Pantai Pantai Di Pulau Tioman Jadi Destinasi Idaman Percutian



Pantai-Pantai Di Pulau Tioman Jadi Destinasi Idaman Percutian. Assalamualaikum dan hi..kebiasaan pertengahan tahun masing-masing dah merancang untuk bercuti kan..macam zaza pun selalu bercuti ikut kakak je pada hujung tahun itu pun destinasi dekat-dekat macam melaka, port dickson...so untuk tahun 2020 zaza tak tahu lagi la kakak nak kemana pula dan tak pasti pula dia akan ajak bercuti lagi ke tidak..

Untuk 2020 ni..kemana korang merancang nak bercuti? sebenarnya zaza dah lama mengidam nak ke Pulau Tioman yang terletak kat Pahang. Masih belum ada kesempatan lagi untuk kesana..

Zaza ingatkan Pulau Tioman ni macam ada satu pantai je..rupanya bila zaza search banyak rupanya pantai-pantai kat Pulau Tioman ni..

Pulau Tioman memang selalu menjadi destinasi pengunjung kerana keindahan alam yang kehijauan dan air lautnya yang jernih.

Dan disini terdapat 8 pantai yang boleh dikunjungi antaranya Salang, Paya, Tekek, Juara, Air Batang, Genting, Mukut dan Nipah. So zaza nak share la sedikit info untuk rujukan zaza dan rakan-rakan semua.

Salang

Antara pantai yang terkenal dekat Pulau Tioman. Menjadi destinasi untuk pelancong yang ingin menyelam dan merupakan kawasan kampung yang mempunyai kawasan terumbu karang dan bangkai kapal Tioman. Seronoknya! zaza tak pernah buat aktiviti menyelam tapi memang teringin sangat nak tengok keindahan dalam laut.


Sumber gambar dan info penuh mengenai Salang : Salang

Paya

Paya merupakan sebuah perkampungan kecil dan pantai yang terletak di pantai barat Pulau Tioman. Disini terdapat pusat peranginan, hotel bajet dan penginapan chalet. Mempunyai keindahan yang cantik dan pasir putih yang halus.

Dinamakan Paya kerana diambil sempena dengan banyaknya paya bakau di kampung tersebut. Disini juga terdapat terumbu karang dan aktiviti snorkeling.


Sumber gambar dan info penuh mengenai Paya : Paya
Air Batang

Air Batang atau dikenali juga sebagai ABC Village merupakan sebuah desa luar bandar yang di Pantai Barat Pulau Tioman. Mempunyai pasir sepanjang 1.5km dengan dengan perairan yang jernih dan keindahan alam yang subur. Disini juga menjadi tempat untuk para penyelam.


Sumber gambar dan info penuh mengenai Air Batang : Air Batang

Genting

Genting adalah sebuah perkampungan besar di sepanjang pantai barat Pulau Tioman. Ia terletak diantara Paya dan Kampung Nipah. Mempunyai pantai sepanjang 1.5km dan memiliki kawasan belakang berbukit hutan hujan yang subur. Laut disini agak berbatu dan disini kebanyakan resortnya berasaskan chalet di lereng bukit dan pantai.


Sumber gambar dan info penuh mengenai Genting : Genting

Tekek

Tekek adalah kampung terbesar di Pulau Tioman. Ia yang terletak di sepanjang pantai sepanjang 3km di barat tengah pulau antara Paya dan Ayer Batang. Disini terdapat kemudahan asas seperti klinik, bank dan kompleks jeti. Mempunyai banyak hotel untuk dipilih termasuklah Resort Berjaya Tioman.


Sumber gambar dan info penuh mengenai Tekek : Tekek

Juara

Pantai Juara terletak di kawasan teluk terpencil di sepanjang pantai timur Pulau Tioman. Disini terdapat keindahan persekitaran yang menghijau, pantai yang luas dan laut yang mempunyai terumbu karang. Penginapan disini berasaskan chalet tradisional yang terletak di sepanjang pantai.


Sumber gambar dan info penuh mengenai Juara : Juara

Nipah

Nipah merupakan teluk terpencil di sepanjang pantai barat Pulau Tioman. Ia terletak kira-kira 2.5km dari Selatan Genting atau 6km Utara Mukut. Nama Nipah diambil sempena dengan pokok kelapa sawit. Mempunyai pantai yang bersih dan dikelilingi dengan hutan hujan yang subur dan tenang


Sumber gambar dan info penuh mengenai Nipah : Nipah

Mukut

Mukut merupakan sebuah perkampungan nelayan. Ia antara pulau yang sering menjadi tarikan pelancong dengan aktiviti alam. Mempunyai pantai yang berselerak . Disini pelancong dapat meneroka latar belakang gunung granit dan hutan hujan. Terdapat beberapa hotel bajet yang menyediakan penginapan asas. Bagi yang ingin berkayak, memancing dan berkhemah bolehlah datang kesini.


