penyediaan Makanan Seimbang Untuk Pesakit Ekzema
Penjagaan faktor pemakanan untuk masalah ekzema bermula sejak kehamilan. Amalkan pemakanan yang seimbang dan elakkan daripada pantang larang makanan (kecuali terbukti melalui ujian alergi) sewaktu kehamilan dan semasa tempoh menyusukan bayi. Bagi bayi yang mengalami ekzema mahupun untuk mencegah ekzema, amalkan penyusuan susu ibu secara eksklusif sehingga bayi berumur enam bulan. Mulakan pemberian makanan pelengkap sewaktu berumur enam bulan, di samping meneruskan penyusuan susu ibu. Perkenalkan makanan baru kepada anak satu per satu secara berperingkat. Berikan perhatian khusus kepada makanan yang diketahui menyebabkan alergi pada ibu dan bapa.
Amalkan pemakanan yang seimbang dan sediakan makanan yang merangkumi semua kumpulan makanan yakni, kumpulan bijirin, kumpulan sayur-sayuran, kumpulan buah-buahan, kumpulan ikan ayam, daging, telur dan kekacang serta kumpulan susu dan produk tenusu. Semua kumpulan makanan perlu diambil dalam diet harian secara sederhana bagi mengelakkan risiko sesuatu makanan mencetuskan risiko ekzema jika diambil dalam kuantiti yang berlebihan. Sekiranya alah terhadap sesuatu makanan, cuba gantikan makanan daripada kumpulan makanan yang sama bagi memperoleh khasiatnya. Jika alah pada telur, gantikan dengan ikan atau ayam bagi mendapatkan makronutrien seperti protein. Kepelbagaian makanan, iaitu mengambil pelbagai jenis makanan daripada setiap kumpulan makanan dapat memastikan individu mendapat semua nutrien dan khasiat yang diperlukan. Pastikan tidak memakan makanan yang sama berulang-ulang, seperti hanya memakan brokoli tetapi tidak memakan sayuran berwarna lain seperti labu kuning, kubis ungu dan bayam merah.
Pengambilan makanan kaya probiotik (makanan difermentasi) oleh ibu hamil dan kanak-kanak dilaporkan dapat mengimbangi semula mikroorganisma usus yang baik dan seterusnya mengurangkan kekerapan keradangan dan ekzema serta masalah alergi makanan. Bagi memelihara keseimbangan mikroorganisma usus yang baik, ambil makanan yang kaya serat sama ada serat larut air dan serat tidak larut air yang berfungsi sebagai makanan kepada probiotik.
Pengambilan atau penyediaan makanan yang mengandungi aditif makanan seperti pewarna dan perasa sintetik sebaiknya dielakkan. Sumber yang mengandungi aditif makanan yang banyak adalah makanan terproses dan segera seperti makanan segera, mi segera, kentang segera, makanan dan minuman ringan. Utamakan pengambilan makanan yang semulajadi seperti sayuran dan buahan yang pelbagai warna. Bagi mereka yang terbukti mengalami alergi makanan, berikan perhatian dan baca label produk makanan bagi mengelakkan membeli produk yang mengandungi alergen. Sebagai contoh, produk yang dihasilkan menggunakan mayonis perlu diberi perhatian oleh mereka yang alergi terhadap telur kerana senarai ramuan produk tidak akan menyenaraikan telur secara khusus dalam senarai ramuan.
Sekiranya tiada diagnosis khusus terhadap alergi makanan, pesakit boleh kembali kepada diet yang normal secara berperingkat mengikut penerimaan. Dapatkan nasihat pakar pemakanan bagi memperoleh nasihat pemakanan dan membantu membuat pilihan makanan yang sesuai.
Nutritionist Thiru
The post ‘Pantang Makan Akan Sembuhkan Ekzema Itu Tak Betul, Cari Punca Dahulu!’ – Mama Tanya appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/pantang-makan-akan-sembuhkan-ekzema-itu-tak-betul-cari-punca-dahulu-mama-tanya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiada Siapa Suka Perkataan Tidak Atau No Termasuklah Kanak Kanak Dan Orang Dewasa Mama Tanya

Tiada Siapa Suka Perkataan Tidak Atau No Termasuklah Kanak Kanak Dan Orang Dewasa Mama Tanya

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 224 hits
Bila cikgu tanya soalan dan cikgu bagitahu jawapan anak saya salah anak saya tak dapat terima dan mengamuk marah Dia tak boleh terima dia salah Jika cikgu puji jawapan kawan kawan lain betul dan jawapan dia sahaja yang salah dia akan marah ...
Rakyat Bergelut Cari Makan Kamu Pula Lantik Mp Terajui Glc Ini Jenayah Anwar Ibrahim