Sumber gambar dan info penuh mengenai Mukut : Mukut




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.zazaiman.com/2020/03/pantai-pantai-di-pulau-tioman-jadi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Day 2 Bercuti Berjaya Resort Pulau Tioman Snorkeling Makan Makan Indoor Games Dan Layan Sunset Tepi Pantai

Day 2 Bercuti Berjaya Resort Pulau Tioman Snorkeling Makan Makan Indoor Games Dan Layan Sunset Tepi Pantai

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 555 hits
DAY 2 BERCUTI DI BERJAYA RESORT PULAU TIOMAN SNORKELING MAKAN MAKAN INDOOR GAMES DAN LAYAN SUNSET TEPI PANTAI Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Ajommm kita sambung balik kisah percutian kami di Pulau Tioman Berjaya Resort Pulau Ti...
5 Pantai Unik Yang Hanya Ada Di Pulau Nusakambangan Tak Kalah Indah

5 Pantai Unik Yang Hanya Ada Di Pulau Nusakambangan Tak Kalah Indah

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 311 hits
Siapa sangka Nusakambangan memiliki sederet pantai unik yang tak kalah indah dari pantai pantai lain di Indonesia
Inilah Pulau Kecil Yang Indah Yang Mengalami 4 Musim Berbeda

Inilah Pulau Kecil Yang Indah Yang Mengalami 4 Musim Berbeda

papar berkaitan - pada 22/2/2020 - jumlah : 406 hits
Pulau kecil ini terdapat di tengah danau Artis di Krasnoyarsk dekat pegunungan Ergaki Rusia Siberia Pulau ini dihantam empat musim namun tetap saja terlihat indah Setidaknya dalam foto ini Tapi konon pemandangan terbaik akan kamu dapat pada...
Nelayan Pulau Pinang Digesa Cat Bot Warna Biru Muda

Nelayan Pulau Pinang Digesa Cat Bot Warna Biru Muda

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 514 hits
Nelayan di Pulau Pinang digesa mengecat bot masing masing dengan warna biru muda sebagaimana saranan Jabatan Perikanan Malaysia Pengarah Jabatan Perikanan Pulau Pinang Noraisyah Abu Bakar berkata penetapan warna bot yang berlainan bagi seti...
Ph Lumpuh Pulau Pinang Kekal Milik Dap

Ph Lumpuh Pulau Pinang Kekal Milik Dap

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 542 hits
Angan angan Anwar Ibrahim ke jawatan perdana menteri tersangkut lagi yang kekal sampai hanyalah bakal sahaja Apa pun aku tak nak bincang pasal Anwar Ibrahim mungkin pada artikel lain lah beb Aku nak bagi tahu pada semua kini kerajaan Pakata...
Antisipasi Penyebaran Corona 5 Wna Yang Terdampar Di Pulau Bengkalis Diisolasi

Antisipasi Penyebaran Corona 5 Wna Yang Terdampar Di Pulau Bengkalis Diisolasi

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 153 hits
Lima warga negara asing yang terdampar di kawasan Pantai Tanjung Mayat Desa Pangkalan Batang Barat Kabupaten Bengkalis menjalani observasi di ruang isolasi RSUD Bengkalis Sejumlah pemeriksaan juga tengah dijalani kelima WNA itu untuk mengan...
Jambatan Pulau Bunting Port Menarik Untuk Kaki Pancing

Jambatan Pulau Bunting Port Menarik Untuk Kaki Pancing

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 484 hits
Cuti hujung minggu kami kali ini kami penuhi dengan suasana desa Dah lama tak meronda Kali ini kami jejak semula ke lokasi kegemaran kami di Yan Kedah Daerah Yan merupakan salah satu daerah di negeri Kedah yang mempunyai lokasi lokasi alam ...
Destinasi Wajib Jawa Tengah Yang Korang Kena Tahu

Destinasi Wajib Jawa Tengah Yang Korang Kena Tahu

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 294 hits
Sememangnya pengalaman baru bagi i mengikuti satu aktiviti bersama teman melalui Jelajah Jawa Tengah Amat baru kerana secara jujurnya i tak pernah jejak kaki ke bumi Indonesia Ini adalah sesuatu yang menarik bagi new comer macam i Sumpah i ...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Kangen Band Setengah Mati Mengejar Dia Chord

Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000