Rakyat Bergelut Cari Makan Kamu Pula Lantik Mp Terajui Glc Ini Jenayah Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 241 hits
Presiden PKR Anwar Ibrahim menyifatkan keputusan Perikatan Nasional untuk melantik semua ahli parlimennya menjadi pengerusi agensi dan syarikat berkaitan kerajaan sebagai satu jenayah sedangkan rakyat sedang bergelut dengan masalah kewangan...
Tiada Anak Yang Bodoh Atau Tak Pandai Yang Ada Hanyalah Anak Yang Perlu Dibantu Mama Tanya

Tiada Anak Yang Bodoh Atau Tak Pandai Yang Ada Hanyalah Anak Yang Perlu Dibantu Mama Tanya

papar berkaitan - pada 5/4/2020 - jumlah : 262 hits
Cikgu mengadu anak saya lambat menulis Anak saya berusia 6 tahun Dia akan tengok pada White Board dengan sangat lama kemudian dia akan menulis satu persatu huruf sambil merujuk kembali white board untuk menulis huruf seterusnya Dia akan men...
Pelik Kenapa Bayi Boleh Besar Dalam Kandungan Bahaya Ke Mama Tanya

Pelik Kenapa Bayi Boleh Besar Dalam Kandungan Bahaya Ke Mama Tanya

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 176 hits
Soalan saya kenapa baby boleh besar dalam kandungan Bahaya ke baby besar Ibu dari Moms To Be Club Jawapan daripada Dr Izzat Doktor O G Macrosomia bayi terjadi disebakan si ibu ada kencing manis atau nama lain Gestational diabetes mellitus y...
Boleh Ke Beri Air Kanji Untuk Kurangkan Beri Susu Formula Ini Jawapan Dari Pakar Mama Tanya

Boleh Ke Beri Air Kanji Untuk Kurangkan Beri Susu Formula Ini Jawapan Dari Pakar Mama Tanya

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 196 hits
Saya nak tahu boleh ke beri air kanji untuk mengurangkan pemberian susu formula Daripada ibu yang ingin tahu Jawapan daripada Dr Hairin Anisa Semua ibu digalakkan untuk menyusukan bayi mereka sepenuhnya dengan susu ibu sehingga umur bayi 6 ...
Kanak Kanak Kena Cukup Tidur Tak Boleh Lewat Tidur Kalau Nak Perkembangan Anak Baik Mama Tanya

Kanak Kanak Kena Cukup Tidur Tak Boleh Lewat Tidur Kalau Nak Perkembangan Anak Baik Mama Tanya

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 193 hits
Anak saya berumur 6 tahun Saya perhatikan dia sering penat dan mengantuk setiap pagi Gurunya pun ada memberitahu dia selalu mengantuk di dalam kelas dan lambat untuk memahami apa yang diajar Apa yang boleh saya lakukan untuk anak saya Nur N...
Anak Suka Conteng Tapi Kita Asyik Marah Marah Halang Hanya Akan Sekat Perkembangnya Mama Tanya

Anak Suka Conteng Tapi Kita Asyik Marah Marah Halang Hanya Akan Sekat Perkembangnya Mama Tanya

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 359 hits
Anak saya suka menconteng dinding di taskanya Sebelum ini dia pernah menconteng dinding rumah dan apabila dimarahi oleh ayahnya dia tidak lagi buat kesalahan tersebut Tapi gurunya ada mengadu dia suka menconteng dinding di taska walaupun di...
Bukan Jenis Meminta2 Pakcik Oku Sara Hidup Cari Tin Kosong Bagi Keluarga Makan

Bukan Jenis Meminta2 Pakcik Oku Sara Hidup Cari Tin Kosong Bagi Keluarga Makan

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 244 hits
Ketika ramai dalam kalangan kita sibuk merungut untuk mendapatkan bantuan sedangkan makanan di dapur masih lagi cukup sehingga tidak termakan di luar sana ada insan yang terpaksa mencatu makanan untuk hidup Seperti kisah yang dikongsikan di...
Guna Kain Lampin Ganti Pampers Anak Itu Lebih Jimat Buat Masa Sekarang Kena Cari Alternatif Bijak

Guna Kain Lampin Ganti Pampers Anak Itu Lebih Jimat Buat Masa Sekarang Kena Cari Alternatif Bijak

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 206 hits
Sejak arahan Perintah Kawalan Pergerakan dikeluarkan rata rata rakyat Malaysia tiada punca pendapatan bagi yang bekerja gaji harian Ramai yang terkesan dan mula berjimat cermat Namun mungkin ada yang kurang bernasib baik Ketika inilah kita ...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Continuous Learning

Maksud Gaji Bersih Gaji Kasar Gaji Pokok Perbezaannya

Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus Dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam

Hati Bersih Hidup Bahagia

Ai Team Talent Sementara Batch 3

Glamping With The Stars